Intels kapacitetsutnyttjande mot rekordlåga nivåer

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det jag reagerar på är att ljus inte har en frekvens på 300 GHz. Det vi i normala fall omtalar som ljus finns i intervallet mellan 430 THz och 790 Thz. Källa
Vid 300 GHz talar vi om gränslandet mellan mikrovågor och infraröd strålning, inte ljus.

Om du inte talar om den elektromagnetiska strålningens frekvens, men menar den frekvens som klockan i datorn pulserar med så förstår vi varandra.

Talar ju om infrarött ljus. Men det är irrelevant vad vi kallar strålningen. Poängen är att ingen våglängd på någonting någonstans någonsin kan längre än 1cm vid 300GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det jag reagerar på är att ljus inte har en frekvens på 300 GHz. Det vi i normala fall omtalar som ljus finns i intervallet mellan 430 THz och 790 Thz. Källa
Vid 300 GHz talar vi om gränslandet mellan mikrovågor och infraröd strålning, inte ljus.

Om du inte talar om den elektromagnetiska strålningens frekvens, men menar den frekvens som klockan i datorn pulserar med så förstår vi varandra.

När man refererar till "ljusets hastighet" avses inte bara för människan synligt ljus utan egentligen utbredningshastigheten för all elektromagnetisk strålning. Kan tyckas tokigt men även i fysikböcker används denna terminologi.

Av det skälet är det helt korrekt att relatera "ljusets hastighet" till utbredningshastighet av elektriska signaler och deras frekvens.

Permalänk
Medlem

Jag är medventen om det, det hänger i hop med det faktum att ljushastigheten C är en fysisk universalkonstant som används som beräkningsunderlag stort sätt all fysik och som utgångspunkt för längdenheten meter i SI systemet.

Det är en sak att tala om ljusets hastighet och en annan att tala om ljus. Om man har ljus med en viss frekvens (säg 500 THz) och sedan modulerar det med en fyrkantvåg på 300 GHz, kommer då ljusets frekvens att ändras? Jag menar att Aleshi inte gör det klart om han avser frekvensen på bärvågen eller frekvensen det som moduleras. Om jag har virrat i hop begreppen så ber jag om ursäkt för det, men jag är geniunt intresserad av svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Om man har ljus med en viss frekvens (säg 500 THz) och sedan modulerar det med en fyrkantvåg på 300 GHz, kommer då ljusets frekvens att ändras?

Ja, absolut.

Skrivet av beh:

Jag menar att Aleshi inte gör det klart om han avser frekvensen på bärvågen eller frekvensen det som moduleras. Om jag har virrat i hop begreppen så ber jag om ursäkt för det, men jag är geniunt intresserad av svaret.

Nja, det finns ingen bärvåg som är modulerad i egentlig mening i ett digital chip. En klocka på 3GHz som ska fungera som en klocksignal måste se ut som en fyrkantsignal. Det innebär att den har en grundton på 3GHz men även udda harmoniska toner med sjunkande amplitud på frekvenserna n*3GHz där n är ett udda tal. En slumpmässig digital signal har däremot ett brett spektrum men om den digitala kretsen klarar av att behålla egenskaperna på klocksignalen så klarar den även att representera en slumpmässig digital signal som inte ändrar tillstånd snabbare än klockan.