Intel 335-serien SSD släpps i 80 GB

Permalänk
Melding Plague

Intel 335-serien SSD släpps i 80 GB

En ny lagringsenhet tillkommer i Intel 335-serien, denna gång i den lägre kapaciteten 80 GB. Kontrollerkrets från Sandforce och anslutning till SATA 6,0 Gbps kvarstår.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.
Min SSD för flera år sedan är på 80 GB. Den var inte ens stor på den tiden.
Enheter med så lite lagringsutrymme borde fasas bort.

Intel borde blicka frammåt och satsa på enheter med större lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt.
Min SSD för flera år sedan är på 80 GB. Den var inte ens stor på den tiden.
Enheter med så lite lagringsutrymme borde fasas bort.

Intel borde blicka frammåt och satsa på enheter med större lagringsutrymme.

Och jag tänker precis tvärtom, att 80GB låter precis lagom för mina SSD-behov.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Tråkigt.
Min SSD för flera år sedan är på 80 GB. Den var inte ens stor på den tiden.
Enheter med så lite lagringsutrymme borde fasas bort.

Intel borde blicka frammåt och satsa på enheter med större lagringsutrymme.

Du är medveten om att priset skalar med storleken? Så en enhet på 80 GB kommer kosta mindre än en på 120 GB eller 240 GB. Så om man har ett bygge som inte behöver stora lagringsutrymmen så är det ju tråkigt att tvingas betala mycket för något man inte behöver. Priset är fortfarande så högt att det inte är värt att köpa alltför stort. Om någon bygger en liten kontorsdator så räcker 80 GB. Eller om man bara sak ha en HTPC så är ju till och med 80 GB rätt mycket. Sätter du dig på tvären till alla nyheter av ren princip?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För att detta ska vara intressant så är det nog fan en prislapp på 5-600kr. På sin höjd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dracc:

Och jag tänker precis tvärtom, att 80GB låter precis lagom för mina SSD-behov.

Nu blir jag enormt nyfiken. Som någon som köpte en 120GB 330 och ångrar att jag inte köpte 180-250GB undrar jag vad du använder din 80GB till. Linux kanske?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu blir jag enormt nyfiken. Som någon som köpte en 120GB 330 och ångrar att jag inte köpte 180-250GB undrar jag vad du använder din 80GB till. Linux kanske?

windows tar väl max upp 20-30 gb vad man gör med resterande 60-50 GB är väl det som är intressant.

Sen kan man ju använda en SSD till något annat än att bara installera operativsystem på den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Dryga tusenlappen som den kostar just nu verkar det som är för dyrt, du får ju 120GB för mindre

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

du får ju en 250 gb ssd från samsng för 1400, recommenderat pris på den dära 1100 LoL säger jag bara

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

80GB hmm ska man ha den som SWAP drive eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Kanon, då min 120GB intel 330 är alldeles för stor som systemdisk åt mig

men jag köpte min 330 för 750kr, jag hoppas nog på ett pris under 600kr för denna.

är det nån som vet om intel har börjat skeppa nya designen på 335 serien än? väntar med att köpa en 240GB tills den nya designen har kommit

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

du får ju en 250 gb ssd från samsng för 1400, recommenderat pris på den dära 1100 LoL säger jag bara

Samsung 840 Basic verkar ju ha lite barnsjukdomar också eller om det är TLC minnena som är dåliga

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Du är medveten om att priset skalar med storleken? Så en enhet på 80 GB kommer kosta mindre än en på 120 GB eller 240 GB. Så om man har ett bygge som inte behöver stora lagringsutrymmen så är det ju tråkigt att tvingas betala mycket för något man inte behöver. Priset är fortfarande så högt att det inte är värt att köpa alltför stort. Om någon bygger en liten kontorsdator så räcker 80 GB. Eller om man bara sak ha en HTPC så är ju till och med 80 GB rätt mycket. Sätter du dig på tvären till alla nyheter av ren princip?

Nej, tillverkningskostnaden är väl det samma.
Dom borde satsa på större enheter, det skulle väl driva ner kostnaderna på de billigare enheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu blir jag enormt nyfiken. Som någon som köpte en 120GB 330 och ångrar att jag inte köpte 180-250GB undrar jag vad du använder din 80GB till. Linux kanske?

Rent krasst spelar jag bara 3-4 spel på datorn och redigerar lite textfiler ibland. Går disken ner i pris så GB-priset är jämförbart med förra generationens 120-diskar så är det som sagt precis lagom. Skulle jag mot förmodan behöva mer plats har jag ju kvar mina HDD's...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Nej, tillverkningskostnaden är väl det samma.
Dom borde satsa på större enheter, det skulle väl driva ner kostnaderna på de billigare enheterna?

Du har två olika typer av konstander. En fast del som är samma för alla enheter, det vill säga chassi, moderkort, kontroller, DRAM och så vidare. Sedan är det en rörlig del som utgörs av minneskretsarna. Vad jag har kunnat utröna av diverse prisjämförelser and kretsar och så vidare så står minneskretsarna för en stor del av det totala priset. Så kan man sälja med färre minneskretsar så blir materialpriset också lägre.

Minneskretsarna (NAND Flash) tillverkas i vissa specifika storlekar. Det gäller för övrigt RAM också. Så när man varierar storleken på en SSD så varierar man antalet minneskretsar man sätter in i den. Storleken är idag begränsad av två saker. 1, hur många minneskretsar man får palats på kretskortet och 2, hur mycket folk är beredda att betala. Som vi redan konstaterat så blir det ju dyrare ju högre kapacitet man vill ha eftersom du får betala för fler kretsar. Priset på GB minskas genom att priset på minne minskas och det gör man generellt genom att minska kostnaden för tillverkningen vilket inom halvledarindustrin brukar utföras med krympningar av tillverkningstekniken men det finns andra knep som MLC och TLC, det vill säga att lagra flera bitar med samma utrymme men det har en del nackdelar. Så bara för att Intel skulle släppa en enhet med 480 eller mer så blir det inte billigare. Det finns ingen korrelation mellan storleken på enheterna som de släpper och priset på minne. Det skulle faktiskt kunna leda till en omvänd korrelation eftersom tillverkningen av NAND ofta är rätt hårt pressad av den enorma produktionen av smarta mobiltelefoner. Så om Intel skulle köpa upp enorma mänger NAND Flash för SSD skulle marknadspriserna kunna stiga istället. Fast det är ju rent spekulativt förstås. En marknad är inte riktigt så lätt att analysera. Fast det är ett reellt scenario. Speciellt om det skulle infalla samtidigt som Apple och Samsung drar igång tillverkningen av en ny modell samtidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Nu blir jag enormt nyfiken. Som någon som köpte en 120GB 330 och ångrar att jag inte köpte 180-250GB undrar jag vad du använder din 80GB till. Linux kanske?

Skrivet av Mr_Lazy:

windows tar väl max upp 20-30 gb vad man gör med resterande 60-50 GB är väl det som är intressant.

Sen kan man ju använda en SSD till något annat än att bara installera operativsystem på den

80GB räcker gott och väl att installera Windows på och ha som systemdisk, 60GB räcker t.o.m...eller 40GB. Windows kräver 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars).
Visst kan man använda dem till annat med, men då köper du väl inte en liten disk om det är det du ska göra, de har ju fler storlekar, de slopar inte sina större för att koncentrera sig på 80GB diskar...eller missade jag något i nyheten?!

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mr_Lazy:

windows tar väl max upp 20-30 gb vad man gör med resterande 60-50 GB är väl det som är intressant.

Sen kan man ju använda en SSD till något annat än att bara installera operativsystem på den

Min Windowskatalog tar 22GB, min användare tar 14GB, Program files 12GB, det är totalt 48GB, en 74,4GB disk har då 26,5GB ledigt, vilket inte räcker långt

Nä, 120GB är lagom för mig, även om jag får snåla lite. I laptopen har jag Samsung 256GB, den är perfekt eftersom jag har ett gäng VMs och lite nedladdat skräp i min /user/downloads

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Min Windowskatalog tar 22GB, min användare tar 14GB, Program files 12GB, det är totalt 48GB, en 74,4GB disk har då 26,5GB ledigt, vilket inte räcker långt

Nä, 120GB är lagom för mig, även om jag får snåla lite. I laptopen har jag Samsung 256GB, den är perfekt eftersom jag har ett gäng VMs och lite nedladdat skräp i min /user/downloads

26 GB ledigt och det räcker inte? men det är ju ledigt?!! finns det en speciell mängd ledigt man måste ha för att det ska räcka? Ledigt är ledigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Printscreen:

Min Windowskatalog tar 22GB, min användare tar 14GB, Program files 12GB, det är totalt 48GB, en 74,4GB disk har då 26,5GB ledigt, vilket inte räcker långt

Nä, 120GB är lagom för mig, även om jag får snåla lite. I laptopen har jag Samsung 256GB, den är perfekt eftersom jag har ett gäng VMs och lite nedladdat skräp i min /user/downloads

Och jag har fått installera saker på en HDD för att de inte får plats på min 256 GB SSD och då har jag bara ett fåtal spel installerat. I laptopen hade jag dock utan några som helst problem klarat mig med 80 GB för där har jag bara Office, Firefox och Matlab installerat som tar någon sorts plats. Finns ett par andra små program på några MB styck.

Sen finns det ju andra saker man kan ha en SSD till. Jag har till exempel övervägt att köpa en som scratchdisk och då räcker ju 80 GB utan problem. Om man i det läget egentligen bara behöver några tiotals GB ser jag ingen riktig anledning att lägga några hundra extra på en lite större enhet som man ändå inte har något nytta av.

Jag har svårt att se hur en lansering av en liten SSD skulle vara ett problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mr_Lazy:

26 GB ledigt och det räcker inte? men det är ju ledigt?!! finns det en speciell mängd ledigt man måste ha för att det ska räcka? Ledigt är ledigt

Detta är ju bara windows och typ webläsare, virtualbox, spotify och sånt installerat, och tomt i \downloads. Sen kanske du vill ha CS6, några spel, Virtuella maskiner och sånt, då tar det slut

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Detta är ju bara windows och typ webläsare, virtualbox, spotify och sånt installerat, och tomt i \downloads. Sen kanske du vill ha CS6, några spel, Virtuella maskiner och sånt, då tar det slut

jojo men isf så vill man ju allt på ett och samma ställe och då räcker inte 120 256 heller.

Ser man till den gruppen användare som bara har windows ett gäng program och ett två spel så kommer man väldigt långt på 80.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har två olika typer av konstander. En fast del som är samma för alla enheter, det vill säga chassi, moderkort, kontroller, DRAM och så vidare. Sedan är det en rörlig del som utgörs av minneskretsarna. Vad jag har kunnat utröna av diverse prisjämförelser and kretsar och så vidare så står minneskretsarna för en stor del av det totala priset. Så kan man sälja med färre minneskretsar så blir materialpriset också lägre.

Minneskretsarna (NAND Flash) tillverkas i vissa specifika storlekar. Det gäller för övrigt RAM också. Så när man varierar storleken på en SSD så varierar man antalet minneskretsar man sätter in i den. Storleken är idag begränsad av två saker. 1, hur många minneskretsar man får palats på kretskortet och 2, hur mycket folk är beredda att betala. Som vi redan konstaterat så blir det ju dyrare ju högre kapacitet man vill ha eftersom du får betala för fler kretsar. Priset på GB minskas genom att priset på minne minskas och det gör man generellt genom att minska kostnaden för tillverkningen vilket inom halvledarindustrin brukar utföras med krympningar av tillverkningstekniken men det finns andra knep som MLC och TLC, det vill säga att lagra flera bitar med samma utrymme men det har en del nackdelar. Så bara för att Intel skulle släppa en enhet med 480 eller mer så blir det inte billigare. Det finns ingen korrelation mellan storleken på enheterna som de släpper och priset på minne. Det skulle faktiskt kunna leda till en omvänd korrelation eftersom tillverkningen av NAND ofta är rätt hårt pressad av den enorma produktionen av smarta mobiltelefoner. Så om Intel skulle köpa upp enorma mänger NAND Flash för SSD skulle marknadspriserna kunna stiga istället. Fast det är ju rent spekulativt förstås. En marknad är inte riktigt så lätt att analysera. Fast det är ett reellt scenario. Speciellt om det skulle infalla samtidigt som Apple och Samsung drar igång tillverkningen av en ny modell samtidigt.

Lägg där till tillgång och efterfrågan.
Efterfrågan på bra NAND med liten tillverkningsteknik är större än tillgången, men samtidigt är det extremt prispressat.
Det påverkar prisbilden för oss konsumenter positivt att det finns mindre enheter tillgängliga så att inte NAND-minnen ligger och skräpar.

Jag är väldigt nyfiken på priset, vore bra till en HTPC eller kontorsdator om den är billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

26 GB ledigt och det räcker inte? men det är ju ledigt?!! finns det en speciell mängd ledigt man måste ha för att det ska räcka? Ledigt är ledigt

Ledigt är inte alltid ledigt, och beroende på filsystem kan det få för sig att det behöver göra massa avancerade allokeringsberäkningar som slöar ner om det blir för lite plats kvar.

Finns anledningar till varför det brukar rekommenderas att aldrig fylla ett filsystem över 85-90% (beroende förstås lite på filsystem, storlek och användningsområden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Och jag tänker precis tvärtom, att 80GB låter precis lagom för mina SSD-behov.

För mig är det precis tvärtom, första SSD,n jag köpte blev en crutical 256GB SSD, och den fungerar helt till mina mål, då kan man ha spelen som man "vill ha" prestandan ifrån med laddningstider osv, 80GB räcker ju ingenstans ifall man ska installera spel.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Till alla som skriver att sandforce är stabila så gäller det inte alla datorer. Köpte två sandforce-2-ssd'er till päronen och dem har lite äldre moderkort med nvidia geforce6100/410-chipset sata2-300 och sandforce fungerar som en påse skit. 30 sekunders frysningar med jämna mellanrum. Till och med intels egna forum har massor av inlägg om problemen och användarna blir bara ignorerade. Det går inte att använda diskarna när de strular så här. För de som vill ha pålitlighet så kan jag bara rekommendera intel/marvel/samsung-kontroller. Sandforce är som att spela på lotto.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shaglord:

Till alla som skriver att sandforce är stabila så gäller det inte alla datorer. Köpte två sandforce-2-ssd'er till päronen och dem har lite äldre moderkort med nvidia geforce6100/410-chipset sata2-300 och sandforce fungerar som en påse skit. 30 sekunders frysningar med jämna mellanrum. Till och med intels egna forum har massor av inlägg om problemen och användarna blir bara ignorerade. Det går inte att använda diskarna när de strular så här. För de som vill ha pålitlighet så kan jag bara rekommendera intel/marvel/samsung-kontroller. Sandforce är som att spela på lotto.

/s

Så du dissar både Sandforce och Intel's forum men rekomenderar Intel...som kör Sandforce helt snart då deras egna knappt används och är på väg bort...du kanske skulle prova uppdatera firmware i dina föräldrars dator, den senaste 5.03 har fungerat stabilt sedan den kom i augusti/september förra året

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/SSD-kontroller.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så du dissar både Sandforce och Intel's forum men rekomenderar Intel...som kör Sandforce helt snart då deras egna knappt används och är på väg bort...du kanske skulle prova uppdatera firmware i dina föräldrars dator, den senaste 5.03 har fungerat stabilt sedan den kom i augusti/september förra året

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/SSD-kontroller.html

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara läsa denna tråd t ex och se hur bra det fungerar. Det finns flera trådar som denna också.
https://communities.intel.com/thread/30043?start=45&tstart=0

Senaste inlägget är bara för några dagar sedan.

Det är helt otroligt hur intel bara fullständigt skiter i alla dessa användare. Man försöker sopa det under mattan bara. Alla med samma problem. 30 sek frysningar med jämna mellanrum. Ingen får hjälp heller. Hade någon nyare firmware hjälpt problemet hade någon skrivit det.

Jag rekommenderar intel-kontroller som G2 och 320 osv, inte nödvändigtvis intel-ssd.

Känner flera som har sandforce och inte upplever problem men jag blir totalt golvad av hur man bara ignorerar något sånt här. Det finns ingen ursäkt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så om Intel skulle köpa upp enorma mänger NAND Flash för SSD skulle marknadspriserna kunna stiga istället. Fast det är ju rent spekulativt förstås. En marknad är inte riktigt så lätt att analysera. Fast det är ett reellt scenario. Speciellt om det skulle infalla samtidigt som Apple och Samsung drar igång tillverkningen av en ny modell samtidigt.

Intel har ju egna fabriker, dom kan trycka upp egna kretsar.
Intels fabriker är väl ändå bara på 50% belastning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt.
Min SSD för flera år sedan är på 80 GB. Den var inte ens stor på den tiden.
Enheter med så lite lagringsutrymme borde fasas bort.

Intel borde blicka frammåt och satsa på enheter med större lagringsutrymme.

Skrivet av Printscreen:

Nu blir jag enormt nyfiken. Som någon som köpte en 120GB 330 och ångrar att jag inte köpte 180-250GB undrar jag vad du använder din 80GB till. Linux kanske?

Skrivet av Slagt:

80GB hmm ska man ha den som SWAP drive eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske kommer som en överraskning, men det finns gott om folk som inte behöver mer utrymme. Jag rekommenderar att ni läser på om marknadsekonomi. Finns det en efterfrågan för en viss produkt så kommer ett företag att erbjuda denna produkt, och det är vad som nu har skett.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Intel har ju egna fabriker, dom kan trycka upp egna kretsar.
Intels fabriker är väl ändå bara på 50% belastning...

De äger hälften av tillverkningen och de tillverkar redan kretsar för fullt. Det är inte bara att magiskt trolla fram fler ur tomma intet. Sen blir det ju fortfarande inte billigare även om de bara skulle gå på halvfart. Fast tror du blandar ihop det med processortillverkningen. Det är inte samma som fabrikerna för NAND Flash. Det kostar fortfarande pengar att tillverka fler kretsar. Priset per krets blir inte billigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24