Byta grafikkort eller vänta? Har nu en 7850 och tänkte byta till en 670 som är på rea

Permalänk

Byta grafikkort eller vänta? Har nu en 7850 och tänkte byta till en 670 som är på rea

Som titeln så har jag en 7850, men det är nedsatt pris till 2500kr på en GTX 670. Jag funderar på om det är värt bytet eller om jag ska spara pengarna och byta senare i livet.

Vad tycker ni? Kommer det bli ett stort prestandakliv? De mesta tester jag har sett har varit innan den "nya" AMD uppdateringen som gav massor med FPS, och där verkar det riktigt värt.

Permalänk
Medlem

Ursäkta lite off topic, men var kan man köpa ett 670 för 2500kr?

On topic:
Jag skulle nog väntat med att köpa ett grafikkort, om du inte köper 2st.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Ursäkta lite off topic, men var kan man köpa ett 670 för 2500kr?

On topic:
Jag skulle nog väntat med att köpa ett grafikkort, om du inte köper 2st.

Här!

Permalänk

Kan ju även fråga er som tycker att jag inte borde uppgradera, borde jag byta något annat? Det kliar i fingrarna på att få uppdatera lite komponenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Kan ju även fråga er som tycker att jag inte borde uppgradera, borde jag byta något annat? Det kliar i fingrarna på att få uppdatera lite komponenter!

Tack för länk, har kollat lite på det nu och det är ju referenskylaren och en ganska gammal modell. Då det finns "KFA2 GeForce GTX 670 EX OC" med annan kylare. Antagligen därför priset. Läste de recensionerna som stod på inet, verkar leverera ju, frågan är bara hur den låter?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Kan ju även fråga er som tycker att jag inte borde uppgradera, borde jag byta något annat? Det kliar i fingrarna på att få uppdatera lite komponenter!

Med tanke på att dom skall släppa 7XX i slutet på Maj så är ett GTX 670 köp om du har ett 7850 idag ett av de största misstagen man kan göra...

*EDIT*

ang. övriga komponenter.

Kollar du denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1205483-speltillverka...

Så ser du din 965a ligga ca 40% efter en Core i5 3570. Om jag varit dig hade jag varit mera angelägen att köpa ny CPU här än byta ut 7850.

Klocka skiten ur ditt 7850 och vänta till Core 4XXX serien haswell kommer i sommar, sen köper du nytt grafikkort vintern 2013/våren 2014 när AMD's nästa kort serie kommer...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Med tanke på att dom skall släppa 7XX i slutet på Maj så är ett GTX 670 köp om du har ett 7850 idag ett av de största misstagen man kan göra...

*EDIT*

ang. övriga komponenter.

Kollar du denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1205483-speltillverka...

Så ser du din 965a ligga ca 40% efter en Core i5 3570. Om jag varit dig hade jag varit mera angelägen att köpa ny CPU här än byta ut 7850.

Klocka skiten ur ditt 7850 och vänta till Core 4XXX serien haswell kommer i sommar, sen köper du nytt grafikkort vintern 2013/våren 2014 när AMD's nästa kort serie kommer...

Det är inte så att jag kan byta till en FX-6300 då? Då slipper jag byta moderkort. Vishera är ju bra, men frågan är om det kommer vara tillräckligt värt pengarna för att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Det är ju riktigt billigt... Men jag vet inte... Ditt grafikkort är inte såå dåligt.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Det är ju riktigt billigt... Men jag vet inte... Ditt grafikkort är inte såå dåligt.

Det vet jag, men som sagt, det är ju SÅÅÅÅÅÅÅ billigt och fingrarna bara kliar efter att få uppdatera komponenter!

Permalänk

om du vill ha en smart prestandaskjuts så är ett förslag folk som vill byta upps ig till nyare serier kan ofta tänka sig stt byta ner sig i prestanda.

Permalänk
Medlem

Det bör dock höjas ett varningens finger för modeller baserade på Nvidias referensdesign, som varken är särskilt tysta eller lämpliga för överklockning. Kylaren är tunn och plastig och spolarna plågas av så kallat "coil whine", resonans som ger upphov till irriterande missljud.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/22...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det bör dock höjas ett varningens finger för modeller baserade på Nvidias referensdesign, som varken är särskilt tysta eller lämpliga för överklockning. Kylaren är tunn och plastig och spolarna plågas av så kallat "coil whine", resonans som ger upphov till irriterande missljud.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/22...

det går på garantin tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Det vet jag, men som sagt, det är ju SÅÅÅÅÅÅÅ billigt och fingrarna bara kliar efter att få uppdatera komponenter!

Vänta, 760 Ti kommer vara ett förbättrat 670 och kommer gissningsvis kosta runt 2500kr ett par veckor efter release. Jag gjorde misstaget att köpa ett grafikkort månaden innan en ny generation vilket resulterade i ett sämre kort på alla punkter för samma pris och priserna på nuvarande kort kommer knappast höjas när nästa generation släpps.
Hade 670 haft en vettig kylare hade det varit ett ok köp men ett kort med referenskylare bör du inte köpa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Med tanke på att dom skall släppa 7XX i slutet på Maj så är ett GTX 670 köp om du har ett 7850 idag ett av de största misstagen man kan göra...

*EDIT*

ang. övriga komponenter.

Kollar du denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1205483-speltillverka...

Så ser du din 965a ligga ca 40% efter en Core i5 3570. Om jag varit dig hade jag varit mera angelägen att köpa ny CPU här än byta ut 7850.

Klocka skiten ur ditt 7850 och vänta till Core 4XXX serien haswell kommer i sommar, sen köper du nytt grafikkort vintern 2013/våren 2014 när AMD's nästa kort serie kommer...

700 serien kommer nästa år, skulle dom inte släppa info om korten i maj? O.o

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Vänta, 760 Ti kommer vara ett förbättrat 670 och kommer gissningsvis kosta runt 2500kr ett par veckor efter release. Jag gjorde misstaget att köpa ett grafikkort månaden innan en ny generation vilket resulterade i ett sämre kort på alla punkter för samma pris och priserna på nuvarande kort kommer knappast höjas när nästa generation släpps.
Hade 670 haft en vettig kylare hade det varit ett ok köp men ett kort med referenskylare bör du inte köpa.

Om inte Amd har något att sätta emot nvidias kort så kommer det antagligen bli dyrare än så.
Bästa han kan göra är att köpa 8350/8350 cpu om hans moderkort stödjer det alt vänta på nvidias serie o se va det kommer kosta.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Om inte Amd har något att sätta emot nvidias kort så kommer det antagligen bli dyrare än så.
Bästa han kan göra är att köpa 8350/8350 cpu om hans moderkort stödjer det alt vänta på nvidias serie o se va det kommer kosta.

Oficiellt stödjer inte mitt moderkort den processorn, men flera inetanvändare verkar ha fått den att funka på det här moderkortet.

Det är ju då ett 760G chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

700 serien kommer nästa år, skulle dom inte släppa info om korten i maj? O.o

Nejdå, 800-serien dvs Maxwell ska komma 2014.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk

Ja, FX-6300 blir ett stort kliv upp från Phenom II 965.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Ja, FX-6300 blir ett stort kliv upp från Phenom II 965.

Det är så alltså? Jag har kollat runt lite på bl.a CPUBoss och jag ser inte så stor skillnad. Priset är även väldigt likt så det är därför jag fortfarande tvekar.

Permalänk
Medlem

klart du ska köpa 670 det priset är fantastiskt, låter den mycket gör som jag och ställ den i ett annat rum och dra lite längre kablar bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Med tanke på att dom skall släppa 7XX i slutet på Maj så är ett GTX 670 köp om du har ett 7850 idag ett av de största misstagen man kan göra...

*EDIT*

ang. övriga komponenter.

Kollar du denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1205483-speltillverka...

Så ser du din 965a ligga ca 40% efter en Core i5 3570. Om jag varit dig hade jag varit mera angelägen att köpa ny CPU här än byta ut 7850.

Klocka skiten ur ditt 7850 och vänta till Core 4XXX serien haswell kommer i sommar, sen köper du nytt grafikkort vintern 2013/våren 2014 när AMD's nästa kort serie kommer...

Tjena!
Har du någon källa på att Nvidia skall släppa 7xx serien i maj? Har bara sett release datum på mobila kretsar

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Eller montera på en Accelero för några hundringar (om plats finnes).
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/375/accelero-twin-turbo-ii.html

Efter att ha lyssnat på Gainwards 670 referenskort i några kvällar (störande mekaniskt "klickbrum" i idle - dammsugare bokstavligen talat i spel) var jag redo att kasta kortet i väggen, alternativt skicka datorpaketet åter till Komplett -mot en demonteringsavgift på 2500 kr, ty man kan inte reklamera/returnera enskilda delar i ett paket.

Men med Acceleron på plats älskar jag plötsligt min nya dator

Permalänk
Skrivet av Rikimaru:

Nejdå, 800-serien dvs Maxwell ska komma 2014.

har du källa på det?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör du med headset? Om du har pengar att bränna på uppgraderingar kanske pengarna är bättre spenderade på ett par bättre lurar? En av de största styrkorna i BF3 är ju just ljudet så synd om man missar det med att köra ett uselt headset. Lite som att spela med Low i grafikinställningar. Man missar en del av upplevelsen som finns att hitta i spelet.

2500 är ju kanonbra pris på GTX670 men antagligen vill du byta kylare på det sen och ditt grafikkort är ju inte så himla dåligt, så vette katten om jag hade slagit till nu. Själv kommer jag inte byta då jag med mitt överklockade 460 fixar alla spel jag spelar just nu. Har du nåt du inte kan spela med ditt kort? I mitt fall skall det handlas in en riktig HiFi-lur istället för grafikkort. Håller måttet betydligt längre dessutom

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Tjena!
Har du någon källa på att Nvidia skall släppa 7xx serien i maj? Har bara sett release datum på mobila kretsar

Varit första nyhet på Nordichardware i 2 dagar, även varit här på SweC. Förstår inte direkt hur du kan missat det.

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-gtx-770-och-780-ka...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Kör du med headset? Om du har pengar att bränna på uppgraderingar kanske pengarna är bättre spenderade på ett par bättre lurar? En av de största styrkorna i BF3 är ju just ljudet så synd om man missar det med att köra ett uselt headset. Lite som att spela med Low i grafikinställningar. Man missar en del av upplevelsen som finns att hitta i spelet.

2500 är ju kanonbra pris på GTX670 men antagligen vill du byta kylare på det sen och ditt grafikkort är ju inte så himla dåligt, så vette katten om jag hade slagit till nu. Själv kommer jag inte byta då jag med mitt överklockade 460 fixar alla spel jag spelar just nu. Har du nåt du inte kan spela med ditt kort? I mitt fall skall det handlas in en riktig HiFi-lur istället för grafikkort. Håller måttet betydligt längre dessutom

Har ett hyfsat bra och nytt headset. Jag lirar på low på BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Har ett hyfsat bra och nytt headset. Jag lirar på low på BF3.

Varför gör du det? Vad får du för FPS? Jag fixar medium på mitt kort. Ligger oftast 40-45fps på 1980x1200. Ditt borde vara snabbare än mitt. Klockat kortet nåt?
Om du kör spelet på low och kortet inte fixar högre borde du antingen klocka det mer eller köpa bättre kort. Trodde dock man lätt klarade medium på det kortet

En liten edit: Kan vara din processor som inte fixar mer. Fundera på att uppgradera den före grafikkortet.

Edit 2:
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Du borde ju lätt klara high såvida det inte är din processor som flaskar rejält. I så fall hjälper det ju inte med ett 670 heller tyvärr.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Varför gör du det? Vad får du för FPS? Jag fixar medium på mitt kort. Ligger oftast 40-45fps på 1980x1200. Ditt borde vara snabbare än mitt. Klockat kortet nåt?
Om du kör spelet på low och kortet inte fixar högre borde du antingen klocka det mer eller köpa bättre kort. Trodde dock man lätt klarade medium på det kortet

En liten edit: Kan vara din processor som inte fixar mer. Fundera på att uppgradera den före grafikkortet.

Edit 2:
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Du borde ju lätt klara high såvida det inte är din processor som flaskar rejält. I så fall hjälper det ju inte med ett 670 heller tyvärr.

Som du kanske ser så har jag överklockat till 1050MHz, och jag spelar på low för att få bättre FPS. Ligger på ungefär 30-60 fps.

Jag har slutat lira BF3 för tillfället då jag inte tål drops under 60 fps... Jag har blivit bortskämt med att lira lättare spel... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Som du kanske ser så har jag överklockat till 1050MHz, och jag spelar på low för att få bättre FPS. Ligger på ungefär 30-60 fps.

Jag har slutat lira BF3 för tillfället då jag inte tål drops under 60 fps... Jag har blivit bortskämt med att lira lättare spel... :S

Jo men Sweclockers fick 60fps i medel på high utan att klocka kortet. Så det verkar som om din CPU är en rejäl flaskhals och du borde lägga pengarna där i första hand. Se min länk ovan.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch