Få tillbaka eller betala skatt?

Permalänk
Medlem

Få tillbaka eller betala skatt?

Hej,

Loggade nyss in på mitt skattekonto på Skatteverket för att kolla exakt hur mycket skatt jag ska få tillbaka i år men blir inte klok på siffrorna.

Jag tjänade under 18 000 (eller vad nu gränsen ligger på) så jag ska ju inte betala någon skatt. Jag vet att jag ska få tillbaka ~2 000kr p.g.a lönebeskeden från arbetsgivaren, ~1 000 kr per månad i två månader betalades in som skatt.

Det som gör mig nojig nu är att på skattekontot har jag ett saldo som är +500. Betyder detta att det är pengarna som kommer att betalas ut till mig? Och inte de ~2 000 jag trodde jag skulle få?

Vidare ner i transaktionslistan står det:
Slutlig skatt 2012 års taxering                  -2 000
Avdragen skatt enligt kontrolluppgfter         2503

Mvh

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det du ska få utbetalt står inte med på skattekontot än.
Gör en skatteuträkning på deklarationen istället, då får du se hur mycket skatt som dragits, hur mycket som skulle dras och hur mycket restskatt/återbäring du har.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det du ska få utbetalt står inte med på skattekontot än.
Gör en skatteuträkning på deklarationen istället, då får du se hur mycket skatt som dragits, hur mycket som skulle dras och hur mycket restskatt/återbäring du har.

Jag kan inte deklarera. Inte p.g.a brist på kunskap, men tror att det har att göra med att jag tjänat under skattegränsen. Eller om det kanske är för något annat, i vilket fall så kan jag inte deklarera för tillfället.

Men det går inte att beräkna endast med de siffror jag hade i mitt första inlägg? Det är för allt jag tjänade under 2012.
Som jag tolkar det nu när jag läst igenom det ett par gånger så har jag betalat in 2500kr i skatt, dock skulle jag endast betala 2000kr, därav ett preliminärt saldo på skattekontot på +500kr. Men jag ska ju ha tillbaka all skatt jag betalat in, då jag tjänat under 18 000, alltså bör jag få ut 2500kr när återbäringen kommer. Låter detta rimligt tycker du?

Smiter in på skatteverket på måndag för att se om jag kan få ett svar där.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Hej,

Loggade nyss in på mitt skattekonto på Skatteverket för att kolla exakt hur mycket skatt jag ska få tillbaka i år men blir inte klok på siffrorna.

Jag tjänade under 18 000 (eller vad nu gränsen ligger på) så jag ska ju inte betala någon skatt. Jag vet att jag ska få tillbaka ~2 000kr p.g.a lönebeskeden från arbetsgivaren, ~1 000 kr per månad i två månader betalades in som skatt.

Det som gör mig nojig nu är att på skattekontot har jag ett saldo som är +500. Betyder detta att det är pengarna som kommer att betalas ut till mig? Och inte de ~2 000 jag trodde jag skulle få?

Vidare ner i transaktionslistan står det:
Slutlig skatt 2012 års taxering                  -2 000
Avdragen skatt enligt kontrolluppgfter         2503

Mvh

De där uppgifterna är det som förra årets deklaration avhandlade. De som gäller för i år finns inte uppe än.

Du har 500 kr på ditt skattekonto från tidigare år, troligtvis för att du inte anmält något bankkonto pengarna ska skickas ut till. Anmäl ett bankkoto så får du, om din arbetsgivare betalat 2000 kr i skatt och du tjänat under 18000 brutto, ca 2500 kr tillbaka vid midsommar ungefär

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

De där uppgifterna är det som förra årets deklaration avhandlade. De som gäller för i år finns inte uppe än.

Du har 500 kr på ditt skattekonto från tidigare år, troligtvis för att du inte anmält något bankkonto pengarna ska skickas ut till. Anmäl ett bankkoto så får du, om din arbetsgivare betalat 2000 kr i skatt och du tjänat under 18000 brutto, ca 2500 kr tillbaka vid midsommar ungefär

Tack för ditt svar. Då blir det en kanonfylla på midsommar då! Eller något nytt till datorn

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

När du har loggat in på skatteverket så kan du trycka på en länk so heter "räkna ut" eller "uträkning" och där får du svart på vitt hur mycket du kommer få tillbaka eller betala.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

När du har loggat in på skatteverket så kan du trycka på en länk so heter "räkna ut" eller "uträkning" och där får du svart på vitt hur mycket du kommer få tillbaka eller betala.

Hittar inget om detta på hemsidan. Är du säker på att detta går utan att deklarera?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Hittar inget om detta på hemsidan. Är du säker på att detta går utan att deklarera?

Asså det gör man innan man deklarerar. Men eftersom du tjänat under gränsen så kommer du inte kunna se detta.
Ring skatteverket och fråga. Vilket år gäller detta? Man deklarerar för 2012 i år. Så om du låg under gränsen för inkomstskatt förra året så kommer du få tillbaka allt du betalade i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Hittar inget om detta på hemsidan. Är du säker på att detta går utan att deklarera?

Yes, du gör detta i steget innan du deklarerar.

Dock måste du vara inloggad med tex bank-id eller liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Här kan du räkna ut så länge du har koll på siffrorna.
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatt...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.