Permalänk
Medlem

BILLIGT BUDGET KORT

Hejsan!

Vet att det är mestadels hårdvaruentusiaster här som gillar att använda det senaste och dyraste men det jag efterfrågar är ett kort som ger bra "bang for the buck" eller valuta för pengarna om man nu vill kalla det.

Som exempel så vill jag berätta min kärlekshistoria till mitt nuvarande kort Radeon HD 4670, det har varit en fantastiskt kärleksrelation sen jag köpte det kortet för några år sedan. Det kostade under tusenlappen typ 700-800 kr, gav FANTASTISK prestanda även jämfört med de dyrare korten på den tiden (4850/4870/4890) men den kostade ungefär tusen kronor mindre, dessutom så var den strömsnål, drog 70-80W, och klockade bra, jag voltmoddade den och då fick jag upp GPU klocken till 1000 mhz och sen köpte jag till några minneskylare och fick en bra klock på minnerna också, ett RIKTIGT RIKTIGT prisvärt kort mao.

I vart fall som helst så börjar det falla efter lite nu som kort, vill kunna spela nya FFXIV: ARR med MAX på min upplösning 1680x1050 och märker att den inte riktigt orkar med det. Så jag letar efter ett liknande kort, ni vet det där KORTET, DET DÄR kortet som är precis som min 4670 va på sin tid, helt enkelt ett riktigt prisvärt kort, ett kort som ger BRA FPS per krona. Jag har "EGENTLIGEN" inget emot att lägga upp till 2,500 kr men bara om ni kan övertyga mig om att det verkligen är ett prisvärt köp i de fallen och att det inte överstiger de kraven jag efterfrågar.

Har kollat på lite kort och just nu funderar jag på 7870n då jag såg att den gick för c.a 1700 kr hos Komplett och då va fabriksklockad.

Men kom gärna med input, det var längesen jag va insatt i hårdvarumarknaden.

Många tack!
Seglaren

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xSailorx:

Hejsan!

Vet att det är mestadels hårdvaruentusiaster här som gillar att använda det senaste och dyraste men det jag efterfrågar är ett kort som ger bra "bang for the buck" eller valuta för pengarna om man nu vill kalla det.

Som exempel så vill jag berätta min kärlekshistoria till mitt nuvarande kort Radeon HD 4670, det har varit en fantastiskt kärleksrelation sen jag köpte det kortet för några år sedan. Det kostade under tusenlappen typ 700-800 kr, gav FANTASTISK prestanda även jämfört med de dyrare korten på den tiden (4850/4870/4890) men den kostade ungefär tusen kronor mindre, dessutom så var den strömsnål, drog 70-80W, och klockade bra, jag voltmoddade den och då fick jag upp GPU klocken till 1000 mhz och sen köpte jag till några minneskylare och fick en bra klock på minnerna också, ett RIKTIGT RIKTIGT prisvärt kort mao.

I vart fall som helst så börjar det falla efter lite nu som kort, vill kunna spela nya FFXIV: ARR med MAX på min upplösning 1680x1050 och märker att den inte riktigt orkar med det. Så jag letar efter ett liknande kort, ni vet det där KORTET, DET DÄR kortet som är precis som min 4670 va på sin tid, helt enkelt ett riktigt prisvärt kort, ett kort som ger BRA FPS per krona. Jag har "EGENTLIGEN" inget emot att lägga upp till 2,500 kr men bara om ni kan övertyga mig om att det verkligen är ett prisvärt köp i de fallen och att det inte överstiger de kraven jag efterfrågar.

Har kollat på lite kort och just nu funderar jag på 7870n då jag såg att den gick för c.a 1700 kr hos Komplett och då va fabriksklockad.

Men kom gärna med input, det var längesen jag va insatt i hårdvarumarknaden.

Många tack!
Seglaren

Vänta på en rea och leta efter hd7770.
Svårt att slå den prestanda/pris.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hd 7770 är "Det där kortet" men jag tycker du ska kika på begagnat om du vill komma billigt undan, särskilt de närmaste två månaderna när Nvidia släpper nya grafikkort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vänta på en rea och leta efter hd7770.
Svårt att slå den prestanda/pris.

Håller med, till exempel:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/149252-sapphire_radeo... - 799:- för ett HD7770

bra deal skulle jag vilja säga!

Går man sen begagnatvägen så får man 560Ti och/eller 6970 för under tusenlappen, vilket är bra bang for the buck.

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk mot att köpa begagnade kort då man inte vet vad förra ägaren har gjort med kortet, om de voltmoddat kortet eller kört alldeles för höga klockar så att kortet lägger av efter någon vecka :/ .. Vet inte hur stor risken är men det tar emot lite .. HD7770 låter inte dåligt, jag ska ta och kolla in det kortet, tror ni att 7870 vore överflödig för mig? Det var ju en rejäl prisskillnad såg jag.

Permalänk
Skrivet av xSailorx:

Jag är lite skeptisk mot att köpa begagnade kort då man inte vet vad förra ägaren har gjort med kortet, om de voltmoddat kortet eller kört alldeles för höga klockar så att kortet lägger av efter någon vecka :/ .. Vet inte hur stor risken är men det tar emot lite .. HD7770 låter inte dåligt, jag ska ta och kolla in det kortet, tror ni att 7870 vore överflödig för mig? Det var ju en rejäl prisskillnad såg jag.

Överflödigt kanske det inte kommer att vara med tanke på system reqs:

Citat:

FXIV: ARR Recommended System Requirements

For the best performance you should aim to run the game on a system with at least these specifications.
Operating System: Windows® 7 64 bit
Processor: Intel® Core™ i5
Graphics: NVIDIA® Geforce® GTX 5xx Series, AMD Radeon™ HD 7970
Memory: 4GB of RAM.
Disk Space: 20GB.

Angående begagnat så är säljare här rätt ärliga och säger om de voltmoddat saker Du kan ju innan köp fråga om de pillat på kortet och om garanti finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSailorx:

Jag är lite skeptisk mot att köpa begagnade kort då man inte vet vad förra ägaren har gjort med kortet, om de voltmoddat kortet eller kört alldeles för höga klockar så att kortet lägger av efter någon vecka :/ .. Vet inte hur stor risken är men det tar emot lite .. HD7770 låter inte dåligt, jag ska ta och kolla in det kortet, tror ni att 7870 vore överflödig för mig? Det var ju en rejäl prisskillnad såg jag.

En video som jag nyss fick i min inkorg med spelresultat på ett gäng kort du hittar under 2000kr, avgör själv men jag skulle inte köpa ett budgetkort och tycker du ska köpa en mellanklassare https://www.youtube.com/watch?v=EpYJfjXnQmc

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av xSailorx:

Jag är lite skeptisk mot att köpa begagnade kort då man inte vet vad förra ägaren har gjort med kortet, om de voltmoddat kortet eller kört alldeles för höga klockar så att kortet lägger av efter någon vecka :/ .. Vet inte hur stor risken är men det tar emot lite .. HD7770 låter inte dåligt, jag ska ta och kolla in det kortet, tror ni att 7870 vore överflödig för mig? Det var ju en rejäl prisskillnad såg jag.

Framförallt i prissegmentet under 1500kr skulle jag tittat på begagnade kort (allt jag äger i hårdvaruväg är typ köpt begagnat på swec och tradera) då det ger väldigt mycket mer "bang for the buck". Tex får man ett 6950 för runt 8-900kr och ett gtx580 för runt 1200.

Permalänk
Medlem

Budget? 2500kr är inte ett budgetkort...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xSailorx:

Jag är lite skeptisk mot att köpa begagnade kort då man inte vet vad förra ägaren har gjort med kortet, om de voltmoddat kortet eller kört alldeles för höga klockar så att kortet lägger av efter någon vecka :/ .. Vet inte hur stor risken är men det tar emot lite .. HD7770 låter inte dåligt, jag ska ta och kolla in det kortet, tror ni att 7870 vore överflödig för mig? Det var ju en rejäl prisskillnad såg jag.

De flesta på SweC är väldigt ärliga med vad de har gjort med sina kort.

Skrivet av Nietszche:

Överflödigt kanske det inte kommer att vara med tanke på system reqs:

Angående begagnat så är säljare här rätt ärliga och säger om de voltmoddat saker Du kan ju innan köp fråga om de pillat på kortet och om garanti finns kvar.

Skrivet av Nietszche:

Håller med, till exempel:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/149252-sapphire_radeo... - 799:- för ett HD7770

bra deal skulle jag vilja säga!

Går man sen begagnatvägen så får man 560Ti och/eller 6970 för under tusenlappen, vilket är bra bang for the buck.

Ett HD7770 för 800kr är väldigt bra. Jag Gav 700kr för mitt men det var under en Inet Kampanj när de öppnade butik i malmö.
560ti är riktigt trevligt bang for the buck. Presterar bättre än HD7770 och kostar runt 800kr begagnat.

Nytt 7770 eller 560ti handlar nog mest om man vill ha garanti eller gillar just nya saker mer än begagnade som är kraftfullare.

Skrivet av lanbonden:

Framförallt i prissegmentet under 1500kr skulle jag tittat på begagnade kort (allt jag äger i hårdvaruväg är typ köpt begagnat på swec och tradera) då det ger väldigt mycket mer "bang for the buck". Tex får man ett 6950 för runt 8-900kr och ett gtx580 för runt 1200.

Personligen skaffar jag hellre ett GTX660 med garanti och lägre energiförbrukning än ett GTX580 men med SAMMA prestanda. Kostar runt 1600kr att få ett 660.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare, vad kortet kostar är egentligen inte lika viktigt i relation till hur de presterar mot kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Budget? 2500kr är inte ett budgetkort...

Läs lite snälla.

Skrivet av xSailorx:

..helt enkelt ett riktigt prisvärt kort, ett kort som ger BRA FPS per krona. Jag har "EGENTLIGEN" inget emot att lägga upp till 2,500 kr men bara om ni kan övertyga mig om att det verkligen är ett prisvärt köp i de fallen och att det inte överstiger de kraven jag efterfrågar.

Men kom gärna med input, det var längesen jag va insatt i hårdvarumarknaden.

Många tack!
Seglaren

Skrivet av xSailorx:

Som jag sa tidigare, vad kortet kostar är egentligen inte lika viktigt i relation till hur de presterar mot kostnaden.

Åter igen, kan bara rekommendera detta kort. 2500kr för ett 670, ruskigt bra pris. Tyvärr är det referens kylare, men du är kanske inte så kräsen när det gäller ljud nivåer. Mycket "bang for the buck", kan jag säga!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSailorx:

Som jag sa tidigare, vad kortet kostar är egentligen inte lika viktigt i relation till hur de presterar mot kostnaden.

Jag kan inte annat än instämma med föregående talare.

1. Inet's GTX 670 är en kanondeal i dagsläget.
2. Komplett har ett bra HD7870 för en vettig peng (notera att BioShock, Tomb Raider och Far Cry 3 Blood Dragon medföljer)
3. Även HD7950 bör vara ett alternativ, kanske främst denna variant som finns hos Quizcore.

Du kommer med all säkerhet vilja prova några andra spel i framtiden och då är det inte helt fel att ha kräm nog även för dem, varför jag kan anse att det är dumt att snåla in nu.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Jag kan inte annat än instämma med föregående talare.

1. Inet's GTX 670 är en kanondeal i dagsläget.
2. Komplett har ett bra HD7870 för en vettig peng (notera att BioShock, Tomb Raider och Far Cry 3 Blood Dragon medföljer)
3. Även HD7950 bör vara ett alternativ, kanske främst denna variant som finns hos Quizcore.

Du kommer med all säkerhet vilja prova några andra spel i framtiden och då är det inte helt fel att ha kräm nog även för dem, varför jag kan anse att det är dumt att snåla in nu.

De korten funderar jag på, såg att skillnaden är ungefär 800 kr i pris mellan 7870 och GTX 670n men hur är skillnaden i prestanda och energiförbrukning?

Permalänk
Skrivet av xSailorx:

De korten funderar jag på, såg att skillnaden är ungefär 800 kr i pris mellan 7870 och GTX 670n men hur är skillnaden i prestanda och energiförbrukning?

Tips är att kolla prestandaindex och energiförbrukning från Sweclockers tester:

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem

Något du bör titta på är kort baserat på Tahiti LE. De har produktnamnen HD7870 trots att de är baserade på en bättre krets än övriga 7870(som är baserade på Pitcairn). Många känner inte till detta(varken konsumenter eller återförsäljare) vilket innebär att Tahiti LE kort kan säljas till underpris.

Exempel på sådana kort är :
http://www.tomshardware.com/reviews/tahiti-le-7870-7930-bench...
http://www.tweaktown.com/reviews/5158/sapphire_radeon_hd_7870...

Som du ser presterar det ungefär som 7950 och 660Ti så det är dessa du ska jämföra med när du jämför priser på prisjakt. Ända nackdelen är att de drar lite mer ström.

Annars finns ju en bra deal på 570 kort i tråden just nu. Jag känner inte till några extremt bra deals på grafikkort i 1000 kronors klassen just nu och jag har letat.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Något du bör titta på är kort baserat på Tahiti LE. De har produktnamnen HD7870 trots att de är baserade på en bättre krets än övriga 7870(som är baserade på Pitcairn). Många känner inte till detta(varken konsumenter eller återförsäljare) vilket innebär att Tahiti LE kort kan säljas till underpris.

Exempel på sådana kort är :
http://www.tomshardware.com/reviews/tahiti-le-7870-7930-bench...
http://www.tweaktown.com/reviews/5158/sapphire_radeon_hd_7870...

Som du ser presterar det ungefär som 7950 och 660Ti så det är dessa du ska jämföra med när du jämför priser på prisjakt. Ända nackdelen är att de drar lite mer ström.

Annars finns ju en bra deal på 570 kort i tråden just nu. Jag känner inte till några extremt bra deals på grafikkort i 1000 kronors klassen just nu och jag har letat.

Det där va ju ett riktigt fynd, för 300 kr mindre än 7950n så presterar den minst lika bra, tog och beställde den nu :D, tack!!