Permalänk
Medlem

Kräva ny lärare?

(Lite osäker var jag skulle posta tråden, om det är fel så får ni gärna flytta tråden)

Ok, idag så har jag fått nog. Jag går tekniska linjen, första året på gymnasiet. Som ni förmodligen förstår så är det en hel del mattematik inblandat men det är inte så kul när man knappt kan lära sig någon.

Idag fick vi tillbaka ett matte prov och den som fick bäst fick precis A, den som fick näst bäst fick 13 poäng, gränsen för E var 10. Det var en stor del av klassen som fick F.

Så min fråga till er är om man kan kräva att få ny lärare?

Mvh Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Beror troligen på vad skolan har för resurser och om läraren faktiskt har misslyckats i sitt arbete. Ett försök genom ett lugnt och sansat samtal med rektorn kan säkert ge resultat.

Det låter som om du förväntar dig att alla som ger ett riktigt försök ska/borde få högre betyg. Gymnasiet skiljer sig från grundskolan på det sättet att man faktiskt måste börja plugga för att få bättre betyg än godkänt (E?). Just matten kan verka svår men det är bara att kämpa på.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skingken:

Idag fick vi tillbaka ett matte prov och den som fick bäst fick precis A, den som fick näst bäst fick 13 poäng, gränsen för E var 10. Det var en stor del av klassen som fick F.

Inte för att vara dryg, men om (man anser att) det är läraren som avgör vad man får för betyg borde ju det faktum att någon ändå fick ett 'A' innebära att han inte kan vara alltför dålig?

Permalänk
Medlem

Prata med rektor/läraren/annan lärare som ni gillar. Jag har haft ett par dåliga lärare, men när klassen pratat med dessa så har det ordnat upp sig De fallen som vi hade var att de var sprillans nya och hade ingen aning om hur vår skola fungerade, och de hade tydligen inte fått någon info för vad som gällde på skolan :/ Justja, ena gick det inte så bra för, hon fick sparken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Beror troligen på vad skolan har för resurser och om läraren faktiskt har misslyckats i sitt arbete. Ett försök genom ett lugnt och sansat samtal med rektorn kan säkert ge resultat.

Det låter som om du förväntar dig att alla som ger ett riktigt försök ska/borde få högre betyg. Gymnasiet skiljer sig från grundskolan på det sättet att man faktiskt måste börja plugga för att få bättre betyg än godkänt (E?). Just matten kan verka svår men det är bara att kämpa på.

Men saken är att vi pluggar, pluggar och pluggar. Det är inte jätte lätt att fortsätta hemma om man inte förstår från första början. Saken är att hela klassen presterar sämre än våra parallellklasser.

Skrivet av Elgot:

Inte för att vara dryg, men om (man anser att) det är läraren som avgör vad man får för betyg borde ju det faktum att någon ändå fick ett 'A' innebära att han inte kan vara alltför dålig?

Det är ju läraren i större omfattning som sätter gränsen på vad eleverna kan. Sen är det upp till oss att plugga in det, men som jag skrev ovan så är det inte så lätt om läraren lär ut på ett dåligt sätt. Anledningen varför det var en som fick ett A är för att den personen är "lite" över genomsnittet, om man säger så.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Släkting hade mycket krävande matematiklärare på dennes tekniska linje. Någon fick VG, de flesta fick G och en handfull fick underkänt. En av de bästa lärarna di haft.

Uppskatta att ni inte får glädjebetyg och att läraren verkligen försöker säga er "Lär er detta eller börja sök till lärarhögskolan". Pluggar du vidare så kommer du vara så tacksam för att ni fick anstränga er ordentligt.

Ge oss ett exempel på ett prov som du anser vara för svårt. Ditt eget resultat exempelvis, med allt du svarat bortsuddat osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Prata med rektor/läraren/annan lärare som ni gillar. Jag har haft ett par dåliga lärare, men när klassen pratat med dessa så har det ordnat upp sig De fallen som vi hade var att de var sprillans nya och hade ingen aning om hur vår skola fungerade, och de hade tydligen inte fått någon info för vad som gällde på skolan :/ Justja, ena gick det inte så bra för, hon fick sparken.

Jo, det vill vi göra. Saken är att vi nog är rädda att den läraren/rektorn kommer att prata med läraren och då kommer stämningen i klassrummet inte precis vara den bästa.. :/

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Släkting hade mycket krävande matematiklärare på dennes tekniska linje. Någon fick VG, de flesta fick G och en handfull fick underkänt. En av de bästa lärarna di haft.

Uppskatta att ni inte får glädjebetyg och att läraren verkligen försöker säga er "Lär er detta eller börja sök till lärarhögskolan". Pluggar du vidare så kommer du vara så tacksam för att ni fick anstränga er ordentligt.

Ge oss ett exempel på ett prov som du anser vara för svårt. Ditt eget resultat exempelvis, med allt du svarat bortsuddat osv.

Inte proven som är svåra isig, det är att vi inte lär oss det de andra klasserna gör. Alla som läser samma matte kurs har samma prov.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Jo, det vill vi göra. Saken är att vi nog är rädda att den läraren/rektorn kommer att prata med läraren och då kommer stämningen i klassrummet inte precis vara den bästa.. :/

Äh, om ni ska hålla på sådär så kommer ju inget bli gjort, ellerhur! Det behöver faktiskt inte bli dålig stämmning, det beror helt på hur läraren tar det. Om läraren inte kan hantera kritik så är det ju inte någon bra lärare. Man måste kunna kommunicera utan att någon blir sur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Inte proven som är svåra isig, det är att vi inte lär oss det de andra klasserna gör. Alla som läser samma matte kurs har samma prov.

Så nivån på själva lektionerna är för låg? Ja, då är det helt annorlunda. Då måste ni ta upp detta med läraren, gärna tillsammans med rektor, för att göra klart att nivåerna är ojämna och eventuella direktiv är oklara.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Steg 1 vore ju att ligga på läraren och säga till när ni inte förstår vad vederbörande försöker förklara. Tyvärr är det inte så enkelt att ett sätt att förklara fungerar för alla på en gång.

Vad elever på tok för sällan inser är att en lärare inte kan trycka in kunskap i någon. Försöka går förstås, men det brukar inte vara särskilt bra för karriären att trycka ner en mattebok i halsen på en elev. Därav ligger det på elevens bord att säga till när denne inte hänger med i matchen. Det ligger på lärarens och skolans bord att erbjuda en möjlighet för eleven att inhämta kunskapen, men det kräver att eleven själv är aktiv i sitt lärande.

Om det nu är så att (vilket jag av erfarenhet nästan kan garantera egentligen inte är fallet) ni säger till när ni inte förstår och läraren vägrar eller inte kan förklara på alternativa sätt, ja då är det på plats att gå vidare med situationen till rektorn, men går ni genvägen till rektorn direkt utan att ha försökt ha en konversation med läraren, ja då är ni ganska rökta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Äh, om ni ska hålla på sådär så kommer ju inget bli gjort, ellerhur! Det behöver faktiskt inte bli dålig stämmning, det beror helt på hur läraren tar det. Om läraren inte kan hantera kritik så är det ju inte någon bra lärare. Man måste kunna kommunicera utan att någon blir sur.

Jo, jag ska prata med några andra i klassen så jag inte kommer fram själ och bara ser gnällig ut.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan jag inte beskriva hur hon lär ut. När klassen inte har förstått en läxa så säger hon ofta: "Skäms! Detta borde ni kunna, ni får göra den till imorgon."
Hoppas det ger en åtminstone vag bild hur hon är...

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Det finns ju två sidor av myntet (precis som i de flesta andra fall). Hade själv väldigt lätt i gymnasiet, MVG i majoriteten utav ämnena utan att behöva studera nämnvärt. När sedan matematik/fysik kom in på universitetet var det en helt annan sak. Körde första tre tentorna pga bristande studieteknik (eller på klarspråk, inte plugga alls utan tro att det räcker att lyssna och räkna lite). Det löste sig ju i slutänden (examen 5 års studier, klar efter 4½ samt jobb klart efter 4 år).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Alltså, har ni jämfört era prov med parallellklassernas prov, får ni samma prov? Eller har ni ett annat, svårare prov?
Det var en sak som hände när jag gick på gymnasiet, vi hade en lärarinna som var van att undervisa på högskola och gav oss därför svårare prov och mer läxor att lära sig hemma... vissa personer fungerade det för men andra inte. Men i slutändan så fick vi göra prov som de andra lärarna knåpat ihop i slutet på varje kurs och det var inte en enda person som misslyckades pga hennes sätt att lära ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Alltså, har ni jämfört era prov med parallellklassernas prov, får ni samma prov? Eller har ni ett annat, svårare prov?
Det var en sak som hände när jag gick på gymnasiet, vi hade en lärarinna som var van att undervisa på högskola och gav oss därför svårare prov och mer läxor att lära sig hemma... vissa personer fungerade det för men andra inte. Men i slutändan så fick vi göra prov som de andra lärarna knåpat ihop i slutet på varje kurs och det var inte en enda person som misslyckades pga hennes sätt att lära ut.

Vi har samma prov, men lär oss inte det vi ska. Exempel:
När vi skulle lära oss att räkna ut andragradsfunktioner så fick vi lära oss ett långt jävla sätt. Sen, dagen innan provet, så frågar en i klassen om pq-formeln. Läraren svarar att hon inte vill lära ut den (utan någon bra förklaring varför) när alla de andra klasserna mer eller mindre räknat med det hela tiden..

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Avstängd

Jag hade själv väldigt svårt för matte i skolan men det var aldrig några problem om man var aktiv på lektionerna och gjorde de 5-10 uppgifterna man skulle göra och pratade bort resterande tid.

Är ni en stökig klass och har en lärare som inte kan få er att lugna ner er?
Även om man har en dålig lärare så är väl den matten så pass lätt att det räcker med att läsa exemplen i boken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skingken:

När vi skulle lära oss att räkna ut andragradsfunktioner så fick vi lära oss ett långt jävla sätt. Sen, dagen innan provet, så frågar en i klassen om pq-formeln. Läraren svarar att hon inte vill lära ut den (utan någon bra förklaring varför) när alla de andra klasserna mer eller mindre räknat med det hela tiden..

Har ni öppnat matteboken? Förr fanns det då alltid ett exempel hur man skulle räkna sen körde man på.

Förövrigt är det bra mycket bättre att kunna kvadratkomplettering än pq-formeln. Jag tror ni bör tacka läraren och plugga hårdare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Vi har samma prov, men lär oss inte det vi ska. Exempel:
När vi skulle lära oss att räkna ut andragradsfunktioner så fick vi lära oss ett långt jävla sätt. Sen, dagen innan provet, så frågar en i klassen om pq-formeln. Läraren svarar att hon inte vill lära ut den (utan någon bra förklaring varför) när alla de andra klasserna mer eller mindre räknat med det hela tiden..

Dåligt exempel för att visa på din poäng. Kvadratkomplettering slår pq-formeln vilken dag som helst, precis som Crippa90 sade ovan. Det visar snarare på en bra lärare som vill er väl än något annat. Vidare finns inget i några styrdokument som pekar ut huruvida du ska lära dig pq-formeln eller kvadratkomplettering. Har du fler exempel?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Vi har samma prov, men lär oss inte det vi ska. Exempel:
När vi skulle lära oss att räkna ut andragradsfunktioner så fick vi lära oss ett långt jävla sätt. Sen, dagen innan provet, så frågar en i klassen om pq-formeln. Läraren svarar att hon inte vill lära ut den (utan någon bra förklaring varför) när alla de andra klasserna mer eller mindre räknat med det hela tiden..

Som andra här har skrivit så är det troligt att det är kvadratkomplettering hon har visat er.
Ja, det tar kanske lite längre tid än att stoppa in siffror i pq-formeln, men att stoppa in siffror i en färdig formel kan i princip en hyfsat intelligent apa göra.
Då har man inte lärt sig lösa andragradsekvationer, utan bara att använda en lösningsformel någon annan skapat åt en.
PQ formeln bevisas just med kvadratkomplettering.

Matematik bör handla om att tänka och resonera och inte att stoppa in siffror i redan färdiga formler. Man har ingen vettig behållning av bara använda en färdig formel.
Däremot kan jag tycka att hon borde ha visat PQ-formeln efter att hon visat hur kvadratkomplettering går till. När man väl vet hur man ska lösa ett problem så är det ok att använda den färdiga lösningsformeln.

Det viktiga är inte att lära ut det kortaste sättet att få ut ett tal som svar. Det viktiga är att lära er tänka och resonera för att få fram rätt svar.
Det kräver dock också att ni är mer aktiva själva.

Skrivet av Skingken:

Tyvärr så kan jag inte beskriva hur hon lär ut. När klassen inte har förstått en läxa så säger hon ofta: "Skäms! Detta borde ni kunna, ni får göra den till imorgon."
Hoppas det ger en åtminstone vag bild hur hon är...

Ja, det låter inte som en bra attityd. Att bli sur och försöka få folk att känna sig skyldiga och dåliga är verkligen inte bra om man vill att de ska lära sig bättre, tvärtom.

Förresten. Kan tipsa om organisationen Mattecentrums räknestugor om du bor i någon stad där de är aktiva (kolla på mattecentrum.se).
De har gratis mattehjälp ofta flera dagar i veckan och de flesta är mycket bra på att förklara.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Vi har samma prov, men lär oss inte det vi ska. Exempel:
När vi skulle lära oss att räkna ut andragradsfunktioner så fick vi lära oss ett långt jävla sätt. Sen, dagen innan provet, så frågar en i klassen om pq-formeln. Läraren svarar att hon inte vill lära ut den (utan någon bra förklaring varför) när alla de andra klasserna mer eller mindre räknat med det hela tiden..

Är det möjligen att ni lärt er räkna ut problem på formen ax^2 + bx + c = 0 i enlighet med http://sv.wikipedia.org/wiki/Andragradsekvation#L.C3.B6snings... istället för pq-formeln? För den är ju exakt samma sak bara det att pq-formeln alltid sätter a=1 och därmed förenklar det hela en del.

Vidare kan jag ju undra hur ni lyckas missa pq-formeln i en hel komponent av kursen då jag i varje fall aldrig sett en lärobok som inte nämner den.

Men för att ge lite stöd och inte bara "gnäll" så rekommenderar jag att prata med läraren. När jag gick gymnasiet hade vi en ryska i historia och samhällskunskap som tidigare hade lärt ut samma ämnen på universitetsnivå i Ryssland, hon hade väldigt höga krav och utbildningstekniker som inte riktigt var så välfungerande på gymnasienivå. När vi belyste detta tog hon det väldigt bra och förändrade sig. Tempot var fortfarande högt och kraven var klart högre än i alla andra ämnen. Nu på universitetet tackar jag min lyckliga stjärna för att en lärare ställde såna krav på mig eftersom det på ett helt annat sätt förberedde mig för universitetsstudier.

Alltså: Prata med läraren och lyft fram era problem. Känns det av någon anledning superjobbigt så antar jag att ni har klassmentorer eller något sånt och kan kanske isåfall prata med dem? Funkar det inte så gå till nästa instans och/eller typ elevrådet eller vad man nu hade på gymnasiet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Har ni öppnat matteboken? Förr fanns det då alltid ett exempel hur man skulle räkna sen körde man på.

Förövrigt är det bra mycket bättre att kunna kvadratkomplettering än pq-formeln. Jag tror ni bör tacka läraren och plugga hårdare.

Ja, klart vi räknar i boken. Ja, dåligt exempel men det är så många saker som påverkar så jag kan inte beskriva det. (Dels så vill jag inte riskera att hängga ut en person på internet och dels så är det så många saker.)

Skrivet av Crazy Ferret:

Dåligt exempel för att visa på din poäng. Kvadratkomplettering slår pq-formeln vilken dag som helst, precis som Crippa90 sade ovan. Det visar snarare på en bra lärare som vill er väl än något annat. Vidare finns inget i några styrdokument som pekar ut huruvida du ska lära dig pq-formeln eller kvadratkomplettering. Har du fler exempel?

Fler exempel på liknande kan jag inte komma på direkt nu, men en dag så hade vi fått vår vanliga läxa och när vi ska redovisa det på tavlan så kunde ingen den i klassen. Då säger hon att vi borde kunna detta och säger att vi ska göra den till nästa dag utan någon förklaring hur man gör.

Skrivet av JesperT:

Som andra här har skrivit ...
...de ska lära sig bättre, tvärtom.

Förresten. Kan tipsa om organisationen Mattecentrums räknestugor om du bor i någon stad där de är aktiva (kolla på mattecentrum.se).
De har gratis mattehjälp ofta flera dagar i veckan och de flesta är mycket bra på att förklara.

Den där matte hjälpen får jag kolla mer på. Vi har en "extra"matte som jag redan går på, men man tycker inte att vi ska behöva gå extra bara för att få ett E.
Sen är det inte enbart just den situationen som man blir less på. Saken är att i boker så finns det delar för både kvadratkomplettering och pq-formeln.
De andra klasserna lär sig båda. Pq-formeln sparar en del tid men precis som ni sa, den är inte alltid det optimala.
Tack för att det iallafall är en som lägger märke till hur läraren beter sig. Ett annat exempel är att läraren inte ville rätta färdigt proven under helgen för att inte "förstöra sin helg" för att våra provresultat var så dåliga.

Skrivet av Willhelm:

Är det möjligen att ni lärt er räkna ut problem på formen...
...Känns det av någon anledning superjobbigt så antar jag att ni har klassmentorer eller något sånt och kan kanske isåfall prata med dem? Funkar det inte så gå till nästa instans och/eller typ elevrådet eller vad man nu hade på gymnasiet.

Nej det är inte dem formeln vi har lärt oss.
Men som många säger så vet jag inte om det är att hon undervisar som om vi vore högskoleelever. (Har ju inte läst på högskolan...)
Men för att ge lite inblick i det hela så har vi några tal i läxa varje dag, kanske 5- 10, på varierande svårighetsnivå. Samma dag så har vi genomgång av nästa del, woops där var halva lektionen (som minst), sen ska vi redovisa talen på tavlan, woops där var andra halvan. Det jag menar är att vi får ingen tid att räkna på plats och kunna fråga läraren.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

När jag gick gymnasiet hade vi en mattebok man kunde använda om man inte förstod då de innehöll både förklaringar samt exempel, har skolorna sparat in på dessa idag?

Förutom att er lärare försöker få er att känna skuld när ni inte gjort klart läxan så verkar det ju vara en bra lärare. En som inte vill att ni bara skall lära er använda formler utan att förstå innebörden.

Att du beskrev kvadratkomplettering som "ett långt jävla sätt" och hellre vill använda en bekväm formel där man inte behöver tänka alls indikerar ju att din inställning till matematiken kan vara det som är problemet. Du verkar helt enkelt vilja göra det på enklast möjliga vis med minsta möjliga insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Fler exempel på liknande kan jag inte komma på direkt nu, men en dag så hade vi fått vår vanliga läxa och när vi ska redovisa det på tavlan så kunde ingen den i klassen. Då säger hon att vi borde kunna detta och säger att vi ska göra den till nästa dag utan någon förklaring hur man gör.

Visst, det är ingen optimal inställning från din lärare, om det nu inte råkar vara något som ni faktiskt borde kunna (d.v.s. saker från tidigare kurser etc.), men om det var på något ni just gått igenom å andra sidan borde ni ha hojtat till redan innan ni fick läxan att ni inte förstått det avsnittet.

Skrivet av Skingken:

Den där matte hjälpen får jag kolla mer på. Vi har en "extra"matte som jag redan går på, men man tycker inte att vi ska behöva gå extra bara för att få ett E.

Kan tyckas, men har man svårt för matten eller inte agerar proaktivt i sitt lärande, ja då får man ta till mattehjälp i en eller annan form, bara för att få ett E.

Skrivet av Skingken:

Sen är det inte enbart just den situationen som man blir less på. Saken är att i boker så finns det delar för både kvadratkomplettering och pq-formeln.
De andra klasserna lär sig båda. Pq-formeln sparar en del tid men precis som ni sa, den är inte alltid det optimala.

Om det nu är som du beskriver, att ni har en elev i klassen på A-nivå och resten på E-F, då kan jag förstå om läraren inte går igenom precis allt och undviker att beskriva två metoder för att komma fram till samma resultat, inte minst då den senare gruppen elever (vilket du påvisat här i tråden ett otal gånger) uteslutande finner den enklaste metoden mest lockande och glömmer bort den svårare och förklarande metoden lika fort som den presenterades då de inte har en aning om vad de kommer ha för nytta av den i framtiden.

Skrivet av Skingken:

Tack för att det iallafall är en som lägger märke till hur läraren beter sig. Ett annat exempel är att läraren inte ville rätta färdigt proven under helgen för att inte "förstöra sin helg" för att våra provresultat var så dåliga.

Vänta nu här ... Sedan när har lärare obligatorisk tjänstetid under helgerna? Tro det eller ej, men även vi lärare har ledig tid att ta ut. Att sedan oerhört många tar av den lediga tiden och lägger ner den på lektionsplaneringar och rättningsarbete, det är en annan sak. Gilla läget, proven får ni tillbaka när de är färdigrättade.

Skrivet av Skingken:

Nej det är inte dem formeln vi har lärt oss.
Men som många säger så vet jag inte om det är att hon undervisar som om vi vore högskoleelever. (Har ju inte läst på högskolan...)
Men för att ge lite inblick i det hela så har vi några tal i läxa varje dag, kanske 5- 10, på varierande svårighetsnivå. Samma dag så har vi genomgång av nästa del, woops där var halva lektionen (som minst), sen ska vi redovisa talen på tavlan, woops där var andra halvan. Det jag menar är att vi får ingen tid att räkna på plats och kunna fråga läraren.

Låter på intet sätt som vare sig orimliga krav eller orimligt tempo med 5-10 tal. Det första min första mattelärare på gymnasiet sa till oss var att vi skulle lägga ner lika mycket tid på matten hemma som vi gjorde i skolan: 2 timmar lektion = 2 timmars räknande hemma. De som gjorde det, de klarade mig veteligen såväl matten som fysiken.

"Ingen tid att kunna fråga läraren" ... Jo, jag tackar jag. Fråga under genomgångarna, så svårt kan det väl inte vara att öppna truten?
"Ingen tid att räkna på plats" ... Har ni uttryckligen sagt till eran lärare att ni vill ha tid för det? Nej, det borde inte behövas, men om ni inte kommunicerar erat missnöje till den som har störst möjlighet att ändra det ni är missnöjda med, ja då förtjänar ni faktiskt leva missnöjda. Det är aldrig fel att tycka att något borde vara annorlunda, men att gnälla över det inför folk som inte kan påverka det är lönlöst.

Redan 16 minuter efter att tråden skapats hade du fått en kompakt lösning på problemet, även om jag anser att ordningen var lite omkastad: 0) Rannsaka er själva, tar ni ansvar för erat lärande? 1) Prata med läraren. 2) Prata med andra mattelärare för att se om deras lektionsupplägg ser annorlunda ut och i så fall hur. 3) Prata med läraren igen. 4) Om det inte sker någon förbättring, gå till rektorn med problemet.

Tro mig, ingenting kommer att ändras av huruvida du lyckas övertyga oss här att läraren faktiskt är kass eller inte. Säkerställ att det faktiskt är läraren som är kass på hemmaplan genom de fyra första punkterna i stycket ovan, dokumentera vad det är som gör läraren kass och säkerställ att denne inte har för avsikt att ändra på den saken, sedan kan ni börja jobba på trådens titel.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Pq-metoden sparar tid (innan man kan kvadratkompletteringen), men är ingen lösningsmetod som man ska förlita sig på. Det finns ju goda anledningar till att miniräknare är bannlysta från universitetsmatten i allmänhet.

Det är som med ledarskap, en auktoritär ledare säger "gör så här" och sparar lite tid på kort sikt, en coachande ledare låter dig själv hitta lösningen och får en kompetent och analytisk medarbetare som i slutänden sparar en hel del tid.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Man får bita i det sura äpplet och kämpa i gymnasiet och veta att livet i framtiden ute på arbetsmarknaden blir en dans på rosor.
För ute på arbetslivet får man precis allt serverat på ett silverfat, man behöver absolut inte tänka själv utan det finns färdiga formler att använda för precis allt. Samma sak gäller för oss som arbetar inom systemutveckling, det är bara att googla och man hittar kod som fungerar direkt, bara att copy & pasta och ingen som helst testning behövs. Varför då spendera flera timmar på algoritmer och dritt i skolan när dagens datorer är utrustade med ctrl + c och ctrl +v?

Eller, vänta.. Problemet med gymnasiet idag är framförallt att elever inte får tänka själv utan får allt serverat. TS mattelärare kan vara dålig, men det jag har hört så skulle jag säga raka motsatsen. Kämpar man och gör som hon vill så kommer man få en bra start till framtida studier.
Hon bör dock sätta exakt samma nivå på betygen som alla andra lärare. Och visst är det ett problem att elever som enbart lär sig metoder för att lösa ett visst unikt problem, också kommer att ha enklast att lösa detta unika problem.
Så jag kan hålla med om att det blir orättvist betygsättning om betygen enbart sätts på hur bra eleverna kan lösa vissa unika problem och bortser från att eleverna kan så lösa så mycket mer olika typer av problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".