Permalänk

Vattenkylningsproblem igen../Nooben

Hej på er!

Blev precis klar med vattenkylningen, trodde jag.. Datorn startar som den ska och dör efter 30 sekunder. Jag startar igen och hinner precis få igång MSI Afterburner och ser att grafikkortet är överhettat. Blocket ligger emot som det ska, jag har kylflänsar på alla minnena(?) Vattnet är kallt och min cpu ligger på 25 grader. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag är helt lost och vet inte vad jag ska göra.

Det är ett Asus Radeon 7850 (http://www.dustinhome.se/product/5010653328/asus-radeon-hd785...)

Är helt desperat efter svar så bra som dåliga uppskattas.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du kylpasta och kylpads mellan blocket och grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Kolla så att du anslutit så att flödet går på rätt sätt genom blocket. Kolla även att blocket är korrekt monterat. Prova att montera om det, du kanske fått det lite snett så det är dålig kontakt?

Bilder på hur det ser ut underlättar om vi SweCare ska hjälpa med felsökning.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezio:

Har du kylpasta och kylpads mellan blocket och grafikkortet?

precis, kolla så att det verkligen ligger emot bra. Ligger det emot bra så borde datorn väl klara av att vara igång längre innan överhettning oavsett om flödet går fel osv.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av ezio:

Har du kylpasta och kylpads mellan blocket och grafikkortet?

Jag har pasta men inga kylpads, det ska väl inte behövas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fullcover block?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har du fullcover block eller bara block för gpu'n?

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Kolla så att du anslutit så att flödet går på rätt sätt genom blocket. Kolla även att blocket är korrekt monterat. Prova att montera om det, du kanske fått det lite snett så det är dålig kontakt?

Bilder på hur det ser ut underlättar om vi SweCare ska hjälpa med felsökning.

Hur kan flödet gå på fel sätt? Ska testa att montera om det men hoppades på att slippa det då det var så svårt att tömma vattnet ensam.. Hur vill du att jag ska ta bilden? Lägger upp en imorgon, titta gärna förbi tråden då! Behöver verkligen hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SaldoT:

Har du fullcover block eller bara block för gpu'n?

Nej det är inte fullcover. Men har satt dit kylflänsar på minnerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av deadich:

precis, kolla så att det verkligen ligger emot bra. Ligger det emot bra så borde datorn väl klara av att vara igång längre innan överhettning oavsett om flödet går fel osv.

Temperaturen steg med ungefär 3 grader/sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förlåt för att jag inte citerar alla samtidigt, sitter på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillw00kan:

Hur kan flödet gå på fel sätt? Ska testa att montera om det men hoppades på att slippa det då det var så svårt att tömma vattnet ensam.. Hur vill du att jag ska ta bilden? Lägger upp en imorgon, titta gärna förbi tråden då! Behöver verkligen hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

har du luftat systemet ordentligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för vattenblock du har?

På mitt EK-VGA Supreme HF behövs det en kopparplatta mellan GPU och vattenblock för att det skall skapas kontakt. Kan ju vara något sådant eftersom vattenblocket annars trycker mot ramen runt själva GPU'n och inte GPU'n i sig.

Denna platta behövs: http://www.ekwb.com/shop/ek-vga-supreme-hf-hd7970-cu-adapter....
Jag gjorde en egen av 1mm tjock kopparplåt.

Permalänk
Skrivet av KrIllz0:

har du luftat systemet ordentligt?

Japp det finns ingen synlig luft i systemet. Finns dock luft i radiatorn som jag inte får ut för har radiatorn stående men det ger inga problem för cpu kylningen.

Skrivet av dsk:

Vad är det för vattenblock du har?

På mitt EK-VGA Supreme HF behövs det en kopparplatta mellan GPU och vattenblock för att det skall skapas kontakt. Kan ju vara något sådant eftersom vattenblocket annars trycker mot ramen runt själva GPU'n och inte GPU'n i sig.

Denna platta behövs: http://www.ekwb.com/shop/ek-vga-supreme-hf-hd7970-cu-adapter....
Jag gjorde en egen av 1mm tjock kopparplåt.

http://www.inet.se/produkt/5322214/block-ek-vga-supremacy-ace...

Detta har jag. Behövs det en sådan för detta med? I så fall tackar jag så mycket för svaret!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillw00kan:

Japp det finns ingen synlig luft i systemet. Finns dock luft i radiatorn som jag inte får ut för har radiatorn stående men det ger inga problem för cpu kylningen.

http://www.inet.se/produkt/5322214/block-ek-vga-supremacy-ace...

Detta har jag. Behövs det en sådan för detta med? I så fall tackar jag så mycket för svaret!!

Nej det skall du inte behöva men testa att montera om det och se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av dsk:

Nej det skall du inte behöva men testa att montera om det och se om det hjälper.

Det var ju synd :/ Hoppades att det var lösningen. Ska montera om det imorgon. Om det inte hjälper hoppas jag inte tråden dör för jag vet verkligen inte vad jag ska göra om det inte funkar efter ommontering.

Kommer också lägga upp en bild imorgon.

Passar på att tacka alla som tagit sig tid att svara!

Permalänk
Medlem

skaffa en sån platta, kan mkt möjligt va så att blockt tar i nått på kortet och inte får ordentlig kontakt med gpun. va så i mitt fall iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillw00kan:

Hur kan flödet gå på fel sätt? Ska testa att montera om det men hoppades på att slippa det då det var så svårt att tömma vattnet ensam.. Hur vill du att jag ska ta bilden? Lägger upp en imorgon, titta gärna förbi tråden då! Behöver verkligen hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta vattenblock har ju en speciell riktning flödet ska gå i för att få optimal prestanda. Men det borde bara orsaka lite högre temp, inte överhettning. Så, som de andra är inne på, kan ha blivit dålig kontakt av nån anledning. Så kontrollera det noggrannt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |