Intel Haswell-E och Skylake får stöd för minnestypen DDR4

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det tror jag inte att jag håller med om. Jämför prestanda mellan Sandy Bridge-E och Ivy Bridge så ser du att Ivy ofta vinner om det inte handlar om många trådar vilket ju inte är så vanligt för det vi använder datorer till mest. Så förutsatt att man faktiskt inte sitter med renderingar och filmkonvertering hela dagarna så är risken stor att Haswell blir snabbare än Ivy Bridge-E.

Sandy-e är riktigt snabba, 4 minneskanaler hjälper till endel också.

Och dom klockar högre än ivy och tar därmed in IPC övertaget.

Lyckades alldeles nyss klocka upp min 3770k så den passerade min 2500k i enkeltrådiga superpi, men den behöver då upp överi 5100Mhz(2500k drygt 5300Mhz) Inte många 3770k som gör 5100Mhz öht. på normal kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett exempel är MRAM som intressant nog inte är flyktigt som DRAM vilket hade kunnat leda till extremt snabba boot-tider då allt som låg i minnet fortfarande ligger kvar. Men MRAM har ju funnits där i periferin i evigheter så vi får se vad som händer.

I min värld startar jag om enheten när jag vill tömma minnet, men jag förstår vad du menar...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sysop:

I min värld startar jag om enheten när jag vill tömma minnet, men jag förstår vad du menar...

Självklart kommer det fortfarande behövas en hård reboot som tömmer minnet, om inte annat så har vi ju säkerhetsaspekten med att saker ligger kvar i minnet. Det hade ju varit grymt på en laptop som ersättare till sömnlägen. Nog för att den vaknar fort med en SSD men om allt redan ligger i RAM så kommer det ju bara ta tiden för skärmen att vakna till liv vilket är najs. Du kan ju stänga av datorn helt och ha igång den igen innan du hunnit öppna locket. Finns helt klart potential men vem vet om vi någonsin får se det i någon större skala.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Slaktardej:

2 års livslängd på Haswell, och enbart marginella ökningar i prestanda som vi vet sedan innan?

Det märks att PC-marknaden stagnerat, tyvärr.:(

Så en fördubbling av L1- och L2-cache bandbredd samt en fördubbling av teoretiskt flyttalsprestanda (om man använder AVX, något som bl.a. PS4 även stödjer) är för dig en marginell ökning av prestanda?
Att spel och liknande antagligen inte blir snabbare på Haswell beror ju på att flaskhalsen ligger på andra områden, t.ex. så ökar inte alls bandbredd mot RAM och L3-cache.

Skrivet av Arion:

Latenser är ju en del av "hastigheten" AKA prestandan. Kort sagt så kan man väl säga att prestandan (minnesbandbredden) beror på latenserna [cykler], överföringsfrekvensen [Hz] och bussbredden [bitar].

Latensen mot RAM var nere på runt 70ns redan 1993-94 (486:ans tid), idag ligger den på 40-45ns. Vi har i praktiken nått en vägg för latens mot RAM, det kommer inte heller förbättras med DDR4. Sättet runt detta är och kommer antagligen förbli under överskådlig framtid större och/eller snabbare CPU-cache + "smartare" spekulativ läsning från RAM (att läsa från RAM spekulativt kan vara bra för prestanda, men är nästan alltid dåligt för strömförbrukning dock).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Broadwell behövs knappast på den stationära marknaden, fullt begripligt och klokt av Intel att hårdsatsa på den mobila/portabla marknaden.

Vad som annars återstår att se är ifall Haswell-E blir kompatibel med nuvarande sockel 2011.

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju ha Haswell-E NU!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Med den prestanda som finns i Sandy Bridge-E och vad dagens applikationer behöver eller kan nyttja så känns det som om utvecklingen på mjukvarusidan inte hänger med riktigt och om man ser på spelande så har ju processorns roll blivit allt mindre med tiden. Så vilka kommer att behöva de kommande generationens processorer?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Bra att DDR4 äntligen kommer!

Synd att Broadwell inte kommer till stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Så för stationära datorer är det Haswell som gäller till slutet av 2014? Kanske värt att uppdatera ändå...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Med den prestanda som finns i Sandy Bridge-E och vad dagens applikationer behöver eller kan nyttja så känns det som om utvecklingen på mjukvarusidan inte hänger med riktigt och om man ser på spelande så har ju processorns roll blivit allt mindre med tiden. Så vilka kommer att behöva de kommande generationens processorer?

Alla som sysslar med servrar och nätverk, för att nämna bara två saker. Mer bandbredd på mindre yta.

Marknadssuget efter mer prestanda och mindre strömförbrukning kommer aldrig avta, det är industrin som inte kommer att kunna leverera då transistorns begränsningar inte tar hänsyn till Moore's lag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Niczo:

Alla som sysslar med servrar och nätverk, för att nämna bara två saker. Mer bandbredd på mindre yta.

Marknadssuget efter mer prestanda och mindre strömförbrukning kommer aldrig avta, det är industrin som inte kommer att kunna leverera då transistorns begränsningar inte tar hänsyn till Moore's lag.

Fast håller du på med servers och kanske framförallt 10/40 Gbit/s NICar så vill du nog inte ha en IvyBridge-E/Haswell-E utan en Xeon E5 eller E7 då dessa har, sedan Sandy Bridge, en finess som kallas Direct Data I/O (DDIO) som gör det möjligt att köra DMA direkt från/till L3-cachen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bristen på konkurrens börjar sätta sina spår.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Birks:

Bristen på konkurrens börjar sätta sina spår.

Eller så har Intel slutat satsa på att öka prestanda eftersom marknaden inte behöver kraftigare processorer utan strömsnålare processorer med nya finesser. Det är ytterst få som behöver extrem prestanda och större delen av de som köper extrem prestanda har den bara som e-penis ändå.

Folk i allmänhet vill inte ha en stationär dator. De vill ha en laptop och eller en surfplatta. Varför skulle Intel då satsa massa pengar på något de inte kan sälja?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Visst är det alltid kul med ny teknik men tycker faktiskt denna "DDR4" fixering som vissa verkar ha börjar likna den som fanns kring DDR3 eller hypen kring tidiga Quad-cores. Det kommer ta ett bra tag innan DDR4 är standarden. Kom ihåg hur länge det tog innan DDR3 fullt ut ersatte DDR2.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Intresset för DDR4 är ganska ljummet från mitt håll.
Haswell intresserar mig dock mer. Om det ska ha en produktcykel på 2år så är det ju ett perfekt tillfälle att uppdatera från min gamla C2D.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Visst är det alltid kul med ny teknik men tycker faktiskt denna "DDR4" fixering som vissa verkar ha börjar likna den som fanns kring DDR3 eller hypen kring tidiga Quad-cores. Det kommer ta ett bra tag innan DDR4 är standarden. Kom ihåg hur länge det tog innan DDR3 fullt ut ersatte DDR2.

Övergången till DDR3 tog tid för det inte gav speciellt mycket fördel jämfört mot DDR2. Väldigt få saker man gör på en vanlig desktop/laptop är så konstruerade att bandbredd mot RAM är en flaskhals sett från CPUn. Kan man t.ex. se i hur lite extra prestanda Sandy Bridge E-serien ger jämfört med likvärdigt klockad "vanlig" modell, trots att E-serien har dubbelt så hög bandbredd mot RAM.

Men idag fokuserar både Intel och AMD väldigt mycket på inbyggd grafik och dessa GPU-kretsar har idag nått prestandanivåer där bandbredd mot RAM är en väldigt stor flaskhals. Att göra som i E-serien, kör med 4 kanaler mot RAM mot vanliga 2 kanaler, är både för dyrt och för strömslukande för att fungera för mainstream-segmentet.

DDR4 drar även rent generellt mindre ström än DDR3.

Sist och eventuellt också minst, de som köper E-serien gör förhoppningsvis detta för de faktiskt kör de relativt få applikationer där bandbredd mot RAM är viktigt, då är ju DDR4 definitivt en välkommen nyhet.

Så tror nog att övergången till DDR4 kan gå snabbare än övergången till DDR3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Låter som en rimlig approximation om man ska extrapolera lite. Fast risken finns ju att det aldrig blir något DDR5 om det kommer nya tekniker och seglar förbi. Det vet vi ju inte än. Det finns ju ett par andra tekniker som lurat i skuggorna ett tag. Ett exempel är MRAM som intressant nog inte är flyktigt som DRAM vilket hade kunnat leda till extremt snabba boot-tider då allt som låg i minnet fortfarande ligger kvar. Men MRAM har ju funnits där i periferin i evigheter så vi får se vad som händer.

Personligen så tycker jag att det snart är dags för Quadruple Data RAM minnen som inte tappar sin information då strömmen stängs av.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Med den prestanda som finns i Sandy Bridge-E och vad dagens applikationer behöver eller kan nyttja så känns det som om utvecklingen på mjukvarusidan inte hänger med riktigt och om man ser på spelande så har ju processorns roll blivit allt mindre med tiden. Så vilka kommer att behöva de kommande generationens processorer?

Behöva å behöva, HWBOT är anledning nog