Permalänk
Medlem

Författardator, fanless och strömsnål

Jag har åtagit mig att bygga en knäpptyst och strömsnål dator som passar en författare,
en författare som bara vill höra fågelkvittret utifrån och tangenternas klapprande samtidigt som hen värnar om miljön med en låg strömförbrukning på en dator som kan stå påslagen dygnet runt.

Budget är egentligen inte satt men kanske ett tak på 6000.- vore rimligt och med de komponenter jag valt så håller vi oss under.

Det estetiska var inte jätteviktigt men eftersom datorn står framme synligt så gör det inget om chassit sticker ut lite,
jag valde Bitfenix Prodigy i färgen RÖD.

CPU/APU-valet var relativt lätt, så låg TDP som möjligt men ändå kraft nog för office och surf,
en APU ur AMD A-serien har som lägst TDP på 65W bland de vanliga desktopmodellerna.
Intel har mer low-power produkter på sitt smörgåsbord, valet föll på i3 3220T med det viktiga suffixet "T" som anger att det är en low-TDP processor på maximala 35W.
Lite research på normalförbrukning på i3-3220T visar att 22-25W kan vara rimligt att förvänta sig.
Oaktat vad det blir i verkligheten så är det fortfarande 35W som man bör dimensionera efter,
dessutom med systemmarginal för en låda utan fläktar och därmed ingen luftgenomströmning att tala om.
Ytterligare en faktor är den varma svenska sommaren, som ställer höga krav på kylarens förmåga till passiv konvektion.

Kylaren som utsågs passar med någon millimeters marginal in i Bitfenixlådan,
en Silverstone Heligon SST HE-02 valdes, overkill kan tyckas men jag är inte så säker på det,
visst skall den klara att kyla en i5 3570K men det förutsätter luftcirkulation som jag i det här fallet saknar i det valda chassit.
Heligon-monsterkylaren är 160mm hög över sockeln och är försedd med hela sex heatpipes för advektion via kylarens lameller.

Moderkortet blev ett flexibelt ASUS P8H77-I,
det fyller kraven på mini-ITX storlek, s1155, RAID-stöd samt SATA 6Gb/s.

Passivt kylda nätaggregat är oprövad mark för mig om man bortser från PicoPSU av varierande tillförlitlighet.
Det för mig okända märket Silver Power har en modell som heter SP-S460FL på 460W,
alldeles för mycket effekt för applikationen men det fina i kråksången med detta aggregat är att det är modulärt,
tacksamt i en liten låda (nåja, BF Prodigy är ju absolut inte trång).

Arbetsminne ställs det inte så höga krav på, vare sig det gäller hastighet eller överklockningsmöjlighet, kul vore det ju om de fungerar bra och det vet jag att Kingston hyperX gör, ett par 4Gb stickor har jag redan liggandes på hyllan,
8Gb som snurrar i 1866MHz kommer alltså att klämmas fast i moderkortet som har plats för just två moduler.

Hårddisken väntar jag på, det blir en RMA som kommer tillbaks, en SSD på 256Gb Adata SP900, helst hade jag önskat få montera en Samsung.

edit:
Lägger till bild med alla grejor:

Permalänk
Medlem

Kraven är alltså en tyst dator som klarar word + internet? Då skulle jag nog också satsa på pico psu och amd a processor. möjlligtvis vattenkylning eller enorm cpu fläkt

Permalänk
Medlem

En Thermalright Macho är för övrigt en kylare som fungerar helt ok passivt, kolla om den passar i chassit Nätagg finns passiva från bland annat seasonic, riktigt bra sådana men rätt dyra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

du kan nog sätta dit en egen fläkt på cpu kylaren typ en https://www.inet.se/produkt/6308640/scythe-120mm-slip-stream-... och en som insug och ett utsug så ska det vara tyst nog men samtidigt kunna kyla lite grann ^^

fast ifall du ska ha den som författardator så kan du nog köra på billigare cpu men ifall du nu vill ha 3570k för att kunna undervolta och kanske justera lite själv med klocks osv så är det också ett bra val då du får ner temperaturen och strömanvändningen lite extra :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad tror du om en helt passiv lösning? Har själv varit sugen på en streacon låda men prioriterar bra knuff i CPU:n över helt tyst så jag kan inte ge en personlig rekomendation men...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3240216/no-moving-parts

edit: hittade en lång tråd ang streacon lådor och ev kompabilitets problem med moderkort etc, har inte hunnit läsa hela tråden själv än. http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Vad tror du om en helt passiv lösning? Har själv varit sugen på en streacon låda men prioriterar bra knuff i CPU:n över helt tyst så jag kan inte ge en personlig rekomendation men...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3240216/no-moving-parts

edit: hittade en lång tråd ang streacon lådor och ev kompabilitets problem med moderkort etc, har inte hunnit läsa hela tråden själv än. http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Varför så stor? http://www.inet.se/produkt/6911651/streacom-fc8-evo-flaktlos-... tillsammans med ett mindre moderkort är ju en finfin passiv lösning som används av htpc-folk bland annat. Men det är ett bra tips att kika på passiva chassin som dessa

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det är ju en jäkla tur att det inte är jag som är författaren om jag skriver så otydligt...
jag har redan sett ut och beställt delarna, det är därför detta blev en projektlogg

Men tack iallafall för er input vad gäller alternativa delar.

Nackdelen med en så stor nätdel som valts är att effektiviteten är tämligen låg då man förbrukar mindre än en tiondel av den dimensionerande maxeffekten, ett switchat nätaggregat för datorer har normalt bäst verkningsgrad runtom halv maxbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Det är ju en jäkla tur att det inte är jag som är författaren om jag skriver så otydligt...
jag har redan sett ut och beställt delarna, det är därför detta blev en projektlogg

Men tack iallafall för er input vad gäller alternativa delar.

Nackdelen med en så stor nätdel som valts är att effektiviteten är tämligen låg då man förbrukar mindre än en tiondel av den dimensionerande maxeffekten, ett switchat nätaggregat för datorer har normalt bäst verkningsgrad runtom halv maxbelastning.

Haha, ja då är ju våra första inlägg helt irrelevanta det blir nog bra ändå det där, även om det är som du säger väldigt svårt att få en hög verkningsgrad på nätagget vid så låg belastning, men med så låg last så blir även förlusterna väldigt små trots att de procentuellt kan vara rätt stora.

Sen är det nog inte enbart ditt fel, ibland läser man inte så noga som man borde och med tanke på mängden "hjälp mig välja delar"-trådar så blir det lätt att man för givet att det handlar om just det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ju mer jag kikar på grejorna desto mer övertygad blir jag att jag skall behålla datorn själv och beställaren istället får en fläktlös HTPC jag byggde åt mig själv men aldrig använder...

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört datorn fläktlöst i två dagar, installerat program och lastat med streamad HD film, kört photoshop.
om man skall tro realtemp så svävar det normalt runt 45-48ºC vid kontorsarbete, i en låda helt utan luftflöde,
jag är rätt imponerad av kylaren

Permalänk
Medlem

Tänk på att det blir varmare i sommar och att om datorn gör något "på egen hand" tex uppdaterar eller så kanske den blir för varm? 45-48 är rätt mycket om processorn inte är belastad. Skulle nog också rekommendera en fläkt som precis bara flyttar lite luft. Jag hade det på en Dh14 och den hörs inte ens om jag sätter huvudet på chassit och lyssnar. Hade då två stycken motstånd monterade på fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Tänk på att det blir varmare i sommar

Jo, jag nämnde det i mitt startinlägg att det är en faktor som man inte får glömma bort när man dimensionerar passiv kylning,
rörande fläktar så har jag en 200mm CM som jag monterat i fronten, jag skall testa hur många grader jag sänker temp när den snurrar ljudlöst, 5V eller så, då drar den inte heller sina saftiga 300mA
Projektets syfte var ju en helt fläktlös dator och egentligen vill jag inte frångå det, även om fläkten inte hörs

Permalänk
Medlem

Heligon HE02-kylaren är ett litet as som lätt gömmer ett mini-itx kort under sig..

infästningen av kylaren gick inte så smärtfritt som jag tänkt mig, plastdistanserna på monteringsramen för moderkortets undersida passade dåligt, anledningen visade sig vara reglertransistorerna för CPU:ns matningssspänning, de satt helt enkelt för nära skruvhålen för detta fäste!

Med lite envishet, eller kanske mest en avbitartång, friserade jag till plastbitarna så de gled ner mellan transistorerna och vilade direkt mot moderkortet.

Kylaren lämnade förvånansvärt mycket plats åt minnena, jag kunde stoppa i de efter att kylaren monterats, det brukar ju ofta vara tvärtom
Minnena är Kingston HyperX 2x4Gb

Ont om plats var det dock för USB 3.0 kontakten för sidopanelens anslutningar..

Permalänk
Inaktiv

Kommer du köra helt passivt på allt? Du skulle kunna tagit något integrerat system, typ en raspberry eller dylikt

Tänk på att vissa skärmar surrar också

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kommer du köra helt passivt på allt? Du skulle kunna tagit något integrerat system, typ en raspberry eller dylikt

Alla komponenter han använder är väl passiva? Nätaggregatet har ingen fläkt.

EDIT: Väldigt intressant bygge. Jag är själv intresserad av någonting liknande, därför har det varit ett rent nöje att läsa igenom det du har skrivit och sett över dina val av komponenter!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lupak:

Jo, jag nämnde det i mitt startinlägg att det är en faktor som man inte får glömma bort när man dimensionerar passiv kylning,
rörande fläktar så har jag en 200mm CM som jag monterat i fronten, jag skall testa hur många grader jag sänker temp när den snurrar ljudlöst, 5V eller så, då drar den inte heller sina saftiga 300mA
Projektets syfte var ju en helt fläktlös dator och egentligen vill jag inte frångå det, även om fläkten inte hörs

Fläkten kommer höras. Du kanske skulle kunna använda speedfan för att endast starta fläkten om processorn går över typ 60 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Fläkten kommer höras. Du kanske skulle kunna använda speedfan för att endast starta fläkten om processorn går över typ 60 grader?

Tanken är inte att använda en fläkt alls, jag hade en så jag monterade den bara för sakens skull men den är inte inkopplad,
jag får se om jag kommer att koppla in den i sommar om det skulle bli för varmt.

Jag spelade några rundor Left4Dead 2 med RealTemp igång, maxtemp var 59ºC !

(jag har 25ºC temp i rummet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Tanken är inte att använda en fläkt alls, jag hade en så jag monterade den bara för sakens skull men den är inte inkopplad,
jag får se om jag kommer att koppla in den i sommar om det skulle bli för varmt.

Jag spelade några rundor Left4Dead 2 med RealTemp igång, maxtemp var 59ºC !

(jag har 25ºC temp i rummet)

det är ju lungt med temperaturen då det är i stort sett 9 grader varmare än min cpu på freezer 13 pro med alla fläktar jag har i min burk (4 st i chassiet) med prime 95 eller spelande i Bf3 igång XD
ifall du nu ska göra något mer krävande än så på den kan det ju räcka med en liten fis till fläkt som knappt snurrar typ 92mm på 800 rpm på cpu kylaren

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Installerade nya grafikdrivare = WEI 5,2 där aerografiken är gränssättande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Installerade nya grafikdrivare = WEI 5,2 där aerografiken är gränssättande.

http://iloapp.qrg.se/blog/blog?ShowFile&image=1366906385.jpg

Gör några tester då Windows inte stämmer på något sätt nästan alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Installerade nya grafikdrivare = WEI 5,2 där aerografiken är gränssättande.

http://iloapp.qrg.se/blog/blog?ShowFile&image=1366906385.jpg

Meh... kör några riktiga benchmarks istället

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Meh... kör några riktiga benchmarks istället

Meh... det är ju en kontorsmaskin och ingen speldator,
för att se att något inte felar duger WEI gott.

Permalänk
Medlem

Jag störde mig på de ilskna blåa lysdioderna,
då jag ändå skulle beställa lite grejor på ELFA så tog jag två stycken 2x5mm flata röda lysdioder,
det blev betydligt behagligare ljus.

Dioderna sitter på sidopanelen, då chassiet är RoHS så är allt lödat med blyfritt lod,
lite besvärligt för de moddsugna om man inte har rätt utrustning.
Är man inte så noga med sin lödpenna så är det en bra metod att först lägga till lite vanligt 60/40-tenn och sedan suga upp allt med lödfläta.

ELFA för dessa röda LED med artikelnummer 7501059, gröna dito heter 7501042

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Nackdelen med en så stor nätdel som valts är att effektiviteten är tämligen låg då man förbrukar mindre än en tiondel av den dimensionerande maxeffekten, ett switchat nätaggregat för datorer har normalt bäst verkningsgrad runtom halv maxbelastning.

Att ett nätagg har bäst verkningsgrad vid 50% stämmer dock så skiljer det sig väldigt lite, oftast endast några få procent. Ett 80+ nätagg måste ligga över 80% verkningsgrad mellan 20%-100% belastning. brukar endast skilja runt 5% i verkningsgrad vid full och låg belastning mot 50% vilket är i princip inget när det kommer till elräkningen. http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Och som sagt om du ska köra ett nytt bygge till författaren så borde du köra på Streacom FC8 EVO, eller NUC eller något, Prodigy är ju tokstor.

edit. nvm såg nu att han skulle få din gamla htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

edit. nvm såg nu att han skulle få din gamla htpc

Haha, ja, jag blev så jäkla nöjd med denna så han fick min HTPC, rätt åt han

Permalänk
Medlem

Hm, har du laddat upp några bilder? Tycker mig kunna se beskrivande bildtexter med glapp som om det skulle passa in en bild på några ställen, men jag ser ingenting. Inte ens någon länk eller "brokenImage" ikon.
För övrigt, passivt är SÅ SJUKT HÄFTIGT!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.