Permalänk
Medlem

Moddningsmässa - Intressekoll!

Hej alla SWEC'are!

Här kommer jag med en liten intressekoll angående en grej som nyss blev brainstormad som jag ser potentialitet i

Jag och forum-medlemmen KoSoVaR sitter just nu och snackar om något som vi gärna hade skapat ihop. Något som vi tror många på SWEC hade tyckt om, nämligen en moddningsmässa.

Vad menar vi?
Tänk er en mässa, en utställning, en träff där huvudämnet är modifikationer av datorer och egna konstruktioner. Syftet är att träffa och utbyta erfarenheter, egenskaper eller bara prata med liksinnade människor som har samma intresse - modifikation av datorer.

Mässan hade hållts i en lokal i Västra Sverige (troligtvis Göteborgstrakten) under en dag (troligtvis en lördag/söndag).

Vi tänkte oss något i stil med att man antigen kan vara en uställare (visa upp sin modifikation/konstruktion) eller en besökare (besöka mässan).

För att kunna finansiera mässan och lokalen så kan det komma att bli en liten inträdesavgift för besökare. Utställare får gratis inträde*.

Det finns dock krav för att vara en så kallad uställare:

  1. Arbetet du vill visa upp ska vara på någorlunda seriös nivå.

  2. Arbetet ska vara någorlunda unikt. Att stoppa in en LED-lampa i ett chassi räknas inte som en modifikation.

  3. Arbetet måste bli godkänt av oss i förväg (beskrivning + bild) för att du ska få bli en utställare och därmed få utställningsplats samt gratis inträde.

Vi kanske till och med kan bjuda in Sweclockers (Jonas och Emil) till mässan som då kan göra reportage.

Detta är inte menat att bara vara en träff över en kopp kaffe där man diskuterar utan en mässa där man kan mingla rundor och kika på olika utställare. Kanske kommer finnas en del tävlingar på plats också, vem vet?

Så detta är mest en intressekoll för att se om det finns något intresse!
Om det finns tillräckligt intresse kanske det kan bli av, det är ni som avgör!

Jag hör mer än gärna vad ni tror och tycker. Våra tankar är i allra första stadiet (vi kom på detta bokstavligt talat för 20 minuter sedan).
Kom ihåg, detta kan bli verklighet om intresset finns!

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

Permalänk

låter intressant!

Permalänk
Medlem

För långt borta :,(

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt intressant för att jag ska åka så långt, sen har jag inte skapat något intressant själv på bra länge heller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Intressant, inte för att jag kan komma, men ändå. Lycka till. Jag håller med om att modifikationerna måste vara "omfattande".

Permalänk
Medlem

Lite långt borta i Göteborg, men har faktiskt tänkt i dem banorna förut. Hade varit väldigt skoj med moddade datorer, där man byggt sitt chassi och gjort en clean dator eller i trä eller lampa etc etc. Tror det finns potential att bli rätt stort så att typ Komplett.se kommer och har monter och sånt där också och Jonas och Emil kommer och gör reportage. Kanske till och med kan få in några från övriga världen också, är en sådan mässa som jag tycker Sverige borde ha faktiskt då vi ändå är stora inom dator och e-sport och har Dreamhack mm så vore det kul. Kanske till och med ha det i en hörna under Dreamhack? Lite extra säkerhet då förstås men att moddarna kan stå där och visa upp sina datorer och vad dem har byggt och visa för allmänheten vad man mer kan göra med en dator, det är konst det är inte bara en surfmaskin

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! :D:up:

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Det hade ju vart kul att åka och kolla...

Permalänk
Medlem

Trevlig idé!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

låter intressant!

Vad roligt!

Skrivet av DDemis:

För långt borta :,(

Vissa säker är värt att åka många mil för Haha

Skrivet av muppens:

Inte tillräckligt intressant för att jag ska åka så långt, sen har jag inte skapat något intressant själv på bra länge heller.

Fullt förståeligt! Men om du bott i närheten kanske det hade varit intressant?

Skrivet av Az1337:

Intressant, inte för att jag kan komma, men ändå. Lycka till. Jag håller med om att modifikationerna måste vara "omfattande".

Det var synd, men tack! Aa precis, någorlunda seriöst och omfattande måste det vara.

Skrivet av Extremaz:

Lite långt borta i Göteborg, men har faktiskt tänkt i dem banorna förut. Hade varit väldigt skoj med moddade datorer, där man byggt sitt chassi och gjort en clean dator eller i trä eller lampa etc etc. Tror det finns potential att bli rätt stort så att typ Komplett.se kommer och har monter och sånt där också och Jonas och Emil kommer och gör reportage. Kanske till och med kan få in några från övriga världen också, är en sådan mässa som jag tycker Sverige borde ha faktiskt då vi ändå är stora inom dator och e-sport och har Dreamhack mm så vore det kul. Kanske till och med ha det i en hörna under Dreamhack? Lite extra säkerhet då förstås men att moddarna kan stå där och visa upp sina datorer och vad dem har byggt och visa för allmänheten vad man mer kan göra med en dator, det är konst det är inte bara en surfmaskin

Jag ser på din profilbild du har en bil, bara att köra upp till Götet haha skämt å sido.
Håller med dig till fullo! Jag fick idén och är nu skit-taggad på att dra ihop något. Hade varit grymt skoj.

Angående företag som utställare/sponsorer är givetvis intressant! Frågan är om det behövs någon form av licens eller något för att tillåta detta.
Klart är datorer en form av konst!

Skrivet av BrutalSwede:

Bra initiativ!

Tack! Hoppas du kan komma ifall något skulle bli av

Skrivet av canisfoto:

Det hade ju vart kul att åka och kolla...

Du är så välkommen så! (ifall det skulle bli av)

Permalänk
Medlem

Hmm, Hur hade intresset varit ifall vi kunde fixa in lite priser ?
Eller..ahh... vi vill jätte gärna ha priser till deltagarna :)!

Permalänk
Medlem

Låter kul, synd att man bor så långt upp i sverige bara.

Permalänk
Medlem

Synd att man bor på Gotland, annars hade jag kommit som besökare. Har inte moddat något heller, men det skulle vara intressant att se hur Gallerierna ser ut Irl och kanske lära sig ett och annat! Men kan bara önska er lycka till!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Hmm, Hur hade intresset varit ifall vi kunde fixa in lite priser ?
Eller..ahh... vi vill jätte gärna ha priser till deltagarna :)!

Klart vi vill! Om det finns intresse för mässan och folk som är sugna är det väl ingen omöjlighet

Skrivet av sassa46:

Låter kul, synd att man bor så långt upp i sverige bara.

Skrivet av Mikkey:

Synd att man bor på Gotland, annars hade jag kommit som besökare. Har inte moddat något heller, men det skulle vara intressant att se hur Gallerierna ser ut Irl och kanske lära sig ett och annat! Men kan bara önska er lycka till!

Ah synd :/ Men kul ni gillade idén iallafall!
Ja precis, visa upp, dela med sig, diskutera och allt roligt! Tack! Vi får se om det kan bli av

Permalänk
Medlem

Ja intresderad, men 6h i bilen bara för att visa sin dator o kolla på andras känns inte värt... Men lyckas ni få lite riktiga företag att ställa ut lite hårdvara o kul skulle man inte ha nåt emot det... Kanske dela på bensin pengar om några i närheten joinar också. Lite som dreamhack(men inga barn) fixa gärna lite dans osv en liten bar också

Jag skulle inte ha nåt emot att ta med mej mina verktyg o så modda på plats? Hade ni tänkt er nåt sånt?

Permalänk

Ett tips är ju om ni skulle kunna fixa moddningsmässan i centrala Sverige istället?, Så slipper alla åka så himla långt? Bara ett tips

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ja intresderad, men 6h i bilen bara för att visa sin dator o kolla på andras känns inte värt... Men lyckas ni få lite riktiga företag att ställa ut lite hårdvara o kul skulle man inte ha nåt emot det... Kanske dela på bensin pengar om några i närheten joinar också. Lite som dreamhack(men inga barn) fixa gärna lite dans osv en liten bar också

Jag skulle inte ha nåt emot att ta med mej mina verktyg o så modda på plats? Hade ni tänkt er nåt sånt?

Låter ju bra! Ja ett scenario hade ju varit, om det lyckas bli någorlunda stort intresse, snacka med eventuella sponsorer/företag som kanske vill vara delaktiga. Men först och främst är detta en intressekoll för att se om det ens är värt att styra upp något!

Skrivet av SaP:

Ett tips är ju om ni skulle kunna fixa moddningsmässan i centrala Sverige istället?, Så slipper alla åka så himla långt? Bara ett tips

Vem bor i centrala Sverige? Antigen bor man i öst (Stockholm), väst (Göteborg) eller syd (Malmö), haha!
Näe men det har med att göra att vi båda bor i Väst-Sverige så lite lättare att styra upp något då

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Låter ju bra! Ja ett scenario hade ju varit, om det lyckas bli någorlunda stort intresse, snacka med eventuella sponsorer/företag som kanske vill vara delaktiga. Men först och främst är detta en intressekoll för att se om det ens är värt att styra upp något!

Vem bor i centrala Sverige? Antigen bor man i öst (Stockholm), väst (Göteborg) eller syd (Malmö), haha!
Näe men det har med att göra att vi båda bor i Väst-Sverige så lite lättare att styra upp något då

Folk? Jaha då förstår jag, Lycka till

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!
Oftast så är det fler som tycker det är intressant i samband med något event eller LAN, kanske ifall det skulle finnas någon kul monter och tävlingar

Permalänk
Medlem

Har ni hunnit fundera på något datum ännu ? Tänker ifall man skulle hinna klart med det nya projektet och ställt ut

Permalänk
Medlem

riktigt bra idé!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är en riktigt bra idé som många sweclockare skulle gilla, även om man själv inte är en stormoddare så är det alltid häftigt att se vad andra har lyckats åstadkomma, jag skulle själv inte ha något emot att betala inträde för det i alla fall.

Mycket bra initiativ!

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kanske till och med ha det i en hörna under Dreamhack?

Tycker detta var ett bra förslag. En moddningsutställning (och kanske lite annat moddningsrelaterat) under DreamHack skulle säkerligen nå en betydligt bredare publik, och därmed vara mer intressesant för hobbymoddare såväl som "proffs" och företag som säljer moddningsgrejer än en dedikerad moddningsmässa.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Mycket intressant!
Oftast så är det fler som tycker det är intressant i samband med något event eller LAN, kanske ifall det skulle finnas någon kul monter och tävlingar

Gött! Jo det är sant! Monter/Tävlingar är ju nästan ett måste såklart!

Kanske en liten tävling på plats där man får ett riktigt ruttet chassi och ska göra något snyggt av det på typ 2-3timmar? Kan väl vara kul haha.

Skrivet av Xiqt:

Har ni hunnit fundera på något datum ännu ? Tänker ifall man skulle hinna klart med det nya projektet och ställt ut

Nej inget datum än! Är som sagt i intressestadiet så det spekuleras kring om det är värt att hålla i något

Skrivet av Oliver91:

riktigt bra idé!

Gött! Hoppas du kan dyka upp isåfall

Skrivet av Gipp3r:

Jag tycker det här är en riktigt bra idé som många sweclockare skulle gilla, även om man själv inte är en stormoddare så är det alltid häftigt att se vad andra har lyckats åstadkomma, jag skulle själv inte ha något emot att betala inträde för det i alla fall.

Mycket bra initiativ!

Kul! Precis det vi tänkte oss, du har fattat poängen!
Inträde hade isåfall varit för att täcka lokalkostnader

Skrivet av PeCe:

Tycker detta var ett bra förslag. En moddningsutställning (och kanske lite annat moddningsrelaterat) under DreamHack skulle säkerligen nå en betydligt bredare publik, och därmed vara mer intressesant för hobbymoddare såväl som "proffs" och företag som säljer moddningsgrejer än en dedikerad moddningsmässa.

Tack
Dock är ju problemet att en monter/plats på DreamHack troligtvis kostar ett multum (många tusenlappar). Då detta är mer åt det idéella hållet blir det svårt att punga ut en sådan summa :/
Det är isåfall om ett företag sponsrar med monter, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Gött! Jo det är sant! Monter/Tävlingar är ju nästan ett måste såklart!

Kanske en liten tävling på plats där man får ett riktigt ruttet chassi och ska göra något snyggt av det på typ 2-3timmar? Kan väl vara kul haha.

Nej inget datum än! Är som sagt i intressestadiet så det spekuleras kring om det är värt att hålla i något

Gött! Hoppas du kan dyka upp isåfall

Kul! Precis det vi tänkte oss, du har fattat poängen!
Inträde hade isåfall varit för att täcka lokalkostnader

Tack
Dock är ju problemet att en monter/plats på DreamHack troligtvis kostar ett multum (många tusenlappar). Då detta är mer åt det idéella hållet blir det svårt att punga ut en sådan summa :/
Det är isåfall om ett företag sponsrar med monter, haha

Japp, jag bor nära nog för att dyka upp på något liknande detta, men satsa inte på 2013 vad ni än gör, satsa på 2014 och fortsätt att öka intresset för detta så kommer ni få fler besökare!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om idén.

Hade varit kul och kunna fixa ihop ett antal seriösa moddare och göra en "Årets modder" tävling(kanske även om en underdog modder vinner), pris är alltid kul men det är ju något man måste se efter med sponsorer/budget.

Simpel tävling som kan utgå från en jury med "kunniga" och även antal röster från folket på mässan.

Om ni behöver hjälp med något så ställer jag gärna upp och hjälper till med det jag kan.

Permalänk
SpelClockers

Är det inte bättre att ni kontaktar Dreamhack och frågar om ni kan göra något med dom?
Då har ni ju i alla fall ett visst antal besökare redan.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, jag bor nära nog för att dyka upp på något liknande detta, men satsa inte på 2013 vad ni än gör, satsa på 2014 och fortsätt att öka intresset för detta så kommer ni få fler besökare!

2014 är så ju långt borta! Ifall det skulle ske 2013 så isåfall på sensommaren eller något i den stilen är nog det mest optimala

Skrivet av Talossi:

Jag tycker om idén.

Hade varit kul och kunna fixa ihop ett antal seriösa moddare och göra en "Årets modder" tävling(kanske även om en underdog modder vinner), pris är alltid kul men det är ju något man måste se efter med sponsorer/budget.

Simpel tävling som kan utgå från en jury med "kunniga" och även antal röster från folket på mässan.

Om ni behöver hjälp med något så ställer jag gärna upp och hjälper till med det jag kan.

Gött! Ja precis, någon form av tävling måste där ju finnas på alla mässor!

Ser du bor i Vänersborg. Själv bor jag i Trollhättan så om vi behöver hjälp så hojtar vi till! Kul du vill vara med och bidra. Vet inte än hur mycket arbete som kommer krävas men det behövs nog mer än bara två personer. Nu vet jag att du är intresserad! Tack

Skrivet av daniie:

Är det inte bättre att ni kontaktar Dreamhack och frågar om ni kan göra något med dom?
Då har ni ju i alla fall ett visst antal besökare redan.

Som jag skrev tidigare så kostar den multum att ha en monter på DreamHack. De är nog inte speciellt intresserade av att ge oss en hörna gratis

Permalänk
Medlem

Helt underbar idé. Bor i Stockholm och jag åker gärna ner till Göteborg eller längre bort som besökare på en sådan mässa. Åker man 4-5 personer i en bil och delar på kostnaden blir det inte så dyrt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Som jag skrev tidigare så kostar den multum att ha en monter på DreamHack. De är nog inte speciellt intresserade av att ge oss en hörna gratis

Att komma upp med något som dom kanske inte haft tidigare år kan vara intressant för dom. Det skadar inte att dra iväg ett mejl och beskriva idén, hur många som kommer delta, kommer sweclockers vara där och göra något reportage, osv osv värt ett försök