Någon som rekommenderar dessa internet butiker?

Permalänk
Medlem

Någon som rekommenderar dessa internet butiker?

Halloj,
letar billiga komponenter och har en liten lista på butiker jag inte litar på ännu, men de har ganska bra pris på Intel processorer.
Någon som kan säga om dessa internet butiker är bra eller dåliga? Någon ni skulle rekommendera utöver dyra Inet, Webhallen och Komplett?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Pixmania brukar ha riktigt kass service tex vid rma.

Proshop har jag handlat av funkat fint för min del, lika så wesellcd med

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Halloj,
letar billiga komponenter och har en liten lista på butiker jag inte litar på ännu, men de har ganska bra pris på Intel processorer.
Någon som kan säga om dessa internet butiker är bra eller dåliga? Någon ni skulle rekommendera utöver dyra Inet, Webhallen och Komplett?

Vad jag har förståt så tog Electroworld över PcCity och dom var att lite på i alla fall så skulle tro att Electroworld är ok. Dom andra har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Electroworld har funkat bra för min del.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Pixmania brukar ha riktigt kass service tex vid rma.

Proshop har jag handlat av funkat fint för min del, lika så wesellcd med

Köpt datorkomponenter därifrån?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Proshop hade jag mycket problem med vid reklamation, men vet inte hur andra återförsäljare hade hanterat det heller. Hade köpt 2st 7970s, men de var i princip obrukbara pga problem som enligt Proshop berodde på drivrutiner, vilket det mycket väl kan ha varit (även om det är ointressant, jag köpte kort för 10k som inte gick att använda som marknadsfört punkt), men om jag skulle skicka in korten för att se om det var det som var problemet så hotade de med rätt dryga undersökningskostnader om korten inte var trasiga, utan det var drivrutinerna, vilket också det var lite märkligt.

Ytterligare problem och attityd som kändes lite som "vi bryr oss inte om du fortsätter att vara kund hos oss eller inte", vilket var rätt tråkigt, kommer inte handla där igen förutsatt att de inte får ensamträtt på någon pryl jag känner att jag måste ha.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ja allt jag har handlat är typ datorkomponenter

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Proshop hade jag mycket problem med vid reklamation, men vet inte hur andra återförsäljare hade hanterat det heller. Hade köpt 2st 7970s, men de var i princip obrukbara pga problem som enligt Proshop berodde på drivrutiner, vilket det mycket väl kan ha varit (även om det är ointressant, jag köpte kort för 10k som inte gick att använda som marknadsfört punkt), men om jag skulle skicka in korten för att se om det var det som var problemet så hotade de med rätt dryga undersökningskostnader om korten inte var trasiga, utan det var drivrutinerna, vilket också det var lite märkligt.

Ytterligare problem och attityd som kändes lite som "vi bryr oss inte om du fortsätter att vara kund hos oss eller inte", vilket var rätt tråkigt, kommer inte handla där igen förutsatt att de inte får ensamträtt på någon pryl jag känner att jag måste ha.

Tråkigt, men fick du nya kort eller hur löste du problemet med korten?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Datorfixarna - Handlat massor där då det är den enda vettiga datorbutiken här i stan.
Har bara haft positiva upplevelser med alla affärer där.

Permalänk
Medlem

proshop har funkat för mig, men lite inte på leveranstider alls, en gången gick det 3 dagar, en annan 2 veckor,.. =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Tråkigt, men fick du nya kort eller hur löste du problemet med korten?

Nej, jag sålde dem till en swecare som inte hade några problem med att vänta på drivers. Förlorade ju rätt bra med pengar på det, men slapp korten iaf.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

har du kollat på dustin home och cdon? tror inte det är så stor skillnad från komplett ,inet osv. alla intel processorer är ju iofs billigare på komplett än på pixmania inte alla men 90% av alla i5 och i7

Permalänk
Medlem

har handlat en vända utav pixmania köpte hd 5770 där för vad jag såg på sidan då var 990 kr och 49 kr frakt men nope det blev 990 kr och 189 kr frakt(stod detta på lådan när farsan skulle hämta ut kortet kvittot så att säga och de pengarna försvann med...) Så man blev av med lika mkt som det kostade på webhallen då med frakt... 1179 kr
sedan två veckor väntetid på det.

om de inte har någon bra deal som är minst 300 kr billigare så kan du lika gärna handla någon annan stans än pixmania

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att Pixmania är rena viruset den här branschen. Finns hur nånga trådar som helst som diskuterar detta ämne, prisjakts omdömen säger ju en del. Att sen hela lagret osv. ligger i Frankrike gör att allting tar otroligt mycket längre tid är den erfarenhet jag fått.
Oh just det, deras support suger likaså, och så smyger dom alltid in extra försäkringar, tillbehör, + försäkringar och annat skräp i kundkorgen utan att du som kund meddelas.
Köpte en Cowon S9 hos dom för ett par år sen för 1799:- tror jag det var, frakten skulle vara fri. Och vips när jag kom till kassan och skulle lägga ordern så låg allting plötsligt på 2249;.- (ca.). Då hade dom alltså smygit in som jag sa extra försäkring, deras plus försäkring, skydd/väska till enheten.
Dessa grejor som sen lägger in per automatik är sen knixiga att få bort märkte jag, speciellt försäkringarna. Att bara klicka på "ta bort/remove" funkar inte, utan jag fick gå in i kontoinställningar och bocka i att jag inte ville ha extratillägg automatiskt inlagda när jag lägger ordrar.
Själva leveranse tog 2-3 dar om jag minns rätt, men jag handlar aldrig mer av dom igen, oavsett prislapp. Vad som händer om jag skulle behöva göra en rma vill jag inte ens tänka på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Electroworld är väl Dixon/Elgiganten?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Pixmania har jag handlat från någon gång för flera år sen. Lång leveranstid och udda svar via mailen (om man ens fick något svar) var det som gällde då vid frågor.

Kolla noga priserna i bättre butiker (inet/webhallen/alina/komplett/cdon/dustin osv) innan du handlar därifrån. Bra support har ett visst värde.

wesellcd brukade jag ofta handla från (på den tiden jag fortfarande köpte större mängder tomma DVD/CD-skivor). De var i.a.f. bra på den tiden. Var dock ett tag sen sist.

Permalänk

Liontech är dynga. Dyra och riktigt sunkig personal med kass attityd.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Electroworld är väl Dixon/Elgiganten?

electroworld är "gamla" pc city och är ägda utav dixon ja

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Proshop kan slänga sig i väggen, fan va problem jag haft med dem.

Köpte ett grafikkort för 5k, 4 månader sedan gick det sönder. (Datorn krashade vid benchmarktester bl.a.)
Varje vecka i 6 veckor pratade jag med de och frågade hur det gick om jag skulle få hem det, men inget vettigt svar än att teknikerna tittar på det.
Efter 4 veckor får jag reda på att "teknikerna" skickat det till tillverkaren för felsökning. Jaha...?
Låg på i ytteligare två veckor och tjata på att jag ville ha ett kort men de sa hela tiden att de inte kunde ge mig något eftersom det låg hos tillverkaren för felsökning. En dag tröttnade jag och skrev till dem att om jag inte får nytt grafikkort går jag till ARN.
Två timmar senare låg det en ny orderbekräftelse i mailen och jag fick ett nytt kort.

Ett år senare köpte jag ett skydd till min padda. Visade sig att jag fick fel skydd!?!? de hade ett artikelnummer för två produkter.. WIN.
De skulle skicka ett nytt asap. Fine, väntade och väntade.. Inget hände. Väntade i två veckor, då tröttande jag IGEN och skrev att jag ville ha pengarna tillbaka men då skrev de att nä men du ska få ditt fodral snart, men väntade IGEN 1 vecka inget hände. Då maila jag IGEN om Arn och då fick jag pengarna.

Att en konsument ska behöva hota med ARN är förjävligt. Nä låt bli Proshop det är sämsta skiten.

Permalänk
Medlem

quizcore.se Handlat där en gång och allt gick bra

Permalänk
Medlem

Electroworld är helt ok, handlat därifrån några gånger och aldrig haft problem

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Rekordmedlem

Har köpt en kamera på pixmania och det var den snabbaste leveransen jag någonsin fått, det tog 21 timmar tills jag hade kameran i handen, ingen annan utländsk näthandlare har varit i närheten av den leveranstiden med normalfrakt. jag har däremot inte behövt kontakta deras suport.
På den tiden man köpte dvder så har jag handlat främst av wesellcd och bigpockets och det har flutit på bra hos dem, jag har handlat tusentals tomskivor, fodral och väskor hos wesellcd och det har aldrig strulat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tog nog sammanlagt 4 veckor för Pixmania att få iväg min vara från lagret. Detta var dessutom efter ett antal påtryckl´ningar från mi sida. De försökte dessutom klämma in en massa försäkringar vid kassan. Där handlar jag inte igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

ProShop verkar vara gamla shg.biz som var hyfsat populär för ett antal år sedan. Prylarna skickas från Danmark. Köpte en Galaxy Nexus där som tyvärr var defekt (frysningar, grafikbuggar etc.). Kunde tydligt visa hur det fungerade på ett fullt fungerade exemplar då jag köpt en ny från webhallen under tiden. Fick pengarna tillbaka. Tjejen som svarade på mina mail till deras kundtjänst var trevlig och lätt att ha och göra med så på den punkten var det bra.

Jag har köpt ett sdkort från wesellcd. De skickar åtminstone vissa saker från Tyskland vilket ibland förklarar de lägre priserna. Man bör dock kolla upp hur det fungerar med garantin då exempelvis TV-apparater har väldigt varierande garantier för pixel-fel beroende på land och tillverkarna vet vilket land ett visst exemplar är tänkt att säljas i. Hade inga problem med minneskortet jag köpte dock. Det anlände ett tag senare i ett kuvert och har fungerat fint sedan dess.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

proshop har bra priser, dock så är deras utlovade leveranstid ett skämt tex "1-3" dagar motsvarar 1-3 veckor! pixmania däremot borde få stänga ner det är världens i särklass mest oseriösa butik, den första och sista gången jag beställde därifrån fick jag en begagnad ide disk (hade beställt en sata) det var ett helvete att få rätt, fick vänta i 2 månader till slut ordnande det sej... vilket var rena turen, andra har blivit helt blåsta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag frågar TS:

Är det värt allt strul bara för att spara några hundralappar? Jag har aldrig haft problem med webhallen.com, inet, komplett, Dustin Home...

Jag handlar även från mindre företag som teknikproffset men i väldigt små summor tills jag märker att de sköter sig. Jag kommer handla komponenter från teknikproffset när denna avdelning börjar komma igång.

Pixmania och proshop har inget bra rykte om sig varken när det gäller kundhantering eller leveranstid. Så då håller jag mig till de butiker som behandlat mig som en kund.

Så ställ dig själv frågan först. Vill du handla från en butik som vet vad de håller på med och vad det är de säljer eller klåpare?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Har handlat en gång från Pixmania, kommer aldrig hända igen. Sämsta kundservicen jag varit med om. I en reklamation så FÖRSVANN, produkten jag reklammerade och jag var tvungen att jaga på dem flera gånger för att dom skulle klämma ur sig det och sedan hade dom mage att säga att jag inte får någon ersättning för det för det tog för lång tid för mig att kräva ersättning, men vänta nu? Jag kan väl inte kräva ersättning för att dom har tappat bort något om jag inte vet att de har tappat bort det. Så det slutade med att jag blev utan pengar och minneskort. Det var några år sedan så det var inte helt billigt med ett 16GB minneskort.

Skrivet av bullen181:

Har bara köpt skivor och liknande därifrån och jag har då inte haft några problem med det, iofs aldrig testat reklamera något där så...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Liontech är dynga. Dyra och riktigt sunkig personal med kass attityd.

Kan väll inte vara sunkiga med de fraktpriserna. 99 kr på en liten dongle som kostar 350 kr, men det gäller ju att vara billigast på prisjakt.