Ny iPhone 5 från Halebop med ett par problem
Hejsan. Det jag undrar vad som är rätt att göra i min situation, att byta ut telefonen helt eller att göra som Halebop vill, skicka in den på lagning.
Historia: Förra lördagen så bestämmer jag mig att det är dags att byta mobil då jag ändå bara har cirka 2 månader kvar på mitt gamla abonnemang.
Jag pratar med mor min och vi beställer den. Den kommer till mig på tisdagen och jag hämtar ut den på kvällen. Jag laddar upp den och märker att sim-kortet inte har blivit aktiverat med mobilen (de skickade med ett nano-sim med mobilen, för det nya abonnemanget). Leker lite med telefonen, laddar ner ett par spel och så. Inget märkvärdigt förutom att kameran kraschar ett par gånger. Uppdaterar mobilen till senaste programvaran 6.1.3 och det ser ut att fungera.
Dag 2/onsdag: Tar den till skolan, mobilen fastnar i hörlursläge och det enda sättet att få den ur detta är att starta om den. Har verkligen prövat allt, 3 par olika hörlurar (både Apples egna och från Sennheiser och Sony). Händer 3-4 gånger till den dagen. Jag noterar också att om man knackar lätt på mobilens övre baksida så skramlar det till, väldigt högt. Detta händer också när man knackar lätt på nederdelen av framsidan. Pratar med 4 olika på Halebops support om varför de inte kan aktivera sim-kortet. Den första ber om simnumret, inget händer. Den andra aktiverar det nya abonnemanget på det gamla sim-kortet (som är ett stort och inte går att använda i den nya telefonen). Den tredje personen jag ringer inaktiverar det gamla sim-kortet helt men glömmer att lägga abonnemanget på det nya sim-kortet. Och den sista personen gör det rätt och aktiverar abonnemanget på det nya sim-kortet. Så efter massa tjafs så kan jag börja ringa och sms:a.
En till sak jag noterar är att vibratorn är extrem högljudd och när den vibrerar så låter även det metallskramlet som uppstår när man knackar lätt på mobilen.
Dag 3/Torsdag: Jag gör en DOA anmälan på Halebops sida. Jag beskriver problemen med skrammel, hur den fastnar i hörlursläge och hur visa system appar kraschar bara sådär. Jag kontaktar även Halebop och undrar hur det blir. Det jag säger till hon i supporten är att det inte är okej att skicka en helt ny mobil på service för några fel som fanns när jag packade upp mobilen, jag frågade även varför detta ska drabba mig som kund att jag ska bli utan mobil i 2-4 veckor när jag betalar för att ha den. Visst, hade det varit mitt fel att den var sönder så skulle jag inte bry mig om det. Men nu kom den så i kartongen.
Så min fråga är alltså, vad är det rätta att göra här?
1. Skicka in en helt ny mobil på service för lagning av något som förmodligen har hänt i fabriken och låta mig som kund vara utan något jag betalar för 2-4veckor.
2. Skicka en ny till mig och jag skickar in den som kom med fel.
Personligen tycker jag helt klart att alternativ nr. 2 är det rätta.
Sammanfattning av felen:
Mobilen fastnar i hörlursläge även fast jag inte har hörlurar i. Enda sättet att den ska fatta att jag inte har hörlurar i är att starta om den.
Metall skrammel när man knackar på den lätt.
Vibratorn låter väldigt högt pga. detta metall skrammel som förstärker ljudet.
System appar och vissa tredjeparts applikationer kraschar.
Vad jag har gjort:
Återställt mobilen både från en backup och som "Ny iPhone". Inget hjälper.
Mvh Alexander