Hur kan jag förbättra min IQ?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag förbättra min IQ?

Hej!
Jag gjorde nyss Mensas IQ test och hamnade på 112.
Jag är dock inte jättenöjd över resultatet, så jag undrar hur jag kan höja min IQ-nivå!

Tack.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Genom att träna på IQ-test så kan du höja din IQ betydligt. Tyvärr så är det inte sexigare än så.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Logga ut från Swec.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Logga ut från Swec.

Men euw. Då stannar jag hellre på 112!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Kan man inte. IQ är ngt man föds med. Du kan möjligtvis förbättra resultatet ngt genom att lära dig hur testerna fungerar men det är väldigt marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan man inte. IQ är ngt man föds med. Du kan möjligtvis förbättra resultatet ngt genom att lära dig hur testerna fungerar men det är väldigt marginellt.

Va? Hur har du fått för dig detta?
Det stämmer iaf inte, det spelar jättestor roll hur man utvecklas och vad man gör under sin uppväxt osv.
Och även i vuxen ålder kan man öva upp och bli bättre osv.

Ontopic, bästa sättet att träna hjärnan är att använda den.
Har ingen koll på konkret för att bli bättre på just sånt som IQ mäter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va? Hur har du fått för dig detta?
Det stämmer iaf inte, det spelar jättestor roll hur man utvecklas och vad man gör under sin uppväxt osv.
Och även i vuxen ålder kan man öva upp och bli bättre osv.

Ontopic, bästa sättet att träna hjärnan är att använda den.
Har ingen koll på konkret för att bli bättre på just sånt som IQ mäter...

Mensa själv säger detta. De borde veta eller hur?

http://www.mensa.se/fragor-och-svar/oevervakade-testet/kan-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Mensa själv säger detta. De borde veta eller hur?

http://www.mensa.se/fragor-och-svar/oevervakade-testet/kan-ma...

Står ingenting om att man föds med det?

Permalänk

Hjärnan fortsätter att utvecklas tills man är ~21-25 år gammal så är du yngre än så är det bara att vänta. Jag gick från 115 till 126+ på 2 år utan att göra något speciellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Hjärnan fortsätter att utvecklas tills man är ~21-25 år gammal så är du yngre än så är det bara att vänta. Jag gick från 115 till 126+ på 2 år utan att göra något speciellt.

Tar man inte hänsyn till ålder när man beräknar värdet? (Och då borde alltså poängen, om den förändras, ha samma ungefär samma sannolikhet att bli lägre som högre vid en annan ålder.)

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Tar man inte hänsyn till ålder när man beräknar värdet? (Och då borde alltså poängen, om den förändras, ha samma ungefär samma sannolikhet att bli lägre som högre vid en annan ålder.)

Vet inte hur det är på det "riktiga" övervakade testet men på hemsidan tas ålder inte i beaktelse.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Om du kan träna upp IQ.. Personligen tror jag inte det, visst, du kanske kan träna upp förmågan att prestera på IQ-test. Men jag tror inte att du kan påverka sen konstanta IQ särskilt mycket.

Som tidigare sagt så utvecklas hjärnan ända fram tills man är 20-25, tyvärr för oss män, mera åt 25 hållet än 20

Justja! Någon här som har gjort det riktiga testet? Hur likt är det online-testet? Sitter å funderar på att anmäla mig till ett test å är nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Hur gammal är du? Om du kan träna upp IQ.. Personligen tror jag inte det, visst, du kanske kan träna upp förmågan att prestera på IQ-test. Men jag tror inte att du kan påverka sen konstanta IQ särskilt mycket.

Som tidigare sagt så utvecklas hjärnan ända fram tills man är 20-25, tyvärr för oss män, mera åt 25 hållet än 20

Justja! Någon här som har gjort det riktiga testet? Hur likt är det online-testet? Sitter å funderar på att anmäla mig till ett test å är nyfiken

Jag är 13 år gammal.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

IQ är vad som mäts via ett IQ-test och ingenting annat. Detta kan man träna upp ganska markant just genom att göra IQ-tester. IQ korrelerar i sin tur med en hel del andra förmågor men det är en annan sak.

Korrekta IQ-test tar hänsyn till ålder; däremot är det ju inte säkert att varje år är en egen kategori eller att varje person utvecklas i enlighet med mallen. Att man får högre resultat på ett IQ-test några år efter att man gjort ett annat IQ-test kan således betyda att man faktiskt förbättrat sin förmåga i det som IQ mäter. Huruvida man gjort det rent generellt eller om det är ett resultat av att man tidigare gjort ett IQ-test och lärt sig tänket och att hantera stressen får vara osagt. Det kan också betyda att man helt enkelt ligger kvar i samma ålderspann på testet man gör men de facto är lite äldre och visare.

Samtidigt ska man också komma ihåg att IQ-skalan har en standardavvikelse på 15 vilket lite förenklat innebär att ett förändrat resultat inom det spannet egentligen inte behöver innebära en förbättring eller försämring.

Kort sagt: vill du bli bättre på IQ-test bör du utföra IQ-test samt träna på moment som ingår i sådana test. Att hjärnan utvecklas genom hela livet är rätt vedertaget nu för tiden; stimulera din hjärna, träna konditionsidrott och lev sunt så gör du det bästa du kan för att hålla intellektet uppe. Gränser på dessa effekter finns dock självklart; i slutändan är gener och uppväxt ett helvete eller en välsignelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Jag är 13 år gammal.

Du har ganska låg tid kvar tills din hjärna växt klart Du kommer nog lätt komma upp i 126+ när du är 18-20! Fast du ska ju såklart gå med i Mensa för gemenskapen, inte för att vifta det i ansiktet på folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Du har ganska låg tid kvar tills din hjärna växt klart Du kommer nog lätt komma upp i 126+ när du är 18-20! Fast du ska ju såklart gå med i Mensa för gemenskapen, inte för att vifta det i ansiktet på folk

Det är bara irriterande när folk skryter om sina kunskaper. Mensa vill jag självklart gå med i eftersom jag aldrig har haft någon eller några vänner med samma intressen som jag.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

IQ är vad som mäts via ett IQ-test och ingenting annat. Detta kan man träna upp ganska markant just genom att göra IQ-tester. IQ korrelerar i sin tur med en hel del andra förmågor men det är en annan sak.

Ja, IQ-test mäter IQ. På samma sätt som en klocka kan gå fel eller en linjal kan vara krokig, kan dock även IQ-test vara missvisande. Skillnaden ligger väl i att du inte kan göra klockan sämre genom att titta på den för ofta, men om du lär dig känna igen uppgifterna i ett IQ-test snarare än löser dem från fall till fall, så kommer mätinstrumentet att fallera. Din faktiska förmåga - din IQ - är dock densamma. Det är skillnad på uppmätt IQ och faktisk IQ. Du kan alltså träna upp din förmåga att lösa IQ-test, ja. Du kan dock inte träna upp din IQ mer än ytterst marginellt.

Skrivet av KristoferO:

Korrekta IQ-test tar hänsyn till ålder; däremot är det ju inte säkert att varje år är en egen kategori eller att varje person utvecklas i enlighet med mallen. Att man får högre resultat på ett IQ-test några år efter att man gjort ett annat IQ-test kan således betyda att man faktiskt förbättrat sin förmåga i det som IQ mäter. Huruvida man gjort det rent generellt eller om det är ett resultat av att man tidigare gjort ett IQ-test och lärt sig tänket och att hantera stressen får vara osagt. Det kan också betyda att man helt enkelt ligger kvar i samma ålderspann på testet man gör men de facto är lite äldre och visare.

Detta är en sanning med modifikation. Ja, IQ-test bör ta hänsyn till ålder, men detta gäller främst kategorierna "under 18" och "över 18". När man väl är färdigutvecklad, eller närapå, förändras nämligen IQ mycket litet med åldern. Förändringen tilltar visserligen när man blir gammal, men det är inte en tillnärmelsevis lika stor variation som den mellan barn och vuxen. Normalt sett löses detta helt enkelt genom att man har ett test för barn, och ett helt annat test för vuxna - inte genom att man har olika normeringar för samma test.

Skrivet av KristoferO:

Samtidigt ska man också komma ihåg att IQ-skalan har en standardavvikelse på 15 vilket lite förenklat innebär att ett förändrat resultat inom det spannet egentligen inte behöver innebära en förbättring eller försämring.

Nej, detta är inte vad standardavvikelse innebär. Den normala IQ-skalan (Wechsler) har ett medelvärde på 100 och en standardavvikelse på 15, vilket innebär att 68% av befolkningen befinner sig inom spannet 85-115, d.v.s 15 poäng från 100. Standardavvikelsen är kopplad till normalfördelningen och är ett spridningsmått för populationen - du tänker antagligen på ett konfidensintervall. Som ett sidospår bör även nämnas att det finns konkurrerande IQ-skalor med andra standardavvikelser (som t.ex. Cattell med SD 24), men som huvudregel bör man använda SD 15.

Skrivet av KristoferO:

Kort sagt: vill du bli bättre på IQ-test bör du utföra IQ-test samt träna på moment som ingår i sådana test. Att hjärnan utvecklas genom hela livet är rätt vedertaget nu för tiden; stimulera din hjärna, träna konditionsidrott och lev sunt så gör du det bästa du kan för att hålla intellektet uppe. Gränser på dessa effekter finns dock självklart; i slutändan är gener och uppväxt ett helvete eller en välsignelse...

Detta stämmer mer eller mindre. Man bör dock som sagt skilja på "Förmåga att prestera på IQ-test" och "IQ". Det ena kan tränas, det andra i princip inte. Du kan däremot upprätthålla eller maximera din förmåga att utnyttja din kapacitet (IQ) genom sunt leverne och intellektuell stimulans.

Skrivet av Itchago:

Justja! Någon här som har gjort det riktiga testet? Hur likt är det online-testet? Sitter å funderar på att anmäla mig till ett test å är nyfiken

De är väsentligen lika. Det övervakade testet har fler uppgifter och en högre tidsgräns, och naturligtvis även andra uppgifter och annan normering. Typen av uppgifter och upplägget är dock detsamma.

Permalänk
Medlem

Nej man kan inte träna upp så man blir smartare. Man kan lära sig hur testet fungerar och på så sätt få bättre resultat.
Om det hade varit möjligt så hade alla kunnat vara toksmarta. Det fungerar inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va? Hur har du fått för dig detta?
Det stämmer iaf inte, det spelar jättestor roll hur man utvecklas och vad man gör under sin uppväxt osv.
Och även i vuxen ålder kan man öva upp och bli bättre osv.

Ontopic, bästa sättet att träna hjärnan är att använda den.
Har ingen koll på konkret för att bli bättre på just sånt som IQ mäter...

Källa på det?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror man kan förbättra sina resultat men det betyder inte att man blir klokare. Kunde inte låta bli att testa; 126+ så helt idiot är man inte. Vet dock inte om man skulle våga sig på en EQ-test.... Då blir man väl spärrat inne resten av sitt liv, speciellt om det kommer frågor om medtrafikanter

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Källa på det?

Jag har ingenting konkret i minnet så du kan googla fram det lika gärna som jag.
Men här är lite blandat som jag googlade mig till så här innan läggdags:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvux...
http://www.livescience.com/4758-child-care-years-greatly-affe...
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130125111339.htm

Det finns massor med vetenskapliga studier kring det här om du vill veta mer, kolla google scholar, jstor eller närmsta universitetsbibliotek t.ex.

Permalänk
Medlem

Tror alla kan lära sig tankesätten och knepen för att lösa mönster, men det går ju på tid. Så tror inte att man kan träna "upp" sin IQ hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Tror alla kan lära sig tankesätten och knepen för att lösa mönster, men det går ju på tid. Så tror inte att man kan träna "upp" sin IQ hur mycket som helst.

Nej, man föds med väldigt olika förutsättningar och dom sakerna som påverkar mest är man för ung för att kunna påverka själv.
Men hjärnan är inte statisk, går att utveckla sig själv och sin hjärna på många sätt.

Permalänk
Medlem

Oseriöst: Döda folk med högre IQ än dig själv.

Seriöst: Stimulera din hjärna med varierande uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har ingenting konkret i minnet så du kan googla fram det lika gärna som jag.
Men här är lite blandat som jag googlade mig till så här innan läggdags:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvux...
http://www.livescience.com/4758-child-care-years-greatly-affe...
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130125111339.htm

Det finns massor med vetenskapliga studier kring det här om du vill veta mer, kolla google scholar, jstor eller närmsta universitetsbibliotek t.ex.

Jag tolkade dig först som att det gick att markant öka IQ i vuxen ålder. Att man kan göra det i ung ålder håller jag med om. Dock är det ju inga jättestora påverkningsmöjligheter om jag får gissa.

Permalänk
Medlem

IQ tester kan ju mätas på olika saker som abstrakt logik, språk m.m så klart att träning ger andra resultat.
Jag fick 130 på ett test men det gör inte att jag känner mig smart, det testades på abstrakt logik endast.
Men jag får mycket lägre om man tar med logik som bygger på språk, då jag knappt kan stava...
IQ mäts ju på hur man associerar information.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Nejlistan:
Intelligenskvot (IQ) mäter inte intelligens.
Intelligens är inte vad som mäts med ett IQ test.
Det är heller ingen kvot.
Det är inte uppdelat i kategorierna barn och vuxna.
Mensas onlinetest ger en ytterst vag indikation om vilken IQ du skulle få på ett riktigt prov.

Jalistan:
IQ är vad man mäter med ett IQ-test.
IQ-test är vad som mäter IQ.
IQ korrelerar väl med många andra tester för problemlösningsförmåga.
Det finns flera olika skalor, som dock samtliga normaliseras mot 100 och vanligtvis över en större population.
Man kan markant förbättra sin förmåga att prestera på IQ-test genom att göra IQ-test.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Ja, IQ är ett väldigt begränsat sätt att mäta "intelligens".
Jag har själv fått 86 som lägst och 147 som mest när jag gjort IQ-tester.

Om man vill bli smartare så skulle jag främst rekommendera att läsa olika saker och ta in information från många olika källor. Sen kan man göra olika knep och knåp grejer och hålla på med 3D-moddelerande och liknande för att stimulera hjärnan också om man vill det.

Permalänk
Avstängd

"Och testerna visar att den vita rasen har överlägset högre IQ vilket återspeglas av de stora tekniska innovationerna genom tiderna" - Med andra ord alla som säger att man föds med IQ och inte kan utveckla det, håller med om kommentaren ovan?

Permalänk
Medlem

Om man bara vill bli bättre på IQ-test finns det gott om hjärngympa att göra.
IQ handlar mer om problemlösning, vilket är en del av intelligens absolut. Men långt ifrån totalt.

Som det mesta kan man plugga sig till en ökning i tester, likaså IQ-test.