Behöver hjälp av fysik kunnig (termoelektrisk effekt)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp av fysik kunnig (termoelektrisk effekt)

Hej kära swecare!
Jag blev fascinerad och inspirerad av joohansson här på sweclockers som drev en fläkt med ett värmeljus via termoelektrisk effekt.
(joohanssons bygge)
Jag beslöt mig för att bygga en liknande och åkte till återvinningscentralen för att hitta en kylfläns. Den jag hittade satt i en vinkyl(kyl för vin) och den tog jag med hem.

Konstruktionen ihopbyggd så som den var i vinkylen. (Dock är fästena borttagna på bilden)

Materialet mellan kylflänsarna.

Sedan läste jag på Wikipedia att termoelektriska element finns i vinkylar vilket gjorde mig mycket nöjd med mitt fynd.

Jag testade att koppla sladdarna som gick från materialet mellan de båda kylflänsarna till både en voltmätare och sedan till den medföljande fläkten utan resultat då jag värmde den mindre kylflänsen med en värmepistol och kylde den större med en hårtork som hade värmen avslagen.

Målet är alltså att det ska bildas en elektrisk ström av temperaturskillnaden mellan flänsarna.

Så vad gör jag nu?
Jag har gått fysik 1 och är snart klar med fysik 2 så jag kan lite om ämnet men jag vet ändå inte vad jag ska göra.
Varför blir det ingen ström fast än det helt klart var en temperaturskillnad mellan flänsarna?

All hjälp är mycket uppskattad och tack på förhand

TL;DR Temperaturskillnaden mellan flänsarna ska bilda en elektrisk ström genom materialet mellan flänsarna, men det blir ingen ström för mig. Är materialet trasigt?
Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Ledsen för bilderna, är lite ny på det här. Men högerklicka och öppna på ny flik

Permalänk
Medlem

Vad händer om du leder ström genom peltierelementet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Vad händer om du leder ström genom peltierelementet?

Det har jag inte testat med enligt vad jag har läst så ska ena sidan bli varmare än den andra.
Har du något förslag på en energikälla för det? Batterier?

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt mig lite element och flänsar att leka med efter joohanssons inspirerande bygge. Jag har inget svar på din fråga egentligen, men om du inte får något utslag överhuvudtaget så låter det ju som att elementet skulle kunna vara dåligt. Jag kunde uppmäta 8mV bara genom att andas på den ena sidan, medan det inte ens satt en kylfläns på andra, så det ska inte krävas mycket för att generera en uppmätbar spänning...

EDIT: Tycker absolut du ska testa det som ovanstående säger. Bara lägg ett finger mot ena sida och anslut till ett vanligt AA-batteri. Det är så låg spänning så ingen fara för att bränna den eller liknande, men tillräckligt för att känna värmeutveckling/avkylning efter ett par sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Jag har också köpt mig lite element och flänsar att leka med efter joohanssons inspirerande bygge. Jag har inget svar på din fråga egentligen, men om du inte får något utslag överhuvudtaget så låter det ju som att elementet skulle kunna vara dåligt. Jag kunde uppmäta 8mV bara genom att andas på den ena sidan, medan det inte ens satt en kylfläns på andra, så det ska inte krävas mycket för att generera en uppmätbar spänning...

EDIT: Tycker absolut du ska testa det som ovanstående säger. Bara lägg ett finger mot ena sida och anslut till ett vanligt AA-batteri. Det är så låg spänning så ingen fara för att bränna den eller liknande, men tillräckligt för att känna värmeutveckling/avkylning efter ett par sekunder

Jag ska testa det men om man får effekt så enkelt så är nog elementet trasigt
Troligen därför den var slängd men om så är fallet var kan jag köpa ett nytt?
Tror inte jag har sån tur på skroten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag ska testa det men om man får effekt så enkelt så är nog elementet trasigt
Troligen därför den var slängd men om så är fallet var kan jag köpa ett nytt?
Tror inte jag har sån tur på skroten igen.

Kjell & company hade tidigare men det verkar inte finnas kvar.
Elfa är väl ett alternativ i alla fall.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Har nu testat med ett AA batteri och sidan med text blir varm och och andra sidan blir kall så element funkar. Spelar det någon roll vilken sida som värms av flänsarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Har nu testat med ett AA batteri och sidan med text blir varm och och andra sidan blir kall så element funkar. Spelar det någon roll vilken sida som värms av flänsarna?

Det ska inte spela någon roll, det enda som händer om du ändrar vilken sida du värmer är att du vänder polariteten.

Permalänk

Kräma på med lite mer elektroner. Ett LR6 har ju inget att komma med...

Har du kollat databladet för ditt element? http://www.bkbelectronics.com/pdf%20files/TEC1-127120-50.pdf
Där står ju att det max pallar 4 A @ 15,4 V.

Så fixa något labbagg eller annat nätagg och testa med typ 12 V så ska du se på grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Kräma på med lite mer elektroner. Ett LR6 har ju inget att komma med...

Har du kollat databladet för ditt element? http://www.bkbelectronics.com/pdf%20files/TEC1-127120-50.pdf
Där står ju att det max pallar 4 A @ 15,4 V.

Så fixa något labbagg eller annat nätagg och testa med typ 12 V så ska du se på grejer!

Du har missat syftet med projektet. Det var att utvinna elenergi från peltierelementet genom att värma ena sidan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziddie:

åkte till återvinningscentralen Är materialet trasigt?

Man lämnar ofta trasiga saker på återvinningen så det är knappast otroligt att peltierelementet är trasig, men nya finns på Conrad
http://www.conrad.se/Peltier--%26amp;-v%26auml;rmeelement.htm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Du har missat syftet med projektet. Det var att utvinna elenergi från peltierelementet genom att värma ena sidan.

Du har nog missat mitt syfte, att se om det fungerade.

Om du måste köpa nytt är det eBay som gäller. Priserna går ju inte ens att jämföra...