Permalänk
Inaktiv

Larm till rummet

Hej under den senaste tiden har jag blivit av med småsaker såsom godis verktyg och ibland också pengar. men nu är jag less på det så jag tänkte skrämma dom med ett dörrlarm. alltså dörren ska ej vara låst utan om någon öppnar dörren så sätter det igång och pipa. för att kunna stänga av larmet så det slutar att pipa så trycker jag in en kod med denna samt om jag vill sätta på larmet eller stänga av. när dörren är öppnad så kan "Tjuven" ej stänga av larmet utan kod. men nu till min fråga vad ska jag ha för typ av sensor alltså när någon går in i rummet? länka gärna från http://www.electrokit.com/.

EDIT! kommer ej att använda mig av kameror eller attrapper. för dig som vill vara ironisk eller vill tjäna respekt/"likes" kan dra någon annanstans

Permalänk
Medlem

Vanlig magnetsensor?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

Hej under den senaste tiden har jag blivit av med småsaker såsom godis verktyg och ibland också pengar. men nu är jag less på det så jag tänkte skrämma dom med ett dörrlarm. alltså dörren ska ej vara låst utan om någon öppnar dörren så sätter det igång och pipa. för att kunna stänga av larmet så det slutar att pipa så trycker jag in en kod med denna samt om jag vill sätta på larmet eller stänga av. när dörren är öppnad så kan "Tjuven" ej stänga av larmet utan kod. men nu till min fråga vad ska jag ha för typ av sensor alltså när någon går in i rummet? länka gärna från http://www.electrokit.com/.

Studentkorridor?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Är inte en gömd kamera bättre så du ev kan "spöa upp" och kräva tillbaka det som stulits från personerna istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saxn:

Vanlig magnetsensor?

Kan kanske vara något. tror du det skulle funka? alltså larmet ska ej stängas av fast man stänger dörren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Är inte en gömd kamera bättre så du ev kan "spöa upp" och kräva tillbaka det som stulits från personerna istället?

vet vilken som snor sakerna så jag vill skrämma han/hon lite bara

Permalänk
Medlem

Filma istället så kan du skrämma med att säga att du kommer gå till polisen/förälder om det forstätter

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Snöre vid dörren som är dragen till en avtryckare på ett gevär?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Magnetsensor för dörren är väl det billigaste allternativet, sen finns det larm som går när man bryter en ljusstråle. Men det som en del varit inne på som är bäst men också dyrare är väl en kamera med IR-sensor som börjar spela/ta bilder in automatiskt när någon kommer in i rummet.
Har du en smartphone, kan du få bilderna mailade till dig direkt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av reflect:

Snöre vid dörren som är dragen till en avtryckare på ett gevär?

Dock så hinner bara personen lära sig 1 gång

Permalänk
Inaktiv

Kan ni länka en sådan? (kamera alltså)

Permalänk
Skrivet av anon192230:

Kan ni länka en sådan? (kamera alltså)

http://www.itsajten.se/produkt/Tradlos-digital-IP-kamera-USB-... kanske kan vara något ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

Kan kanske vara något. tror du det skulle funka? alltså larmet ska ej stängas av fast man stänger dörren

Skulle ju inte vara någon mening om larmet slår av om dörren stängs... Om larmet gått så har det gått och måste stängas av, i detta fall med koden du tänkt ha.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Filma istället så kan du skrämma med att säga att du kommer gå till polisen/förälder om det forstätter

Skrivet av DaBone:

Magnetsensor för dörren är väl det billigaste allternativet, sen finns det larm som går när man bryter en ljusstråle. Men det som en del varit inne på som är bäst men också dyrare är väl en kamera med IR-sensor som börjar spela/ta bilder in automatiskt när någon kommer in i rummet.
Har du en smartphone, kan du få bilderna mailade till dig direkt..

Skrivet av Saxn:

Skulle ju inte vara någon mening om larmet slår av om dörren stängs... Om larmet gått så har det gått och måste stängas av, i detta fall med koden du tänkt ha.

ville bara förtydliga det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

Kan ni länka en sådan? (kamera alltså)

Om du vill ha med rörelsedetektor och bilder skickade via mail, så kanske en sådan här..

http://www.techhunter.se/sakerhet/overvakning/kameror/tradlos...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon192230:

Kan ni länka en sådan? (kamera alltså)

http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/cloud/~/link.aspx?_...

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du sätter upp en dold kamera med videoinspelning så måste du ha en sådan här enligt lag. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Tänk på att om du sätter upp en dold kamera med videoinspelning så måste du ha en sådan här enligt lag. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Tror inte att någon skulle engagera sig med det, i de omständigheter som existerar (gäller den lagen i egen bostad?).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Tror inte att någon skulle engagera sig med det, i de omständigheter som existerar (gäller den lagen i egen bostad?).

Utdrag från lagboken i spoiler. Läs mer här: https://lagen.nu/1998:150

Upplysningsplikt

3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.

Upplysningsplikten enligt första stycket inträder när övervakningsutrustningen sätts upp.

4 §

4 § Upplysning enligt 3 § behöver inte lämnas

1. om allmän kameraövervakning sker för att skydda en byggnad, en annan anläggning eller ett område som enligt 4 § 4, 5 § 1-4 eller 6 § första stycket skyddslagen (2010:305) har förklarats utgöra skyddsobjekt, eller
2. vid allmän kameraövervakning som en polismyndighet utför vid automatisk hastighetsövervakning.

Första stycket 1 gäller inte för en byggnad, en annan anläggning eller ett område som används eller är avsedd för fredstida krishantering enligt 4 § 4 skyddslagen.

Om det finns synnerliga skäl får undantag från upplysningsplikten i övrigt medges av länsstyrelsen. En ansökan om undantag ska vara skriftlig. I sådana ärenden tillämpas, om övervakningsutrustningen ska kunna riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde, 16 § andra stycket och 18 §. Länsstyrelsen ska i sitt beslut om undantag meddela de villkor som behövs.

Vad som sägs om undantag från upplysningsplikten i första och tredje styckena gäller inte avlyssning eller upptagning av ljud. Lag (2010:310).

Dold text
Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Tror inte att någon skulle engagera sig med det, i de omständigheter som existerar (gäller den lagen i egen bostad?).

Skrivet av Thompaam:

Tänk på att om du sätter upp en dold kamera med videoinspelning så måste du ha en sådan här enligt lag. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Skrivet av Thompaam:

Utdrag från lagboken i spoiler. Läs mer här: https://lagen.nu/1998:150

Upplysningsplikt

3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.

Upplysningsplikten enligt första stycket inträder när övervakningsutrustningen sätts upp.

4 §

4 § Upplysning enligt 3 § behöver inte lämnas

1. om allmän kameraövervakning sker för att skydda en byggnad, en annan anläggning eller ett område som enligt 4 § 4, 5 § 1-4 eller 6 § första stycket skyddslagen (2010:305) har förklarats utgöra skyddsobjekt, eller
2. vid allmän kameraövervakning som en polismyndighet utför vid automatisk hastighetsövervakning.

Första stycket 1 gäller inte för en byggnad, en annan anläggning eller ett område som används eller är avsedd för fredstida krishantering enligt 4 § 4 skyddslagen.

Om det finns synnerliga skäl får undantag från upplysningsplikten i övrigt medges av länsstyrelsen. En ansökan om undantag ska vara skriftlig. I sådana ärenden tillämpas, om övervakningsutrustningen ska kunna riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde, 16 § andra stycket och 18 §. Länsstyrelsen ska i sitt beslut om undantag meddela de villkor som behövs.

Vad som sägs om undantag från upplysningsplikten i första och tredje styckena gäller inte avlyssning eller upptagning av ljud. Lag (2010:310).

Dold text

Har dock redan en sådan skylt uppsatt på min dörr för skojsskulls

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

Har dock redan en sådan skylt uppsatt på min dörr för skojsskulls

Klart du har! : )

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte, bor du på socialen eller vad? Eller blir du bestulen hemma?

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från OT och ett par inlägg av privat information*

Tänk på att inläggen ska vara relevanta för topic. Privat information som inte TS lagt ut i tråden kan ni ju respektera också, oavsett om han har den på andra platser på nätet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Utdrag från lagboken i spoiler. Läs mer här: https://lagen.nu/1998:150

Upplysningsplikt

3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.

Upplysningsplikten enligt första stycket inträder när övervakningsutrustningen sätts upp.

4 §

4 § Upplysning enligt 3 § behöver inte lämnas

1. om allmän kameraövervakning sker för att skydda en byggnad, en annan anläggning eller ett område som enligt 4 § 4, 5 § 1-4 eller 6 § första stycket skyddslagen (2010:305) har förklarats utgöra skyddsobjekt, eller
2. vid allmän kameraövervakning som en polismyndighet utför vid automatisk hastighetsövervakning.

Första stycket 1 gäller inte för en byggnad, en annan anläggning eller ett område som används eller är avsedd för fredstida krishantering enligt 4 § 4 skyddslagen.

Om det finns synnerliga skäl får undantag från upplysningsplikten i övrigt medges av länsstyrelsen. En ansökan om undantag ska vara skriftlig. I sådana ärenden tillämpas, om övervakningsutrustningen ska kunna riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde, 16 § andra stycket och 18 §. Länsstyrelsen ska i sitt beslut om undantag meddela de villkor som behövs.

Vad som sägs om undantag från upplysningsplikten i första och tredje styckena gäller inte avlyssning eller upptagning av ljud. Lag (2010:310).

Dold text

I och med att det inte är en allmän kameraövervakning så gäller inte den där lagen. Du får sätta upp hur många kameror du vill hemma. Du får bara inte ha den på en allmän plats.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyMag:

I och med att det inte är en allmän kameraövervakning så gäller inte den där lagen. Du får sätta upp hur många kameror du vill hemma. Du får bara inte ha den på en allmän plats.

http://www.larmkollen.se/regler-for-overvakningskameror/

"Kameraövervakning i hemmet

Men vad gäller då för vanliga övervakningskameror inomhus som kopplas till hemlarmet? För privata, enskilda utrymmen krävs inget tillstånd. Som privat utrymme räknas bostäder, villatomter och till viss del även gemensamma utrymmen som källare och tvättstugor i hyreshus. Däremot är inte privata platser helt undantagna från lagar och förordningar.

Istället för lagen om allmän kameraövervakning gäller personuppgiftslagen (PUL) som hanteras av Datainspektionen. Det är sällan något man behöver fundera över när det gäller hemlarm i privatbostäder, men alla tillfällen när utomstående kan identifieras, i t.ex. entréer till flerfamiljshus och andra delade ytor faller under PUL."

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/manniska-och-samhalle/...

"Undantag – Privata hem och dylikt
Det krävs inget tillstånd för kameraövervakning i strikt privata/enskilda utrymmen eller områden såsom bostäder, villatomter, gemensamma utrymmen i flerfamiljshus som tvättstugor, källare, personalutrymmen eller andra utrymmen och områden på arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde.

Även när det inte krävs tillstånd till kameraövervakning enligt lagen om allmän kameraövervakning måste man beakta att bilder av utomstående personer som på något sätt kan identifieras utgör personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, PuL. Som exempel kan nämnas kameraövervakning av källare, vindar, tvättstugor och trapphus/entréer i flerbostadshus. Beroende på hur personuppgifter behandlas kan sådan kameraövervakning falla under tillämpningen av PuL. Det är Datainspektionen som har tillsynsansvar över PuL. Datainspektionen har i flera beslut ansett att kameraövervakning av trapphus/entréer i de konkreta prövade situationerna inte varit tillåtlig enligt PuL."

Så du får inte filma vem som helst utan deras medgivande även i hemmet

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MightyMag:

I och med att det inte är en allmän kameraövervakning så gäller inte den där lagen. Du får sätta upp hur många kameror du vill hemma. Du får bara inte ha den på en allmän plats.

Skrivet av Justbecause:

http://www.larmkollen.se/regler-for-overvakningskameror/

"Kameraövervakning i hemmet

Men vad gäller då för vanliga övervakningskameror inomhus som kopplas till hemlarmet? För privata, enskilda utrymmen krävs inget tillstånd. Som privat utrymme räknas bostäder, villatomter och till viss del även gemensamma utrymmen som källare och tvättstugor i hyreshus. Däremot är inte privata platser helt undantagna från lagar och förordningar.

Istället för lagen om allmän kameraövervakning gäller personuppgiftslagen (PUL) som hanteras av Datainspektionen. Det är sällan något man behöver fundera över när det gäller hemlarm i privatbostäder, men alla tillfällen när utomstående kan identifieras, i t.ex. entréer till flerfamiljshus och andra delade ytor faller under PUL."

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/manniska-och-samhalle/...

"Undantag – Privata hem och dylikt
Det krävs inget tillstånd för kameraövervakning i strikt privata/enskilda utrymmen eller områden såsom bostäder, villatomter, gemensamma utrymmen i flerfamiljshus som tvättstugor, källare, personalutrymmen eller andra utrymmen och områden på arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde.

Även när det inte krävs tillstånd till kameraövervakning enligt lagen om allmän kameraövervakning måste man beakta att bilder av utomstående personer som på något sätt kan identifieras utgör personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, PuL. Som exempel kan nämnas kameraövervakning av källare, vindar, tvättstugor och trapphus/entréer i flerbostadshus. Beroende på hur personuppgifter behandlas kan sådan kameraövervakning falla under tillämpningen av PuL. Det är Datainspektionen som har tillsynsansvar över PuL. Datainspektionen har i flera beslut ansett att kameraövervakning av trapphus/entréer i de konkreta prövade situationerna inte varit tillåtlig enligt PuL."

Så du får inte filma vem som helst utan deras medgivande även i hemmet

eftersom det blev en stor debatt om jag skulle ha kamera, så skippar jag helt enkelt det. jag tar någon rörelsesensor eller någon magnet sak. men jag vet ej riktigt vilken.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Jag förstår inte, bor du på socialen eller vad? Eller blir du bestulen hemma?

Studentbostad?

Skrivet av Justbecause:

Så du får inte filma vem som helst utan deras medgivande även i hemmet

Inget av det du klippte in säger att man inte får sätta upp en kamera i sin egen privata bostad. Det påpekades att man inte fick filma i gemensamma och-eller offentliga utrymmen, men ens studentrum (som jag går ut ifrån detta gäller) är varken offentligt eller gemensamt. Jag tror inte ens att en gömd kamera när du har med dig ett one night stand hem är olagligt - omoraliskt är en annan fråga.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

http://www.jula.se/larm-med-siren-470012

Tjuter så in i h. Finns även ett lite mer fancy-pantsy-paket för 800 om man vill kunna bygga ut. Ha det så kul!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RubberDucc:

http://www.jula.se/larm-med-siren-470012

Tjuter så in i h. Finns även ett lite mer fancy-pantsy-paket för 800 om man vill kunna bygga ut. Ha det så kul!

på bilden så sitter ir-sensorn, vet du om den går att ta bort med några enkla skruvar eller om man behöver modda?

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

http://www.larmkollen.se/regler-for-overvakningskameror/

"Kameraövervakning i hemmet

Men vad gäller då för vanliga övervakningskameror inomhus som kopplas till hemlarmet? För privata, enskilda utrymmen krävs inget tillstånd. Som privat utrymme räknas bostäder, villatomter och till viss del även gemensamma utrymmen som källare och tvättstugor i hyreshus. Däremot är inte privata platser helt undantagna från lagar och förordningar.

Istället för lagen om allmän kameraövervakning gäller personuppgiftslagen (PUL) som hanteras av Datainspektionen. Det är sällan något man behöver fundera över när det gäller hemlarm i privatbostäder, men alla tillfällen när utomstående kan identifieras, i t.ex. entréer till flerfamiljshus och andra delade ytor faller under PUL."

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/manniska-och-samhalle/...

"Undantag – Privata hem och dylikt
Det krävs inget tillstånd för kameraövervakning i strikt privata/enskilda utrymmen eller områden såsom bostäder, villatomter, gemensamma utrymmen i flerfamiljshus som tvättstugor, källare, personalutrymmen eller andra utrymmen och områden på arbetsplatser dit allmänheten inte har tillträde.

Även när det inte krävs tillstånd till kameraövervakning enligt lagen om allmän kameraövervakning måste man beakta att bilder av utomstående personer som på något sätt kan identifieras utgör personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, PuL. Som exempel kan nämnas kameraövervakning av källare, vindar, tvättstugor och trapphus/entréer i flerbostadshus. Beroende på hur personuppgifter behandlas kan sådan kameraövervakning falla under tillämpningen av PuL. Det är Datainspektionen som har tillsynsansvar över PuL. Datainspektionen har i flera beslut ansett att kameraövervakning av trapphus/entréer i de konkreta prövade situationerna inte varit tillåtlig enligt PuL."

Så du får inte filma vem som helst utan deras medgivande även i hemmet

Läser du inte igenom ditt eget svar? Du får filma hur mycket du vill hemma hos dig. Grabben ska ju ffs filma inne i sitt eget rum. Han ska INTE filma i tvättstugan, trapphuset osv. där det rör sig andra människor som kan bli filmade och där PUL kan bli gällande. Detta är inte rocket surgery.

Visa signatur

Hellre dö än fega.