AMD bekräftar ARM-processorer på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar ARM-processorer på ingång

Framtida processorer från AMD kommer inte enbart att bygga på instruktionsuppsättningen x86. Nu bekräftas att ARM-baserade kretsar är på väg att bli verklighet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är något som kan lyfta AMD utan att påverka deras X86.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tror det är smart att inte ha alla ägg i samma korg, så att säga.
Smartphone med AMD G-serien nästa gång?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

AMD är ju onekligen duktiga på grafikhårdvara. Vad de kan göra i grafikväg kompletterat med en ARM processor kan bli mycket intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

Bara bra det här. Vore trevligt att se lite Android tablets med AMD kretsar.

Permalänk
Entusiast

Nu blev jag lite förvånad. Det var ju sagt att de bara skulle köra ARM i servrar och inte i konsumentplattformar. En direkt konkurrent till Tegra hade ju varit intressant. Kanske kan AMD visa vart skåpet ska stå där för Tegra har ju konsekvent varit en besvikelse och hela tiden fått stryk på grafikdelen av PowerVR vars design släpptes för typ 7 år sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mor5ives:

Bara bra det här. Vore trevligt att se lite Android tablets med AMD kretsar.

AMDs kompetens på server sidan tillsammans med energisnål ARM processor kommer nog vara skitbra.

Kombinera dessa snåla processorer via HyperTransport till en Opteron och man har ett kraft paket. Får se om det kommer vara en möjlighet bara

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Nu blev jag lite förvånad. Det var ju sagt att de bara skulle köra ARM i servrar och inte i konsumentplattformar. En direkt konkurrent till Tegra hade ju varit intressant. Kanske kan AMD visa vart skåpet ska stå där för Tegra har ju konsekvent varit en besvikelse och hela tiden fått stryk på grafikdelen av PowerVR vars design släpptes för typ 7 år sedan.

Vill bara flika in med att den nya G-serien inte är en konsumentplattform, även om den baseras på Kabini.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

AMD är långt efter Nvidia i deras ARM satsning.
Intel kommer inte gå in i ARM och kommer att hålla på x86.

Så AMD kommer behöva dela på sina resurser för att produkter för både x86 och ARM.
Med mindre resurser, konkurrenter som har försprång, och tävla i två olika marknader så de kommer halka efter i båda marknaderna.

Permalänk

Fan vad häftigt! Det är skönt att SE och känna att amd faktiskt har börjat rycka upp sig och försöker återhämta sig, det ser ut lite som när en person gått in i väggen och sen nu när personen är på väg ut ur deppresionen, det är lite så jag ser på amd nu, de har förmodligen kammat hem BÅDA de nya konsollgenerationerna, den nya CPUn "steamroller" som ska ha upp till 30% bättre ipc kommer nästa år? Är jag nästan sugen på att byta ut min 3570k eftersom jag när jag använder min dator till exempel tittar på en serie på en skärm, spelar på en annan, och om båda de nya konsolerna blir 8-kärniga så ökas förhoppningsvis användningen av kärnorna, sen tycker jag att för att ha en mindre omsättning på ett år än vad intels RD avdelning har så gör de ändå förvånansvärt bra ifrån sig:)

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

AMD är långt efter Nvidia i deras ARM satsning.
Intel kommer inte gå in i ARM och kommer att hålla på x86.

Så AMD kommer behöva dela på sina resurser för att produkter för både x86 och ARM.
Med mindre resurser, konkurrenter som har försprång, och tävla i två olika marknader så de kommer halka efter i båda marknaderna.

Teamet som behövs för att modifiera ARM-processorer kan inte mäta sig med det som krävs för att utveckla x86-processorer från grunden som de gjort med Brazos och Bulldozer. De har dessutom väldigt mycket gratis då de har många CPU-relaterade patent, tekniker och erfarenheter som nVidia saknar.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen inte insatt i processor arkitekturer, men kan man inte utföra x86 kommandon/applikationer eller vad man ska säga, på en ARM processor? De kan ju emulera Android appar för windows så borde man inte kunna göra tvärt om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Teamet som behövs för att modifiera ARM-processorer kan inte mäta sig med det som krävs för att utveckla x86-processorer från grunden som de gjort med Brazos och Bulldozer. De har dessutom väldigt mycket gratis då de har många CPU-relaterade patent, tekniker och erfarenheter som nVidia saknar.

Tro inte de modifiera ARM-processorn, antagligen lyfter de bara in ett färdigutvecklat ARM-IP i deras SOC. Tro inte de i början kommer att lägga så mycket resurser på att utveckla ARM kärnan. Mycket möjligt att AMD inte ens får tillgång till källkoden för proccesorn, men vist ett öppet samarbete dem emellan skulle de kunna få nytta av varandras patent

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Vill bara flika in med att den nya G-serien inte är en konsumentplattform, även om den baseras på Kabini.

Ok då är jag med. Fast ligger ändå närmare något som kan användas till vanliga konsumentprodukter än jag trodde de skulle göra. Som jag tolkade gamla uttalande var det mikroservrar och kluster i under varumärket Opteron som var målet. Det har ju blivit modernt att trycka in absurda mängder ARM-processorer i en modulär racklösning så man får ett väldigt billigt, skalbart och strömsnålt kluster. Vad man faktiskt ska ha dem till verkar inte vara lika uppenbart men häftigt är det.

Hur som helst kan jag ju ha missuppfattat det hela. Har för övrigt ett svagt minne av att AMD för inte alltför länge sedan sa att de inte skulle satsa på ARM. Fast det var väl under gamla ledningen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag är verkligen inte insatt i processor arkitekturer, men kan man inte utföra x86 kommandon/applikationer eller vad man ska säga, på en ARM processor? De kan ju emulera Android appar för windows så borde man inte kunna göra tvärt om?

Ett program som är kompilerat för en x86 aritektur kan mha av en emulator köras på en ARM processor, men då är det ett mjukvaru lager emellan som översätter till ARM instruktioner. Prestandan bli ju oftast inte så bra, samt inte helt problemfritt

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Ok då är jag med. Fast ligger ändå närmare något som kan användas till vanliga konsumentprodukter än jag trodde de skulle göra. Som jag tolkade gamla uttalande var det mikroservrar och kluster i under varumärket Opteron som var målet. Det har ju blivit modernt att trycka in absurda mängder ARM-processorer i en modulär racklösning så man får ett väldigt billigt, skalbart och strömsnålt kluster. Vad man faktiskt ska ha dem till verkar inte vara lika uppenbart men häftigt är det.

Det är helt korrekt att AMD först hade planer för ARM under varumärket Opteron. Du har även helt rätt i att en potentiell konsumentsatsning inte bör ligga särskilt långt borta om/när de lanserar modeller för inbäddade lösningar.

Skrivet av Zotamedu:

Hur som helst kan jag ju ha missuppfattat det hela. Har för övrigt ett svagt minne av att AMD för inte alltför länge sedan sa att de inte skulle satsa på ARM. Fast det var väl under gamla ledningen?

Det gäller att behålla pokerface till dess att det är dags att gå ut med saker och ting offentligt Under Dirk Meyers styre fanns troligtvis inga planer på ARM, men det kan vi egentligen bara spekulera i.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jag har läst, inga källor jag minns Tyvär, att ett problem ARM processorer har är latensen på cache minnena, borde inte amd även om deras minnen nu inte är lika snabba som intels, ändå ge en fin bokat när det kommer till latencer eller är jag helt ute och cyklar? Någon som är mer kunnig får jätte gärna rätta mig och förklara:)

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker G-serien med Jaguar-kärnor känns mycket mer intressant än ARM.

Från Xbitlabs:

Citat:

GX-420CA SoC with AMD Radeon HD 8400E: 2.0GHz quad-core, Radeon HD 8500E clocked at 600MHz, 25W TDP.
GX-415GA SoC with AMD Radeon HD 8330E: 1.50GHz quad-core, Radeon HD 8330E clocked at 500MHz, 15W TDP.
GX-217GA SoC with AMD Radeon HD 8280E: 1.65GHz dual-core, Radeon HD 8280E clocked at 450MHz, 15W TDP.
GX-210HA SoC with AMD Radeon HD 8210E: 1.0GHz dual-core, Radeon HD 8210E clocked at 300MHz, 9W TDP.
GX-416RA SoC: 1.60GHz quad-core, no GPU, 15W TDP.

Man får alltså full x86-64 (inklusive SSE, AVX etc) CPU med grafik på så lite som 9 Watt. En GPU med Dx 11.1 kan ju vara intressant om man nu ska spela spel på sin smart-TV. Sure, ARM drar mycket mindre ström, men har ju bara bråkdelen av prestandan också, samt är inte x86-64 med de senaste instruktionerna som SSE, AVX etc. I industrin finns det efterfrågan på mycket mer prestanda än ARM kan erbjuda, här har G-serien mycket att vinna. Om nu AMD kan lyckas få in sin hårdvara hos folk, nåt de varit mindre duktiga på.

Jag skulle vilja ha micro-servrar med Jaguar. Gärna igår.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Bra grej kan detta bli! Jag håller dock med om att Jaguar känns mer intressant den borde kunna prestera riktigt fint inom sin TDP.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 021Martin:

Jag har läst, inga källor jag minns Tyvär, att ett problem ARM processorer har är latensen på cache minnena, borde inte amd även om deras minnen nu inte är lika snabba som intels, ändå ge en fin bokat när det kommer till latencer eller är jag helt ute och cyklar? Någon som är mer kunnig får jätte gärna rätta mig och förklara:)

de kommer med störst sannolikhet att vara binärkompatibla med ARM instruktioner, men AMD's float & integerdel samt minneskontroller kommer att följa med

EDIT: med "störst sannolikhet" menar jag att det kan dyka upp versioner med någon form av beräkningsenhet av typen SSE4+... jag vet inte vad ARM har för motsvarighet till den...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Datavetare

Som jag förstått det så har AMD "bara" den mindre ARM-licensen vilket betyder att de inte har rätt att designa sin egen CPU-kärna utan får använda sig av de IP-block som ARM erbjuder, idag handlar det om Cortex serien.

Det är i alla fall vad som hävdas på flera tech-siter, bl.a. här

Citat:

ARM offers licensees two basic options: rights to use a pre-fab CPU core and build it into a chip, or rights to build your own CPU core that's compatible with the ARM ISA. Most familiar ARM-based devices these days use the first option, incorporating something like the Cortex A9 into a larger SoC. A few use the latter option, licensing the ISA and building their own CPU core, including Krait, Nvidia's secretive Project Denver, and apparently Apple's A6.

AMD's talk of bringing its expertise with 64-bit CPUs to the ARM ecosystem might have led you to think that it had taken the second path, licensing the ISA, but that's not the case. Instead, AMD is licensing a 64-bit CPU core from ARM and building it into a chip—which AMD calls an SoC, or system-on-a-chip—that's compatible with the server-oriented Freedom Fabric interconnect AMD acquired when it purchased SeaMicro.

Det lite ironiska i sammanhanget är att AMD hade en ARM satsning på gång, men som de sålde av till Qualcomm och det är nu en av de mest framgångsrika företagen som jobbar med ARM SoCer. GPUn i Snapdragon, Adreno, designades initialt av AMD.

Lite trist att AMD inte tar den mer flexibla licensen, men är kanske en kostnadsfråga. AMD och Intel ligger ju ljusår före ARM vad det gäller design av minnes-hierarkin (CPU-cache och gränssnittet mot RAM). Just att designa CPU-cachen är nog den absolut svåraste och mest kritiska delen i en modern CPU, framför allt när man ska in med flera CPU-kärnor (Cortex A9 riktigt sög på detta).

Tittar man på själva designen av CPU-kärnan så borde en Atom inte ha en chans mot Cortex A9 och bli totalt demolerad av Cortex A15. Inte ens Bobcat och Jaguar borde kunna slå Cortex A15 om det bara handlade om design och bredd på ALU-enheter. Både A9 och framför allt A15 presterar också riktigt bra på syntetiska benchmarks, men i "riktiga" program så hänger fortfarande Atom med (är till och med snabbare i vissa lägen) och Jaguar lär lämna alla dessa bakom sig.

Intel har faktiskt en ARM licens och den är av den flexiblare typen. När Intel gjorde ARM CPUer, under namnet Xscale, så var det de snabbaste ARM CPUer man kunde hitta på marknaden. Men Intel sålde av namnet Xscale och alla produkter för att satsa på Atom, men av någon anledning behöll man ARM licensen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Tro inte de modifiera ARM-processorn, antagligen lyfter de bara in ett färdigutvecklat ARM-IP i deras SOC. Tro inte de i början kommer att lägga så mycket resurser på att utveckla ARM kärnan. Mycket möjligt att AMD inte ens får tillgång till källkoden för proccesorn, men vist ett öppet samarbete dem emellan skulle de kunna få nytta av varandras patent

Varför? Många andra med betydligt mindre resurser och kunnande lägger energi på sina ARM-processorer.

Permalänk
Citat:

Med TDP-värden mellan 9 och 25 watt [..]

Är inte det en hög TDP för ARM-processorer?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av znarkus-o:

Är inte det en hög TDP för ARM-processorer?

Det stycket i artikeln handlar om AMDs Jaguar som är strömsnåla x86 och inte ARM. Det är samma kärnor som sitter i PS4 och enligt ryktet är det samma i nästa Xbox också. Så med andra ord sitter det säkert något som inte är alltför olikt den här G-serien i konsolerna. Skulle inte förvåna mig om de delvis delade utvecklingsbudget. Ska bli intressant att se när de här letar sig ut till konsumentprylar också. Jag vill se hur de presterar. Det skulle ju kunna vara en intressant plattform för en direkt konkurrent till Intels NUC vilket jag hoppas på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det här kan bli intressant för framtida processorer hos AMD och det möjliggör nya användningsområden för den här tekniken som ARM har med sig i bagaget.

/Saint25