Permalänk
Medlem

Laga strömsladd

Råkade klämma strömsladden till min sambos dator så gummihöljet skalades och ett par trådar gick av.
Det blixtrade till och lät en del.

Vågar jag laga sladden med vanlig svart eltejp, eller kan man få ström i sig om man tar på lagningen?

http://img90.imageshack.us/img90/3455/dsc0026ak.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skulle löda ihop det där och slänga på en krympslang..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det där ser illa ut, skulle inte försöka laga den utan kunskap. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

köp ny tycker jag. det där kan sluta illa med barn/husdjur.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det blixtrade o knastrade skulle jag inte ha mycket förtroende för den laddaren. Köp en ny och undvik persondskador.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

om inte jag är helt ute och cyklar så har du ju där i både en + och en - , så blixtrade det så har troligtvis + och - kommit kontakt med varandra så det blivit kortslutning finns risk att laddaren är trasig då och är det så kan du INTE bara tejpa ihop den utan skall det lagas så måste du få isär + och - isolera dom från varandra och sen tejpa ihop,

Permalänk
Medlem

http://www.itsajten.se/kategori/acer-_-asus Verkar inte vara så dyrt att köpa ny så lika bra att göra det. Visst en lagning kan lösa det men råkar man rycka eller böja där kan det likaväl sluta ännu värre nästa gång kanske.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte någon högspänning ut i den sladden (19V@2.37A) så det är väl ingen livsfara, men jag hade nog ändå försökt få den lagad. Om du har haft av flera sladdar så kan du inte bara dra lite eltejp runt.

Som Andayah säger så är det nog bäst att klippa av kabeln helt och snygga till det hela med krympslang när du lött ihop all. Detta förutsätter dock att du inte har tummen helt mitt i handen och att kablarna är färgkodade så att du vet hur de ska sitta ihop.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Eltejpa INTE!
Har du otur bränner du ner lägenheten/huset.
En ny adapter för en hundring är en billig försäkring mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

skulle löda ihop det där och slänga på en krympslang..

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där ser illa ut, skulle inte försöka laga den utan kunskap. :/

Skrivet av Joakim92a:

köp ny tycker jag. det där kan sluta illa med barn/husdjur.

Skrivet av Floberg:

Med tanke på att det blixtrade o knastrade skulle jag inte ha mycket förtroende för den laddaren. Köp en ny och undvik persondskador.

Skrivet av fax110:

om inte jag är helt ute och cyklar så har du ju där i både en + och en - , så blixtrade det så har troligtvis + och - kommit kontakt med varandra så det blivit kortslutning finns risk att laddaren är trasig då och är det så kan du INTE bara tejpa ihop den utan skall det lagas så måste du få isär + och - isolera dom från varandra och sen tejpa ihop,

Skrivet av Don_W:

http://www.itsajten.se/kategori/acer-_-asus Verkar inte vara så dyrt att köpa ny så lika bra att göra det. Visst en lagning kan lösa det men råkar man rycka eller böja där kan det likaväl sluta ännu värre nästa gång kanske.

Skrivet av Schluug:

Nu är det ju inte någon högspänning ut i den sladden (19V@2.37A) så det är väl ingen livsfara, men jag hade nog ändå försökt få den lagad. Om du har haft av flera sladdar så kan du inte bara dra lite eltejp runt.

Som Andayah säger så är det nog bäst att klippa av kabeln helt och snygga till det hela med krympslang när du lött ihop all. Detta förutsätter dock att du inte har tummen helt mitt i handen och att kablarna är färgkodade så att du vet hur de ska sitta ihop.

Skrivet av henkiii:

Eltejpa INTE!
Har du otur bränner du ner lägenheten/huset.
En ny adapter för en hundring är en billig försäkring mot det.

Det här med löda och krympslang låter inte som något jag ska ge mig på
Då blir det soptunnan med den då, så ingen råkar ut för en olycka. Jäkla tur jag frågade, tänkte först bara tejpa ihop den men nu när man fått barn så brukar man tänka efter en extra gång.
Tack för hjälpen!

Permalänk

Klipp kabeln och löd på en ny kontakt.

Köpa nytt nätagg är slöseri!