det bästa grafikkortet under 70c

Permalänk
Medlem

det bästa grafikkortet under 70c

som titeln säger, vilket är det bästa grafikkortet under 70c?
har läst i flera olika forum om att över 70 c så presterar gpu sämre.
den bästa jag har hittat är asus gtx 660 ti oc. vill ej ändra kylare. men finns det något annat?

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
99:e percentilen

Förstår inte frågan. Alla GPU:er kan bli varmare än 70 °C om kylningen inte är tillräckligt bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Förstår inte frågan. Alla GPU:er kan bli varmare än 70 °C om kylningen inte är tillräckligt bra.

TS tror att alla GPU:er presterar sämre / klockar ner sig vid över 70 C, vilket för de flesta modeller jag har hört talas om inte stämmer.
En del processorer / CPU:er, t.ex. AMDs Phenom II, klockar ner sig när de når en viss temperatur.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Radeon 6950 kan arbeta i 100c utan att klocka ner sig, fattar inte din fråga x)

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JoeBlack:

TS tror att alla GPU:er presterar sämre / klockar ner sig vid över 70 C, vilket för de flesta modeller jag har hört talas om inte stämmer.
En del processorer / CPU:er, t.ex. AMDs Phenom II, klockar ner sig när de når en viss temperatur.

Ja, det är inte sant. Mitt 7970 ligger alltid över 70 °C vid belastning och klockar inte ner sig.

Sandy Bridge vet jag (av erfarenhet, hrm) klockar ned sig vid 98 °C och jag tror Phenom II har sitt TJ Max någonstans runt 70 °C.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Mitt grafikkort ligger nästan alltid på cirka 76 grader vid belastning, inte märklt något direkt.

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken ickefråga, alla kort går att kyla så de inte blir varma, samtidigt som alla kort går att upphetta så de passerar 70C
Alla kort blir alltså svaret, det beror på kylningen och kylningen är ju inte enbart kortet utan även omgivningen, det går inte att säga att nått kort är bättre än nått annat utifrån bara en temperatur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det där är bara dumheter. Dock är temperaturgränsen på grafikkort olika för olika modeller. När man kommer upp i max-temp kommer kortet att klocka ner sig till 2D-klocks, eller stänga ner sig helt.

Permalänk
Medlem

Sätt fläkten på 100% så ska du se att kortet kommer under 70c vid belastning oavsett märke (sålänge det inte är referenskylare).

Dock kommer det ju låta som fan men det är enklaste svaret på din fråga.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna köpa vattenkylning till grafikkortet om du vill ha lägre temperaturer?

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 ligger mellan 70-95 grader

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur din kylning ser ut i övrigt i lådan men ASUS har bra kylning likaså Gigabyte och MSI

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

"However, the thing to keep in mind is, the maximum Kepler Boost will only be active when the card is not too hot or drawing too much power. If the card gets too hot, then the Kepler Boost value will be throttled down below its true maximum in 13MHz increments. The first thermal throttle point is at 70C, then 80C, then 85C and lastly at 95C."

han kanske menar detta? annars har jag ingen aning

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Mitt asus 660 ti (som TS var intresserad av) ligger lite över 70C vid belastning och det klockar inte ner sig.

Rekommenderar den starkt! Hur tyst som helst. Hade ett 6870 med gigabytes windforce kylare (den äldre versionen) och den lät betydligt mer under load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Mina två 7970:s jobbar aldrig varmare än 63-64 grader, men ser inte vad problemet skulle vara om det jobbade tio grader varmare?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

KEPLER (GTX 600-serien) KLOCKAR NER SIG SUCCESSIVT VID TEMPERATURER ÖVER 70 GRADER.

Skrämmande att bara EN ENDA person i denna tråden har lite koll på det.

Ni känner nog till Kepler Boost, att GTX 600-serien alltid är lite överklockad under 70 grader.

http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

KEPLER (GTX 600-serien) KLOCKAR NER SIG SUCCESSIVT VID TEMPERATURER ÖVER 70 GRADER.

Skrämmande att bara EN ENDA person i denna tråden har lite koll på det.

Ni känner nog till Kepler Boost, att GTX 600-serien alltid är lite överklockad under 70 grader.

http://cdn.overclock.net/3/34/600x341px-LL-34a9aeaa_clock_vs_...

http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

Jag kände fullständigt till det och jag skrev inget som säger emot det. Antagligen flera som har full koll på detta, ganska många diskuterar ju bara det han skriver om temperatur och säger inte emot att kortet ändrar klockhastighet.

Skrivet av Tarrgoth:

Lite onödigt med personangrepp kanske? Alla har inte så bra koll på vad som påverkar grafikprestanda.

Jag skrev inget om grafikprestanda. Däremot om temperatur, och hur det fungerar vet de flesta över 6 år gamla.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Radeon 6950 kan arbeta i 100c utan att klocka ner sig, fattar inte din fråga x)

ok så olika gpu klarar olika temp.

Skrivet av Ernesto:

Det där är bara dumheter. Dock är temperaturgränsen på grafikkort olika för olika modeller. När man kommer upp i max-temp kommer kortet att klocka ner sig till 2D-klocks, eller stänga ner sig helt.

det jag menade, trodde att 70 var den allmäna temp.

Skrivet av Prophet^:

"However, the thing to keep in mind is, the maximum Kepler Boost will only be active when the card is not too hot or drawing too much power. If the card gets too hot, then the Kepler Boost value will be throttled down below its true maximum in 13MHz increments. The first thermal throttle point is at 70C, then 80C, then 85C and lastly at 95C."

han kanske menar detta? annars har jag ingen aning

just det som jag läste

Skrivet av YamahaDGX630:

nej

Skrivet av Sound Shower:

KEPLER (GTX 600-serien) KLOCKAR NER SIG SUCCESSIVT VID TEMPERATURER ÖVER 70 GRADER.

Skrämmande att bara EN ENDA person i denna tråden har lite koll på det.

Ni känner nog till Kepler Boost, att GTX 600-serien alltid är lite överklockad under 70 grader.

http://cdn.overclock.net/3/34/600x341px-LL-34a9aeaa_clock_vs_...

http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

så vilken är max gränsen på 660 ti, 670 och 680 innan de blir sämre?

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

så vilken är max gränsen på 660 ti, 670 och 680 innan de blir sämre?

Det står ju svart på vitt till han som du just citera...

Skrivet av Sound Shower:

KEPLER (GTX 600-serien) KLOCKAR NER SIG SUCCESSIVT VID TEMPERATURER ÖVER 70 GRADER.

Han har även länkat till en bild som visar hur den stegar ner 13MHz per punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

så vilken är max gränsen på 660 ti, 670 och 680 innan de blir sämre?

Du har hakat upp dig på fel sak, kortet blir inte sämre, oroa dig inte för det där. Det är lite som att du läst att vinddrag gör att bilar går långsammare, så nu vill du ha en bil utan fönster - Du har tänkt fel. Släpp det där med Kepler boost, det är en automatisk överklockingsfunktion som inte klockar lika högt om kortet är lite varmare, det är fullkomligt irrelevant i verkliga livet för hur fort ditt kort kommer prestera. Du kommer aldrig märka någon skillnad.

Temperaturen är beroende på massor av faktorer så frågan du ställt kan inte besvaras, ej är den heller egentligen relevant.

En bättre fråga skulle kunna vara: "Vilket XXX kort har den bästa kylaren?"

Men ännu bättre vore det så här:

Hej, jag har en X datorlåda, med Y moderkot, Z Processor, 3 Hårddiskar av typen B. Jag kör med orginalfläktarna och jag har F, G och H temperaturer på mätpunkterna. Vilket grafikkort skulle gå kallast i min dator tror ni?

Eller så gör du så här: Du kollar efter prisklass, läser på om korten inom prisklassen du vill ha, sen köpter du ett. Går det för varmt för din smak, bygger du om din låda, köper fler fläktar, eller köper ny låda.

Radeon 7900-serie kan gå i 100c innan de stänger ner och 680s kan gå i minst 95c innan de stänger av - Sen vill man att korten ska ligga på max 80% av avstängsningstempen för att de ska hålla lite längre - Om de går på maxtemp för länge kommer de möjligen braka i förtid.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JoeBlack:

TS tror att alla GPU:er presterar sämre / klockar ner sig vid över 70 C, vilket för de flesta modeller jag har hört talas om inte stämmer.
En del processorer / CPU:er, t.ex. AMDs Phenom II, klockar ner sig när de når en viss temperatur.

Skrivet av HurMycket:

Ja, det är inte sant. Mitt 7970 ligger alltid över 70 °C vid belastning och klockar inte ner sig.

Sandy Bridge vet jag (av erfarenhet, hrm) klockar ned sig vid 98 °C och jag tror Phenom II har sitt TJ Max någonstans runt 70 °C.

Phenom II har TJ Max @ 62°C och klockar ner sig till 4x multipel (standard 800MHz).
Sandy Bridge och Ivy Bridge K-suffix modellerna har TJ max @ 105°C. Låsta och energisnåla modeller har lägre TJ Max.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

Sandy Bridge och Ivy Bridge K-suffix modellerna har TJ max @ 105°C.

Är du säker på det? Jag är ganska säker på att min 2600K har TJ Max = 98 °C. Kan du länka någon källa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av rabbitch:

som titeln säger, vilket är det bästa grafikkortet under 70c?
har läst i flera olika forum om att över 70 c så presterar gpu sämre.
den bästa jag har hittat är asus gtx 660 ti oc. vill ej ändra kylare. men finns det något annat?

Ta inte åt dig. Folk verkar vara allmänt okunniga här inne. Jag fick också skit kastad på mig när jag försökte starta en diskussion om att kepler klockar ner sig vid 70c. Förstår inte varför inte moderatorerna inte går in här det är förkastligt..

Asus korten är jäkligt bra vad jag hört. Jag har 2 referenskort och dom går nästan över 70c vid max belastning i SKyrim. Dom ligger på ca 69c vid 80% fan. 80% är max för mina 670.

Sen om du ska överklocka t.ex. så behöver du ju inte ligga under 70c om du inte vill. Du förlorar 13 mhz vilket inte är mycket som du kanske istället tjänar in på din överklockning.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem

*TRåd rensad*

En del otrevliga och onödiga inlägg raderade. Har man inget vettigt att skriva bör man låta bli att skriva alls.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HurMycket:

Är du säker på det? Jag är ganska säker på att min 2600K har TJ Max = 98 °C. Kan du länka någon källa?

Det verkar som att du har helt rätt på den fronten. Ber om ursäkt!

Ivy K-suffix har TJ Max 105°.
Sandy K-suffix har TJ Max 98°C.

Båda har ThermTrip# @ 130°C

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ta inte åt dig. Folk verkar vara allmänt okunniga här inne. Jag fick också skit kastad på mig när jag försökte starta en diskussion om att kepler klockar ner sig vid 70c. Förstår inte varför inte moderatorerna inte går in här det är förkastligt..

Asus korten är jäkligt bra vad jag hört. Jag har 2 referenskort och dom går nästan över 70c vid max belastning i SKyrim. Dom ligger på ca 69c vid 80% fan. 80% är max för mina 670.

Sen om du ska överklocka t.ex. så behöver du ju inte ligga under 70c om du inte vill. Du förlorar 13 mhz vilket inte är mycket som du kanske istället tjänar in på din överklockning.

tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45