Permalänk

Radiotjänsten

Klockan 20.00 en söndag ringer det på dörren , jag öppnar, och utanför står radiotjänsten och frågar om jag äger en TV eller en dator.

Jag svarar nej , ingen tv , ingen dator. Får man ens göra så?

Vem betalar tv-licens idag ens, då jag aldrig tittar på tv ... Hungriga gamar är vad dom är.

Är det ens en skyldighet att betala för tv-licens, då jag har läst via Radiotjänstens facebook sida att det är ingen skyldighet , dvs att Radiotjänsten är inte statligt och att det är ingen skyldighet och betala tv-licens avgift om man äger en dator, mobiltelefon eller surfplatta.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

http://blogg.allehanda.se/vdv/2013/02/27/radiotjanst-jagar-da...

http://www.facebook.com/NuHarRadiotjanstGattForLangt

Som sagt, tänker inte betala för nåt som är varken lagligt eller något som jag inte använder.
Riktiga money-diggers är vad dom är!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Klockan 20.00 en söndag ringer det på dörren , jag öppnar, och utanför står radiotjänsten och frågar om jag äger en TV eller en dator.

Jag svarar nej , ingen tv , ingen dator. Får man ens göra så?

Vem betalar tv-licens idag ens, då jag aldrig tittar på tv ... Hungriga gamar är vad dom är.

Är det ens en skyldighet att betala för tv-licens, då jag har läst via Radiotjänstens facebook sida att det är ingen skyldighet , dvs att Radiotjänsten är inte statligt och att det är ingen skyldighet och betala tv-licens avgift om man äger en dator, mobiltelefon eller surfplatta.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

http://blogg.allehanda.se/vdv/2013/02/27/radiotjanst-jagar-da...

Som sagt, tänker inte betala för nåt som är varken lagligt eller något som jag inte använder.
Riktiga money-diggers är vad dom är!

Får? Finns väl knappast någon lag som säger att det är olagligt att ringa på hos folk en viss tid?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Man tycker nästan lite synd om dom som går runt och får en massa lögner hela tiden.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Får? Finns väl knappast någon lag som säger att det är olagligt att ringa på hos folk en viss tid?

Dom borde skämmas att komma en söndag kl 8 på kvällen. En helg , dessutom på kvällen.

Skrivet av Stefan Malmesjö:

(Rättelse: Radiotjänst är inte statligt ägd bolag, de ägs av Förvaltningsstiftelsen som också äger SVT, SR och UR. Radiotjänst fick 1988 i uppdrag av riksdagen att ansvara för radio- och tv-avgiften. Tack till Stefan Malmesjö.)

http://vemringde.se/blogg/radiotjanst-dolt-nummer.html

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Klockan 20.00 en söndag ringer det på dörren , jag öppnar, och utanför står radiotjänsten och frågar om jag äger en TV eller en dator.

Jag svarar nej , ingen tv , ingen dator. Får man ens göra så?

Vem betalar tv-licens idag ens, då jag aldrig tittar på tv ... Hungriga gamar är vad dom är.

Är det ens en skyldighet att betala för tv-licens, då jag har läst via Radiotjänstens facebook sida att det är ingen skyldighet , dvs att Radiotjänsten är inte statligt och att det är ingen skyldighet och betala tv-licens avgift om man äger en dator, mobiltelefon eller surfplatta.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

http://blogg.allehanda.se/vdv/2013/02/27/radiotjanst-jagar-da...

Som sagt, tänker inte betala för nåt som är varken lagligt eller något som jag inte använder.
Riktiga money-diggers är vad dom är!

Visst de kanske bryter mot lagen men vad jag vet så har ingen fällt dem. Man är i Sverige skyldig att betala om man har en TV-mottagare å tills vidare räknas alla datorer och mobila enheter in där likt som TV. Har du inte ens en TV hemma?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Dom borde skämmas att komma en söndag kl 8 på kvällen. En helg , dessutom på kvällen.

http://vemringde.se/blogg/radiotjanst-dolt-nummer.html

Det håller jag fullständigt med om, hade kastat ut dem med huvudet före

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Han har ju förmodligen en dator iaf.. Å hur många i Sverige äger inte en tv? Men det är faktiskt illa att vi ska behöva finansiera skiten. Kollar aldrig på deras kanaler utan betalar för min parabol där jag får kanalerna jag vill ha. Tycker att dom ska ha sitt på abonemang som är lika frivilligt som dom andra kanalerna.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Man tycker nästan lite synd om dom som går runt och får en massa lögner hela tiden.

En lögn och en lögn, påvisar du mig eller dom som knackar på dörren?

Deras uppdrag är ju till att ljuga för privat personer, då jag kan citera från deras egen lagstiftning.

2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Utsändning, som heter broadcasting på engelska, som innebär att samma signal når alla mottagare inom räckhåll. Utsändningen (eller broadcasting) sker via markbundets radionät, (Teracom i Sverige) eller satellit.

Så vitt jag vet så stödjer inte internet utsändning (eller broadcasting); Data skickas endast över på begäran av mottagen, ingen annan. Det kallas för unicast på engelska. Så därför surfplattor, mobiltelefoner och datorer, som streamar en video , är inte broadcasting av ett tv program i korrekt punkt.

Så det dom gör är ett brott emot EU , av att "stjäla" andras pengar bara för att dom äger en dator, mobil eller surfplatta.

Fula som dom är, vägrar dom dessutom ta emot en avanmälan av tv-avgiften. Trots man inte har någon tv, eller annan form av objekt som kan utnyttja deras utsändning.
http://kundo.se/org/radiotjanst/d/dalig-laskunnighet/

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Mig har de än så länge bara telefonterroriserat och direktreklamat, men det är väl bara en tidsfråga innan de knackar på dörren (eller bryter ned dörren, stormar in, drar en svart huva över mitt huvud och släpar iväg mig i handklovar).

@Twister86: Har sagt det förr, kan säga det igen - staten gör som den vill. Domstolar dömer aldrig mot staten i policyfrågor. Du kan glömma att TV-licensen någonsin kommer att förklaras olaglig, hur mycket den än strider mot lagens bokstav.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mig har de än så länge bara telefonterroriserat och direktreklamat, men det är väl bara en tidsfråga innan de knackar på dörren (eller bryter ned dörren, stormar in, drar en svart huva över mitt huvud och släpar iväg mig i handklovar).

@Twister86: Har sagt det förr, kan säga det igen - staten gör som den vill. Domstolar dömer aldrig mot staten i policyfrågor. Du kan glömma att TV-licensen någonsin kommer att förklaras olaglig, hur mycket den än strider mot lagens bokstav.

Det är ju inte ens staten som äger radiotjänsten?

Ursprungligen inskrivet av Stefan Malmesjö
(Rättelse: Radiotjänst är inte statligt ägd bolag, de ägs av Förvaltningsstiftelsen som också äger SVT, SR och UR. Radiotjänst fick 1988 i uppdrag av riksdagen att ansvara för radio- och tv-avgiften. Tack till Stefan Malmesjö.)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Har ett standardsvar jag kört sen min studietid när jag inte kommer på nåt bättre spontant; "Nej, den har jag förlorat i ett vad med Tomas Brolin". Mycket roligare än att hetsa upp sig och bli förbannad på dem

Vet inte var den kommer ifrån, men i princip alla som bodde på studenthemmet körde på den när Radiotjänst var där och försökte tråla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När det gäller alla dessa typer som ringer på tel el på dörr sent på kvällar ber jag dom återkomma på kontorstid och lägger på /drar igen dörren. För på kontorstid är jag på jobbet

Permalänk

Har en dator jo , men jag tänker inte stå och tjaffsa med den äldre som var här att jag ska betala tv-licensavgift för det, då det inte ens är lagskyldigt att göra det. Har som sagt ingen tv-mottagare i min dator. Så bättre och säga nej.

Har en tv också, eller det är min pappas tv. Han betalar tv-licens. Varför ska två personer betala tv-licens , för titta på samma TV? Det är också vidrigt sätt att tjäna pengar på.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Har en tv också, eller det är min pappas tv. Han betalar tv-licens. Varför ska två personer betala tv-licens , för titta på samma TV?

En licens per hushåll är det ju. Bor du hemma behöver du inte betala

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Har en dator jo , men jag tänker inte stå och tjaffsa med den äldre som var här att jag ska betala tv-licensavgift för det, då det inte ens är lagskyldigt att göra det. Har som sagt ingen tv-mottagare i min dator. Så bättre och säga nej.

Har en tv också, eller det är min pappas tv. Han betalar tv-licens. Varför ska två personer betala tv-licens , för titta på samma TV? Det är också vidrigt sätt att tjäna pengar på.

Det behöver bara vara en i varje hushåll som betalar tv-licensen har jag för mig?
Haft samtal lite då o då... Då säger jag dels, har ingen tv plus att morsan redan betalar tv-licensen. Då tackar dom o lägger på så antar att det räcker för dom^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Det bästa va om avgiften sänktes och las in i skatten. Ingen skulle kunna klaga och vi skulle få ovinklad TV som innan. Kan inte påstå att jag tittar speciellt mycket på SVT men det är bra att ha en joker med i utbudet som är ovinklat och oberoende av konkurrens.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

På en söndag, riktigt grisigt...

Illa nog att de fått mig att i princip sluta svara när okänt nummer ringer eftersom det bara är de blodsugarna ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Har en tv också, eller det är min pappas tv. Han betalar tv-licens. Varför ska två personer betala tv-licens , för titta på samma TV? Det är också vidrigt sätt att tjäna pengar på.

Man betalar iofs bara en tv-licens per hushåll, om din pappa bor där och betalar så är det inga problem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Det är ju inte ens staten som äger radiotjänsten?

Jaså, vem äger Radiotjänst och SVT då?

De är statliga, de är bara inte under demokratisk kontroll.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Ja, det är hans bostad.

Men hur många betalar tv-licens egentligen ? Inga vänner jag känner betalar de...

Det dom borde göra är att ändra om tv-kanal systemet isåfall, att göra om SVT, och dom standard kanalerna till betalkanaler. 173 kronor / månad, vilket är dom kräver.

Jag klarar mig bra utan dom kanalerna, då jag aldrig tittar på TV!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ser värdet av en oberoende tv- och radiokanal så betalar jag självklart licensen.

Detta borde alla som på något sätt värnar om integritet göra.

Jag skulle vilja se en lagstadgad avgift, förutom det lilla kruxet att det då blir att Radiotjänst går upp i "staten" och således inte längre är en oberoende faktor.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Stoppa Radiotjänsts nya förslag om att ta ut avgift för personer som äger datorer och surfplattor!

Verken SVT eller Radiotjänst äger internet eller våra datorer. Vill SVT och radiotjänst att vi ska betala för att vi tittat på SVT play så får de göra SVT play till en betaltjänst eller lägga ner sidan.

Varför ska vi betala för en tjänst som många av oss inte använder?

http://upprop.nu/JGQH

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Vad är definition av en dator idag? Är min espressomaskin en dator? Armbandsuret? microvågsugnen, diskmaskinen, temperaturmätaren/symaskinen? Det sitter ju CPUer/microcontrollers överallt.

Är det en definition av skärmstorlek? mer än 8-10 tecken per skärmpanel?
Processors hastighet? Eller anslutningen till omvärlden som definierar detta?

Oavsett så är lagenbalken uråldrig.

Permalänk
Medlem

varför lägger dom inte bara ner 1an och 2an ingen kollar väll ens på dom?:S

Permalänk

fattar ärligt talat inte folk som säger att "baka in skiten i skatten istället" Ja då är vi ju där igen att vi blir tvingade att betala för något vi kanske aldrig kommer att titta på...bättre måste det ju vara ifall de gör betalkanaler av skiten och om de nu ska ha avföringen online så kan de ju kräva inloggning.. problemet borta och även SVT efter ett tag för de lär ju får in så lite pengar så det inte räcker till de hutlösa löner som deras chefer har.

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS att det kan verka obefogat att knacka på kl 20.00 på en söndag. Men samtidigt så håller jag med om det oobum sa. Public service är är bra för samhället i min mening. Även om det kostar en slant extra om året så är det värt det!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

fattar ärligt talat inte folk som säger att "baka in skiten i skatten istället"

För att public service är bra, men halvofficiella skatter till förmån för pseudo-statliga enheter utanför demokratisk kontroll är dåligt.

Om avgiften låg på skatten skulle finansieringen bli synlig och kontrollerbar på ett helt annat sätt. Man kunde kanske t.ex. stoppa SVT's "feature creep" - de är väl uppe i ett dussin kanaler och websites vid det här laget.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem

@Twister86 gör inga onödiga inlägg som bryter mot reglerna (se regel § 1.6).

Så inga fler +1 inlägg.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

De flesta betalar tv-licensen, det är bara ca 10 % av hushållen som inte betalar. De har själva valt att strunta i lagens mening och vidga det till annat än tv-mottagare, men det är en annan sak. Det är runt 3.47 miljoner hushåll som betalar och sånt som Melodifestivalen har 3.6 miljoner tittare samtidigt. Så antagligen tittar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag håller med TS att det kan verka obefogat att knacka på kl 20.00 på en söndag. Men samtidigt så håller jag med om det oobum sa. Public service är är bra för samhället i min mening. Även om det kostar en slant extra om året så är det värt det!

Public service är bra. Men public service-kanaler som försöker konkurrera med betalkanaler för konkurrerandets skull är bortkastade resurser för alla inblandade.

Innan jag sympatiserar med Radiotjänsten och deras verksamhet måste de verkligen sätta upp rimliga mål hellre än att försöka vara allting.