Permalänk
Inaktiv

Kommer jag in på gymnasiet?

Hej denna sommaren slutar jag 9:an och ska börja i gymnasie, jag har valt petri, borgar, både naturvetenskap och jag har precis fått veta jag är reserv 48 i petri och 108 i borgar. Medelvärdet i petri är 270 enligt skanegy och jag har 215 poäng. (Jag får nytt betyg i slutet av denna terminen också) Om jag höjer mig med 10 poäng högre kommer jag in då?
Jag märkte också att borgar medelvärdet är 252.5 och där är jag reserv 108 och i petri där det är 270 är jag reserv 48 är det något fel med hemsidan?

Permalänk
Medlem

Tänk på att många gör som du, söker flera gymnasium med högre intagningskrav. Av de 108 som står som reserv i Borgargymnasiet så är det säkert en handfull som söker till Petrigymnasiet. Stå kvar. Sök ett till gymnasium om du kan för att slippa oroa dig så mycket. Satsa på 20 poäng extra istället för 10 poäng extra osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196042:

Hej denna sommaren slutar jag 9:an och ska börja i gymnasie, jag har valt petri, borgar, både naturvetenskap och jag har precis fått veta jag är reserv 48 i petri och 108 i borgar. Medelvärdet i petri är 270 enligt skanegy och jag har 215 poäng. (Jag får nytt betyg i slutet av denna terminen också) Om jag höjer mig med 10 poäng högre kommer jag in då?
Jag märkte också att borgar medelvärdet är 252.5 och där är jag reserv 108 och i petri där det är 270 är jag reserv 48 är det något fel med hemsidan?

Läste Natur på Petri och känner flera som läst natur på Borgar, det är verkligen inget att hänga i julgranen och särskilt om du nu inte håller hög klass i skolan så rekommenderar jag att du väljer natur på en 'sämre' skola då det är betydligt lättare att få bra betyg där. Att söka exempelvis samhälle är inte en dålig idé heller och sedan komplettera med ett basår.

Kan tillägga att jag upplevt en skräckhistoria på Petri och vet om andra som upplevt samma sak, akta dig för att ställa till 'besvär' för lärare och rektorer säger jag bara för det blir lätt besvärligt för dig istället.

Vad gäller hemsidan är det osannolikt något fel med den, borgars naturprogram tycks ha fler sökande med lägre medel bara. Dina chanser att komma in skulle jag säga är dåliga, att höja dig 10 poäng lär inte räcka.

Skulle du inte komma in kan du alltid försöka smyga dig in vid terminsstart, se till att du är snabb bara (dels för att andra försöker ibland och för att skolan, i alla fall förut, får pengar för eleverna några veckor efter skolstart). Gå helt enkelt bara till skolorna, säg att du är intresserad av att byta och kolla om de har någon ledig plats i en av naturklasserna. Känner till några som lyckades med det, men det var väl en 10 år sen nu.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).