Damit!, blåst på blocket?

Permalänk

Damit!, blåst på blocket?

Hej jag hittade på ett par special-hantlar som jag letat efter länge på blocket av en slump i Fredags. Jag skrev flera mail och sms till säljaren under helgen utan svar och i Söndags ringde jag säljaren och han svarade.

Han sa att han varit i London under helgen och därför inte hunnit svara. Det slutade iaf. med att jag gick i mot alla mina principer och förde över pengarna i förskott till säljaren på kvällen. 2500:- +500:- frakt

Han ringde även upp på lite senare för att dubbelkolla att han fått rätt namn/adress mm. Han skulle skicka med bussgods när pengarna kommit in på hans konto.

Jag har provat att ringa/maila igår och idag utan svar.

Han skulle som sagt skicka med bussgods så det tar ju lite tid + att banköverföringen kan ha tagit 1 dag extra.

Ryggradskänslan känns inte speciellt bra men tycker även att beteendet verkar lite konstigt för en bedragare. Här är några punkter som jag lagt märke till i efterhand som verkar tveksamma.

1. Han lade ut annonsen precis innan han skulle åka utomlands. (Han kan ju visserligen ha trott att det skulle ta lång tid att bli av med hantlarna.)

2. Han hade sänkt priset från 3000:- till 2500:- bara några dagar efter att annonsen lades ut.

3. Frakten kostar 590:- med bussgods och han ville bara ha 500:- i frakt. ( Han kan ju även ha chansat på fraktpriset.)

4. Han ringde upp igen och dubbelkollade uppgifterna (Kan ha varit för att inge förtroende om han tänkte blåsa mig)

5. Han svarade inte på mail eller sms varken före eller efter. Har även provat att låtsas vara en annan köpare och använt en annan mail. ( Om han blåser folk så borde han ju försöka blåsa så många som möjligt och försöka få fler folk att sätta in pengar till honom.)

6. Konstig vara att använda som blåsning, Känns som om det skulle vara lättare att lägga ut Iphones eller annat populärt för att få fler att nappa. (Kan ju även varit taktiskt då det känns säkrare att köpa ett par hantlar på blocket än en billig Iphone)

7. Han sa att han skulle ta bort annonsen så fort han såg pengarna på sitt konto och anonsen ligger fortfarande kvar.

Vad tror ni, är jag blåst?

Permalänk
Medlem

Ge det minst 1 - 2 veckor skulle jag säga. Att föra över pengar innan du har sett produkten i verkligheten är det dummaste man kan göra, om ni inte använder er utav blockets direktbetalning.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jäklar många som blir blåsta just nu verkar det som.......................

Ja , dom mesta är "utomlands"

men som sagt ge det lite mer tid

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Om det nu skulle skickas via bussgods hade du ju kunnat begära att det skulle skickas med efterkrav. Ett slags postförskott.

Funkar perfekt för mig alltid.

Finns ju ingen anledning att vilja ha pengar i förskott om man ska skicka med bussgods då de ändå är "gratis" att skicka det och man får in pengarna då mottagare löser ut det.

Skulle tro du blivit blåst =/

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Du förde över pengar som han hade på måndagen.
Han skickar den på tisdagen.
Du har den runt torsdag.

Detta är SNABBT räknat med. Så vänta till fredag innan du börjar ligga på honom som en igel.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Till alla er som säger att betala först och få grejer sen är "dumt", alltså om ni skulle sälja något så skulle ni ju vilja ha pengarna först eller? Är man osäker så låt bli att köpa. Risken finns alltid att bli blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Till alla er som säger att betala först och få grejer sen är "dumt", alltså om ni skulle sälja något så skulle ni ju vilja ha pengarna först eller? Är man osäker så låt bli att köpa. Risken finns alltid att bli blåst.

Läser du mitt alternativ till att göra sånt kan man ganska snabbt dra slutsatsen att: Ja, det är dumt.

Om båda parter måste legitimera sig, man har en mellanhand som sköter transaktionerna samt skickar produkten då är det rätt säkert, sen tar bussgods inte heller ut någon avgift för denna tjänst som blockets motsvarighet gör

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Till alla er som säger att betala först och få grejer sen är "dumt", alltså om ni skulle sälja något så skulle ni ju vilja ha pengarna först eller? Är man osäker så låt bli att köpa. Risken finns alltid att bli blåst.

Därav är ett poängsystem kanske tid nog att införskaffa även för Blocket som Tradera så är det svårt att bli blåst om man köper av 100%:are varje gång och som har fått ca 200 omdömen innan.. Om dom inte vill sätta in ett poängsystem så lär dom komma på något annat smart vet att det finns tex blocketpaketet osv på senare dagar men det är osmidigt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Därav är ett poängsystem kanske tid nog att införskaffa även för Blocket som Tradera så är det svårt att bli blåst om man köper av 100%:are varje gång och som har fått ca 200 omdömen innan.. Om dom inte vill sätta in ett poängsystem så lär dom komma på något annat smart vet att det finns tex blocketpaketet osv på senare dagar men det är osmidigt tyvärr.

Fanns tyvärr så finns det alltid kryphål att ta sig genom. T.ex på Tradera så finns det folk som säljer massvis av små grejjer för 2 spänn styck och skickar ut dessa för att få bra betyg. Sedan säljer dom helt plötsligt något för 25k och sticker med pengarna.

Permalänk
Medlem

Kan ju, av egen erfarenhet, också lägga till att det faktiskt finns otroligt slöa människor också. Människor som inte har några bekymmer alls att låta folk vänta för att dom ska göra det när dom har tid.

Detta gav dig säkert ingenting och jag har ingen aning om vare sig säljaren ifråga är en sådan människa men jag önskar dig lycka till och jag hoppas att du inte oroar dig i onödan!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Az1337:

Till alla er som säger att betala först och få grejer sen är "dumt", alltså om ni skulle sälja något så skulle ni ju vilja ha pengarna först eller? Är man osäker så låt bli att köpa. Risken finns alltid att bli blåst.

man är dum om man betalar innan man granskat varan.

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Fanns tyvärr så finns det alltid kryphål att ta sig genom. T.ex på Tradera så finns det folk som säljer massvis av små grejjer för 2 spänn styck och skickar ut dessa för att få bra betyg. Sedan säljer dom helt plötsligt något för 25k och sticker med pengarna.

Det händer inte alltför ofta kan jag ju meddela eftersom jag själv aldrig blivit lurad på tradera(har vart medlem sen 2005 och gjort ca 500 köp/sälj) och om man kikar innan på säljaren så är det väldigt svårt att bli lurad.. Där är Tradera mil i förväg än blocket även om blocket ibland kan vara mer praktiskt. Även Tradera har en smart funktion som gör att man måste registrera hela sitt personnr(även sista siffrorna) visst det går att få tag i andras personr men det är bra mycket krångligare än att sälja på Blocket därav kanske det är fler som blir lurad på just Blocket har aldrig sett en tråd "lurad på Tradera".

Permalänk
Medlem

Ibland undviker jag svara folk som spammar. Ring en gång och skicka ett medelande. Är knappast din kvantitet som det hänger på om han ska svara snarare tvärtom. Du tar ut sorgerna i förskott

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

Ibland undviker jag svara folk som spammar. Ring en gång och skicka ett medelande. Är knappast din kvantitet som det hänger på om han ska svara snarare tvärtom. Du tar ut sorgerna i förskott

Jo, men han har "aldrig" svarat på mail eller sms varken före eller efter. Tycker att man kan bekräfta att man tagit imot pengarna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Vanliga bortförklaringar på Blocket.
Jag har influensa och kan inte gå ut.
Jag har brutit benet.
Jag har blivit opererad på ett sjukhus.
Jag kan inte ta mig till posten idag.
Jag har varit bortrest i Nigeria.
Jag har fått problem med banken, eller vart är mina pengar?

Nej, återigen, blocket är inget ställe att använda för att köpa saker längre.. Ska man köpa får man göra det i staden man bor i och möta upp säljaren.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Vanliga bortförklaringar på Blocket.
Jag har influensa och kan inte gå ut.
Jag har brutit benet.
Jag har blivit opererad på ett sjukhus.
Jag kan inte ta mig till posten idag.
Jag har varit bortrest i Nigeria.
Jag har fått problem med banken, eller vart är mina pengar?

Nej, återigen, blocket är inget ställe att använda för att köpa saker längre.. Ska man köpa får man göra det i staden man bor i och möta upp säljaren.

Helt klart, blocket är numera ingen sälja- och köpsida, utan en annonssida för lokalt/närliggande bruk.
Finns dock lite udda människor som köper på Blocket. Sålde en sprillans ny S3:a för 3000:- via Blocket och skulle möta upp personen i Stan för att sälja den. Får då ett SMS av honom att han har satt in pengar på mitt bankkonto istället och sa att vi tar det imorgon eller något. Får då ett SMS dagen efter att han har åkt hem till Kanada och inte kan hämta upp den. Frågade då ifall han ville ha pengarna tillbaka, och då fick jag till svar att jag kunde behålla dem eftersom det tydligen var "too much of an effort".

Haha, skumma människor det finns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcuswb:

Helt klart, blocket är numera ingen sälja- och köpsida, utan en annonssida för lokalt/närliggande bruk.
Finns dock lite udda människor som köper på Blocket. Sålde en sprillans ny S3:a för 3000:- via Blocket och skulle möta upp personen i Stan för att sälja den. Får då ett SMS av honom att han har satt in pengar på mitt bankkonto istället och sa att vi tar det imorgon eller något. Får då ett SMS dagen efter att han har åkt hem till Kanada och inte kan hämta upp den. Frågade då ifall han ville ha pengarna tillbaka, och då fick jag till svar att jag kunde behålla dem eftersom det tydligen var "too much of an effort".

Haha, skumma människor det finns

Hade han satt in pengarna då?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade han satt in pengarna då?

Det hade han. Var extremt förvånad över det hela. Varför köper man en mobil (eller vad som helst för den delen) som är billigare än butikspris, (vilket insinuerar att man vill komma undan billigare. D.v.s, man är inte ekonomiskt oberoende), bara för att sedan ge någon pengar för ingenting? My mind is baffled...

Haha hursomhelst, go Canada!

Permalänk
Avstängd

Varför betala sådär mycket för ett par hantlar när du lika gärna kan skaffa ett årskort till vilket gym du vill för den summan och få tillgång till mycket mer än ett par hantlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Helt klart, blocket är numera ingen sälja- och köpsida, utan en annonssida för lokalt/närliggande bruk.
Finns dock lite udda människor som köper på Blocket. Sålde en sprillans ny S3:a för 3000:- via Blocket och skulle möta upp personen i Stan för att sälja den. Får då ett SMS av honom att han har satt in pengar på mitt bankkonto istället och sa att vi tar det imorgon eller något. Får då ett SMS dagen efter att han har åkt hem till Kanada och inte kan hämta upp den. Frågade då ifall han ville ha pengarna tillbaka, och då fick jag till svar att jag kunde behålla dem eftersom det tydligen var "too much of an effort".

Haha, skumma människor det finns

Jag tror mer att det handlade om stulna pengar i ditt case. 3000kr är inte mycket, men det är enkelt att stjäla och enkelt att sätta in det på ett bankkonto utan problem då det är en så pass liten summa att inte ens banken undrar vart de kommer ifrån. Kanske var det så att han inte ville köra ut ur landet med 3k i kontanter. Who knows?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det börjar komma upp mycket sådana här händelser. Man måste börja vara på sin vakt.

Jag såg en annons häromdagen på en kamera i kit med objektiv till ett väldigt bra pris, inte misstänksamt bra, men bra. Jag skickar iväg ett mail till säljaren men får ingen respons förrän dagen efter. Då, säljaren förklarar att det är roligt att jag är intresserad men tyvärr måste säljaren iväg till Visby med jobbet, men kan gärna skicka paketet med en säker betaltjänst.

Jag raderade mailet direkt.

Det kan mycket väl vara så att allt är en slump och sanningsenligt men det får vara en slump och sanningsenligt utan mig inblandad i historien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talossi:

Det börjar komma upp mycket sådana här händelser. Man måste börja vara på sin vakt.

Jag såg en annons häromdagen på en kamera i kit med objektiv till ett väldigt bra pris, inte misstänksamt bra, men bra. Jag skickar iväg ett mail till säljaren men får ingen respons förrän dagen efter. Då, säljaren förklarar att det är roligt att jag är intresserad men tyvärr måste säljaren iväg till Visby med jobbet, men kan gärna skicka paketet med en säker betaltjänst.

Jag raderade mailet direkt.

Det kan mycket väl vara så att allt är en slump och sanningsenligt men det får vara en slump och sanningsenligt utan mig inblandad i historien.

Det är ganska lustigt hur alla skurkar på Blocket helt plötsligt ska fara någonstans just vid försäljningstillfället.. Speciellt när de lagt upp annonsen samma dag. Det är ju nästan som de planerat att åka utomlands (eller till Visby) samma dag som någon skriver till en *visslar*

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Jag säger bara Blocketpaketet annars ingen affär, har själv använt det när jag sålt saker, är bra för både säljare och köpares säkerhet

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Immort:

Om det nu skulle skickas via bussgods hade du ju kunnat begära att det skulle skickas med efterkrav. Ett slags postförskott.

Funkar perfekt för mig alltid.

Finns ju ingen anledning att vilja ha pengar i förskott om man ska skicka med bussgods då de ändå är "gratis" att skicka det och man får in pengarna då mottagare löser ut det.

Skulle tro du blivit blåst =/

Mja, som säljare är det inte skoj att skicka en vara till någon som skiter i att lösa ut den... du får först vänta 10-14 dagar på att den kommer tillbaka och dessutom lösa ut den själv mot returfrakten. Så att säga "finns ingen anledning" stämmer inte..

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Jag säger bara Blocketpaketet annars ingen affär, har själv använt det när jag sålt saker, är bra för både säljare och köpares säkerhet

Payson, Blockepaketet osv..., helt oattraktivt för mig som säljare. Det är verkligheten tyvärr. Kan du förklara för mig hur det är bra för min säkerhet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fårhäst:

Det händer inte alltför ofta kan jag ju meddela eftersom jag själv aldrig blivit lurad på tradera(har vart medlem sen 2005 och gjort ca 500 köp/sälj) och om man kikar innan på säljaren så är det väldigt svårt att bli lurad.. Där är Tradera mil i förväg än blocket även om blocket ibland kan vara mer praktiskt. Även Tradera har en smart funktion som gör att man måste registrera hela sitt personnr(även sista siffrorna) visst det går att få tag i andras personr men det är bra mycket krångligare än att sälja på Blocket därav kanske det är fler som blir lurad på just Blocket har aldrig sett en tråd "lurad på Tradera".

Det är inte krångligt alls att få tag på personnummer ratsit och andra ställen finns, många blir blåsta på tradera det kanske inte står här men finns andra forum än det här på nätet.
Många lägger ut auktioner och låter sina vänner buda och ge omdömen sen så har dom fixat en fin omdömes sida som ser pålitlig ut och när du blir blåst på tradera skiter tradera fullständigt i det dom hjälper polisen om dom skulle behöva men att dom stänger ner konton när man blivit blåst händer sällan så bedragarna kan lura skiten ur ett stort antal innan nåt händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Payson, Blockepaketet osv..., helt oattraktivt för mig som säljare. Det är verkligheten tyvärr. Kan du förklara för mig hur det är bra för min säkerhet?

Han måste ju betala för att få ut paketet, precis som med postförskott, så hur skulle det vara osäkert?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burton666:

Hej jag hittade på ett par special-hantlar som jag letat efter länge på blocket av en slump i Fredags. Jag skrev flera mail och sms till säljaren under helgen utan svar och i Söndags ringde jag säljaren och han svarade.

Han sa att han varit i London under helgen och därför inte hunnit svara. Det slutade iaf. med att jag gick i mot alla mina principer och förde över pengarna i förskott till säljaren på kvällen. 2500:- +500:- frakt

Han ringde även upp på lite senare för att dubbelkolla att han fått rätt namn/adress mm. Han skulle skicka med bussgods när pengarna kommit in på hans konto.

Jag har provat att ringa/maila igår och idag utan svar.

Han skulle som sagt skicka med bussgods så det tar ju lite tid + att banköverföringen kan ha tagit 1 dag extra.

Ryggradskänslan känns inte speciellt bra men tycker även att beteendet verkar lite konstigt för en bedragare. Här är några punkter som jag lagt märke till i efterhand som verkar tveksamma.

1. Han lade ut annonsen precis innan han skulle åka utomlands. (Han kan ju visserligen ha trott att det skulle ta lång tid att bli av med hantlarna.)

2. Han hade sänkt priset från 3000:- till 2500:- bara några dagar efter att annonsen lades ut.

3. Frakten kostar 590:- med bussgods och han ville bara ha 500:- i frakt. ( Han kan ju även ha chansat på fraktpriset.)

4. Han ringde upp igen och dubbelkollade uppgifterna (Kan ha varit för att inge förtroende om han tänkte blåsa mig)

5. Han svarade inte på mail eller sms varken före eller efter. Har även provat att låtsas vara en annan köpare och använt en annan mail. ( Om han blåser folk så borde han ju försöka blåsa så många som möjligt och försöka få fler folk att sätta in pengar till honom.)

6. Konstig vara att använda som blåsning, Känns som om det skulle vara lättare att lägga ut Iphones eller annat populärt för att få fler att nappa. (Kan ju även varit taktiskt då det känns säkrare att köpa ett par hantlar på blocket än en billig Iphone)

7. Han sa att han skulle ta bort annonsen så fort han såg pengarna på sitt konto och anonsen ligger fortfarande kvar.

Vad tror ni, är jag blåst?

Har du inte fått kolli ID? DU kan du ju se hur långt bussgods har kommit. Bussgods är inte helt ovanligt att ta 8-12 dagar.

Permalänk
Medlem

Bussgods brukar ta minst 5 dagar innan det kommer fram. Inte det snabbaste sättet att frakta saker på. Men billigare om man ska skicka lite tyngre eller skrymmande saker.

Verkar som många är otåliga och oroliga.

Jag gör mycket affärer med bildelar/datordelar och folk skriker om kontonr för att sätta in pengar. Ibland så brukar jag säga att -"sätt in pengar när du fått varan". Av cirka 500 affärer så har jag själv blivit blåst 1 gång då en gammal gubbe vägrade betala mig.

Jag reser även mycket genom jobbet och har annonser ute eller ringer på annonser när jag är i Kina/Indien. Ni vet väl att i dagens läge så reser folk i betydligt mer utsträckning än förut? Dock så har jag en tjej som brukar kunna skicka saker (om jag mutar hon) fast med någon dags fördröjning då hon är väldigt upptagen av sig.

Ha lite is i magen och är ni oroliga så be dom skicka ett MMS av varan med dagens datum eller så innan ni sätter in pengar. Då vet ni iallafall att varan existerar.

Samt att efterkrav är inge roligt för säljaren. Jag själv börjar bli misstänksam emot att folk inte har tillräckligt med pengar för att lösa ut varan när dom börjar "jiddra" om efterkrav.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Han måste ju betala för att få ut paketet, precis som med postförskott, så hur skulle det vara osäkert?

Min svåger köpte en laptop, fick en kartong med telefonkataloger.
Så du vet inte vad du får egentligen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |