Permalänk

Dålig nätverkssignal

Hej!

En god vän till mig har problem med att få bra nätverkssignal hemma. Han bor i ett 3 våningshus där routern befinner sig i nedersta våningen. Routern är en "standard" router från Bredbandsbolaget med några år på nacken (mer info än så har jag inte ännu tyvärr)...

Hur som helst, så upplever dem att man har dålig mottagning både i mellersta och högsta våningen (de kör alla datorerna trådlöst) och högst upp har de inget uttag för internet. Att dra upp en kabel till hösta våningen är något de helst vill undvika, så min fråga: Vad kan ni rekommendera för routers med lång räckvid (framförallt från bottenvåning upp till de övre planen) och som klarar BBB's 100 M-bit? De har 3 bärbara datorer och 3 mobiler som kan vara uppkopplade på samma gång, som mest belastat.

Har hört talas om teknik där man kan överföra signal via två hål i väggen, men fungerar de verkligen bra?

Andra tips är också välkomna! Ska försöka återkomma när jag har varit där och kollat vad de har för prylar exakt (märket på router etc...)

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

De kan ju köpa någon sån här "förstärkare" till sitt trådlösa.. Vet tyvärr inte mycket mer om det än så. Har du eller de tiden kan de ju leta igenom http://www.inet.se/kategori/35/natverk

Permalänk
Medlem

Prova om elnätet lirar bra med nätverk över det. Beror på ledningarnas kvalité och hur faserna ligger, fungerar inte uttagen i ett rum kanske ett annat fungerar bättre. Köp med fördel en homeplugg med inbyggd accesspunkt.

SSID och lösenord ska vara samma på nätverken, kanalerna olika och vara antingen 1,6 eller 11.

Permalänk
Medlem

Att installera en repeater för att få bättre räckvidd som Arvid93 säger klipper bandbredden till hälften så det är därför inte att rekommendera om man vill nå hög bandbredd. För bästa prestanda så rekommenderar jag istället att dra en kabel. Det jag har hört om nätverk via elnätet är att det ofta krånglar på så sätt att dom tappar kontakten med varandra. Ett annat trådlöst alternativ är brygga + accesspunkt istället för en repeater en sån lösning förbättrar prestandan gentemot att köra med en repeater.

Permalänk
Medlem

Har själv BB med deras mindre bra router och har kopplat in en router parallellt med den , via switch för att kunna köra högre hastihets wifi samt dual-band. Alt.1 är att ex. brygga BB:s router ocjh koppla ifrån dess wifi samf dhcp och sätta den nya routern in i en BB routerns Lan-portar eller som jag gjort med en swiych och prova med att sätta den nya routern sisan om den befintliga och se om signalen räcker upp högst upp. Om inte så dra en ethernetkabel till vån.1 och placera den nya routern där. Titta på Asus N66U med ex. TomatoUSB Shibby....

Permalänk

OK, tack för alla svar! Jag får helt enkelt be honom sluta vara lat och dra upp en kabel, för bästa effekt =P

MVH / Martie