Asus PB278Q – 27-tummare med PLS-panel

Permalänk
Melding Plague

Asus PB278Q – 27-tummare med PLS-panel

Ytterligare en 27-tummare hittar till testlabbet och denna gång gäller det Asus PB278Q med PLS-panel, som ska vara en funktionell skärm för den med krav på färgkvalitet och bildåtergivning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju grym ut... undra vilken som är bäst för fotoredigering mellan den här och dellen ni testade förut.
Jag är sugen på att köpa en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt fin ut, men bitch PLS - kanske dags att slopa VGA?

Permalänk
Medlem

Gött med en recension på denna! Får läsa igenom noggrant senare. Sitter i valet och kvalet mellan denna och ASUS 144hz variant

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt med dessa recensioner! Vågar fan inte köpa en Dell med tanke på alla som får skicka fram och tillbaks för att få en ok skärm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Trevligt med en till skärmrecension!

Ser fram mot fler av dem!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem

Asus kan sina grejer! Visst kliar det i köpefingret nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har själv denna skärm sedan 5 månader tillbaka och är inte annat än ruskigt nöjd, är gamer och märker inte av några problem med skärmen på detta område heller.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Gött med en recension på denna! Får läsa igenom noggrant senare. Sitter i valet och kvalet mellan denna och ASUS 144hz variant

Jag tror du uppskattar PB278Q mer än 144hz, dock så krävs det lite pulver i grafikkortet om du gör nåt krävande... men i längden så blir det nog roligare

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Vad är PLS?

Permalänk
Medlem

Vet att denna fråga ställts förut men har aldrig sett ett svar på den, var kommet tapeten ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Gött med en recension på denna! Får läsa igenom noggrant senare. Sitter i valet och kvalet mellan denna och ASUS 144hz variant

2560x1440 är riktigt trevligt, du kommer inte att ångra dig om du väljer det alternativet.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Vad är PLS?

Samsung Electronics introduced technology named Super PLS (Plane-to-Line Switching) with the intent of superseding conventional IPS. It seems that Samsung adopted PLS panels instead of AMOLED panels because AMOLED panels still have difficulties in realizing full HD resolution on mobile devices. PLS technology is Samsung’s new wide-viewing angle LCD technology, and it is known as a similar technology to LG’s IPS technology.[8]
Samsung claims the following benefits of Super PLS (commonly referred to as just "PLS") over IPS: [9]
Further improvement in viewing angle
10 percent increase in brightness
Up to 15 percent decrease in production costs
Increased image quality
Flexible panel

http://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel

Permalänk
Medlem

Fin som fan! Men ny är den väl inte?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LinusNeuman:

Vad är PLS?

Det står för Plane to Line Switching och är en typ av IPS (In Plane Switching) från Samsung. Den ska vara lite ljusare och lite billigare än andra typer av IPS-paneler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Angående vad PLS är, tänker inte låtsas som om jag kan skärmar särskilt bra men anandtech hade en bra beskrivning i sin recension:

Citat:

While similar to IPS, PLS is designed to have a advantages over traditional IPS. First, it has a higher level of transmittance, so more light gets through each individual cell. This allows you to use either a lower powered backlight, or to have a brighter display, both of which lower the power output required for a certain screen brightness. Second, as each cell allows more light though, you can pack them tighter allowing for displays with a higher pixel-per-inch count while keeping light output higher. PLS also claims to have better viewing angles for color and contrast in comparison to IPS.

Förövrigt så har jag haft denna skärm i ett par månader nu och jag är riktigt nöjd. Sysslar med allt från hobby programmering till hobby video redigering till spel som Dota 2 och CS:GO, fungerar utmärkt till allt. Det enda jag ändrat i inställningarna är ljusstyrkan som jag tog ner lite. Kan även instämma med att när man en gång tar steget till 2560x1440 finns det ingen återvändo, dat workspace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vet att denna fråga ställts förut men har aldrig sett ett svar på den, var kommet tapeten ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill minnas att det är en custommålning som gjordes efter vinnande bidraget till den nya swecmusmattan.

Ont: Trevligt ^^ dock väntar jag fortfarande på att OLED ska komma ner till humana priser och även komma till datorskärmar.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Jag tror du uppskattar PB278Q mer än 144hz, dock så krävs det lite pulver i grafikkortet om du gör nåt krävande... men i längden så blir det nog roligare

Skrivet av bandite:

2560x1440 är riktigt trevligt, du kommer inte att ångra dig om du väljer det alternativet.

Väl medveten om det. Det lutar mest åt den här skärmen dock för vibben jag får är att den inte är dålig för spel ändå. Allt är väl ett upsving mot min antika (2006) Benq skärm. Vi får se när skatteåterbäringen dyker upp hehe

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Funderade på denna ett tag. Upplösningen och PLS-panelen lockade men 60Hz blev tyvärr "deal-breakern".
Det finns ännu inte någon skärm på 27" med IPS/PLS panel, hög upplösning(2560x1440+) samt en uppdateringsfrekvens på 120Hz, på marknaden.

Permalänk
Snusfri

Alltid trevligt med välskrivna och kvalitativa recensioner.

Som jag med flera sa i det förra skärm-testet så skulle vi gärna vilja se att Thomas Ytterberg gjorde ett test av några "Korea-skärmar", tex Achieva Shimian QH270-Lite (Den jag har) Catleap Q270, Crossover samt en ny intressant skärm vid namn QNIX QX2710 LED Evolution ll som skall köra med Samsungs PLS panel och se hur de verkligen står sig mot de 27" 2560x1440 skärmar som säljs för nästan alltid dubbla priset här i Sverige.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag älskar denna skärm, gick från 1920x1080 TN, omg vilken skillnad. HD-material och spel ser sjukt bra ut. "never go back".

NCIX Tech Tips: http://www.youtube.com/watch?v=F5iCuzYLN3w

ps: spelar inte "twitch shooters" så jag tycker inte att skärmen är långsam.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

2560x1440 är riktigt trevligt, du kommer inte att ångra dig om du väljer det alternativet.

Jag ångrar mig, texten blir helt enkelt för liten, man måste anstränga sig mer för att läsa mindre text.

Nu kan man ställa in webläsare på att zooma något men det medför att vissa siter ser lite konstiga ut. I utvecklings miljön går det att ställa in en större font. Så visst kan man göra mycket för att komma runt det men det blir aldrig perfekt.

Var nära på att byta ut min 24" hemma efter att ha fått en 27" på jobbet men insåg ganska snabbt att det inte blir något byte.

Visst har 2560x1440 sina fördelar, man får plats med mer på skärmen men det är egentligen ett väldigt litet "problem" på 1920x1200. Och visst kan man sätta ner upplösningen på en 27" men kör man inte tänkt upplösning så får man räkna med att skärpan är långt ifrån på top.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knugen1:

Funderade på denna ett tag. Upplösningen och PLS-panelen lockade men 60Hz blev tyvärr "deal-breakern".
Det finns ännu inte någon skärm på 27" med IPS/PLS panel, hög upplösning(2560x1440+) samt en uppdateringsfrekvens på 120Hz, på marknaden.

Jodå det finns det visst, Eizo Coloredge men dom kör med varannan ruta helsvart för att minimera eftersläpningar. Frågan är bara hur mycket vill du spendera för att få en?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jodå det finns det visst, Eizo Coloredge men dom kör med varannan ruta helsvart för att minimera eftersläpningar. Frågan är bara hur mycket vill du spendera för att få en?

Skickades från m.sweclockers.com

De 27 tummarna ur Coloredge jag kunde hitta på deras hemsida hade inte 120Hz, har du någon länk till produkten du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

2560x1440 är riktigt trevligt, du kommer inte att ångra dig om du väljer det alternativet.

Jag siktar på 2560x1600 (16:10) men kan hålla med om att högre upplösning är underskattat !
Priserna börjar bli överkomliga nu, farligt farligt..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt off-topic men...

Vet inte om Thomas Ytterberg läser kommentarerna här men jag är på jakt efter en TV i 55tum och större. Hade varit roligt att höra vad ett "proffs" skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag ångrar mig, texten blir helt enkelt för liten, man måste anstränga sig mer för att läsa mindre text.

Nu kan man ställa in webläsare på att zooma något men det medför att vissa siter ser lite konstiga ut.

https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/nosquint/

Citat:

NoSquint allows you to adjust the text-only and full-page (both text and images) zoom levels as well as color settings both globally (for all sites) and per site.

Blir med hjälp av detta inga konstiga visningar av siter pga att textstorlek och grafikstorlek blir oense. Jag använder det med belåtenhet till Firefox. Finns för Chrome också, såg jag.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Ännu en 16:9 skärm. Suck.
Om något så borde dessa arbetsskärmar vara de som behöver 16:10 mest, men tydligen inte enligt tillverkarna.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/nosquint/

Blir med hjälp av detta inga konstiga visningar av siter pga att textstorlek och grafikstorlek blir oense. Jag använder det med belåtenhet till Firefox. Finns för Chrome också, såg jag.

Hittade inte det för crhome. Dessutom känns det lite jobbigt att ställa in varje sida man besöker individuellt. Ex på en sida ska man zooma texten 110 och resten 105, en annan kräver tvärtom o.s.v?`

Jag har inte själv använt nosquint och det ser ju ut som att det finn en del som gillar det men perfekt verkar det inte vara.

Tack för tippset dock!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

16:10 tack! Grr!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB