Ny iPhone 5 från Halebop med ett par problem

Permalänk
Medlem

Ny iPhone 5 från Halebop med ett par problem

Hejsan. Det jag undrar vad som är rätt att göra i min situation, att byta ut telefonen helt eller att göra som Halebop vill, skicka in den på lagning.

Historia: Förra lördagen så bestämmer jag mig att det är dags att byta mobil då jag ändå bara har cirka 2 månader kvar på mitt gamla abonnemang.
Jag pratar med mor min och vi beställer den. Den kommer till mig på tisdagen och jag hämtar ut den på kvällen. Jag laddar upp den och märker att sim-kortet inte har blivit aktiverat med mobilen (de skickade med ett nano-sim med mobilen, för det nya abonnemanget). Leker lite med telefonen, laddar ner ett par spel och så. Inget märkvärdigt förutom att kameran kraschar ett par gånger. Uppdaterar mobilen till senaste programvaran 6.1.3 och det ser ut att fungera.

Dag 2/onsdag: Tar den till skolan, mobilen fastnar i hörlursläge och det enda sättet att få den ur detta är att starta om den. Har verkligen prövat allt, 3 par olika hörlurar (både Apples egna och från Sennheiser och Sony). Händer 3-4 gånger till den dagen. Jag noterar också att om man knackar lätt på mobilens övre baksida så skramlar det till, väldigt högt. Detta händer också när man knackar lätt på nederdelen av framsidan. Pratar med 4 olika på Halebops support om varför de inte kan aktivera sim-kortet. Den första ber om simnumret, inget händer. Den andra aktiverar det nya abonnemanget på det gamla sim-kortet (som är ett stort och inte går att använda i den nya telefonen). Den tredje personen jag ringer inaktiverar det gamla sim-kortet helt men glömmer att lägga abonnemanget på det nya sim-kortet. Och den sista personen gör det rätt och aktiverar abonnemanget på det nya sim-kortet. Så efter massa tjafs så kan jag börja ringa och sms:a.

En till sak jag noterar är att vibratorn är extrem högljudd och när den vibrerar så låter även det metallskramlet som uppstår när man knackar lätt på mobilen.

Dag 3/Torsdag: Jag gör en DOA anmälan på Halebops sida. Jag beskriver problemen med skrammel, hur den fastnar i hörlursläge och hur visa system appar kraschar bara sådär. Jag kontaktar även Halebop och undrar hur det blir. Det jag säger till hon i supporten är att det inte är okej att skicka en helt ny mobil på service för några fel som fanns när jag packade upp mobilen, jag frågade även varför detta ska drabba mig som kund att jag ska bli utan mobil i 2-4 veckor när jag betalar för att ha den. Visst, hade det varit mitt fel att den var sönder så skulle jag inte bry mig om det. Men nu kom den så i kartongen.

Så min fråga är alltså, vad är det rätta att göra här?
1. Skicka in en helt ny mobil på service för lagning av något som förmodligen har hänt i fabriken och låta mig som kund vara utan något jag betalar för 2-4veckor.
2. Skicka en ny till mig och jag skickar in den som kom med fel.

Personligen tycker jag helt klart att alternativ nr. 2 är det rätta.

Sammanfattning av felen:
Mobilen fastnar i hörlursläge även fast jag inte har hörlurar i. Enda sättet att den ska fatta att jag inte har hörlurar i är att starta om den.
Metall skrammel när man knackar på den lätt.
Vibratorn låter väldigt högt pga. detta metall skrammel som förstärker ljudet.
System appar och vissa tredjeparts applikationer kraschar.

Vad jag har gjort:
Återställt mobilen både från en backup och som "Ny iPhone". Inget hjälper.

Mvh Alexander

Permalänk
Avstängd

Jag håller med. Fel under de första två veckorna brukar väl räknas som DOA och innebära en ny enhet, dock bara policy och inte lag. Jag hade kontaktat Apple direkt, då tror jag du får en ersättning utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med. Fel under de första två veckorna brukar väl räknas som DOA och innebära en ny enhet, dock bara policy och inte lag. Jag hade kontaktat Apple direkt, då tror jag du får en ersättning utan problem.

Ska ta och skicka iväg ett mail och höra vad dom tycker. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Ska ta och skicka iväg ett mail och höra vad dom tycker. Tack för tipset!

Apple kan inte häva ett köp eller ersätta dig för ett köp från Halebop. Däremot kan de säkerligen erbjuda sina reparationsalternativ också. Bara så du inte får för stora förhoppningar.

Du kan ju i värsta fall använda dina 14 dagars ångerrätt om du köpt online, men då kan du åka på att betala returfrakt och det känns ju inte direkt rätt när det varit problem från början.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Apple kan inte häva ett köp eller ersätta dig för ett köp från Halebop. Däremot kan de säkerligen erbjuda sina reparationsalternativ också. Bara så du inte får för stora förhoppningar.

Du kan ju i värsta fall använda dina 14 dagars ångerrätt om du köpt online, men då kan du åka på att betala returfrakt och det känns ju inte direkt rätt när det varit problem från början.

Apple kommer ringa mig snart, så ska då höra med dom.
Nej såklart de inte kan, men tänkte om de har något att säga och vad de tycker om att jag behöver lämna in en helt ny telefon. Känns lite b..

Permalänk
Inaktiv

Om du förklarar för Apple så kommer det nog inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Om du förklarar för Apple så kommer det nog inte vara några problem

Väntar på att någon från deras support ska ringa upp. Ska förklara och hoppas på det bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rosen70:

Väntar på att någon från deras support ska ringa upp. Ska förklara och hoppas på det bästa.

Okej, Såg nu att du köpte från Halebop hur kunde jag missa de? Har en polare som köpte en iPhone som var trasig när han fick den och han gick till en Apple store med sin gamla med kvitto och han fick en ny direkt. Fast han hade köpt den via Apple store. Så vet inte hur det blir nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Okej, Såg nu att du köpte från Halebop hur kunde jag missa de? Har en polare som köpte en iPhone som var trasig när han fick den och han gick till en Apple store med sin gamla med kvitto och han fick en ny direkt. Fast han hade köpt den via Apple store. Så vet inte hur det blir nu

Pratade med en kille från apple. Enligt han så är mobilen "frisk" och att metall ljudet är ifrån kameran. Vilket jag är 110% säker på att det inte är. För en autofocus lins-sak ska inte/kan inte låta så högt och om man håller hela mobilen hårt och skakar försiktigt så hör man kameran, detta är något annat. Ska pröva återställa telefonen, igen, och se om det löser mina problem. Vilket jag tvivlar på då jag redan gjort det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rosen70:

Pratade med en kille från apple. Enligt han så är mobilen "frisk" och att metall ljudet är ifrån kameran. Vilket jag är 110% säker på att det inte är. För en autofocus lins-sak ska inte/kan inte låta så högt och om man håller hela mobilen hårt och skakar försiktigt så hör man kameran, detta är något annat. Ska pröva återställa telefonen, igen, och se om det löser mina problem. Vilket jag tvivlar på då jag redan gjort det...

Att din telefon skulle vara frisk va de dummaste jag hört.. Tycker att Halebop ska ge dig en ny. Eftersom den var trasig när du fick den. För vem vill skicka in en ny telefon på lagning..

Permalänk
Medlem

Så går det när man köper iCrap (förlåt!) från Halebop.

Har en polare som tänkte köpa en likadan från samma operatör, han fick vänta 5 veckor innan han fick ett godkännande från dem om att de tagit emot varan och ytterligare 4 veckors väntetid innan han fick sina pengar tillbaks.
Sen bestämde han sig att köpa sin nya telefon direkt från Telia istället då den operatören är åtminstone ärligare samt trevligare på kundbemötandet och då valde han istället en Samsung Galaxy S3 som han är supernöjd med. Han sitter där med 80GB lagringsutrymme istället för ynka 16GB som han skulle ha haft med en iPhone 5.

I alla fall.
Telefoner ska inte skramla som en cucaracha-instrument eller ha några lösa delar. Då är de inte kompletta helt enkelt utan det är fabrikationsfel, enligt mitt tycke då. Då är inte telefonen "ny", även om kartongen må se fint ut. Det går att få en sprillans ny telefon att bli skrot på 0-tid också och sen fejka att det ser propert ut vid leverans till slutkunden.

Halebop är skyldiga att ge dig en fungerande telefon. Tycker du borde prova med en annan iP5, om det inte löser sig med det så byt telefonmärke och -modell helt istället för att se ifall det blir ändring på det hela.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Så går det när man köper iCrap (förlåt!) från Halebop.

Har en polare som tänkte köpa en likadan från samma operatör, han fick vänta 5 veckor innan han fick ett godkännande från dem om att de tagit emot varan och ytterligare 4 veckors väntetid innan han fick sina pengar tillbaks.
Sen bestämde han sig att köpa sin nya telefon direkt från Telia istället då den operatören är åtminstone ärligare samt trevligare på kundbemötandet och då valde han istället en Samsung Galaxy S3 som han är supernöjd med. Han sitter där med 80GB lagringsutrymme istället för ynka 16GB som han skulle ha haft med en iPhone 5.

I alla fall.
Telefoner ska inte skramla som en cucaracha-instrument eller ha några lösa delar. Då är de inte kompletta helt enkelt utan det är fabrikationsfel, enligt mitt tycke då. Då är inte telefonen "ny", även om kartongen må se fint ut. Det går att få en sprillans ny telefon att bli skrot på 0-tid också och sen fejka att det ser propert ut vid leverans till slutkunden.

Halebop är skyldiga att ge dig en fungerande telefon. Tycker du borde prova med en annan iP5, om det inte löser sig med det så byt telefonmärke och -modell helt istället för att se ifall det blir ändring på det hela.

Precis vad jag tycker. Har haft en samsung galaxy s2 tills nu, och jag är väldigt nöjd med min iPhone förutom dessa fel den har. Halebops kund support verkar inte ha några problem med att man skickar iväg en helt ny telefon på lagning. Men det har jag och det känns väldigt dåligt tbh. Ska försöka prata mer med dom. Tack för dina synpunkter och information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Pratade med en kille från apple. Enligt han så är mobilen "frisk" och att metall ljudet är ifrån kameran. Vilket jag är 110% säker på att det inte är. För en autofocus lins-sak ska inte/kan inte låta så högt och om man håller hela mobilen hårt och skakar försiktigt så hör man kameran, detta är något annat. Ska pröva återställa telefonen, igen, och se om det löser mina problem. Vilket jag tvivlar på då jag redan gjort det...

"Skramlet" är från kamera linsen och det är fullt friskt att det låter så.

Sök på tex "iphone 5 rattle" så kan du läsa tonvis av info om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Att din telefon skulle vara frisk va de dummaste jag hört.. Tycker att Halebop ska ge dig en ny. Eftersom den var trasig när du fick den. För vem vill skicka in en ny telefon på lagning..

Precis det jag menar. Ska jag betala för att få en telefon som är halft sönder och sen också vara utan den två till fyra veckor. Nä, inte okej tycker jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickit:

"Skramlet" är från kamera linsen och det är fullt friskt att det låter så.

Sök på tex "iphone 5 rattle" så kan du läsa tonvis av info om det...

Om jag håller min iPhone väldigt hårt och skakar så hör jag linsen vilket du kan läsa längre upp. När jag dock släpper och knackar på det så är det ett helt annat ljud, och min kompis iPhone 5 låter inte så. Så det är helt klart något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Precis vad jag tycker. Har haft en samsung galaxy s2 tills nu, och jag är väldigt nöjd med min iPhone förutom dessa fel den har. Halebops kund support verkar inte ha några problem med att man skickar iväg en helt ny telefon på lagning. Men det har jag och det känns väldigt dåligt tbh. Ska försöka prata mer med dom. Tack för dina synpunkter och information.

Äger själv en Samsung Galaxy S2 och är nöjd med den, även om jag har "bara" 48GB lagringsutrymme på telefonen (totalt). Enda som är dåligt med telefonen är dess batteri som blir dålig efter 12 månader och min telefon är nu 19 månader gammal. Har planer om att köpa ett starkare batteri till den, dvs uppgradera från dess 1650 mAh till 2000 mAh.

Ta reda på så mycket du bara kan och gå även till fysiska butiker och be dem "kolla upp" skramlandet åt dig, så de kan lokalisera detta samt komma med ett uttal som du sedan kan använda som underlag. Be dem också skriva det på papper om det nu behövs för då vinner du "ord-mot-ord"-bråket med Halebop.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Äger själv en Samsung Galaxy S2 och är nöjd med den, även om jag har "bara" 48GB lagringsutrymme på telefonen (totalt). Enda som är dåligt med telefonen är dess batteri som blir dålig efter 12 månader och min telefon är nu 19 månader gammal. Har planer om att köpa ett starkare batteri till den, dvs uppgradera från dess 1650 mAh till 2000 mAh.

Ta reda på så mycket du bara kan och gå även till fysiska butiker och be dem "kolla upp" skramlandet åt dig, så de kan lokalisera detta samt komma med ett uttal som du sedan kan använda som underlag. Be dem också skriva det på papper om det nu behövs för då vinner du "ord-mot-ord"-bråket med Halebop.

Tack tack. Funderar på om man kan gå till en Telia butik och höra med dom. Har varit hos elgiganten och deras iPhone 5 ex (som är en aning misshandlad) låter inget när man knackar lätt på den. Så när dom säger att det är kameran så är det en ful lögn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Tack tack. Funderar på om man kan gå till en Telia butik och höra med dom. Har varit hos elgiganten och deras iPhone 5 ex (som är en aning misshandlad) låter inget när man knackar lätt på den. Så när dom säger att det är kameran så är det en ful lögn..

Gå till flera återförsäljare och se vad alla säger. Be dem skriva en notis/lapp vad de personligen tycker eller har för uppgifter om telefonen samt hur den ska "låta" som ny och fräsch produkt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Gå till flera återförsäljare och se vad alla säger. Be dem skriva en notis/lapp vad de personligen tycker eller har för uppgifter om telefonen samt hur den ska "låta" som ny och fräsch produkt.

Tack för förslaget. Ska gå till Telia imorgon och höra vad de tycker och vad de anser vara normalt och onormalt. Enda telefon butiken som finns här..

Permalänk
Medlem

När det gäller iPhones så repareras de inte när de skickas på service utan byts alltid ut. Gäller garanti så byts det ut utan kostnad, i annat fall erbjuds du utbyte mot kostnad som brukar ligga runt eller en bit under nypris (beror lite på hur omfattande felet/skadan är, fuktskadade enheter byts normalt ut mot motsvarande nypris).

I.o.m. att Apple tillhandahåller utbytesenheter så har de lite speciella rutiner kring service/reklamation. Telefonen byts aldrig ut mot ny i kartong (s.k. saleskit) utan endast själva enheten byts. Därav kan det vara knepigt för en återförsäljare att direkt lämna ut en ny telefon ur butik då den enhet de sedan får från Apple inte kommer i komplett saleskit.

Vad gäller DOA så finns detta generellt inte för iPhone. Vissa operatörer har tillämpat det men då handlar det i princip om att felet upptäcks direkt över disk i samband med att du får den av säljaren. Så fort en iPhone aktiverats så tickar garantin på den och denna garanti förs även över till utbytesenheten i ett serviceärende. Därav också en orsak att det är knepigt att lämna ut ett exemplar direkt från hyllan i butik då utbytesenheten butiken i sin tur får redan har gången garantitid.

Låter kanske knepigt och jag kan hålla med om att det är lite dum hantering av Apple. Å andra sidan är det ett plus att du alltid får en utbytesenhet på garanti och inte bara en reparerad telefon som kanske fortfarande har repmärken etc.

I det stora hela är det inte så knepigt, du skickar din telefon till Halebop, de tar den vidare till en auktoriserad serviceverkstad, den kontrolleras och om ärendet går på garanti returneras den annars får du ett kostnadsförslag på utbytesenheten. Hanteringen hos verkstaden brukar ske rätt fort, dock kan hanteringen hos operatören/ÅF flaskhalsa så där bör du ligga på.

Det är viktigt dock att du anmäler detta snarast möjligt till Halebop och pekar på dessa fel så att det tydligt framgår i felbeskrivningen att felet uppkommit varit från början, tänker främst på skramlet. Helst skulle detta rapporterats dag ett.

Att det skramlar i telefonen kan annars vara ett tecken på att den fått en smäll, fallit i backen etc och då går ärendet under yttre åverkan vilket inte täcks av tillverkarens garantiregler (då garantin avser fabrikationsfel och inte hanteringsfel).

Lycka till och hoppas du snart har en fin fungerande telefon igen!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Mao köp aldrig från Halebop.
Att den låter lite när den skakas är helt normalt. Det gör alla telefoner jag ngnsin haft. Sluta skaka den så slipper du det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Mao köp aldrig från Halebop.
Att den låter lite när den skakas är helt normalt. Det gör alla telefoner jag ngnsin haft. Sluta skaka den så slipper du det problemet

Det är inte så roligt att när man lägger den ner på ett bord eller någonstans så låter det som att telefonen har en skruv lös inuti. Tro mig, det känns inte premium som telefonen kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

När det gäller iPhones så repareras de inte när de skickas på service utan byts alltid ut. Gäller garanti så byts det ut utan kostnad, i annat fall erbjuds du utbyte mot kostnad som brukar ligga runt eller en bit under nypris (beror lite på hur omfattande felet/skadan är, fuktskadade enheter byts normalt ut mot motsvarande nypris).

I.o.m. att Apple tillhandahåller utbytesenheter så har de lite speciella rutiner kring service/reklamation. Telefonen byts aldrig ut mot ny i kartong (s.k. saleskit) utan endast själva enheten byts. Därav kan det vara knepigt för en återförsäljare att direkt lämna ut en ny telefon ur butik då den enhet de sedan får från Apple inte kommer i komplett saleskit.

Vad gäller DOA så finns detta generellt inte för iPhone. Vissa operatörer har tillämpat det men då handlar det i princip om att felet upptäcks direkt över disk i samband med att du får den av säljaren. Så fort en iPhone aktiverats så tickar garantin på den och denna garanti förs även över till utbytesenheten i ett serviceärende. Därav också en orsak att det är knepigt att lämna ut ett exemplar direkt från hyllan i butik då utbytesenheten butiken i sin tur får redan har gången garantitid.

Låter kanske knepigt och jag kan hålla med om att det är lite dum hantering av Apple. Å andra sidan är det ett plus att du alltid får en utbytesenhet på garanti och inte bara en reparerad telefon som kanske fortfarande har repmärken etc.

I det stora hela är det inte så knepigt, du skickar din telefon till Halebop, de tar den vidare till en auktoriserad serviceverkstad, den kontrolleras och om ärendet går på garanti returneras den annars får du ett kostnadsförslag på utbytesenheten. Hanteringen hos verkstaden brukar ske rätt fort, dock kan hanteringen hos operatören/ÅF flaskhalsa så där bör du ligga på.

Det är viktigt dock att du anmäler detta snarast möjligt till Halebop och pekar på dessa fel så att det tydligt framgår i felbeskrivningen att felet uppkommit varit från början, tänker främst på skramlet. Helst skulle detta rapporterats dag ett.

Att det skramlar i telefonen kan annars vara ett tecken på att den fått en smäll, fallit i backen etc och då går ärendet under yttre åverkan vilket inte täcks av tillverkarens garantiregler (då garantin avser fabrikationsfel och inte hanteringsfel).

Lycka till och hoppas du snart har en fin fungerande telefon igen!

// Peter

Tack så mycket för denna information! Har nu fått ett vaderat kuvär som jag ska skicka in telefonen och dess tillbehör med imorgon. Jag gjorde en DOA anmälan då den från kartongen skramlar, fastnar i hörlursläge varje dag och vissa appar låser sig. Inte något som jag anser vara rätt. Så förhoppnings vis så förstår de min frustration och byter ut den. Sen varför de vill ha hela kartongen vet jag inte om det är som du säger att de har utbytesenheter.

Och för er som säger att ljudet är normalt när man knackar så kan jag säga att det inte är det. Ingen av mina kompisars/bekantas iPhone 5 låter på detta vis. Vem vill ha en mobil som låter sönder när man lägger den på bordet? Inte jag i alla fall.