Behöver hjälp med ett problem.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med ett problem.

Har ett problem med grafikkort/moderkort.

När jag startar datorn med ett grafikkort i så får jag inget bild.
Skärmen reagerar inte alls, den förblir i standby, så inget "no connection" eller liknande kommer upp.
Fläktarna osv. snurrar igång som vanligt, inga pip från moderkortet, diverse ljus lyser. Vet inte om OS bootar då jag inte har någon bild, men jag hör inte så mycket aktivitet från hårddisken.
Det gör ingen skillnad om man pluggar in DVI kabeln i grafikkortet eller i moderkortet.
Det interna grafiken fungerar som vanligt om det inte sitter ett grafikkort i datorn.
Har testat att använda ett annat grafikkort, samma resultat.
Har också testat att starta datorn med grafikkortet inne i PCI-e porten, men ej kopplad till nätagget. Det fick moderkortet att skrika.
Har irrat runt i BIOS, ändrade så PCI-e skulle ha högst prioritet (det var på PCI innan av någon anledning, men det hade fungerat innan i vilket fall). Det gjorde inget skillnad.

Datorn:
Moderkort - Gigabyte GA-73PVM-S2H
CPU - Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz
RAM - 4GB
Grafikkort - nVidia GeForce 9800GTX+
Nätagg är på 650W, Corsair är tillverkaren.
samt en hårddisk och DVD skrivare (vet ej om de två är relevanta).
Det andra grafikkortet jag testade var ett ATI Radeon HD 5850.

Problemet uppkom plötsligt, stängde av datorn på kvällen som vanligt och nästa morgon när jag försökte starta den så var problemet där.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle ju kunna vara ditt nätagg som inte riktigt hänger med, men då borde den ju inte riktigt gå igång utan grafikkort, så vida inte det är just 12V som gett sig?! Kan du testa med ett annat nätagg? Moderkortets PCI-e plats kanske har fått sig en törn?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det skulle ju kunna vara ditt nätagg som inte riktigt hänger med, men då borde den ju inte riktigt gå igång utan grafikkort, så vida inte det är just 12V som gett sig?! Kan du testa med ett annat nätagg? Moderkortets PCI-e plats kanske har fått sig en törn?

Har testat PCI-e kontakterna jag använt till korten. 12V överallt, allt funkar.

Försökte att nolla BIOS, men det verkar som att jag misslyckades med det. Ska försöka igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WarKiel:

Har testat PCI-e kontakterna jag använt till korten. 12V överallt, allt funkar.

Försökte att nolla BIOS, men det verkar som att jag misslyckades med det. Ska försöka igen.

Ja, nu tänkte inte jag på de extra PCI-e kontakterna utan på sockeln på mobot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, nu tänkte inte jag på de extra PCI-e kontakterna utan på sockeln på mobot.

Jag förstog.
Jag ska testa att nollställa BIOS då andra som haft liknande problem verkar ha fixat det så.
Funkar det inte så får jag anta att det är nåt fel PCI-e sockeln och jag måste skaffa nytt moderkort.

Om inte någon här kan komma på något annat som skulle kunna vara fel.

Permalänk
Skrivet av WarKiel:

Jag förstog.
Jag ska testa att nollställa BIOS då andra som haft liknande problem verkar ha fixat det så.
Funkar det inte så får jag anta att det är nåt fel PCI-e sockeln och jag måste skaffa nytt moderkort.

Om inte någon här kan komma på något annat som skulle kunna vara fel.

Testa att köra kortet i en annan pci-e slot(Om du har en.)

Edit: Googlade just ditt moderkort.(Surt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Testa att köra kortet i en annan pci-e slot(Om du har en.)

Edit: Googlade just ditt moderkort.(Surt)

Japp, råkade faktiskt köpa fel moderkort när jag köpte den.
Så nu har jag bara ett PCI-e sockel.

Nollställde BIOS, det hjälpte inte. Ser ut som att det får bli ett nytt moderkort.
Var ändå dags att uppgradera.

Tack för hjälp.