Räkna ut skatt på vara köpt utomlands?

Permalänk

Räkna ut skatt på vara köpt utomlands?

Hej nu är det så att jag går i tankarna på att köpa en laptop ifrån Japan men då sa en person till mig att jag inte får glömma att räkna in skatt och tull.
Då undrar jag om det är någon som vet hur de räknar ut skatten på varan jag köpt? Priset på själva laptopen är 18000yen (ca1100kr)
Specs:
Processor: Intel Core i7 3630QM
Grafik: NV GeForce GTX det 670MX SLI
Minne: 16 GB (4 * 4GB) 1600MHz
hårddisk: 1TB 5400RPM 120GB SSD
Skärm: 17.3 "FHD (1920x1080) 16:09
optisk enhet: Blu-ray Blu-ray

-ljud: Sound Blaster X-Fi MB 2
High Definition Audio
Interface: 1 x USB 2.0-port
4xUSB 3.0-portar
1xeSATA, hamn
1xDisplay hamn
1xHDMI Utgångsport

specifikationer: 419 (W) x 293 (D) x
39,3 ~ 49,7 (H) mm
3,9 kg (inklusive batteri)
: trådlöst LAN, Bluetooth, fingeravtryck
gåvor: ABS kämpar hårt skal paket

Så, ni behöver inte räkna själva men helst berätta hur de räknar. Tack på förhand.
MVH ripper.

Permalänk
Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Hej nu är det så att jag går i tankarna på att köpa en laptop ifrån Japan men då sa en person till mig att jag inte får glömma att räkna in skatt och tull.
Då undrar jag om det är någon som vet hur de räknar ut skatten på varan jag köpt? Priset på själva laptopen är 18000yen (ca1100kr)
Specs:
Processor: Intel Core i7 3630QM
Grafik: NV GeForce GTX det 670MX SLI
Minne: 16 GB (4 * 4GB) 1600MHz
hårddisk: 1TB 5400RPM 120GB SSD
Skärm: 17.3 "FHD (1920x1080) 16:09
optisk enhet: Blu-ray Blu-ray

-ljud: Sound Blaster X-Fi MB 2
High Definition Audio
Interface: 1 x USB 2.0-port
4xUSB 3.0-portar
1xeSATA, hamn
1xDisplay hamn
1xHDMI Utgångsport

specifikationer: 419 (W) x 293 (D) x
39,3 ~ 49,7 (H) mm
3,9 kg (inklusive batteri)
: trådlöst LAN, Bluetooth, fingeravtryck
gåvor: ABS kämpar hårt skal paket

Så, ni behöver inte räkna själva men helst berätta hur de räknar. Tack på förhand.
MVH ripper.

18000 yen för den där maskinen? Nej du...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag hoppas du menar 11000 kronor annars ska du ta och köpa hundratals.

Tullen kommer ta en tullavgift på typ 12% sen en moms på 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag hoppas du menar 11000 kronor annars ska du ta och köpa hundratals.

Tullen kommer ta en tullavgift på typ 12% sen en moms på 25%

tullavgiften är 0% på bärbara datorer från japan enligt avgiftsguiden.

och om den nu verkligen kostar 1100kr så är det 0% för att det är under 1300kr,

Permalänk
Skrivet av Jilted:

18000 yen för den där maskinen? Nej du...

Ganska säker på att det står 18000yen... Skickar bild om ni vill det

Visste inte vad jag skulle söka på, Tackar!

Skrivet av Karazhan:

Jag hoppas du menar 11000 kronor annars ska du ta och köpa hundratals.

Tullen kommer ta en tullavgift på typ 12% sen en moms på 25%

Kommer bara köpa en, alternativt en bättre.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Hej nu är det så att jag går i tankarna på att köpa en laptop ifrån Japan men då sa en person till mig att jag inte får glömma att räkna in skatt och tull.
Då undrar jag om det är någon som vet hur de räknar ut skatten på varan jag köpt? Priset på själva laptopen är 18000yen (ca1100kr)
Specs:
Processor: Intel Core i7 3630QM
Grafik: NV GeForce GTX det 670MX SLI
Minne: 16 GB (4 * 4GB) 1600MHz
hårddisk: 1TB 5400RPM 120GB SSD
Skärm: 17.3 "FHD (1920x1080) 16:09
optisk enhet: Blu-ray Blu-ray

-ljud: Sound Blaster X-Fi MB 2
High Definition Audio
Interface: 1 x USB 2.0-port
4xUSB 3.0-portar
1xeSATA, hamn
1xDisplay hamn
1xHDMI Utgångsport

specifikationer: 419 (W) x 293 (D) x
39,3 ~ 49,7 (H) mm
3,9 kg (inklusive batteri)
: trådlöst LAN, Bluetooth, fingeravtryck
gåvor: ABS kämpar hårt skal paket

Så, ni behöver inte räkna själva men helst berätta hur de räknar. Tack på förhand.
MVH ripper.

Är du säker på att det inte var 180,000 yen? (11k SEK)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Ganska säker på att det står 18000yen... Skickar bild om ni vill det

skicka gärna en länk för det är ett helt otroligt pris!

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Är du säker på att det inte var 180,000 yen? (11k SEK)

Vänta lite så postar jag en bild.

Permalänk

Här: http://imageshack.us/f/404/terrans.png/

Edit: den längst till höger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripper_viruset:

Ganska säker på att det står 18000yen... Skickar bild om ni vill det

Finns 3 möjligheter:

1# Du har läst fel
2# Butiken har skrivit fel
3# Du håller på att bli blåst

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Finns 3 möjligheter:

1# Du har läst fel
2# Butiken har skrivit fel
3# Du håller på att bli blåst

Kolla länken över.
Tänk dessutom på att det finns en till möjlighet: det är japan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripper_viruset:

Kolla länken över.

Sidan är översatt från KINESISKA dvs. slutpriset borde hamna på runt 20.000 sek
1 CNY = runt 1.10 SEK

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

precis det är kinesiska YUAN 18000 = 19 055.5759, + 25%

Permalänk
Skrivet av Kent:

Sidan är översatt från KINESISKA dvs. slutpriset borde hamna på runt 20.000 sek
1 CNY = runt 1.10 SEK

Skrivet av fax110:

precis det är kinesiska YUAN 18000 = 19 055.5759, + 25%

Ah, okej då.
Tack för att ni upplyste om det!

Permalänk
Medlem

Det är alltid 25% moms på varan inkl frakten till Sverige. Sen tillkommer tull, men det måste du slå upp för det är olika %-sats för olika varuslag.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Ah, okej då.
Tack för att ni upplyste om det!

Säger sig väl självt att du inte får "superkomponenter" för 1100kr

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

jag köper alla dom har

1100kr

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Folk som undrar vad det är för datorer: DING DING!

Edit: Ja, datorn är kinesisk och kostar 18000:- som någon annan skrev.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Lätt hänt
Både kina o japan betecknar sin valuta med ¥.

Men ärligt talat, du kunde väl inte tro att du får en värsting-laptop för 1100 kronor?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Lätt hänt
Både kina o japan betecknar sin valuta med ¥.

Men ärligt talat, du kunde väl inte tro att du får en värsting-laptop för 1100 kronor?

Faktist trodde jag att det kan hända med tanke på att jag suttit ett tag på en japansk hemsida för bilar och skall beställa lite delar därifrån, varav en cola-flak här kostar mer än vad vissa exteriör-delar gör där. Men nu när man verkligen förstår helheten så är det ganska uppenbart egentligen Vore dock riktigt härligt att få en sådan dator för under 5000kr ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ripper_viruset:

Kolla länken över.
Tänk dessutom på att det finns en till möjlighet: det är japan?

Så du menar att bara för det är japan så betyder det att återförsäljaren inte måste betala för laptopen?
Inte en chans säger jag bara. Dessutom står priset i Yuan. Alltså kinesisk valuta. Inte Yen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ripper_viruset:

Hej nu är det så att jag går i tankarna på att köpa en laptop ifrån Japan men då sa en person till mig att jag inte får glömma att räkna in skatt och tull.
Då undrar jag om det är någon som vet hur de räknar ut skatten på varan jag köpt? Priset på själva laptopen är 18000yen (ca1100kr)
Specs:
Processor: Intel Core i7 3630QM
Grafik: NV GeForce GTX det 670MX SLI
Minne: 16 GB (4 * 4GB) 1600MHz
hårddisk: 1TB 5400RPM 120GB SSD
Skärm: 17.3 "FHD (1920x1080) 16:09
optisk enhet: Blu-ray Blu-ray

-ljud: Sound Blaster X-Fi MB 2
High Definition Audio
Interface: 1 x USB 2.0-port
4xUSB 3.0-portar
1xeSATA, hamn
1xDisplay hamn
1xHDMI Utgångsport

specifikationer: 419 (W) x 293 (D) x
39,3 ~ 49,7 (H) mm
3,9 kg (inklusive batteri)
: trådlöst LAN, Bluetooth, fingeravtryck
gåvor: ABS kämpar hårt skal paket

Så, ni behöver inte räkna själva men helst berätta hur de räknar. Tack på förhand.
MVH ripper.

1100kr för den datorn? begagnad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

1100kr för den datorn? begagnad?

Tidigare i tråden har det kommit fram att TS blandat ihop Yuan och Yen. Vilket är ganska förståeligt om man snabbgooglar det. För någon anledning har båda valutorna samma tecken (¥).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att bara för det är japan så betyder det att återförsäljaren inte måste betala för laptopen?
Inte en chans säger jag bara. Dessutom står priset i Yuan. Alltså kinesisk valuta. Inte Yen.

Jag har förstått det nu... Antingen har du läst det här över eller bara inte lärt dig att läsa vad andra skrivit innan dig...
Och eftersom jag kollade på tillverkarens hemsida så kan det ju vara så att priset var rätt... Att jag gör misstaget och ser fel på YEN och YUAN eftersom båda betecknas med ¥ så är det fortfarande så att det KAN hända, man vet aldrig. Visserligen, det vore otroligt men allting kan hända, saker i japan kostar knappt hälften så mycket som i sverige och det var därför jag frågade efter hur man räknar ut skatten....

Ex: Ett par fälgar jag siktat in mig på här i sverige kostar 7000Kr begagnade och 15000Kr nya medans i Japan (definitivt japan den här gången) Kostar runt 2000-4000Kr från butik, med andra ord bara en tredjedel av sveriges pris. ¨

Självklart säger jag inte att japan är ett "gratis" land jämfört med sverige men det finns en enorm skillnad. Varav att jag tyckte detta var en sån skillnad. Jag kan inte rå för att jag inte tänker på att det är en skillnad mellan japan och kina (trodde faktist att de va samma land...) Så man får väl se det som att jag räddade mig själv från en ekonomisk kris genom att lägga upp det här på swec?

Iallafall, allting är utrett, laptopen kostar inte 1100Kr den kostar 18900Kr. Tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Tidigare i tråden har det kommit fram att TS blandat ihop Yuan och Yen. Vilket är ganska förståeligt om man snabbgooglar det. För någon anledning har båda valutorna samma tecken (¥).

aha, så cirka 18000 tusen kronor då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

aha, så cirka 18000 tusen kronor då

Ungefärlig ja.

Skrivet av ripper_viruset:

Jag har förstått det nu... Antingen har du läst det här över eller bara inte lärt dig att läsa vad andra skrivit innan dig...
Och eftersom jag kollade på tillverkarens hemsida så kan det ju vara så att priset var rätt... Att jag gör misstaget och ser fel på YEN och YUAN eftersom båda betecknas med ¥ så är det fortfarande så att det KAN hända, man vet aldrig. Visserligen, det vore otroligt men allting kan hända, saker i japan kostar knappt hälften så mycket som i sverige och det var därför jag frågade efter hur man räknar ut skatten....

Ex: Ett par fälgar jag siktat in mig på här i sverige kostar 7000Kr begagnade och 15000Kr nya medans i Japan (definitivt japan den här gången) Kostar runt 2000-4000Kr från butik, med andra ord bara en tredjedel av sveriges pris. ¨

Självklart säger jag inte att japan är ett "gratis" land jämfört med sverige men det finns en enorm skillnad. Varav att jag tyckte detta var en sån skillnad. Jag kan inte rå för att jag inte tänker på att det är en skillnad mellan japan och kina (trodde faktist att de va samma land...) Så man får väl se det som att jag räddade mig själv från en ekonomisk kris genom att lägga upp det här på swec?

Iallafall, allting är utrett, laptopen kostar inte 1100Kr den kostar 18900Kr. Tack.

Skummade igenom tråden och missade det faktumet.. Så jag får be om ursäkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Folk som undrar vad det är för datorer: DING DING!

Edit: Ja, datorn är kinesisk och kostar 18000:- som någon annan skrev.

Kineser gör ju kopior på allt... De är ju inte så kreativa kan man säga Ripoff på Alienware och de försöker ju inte ens dölja de.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Kineser gör ju kopior på allt... De är ju inte så kreativa kan man säga Ripoff på Alienware och de försöker ju inte ens dölja de.

Visserligen men vart är detta en ripoff någonstans?