General Electric kyler ultraportabla datorer och surfplattor med piezoelektrisk lunga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hehe. Tänk vad stressande att höra sin dator andas. XD (jk)

Bara en tidsfråga innan datorn får hostattacker pga allt damm i datorn

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Hehe, vilken timing...

Men det här var en intressant utveckling! Får hoppas att integrationen går snabbt.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Bara en tidsfråga innan datorn får hostattacker pga allt damm i datorn

Tror man får uppgradera sitt antivirus så det klarar av lunginflammation, influensa, förkylning, feber osv...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the_man550:

??

Permalänk

PWM fläktar har en tendens att låta illa på låga volt (puls ljud), undra då hur denna kommer bete sig mot sånt eftersom den är byggd på det sättet.

Blev mer intresserad av det tillgjorda 80c testet, eller kanske ska man säga väldigt skeptisk.

Skrivet av flashen:

För att ge ett seriöst intryck etc. kanske går hem i staterna ^^

Låter lite som Top Gear då de åker till USA men det får inte se ut som att de har kul.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det jag funderar på är att eftersom den i princip hyperventilerar, borde den inte dra in den varma luften den precis spottat ut innan den hinner blanda sig med omgivningen? Det skulle ju göra den ganska värdelös

Det är möjligt att detta skulle kunna hända, men luften den suger in kommer alltid vara lite kallare och lite kan höra mycket på te.x surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Mycket prat om allt utom hur bra kylningen faktiskt är, så tyvärr säger detta ingenting.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Varför ska allting bli tunnare?

Snart kommer väl telefonerna gå av när man stoppar dem i fickan xD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Den enda fördel jag ser med denna mot en fläkt är att den är mindre. Jag har svårt att tänka mig att denna ska kunna flytta ens i närheten av samma luftmängd i ungefär samma storlek. Sen betyder inte mindre delar att den per automatik är mer driftsäker. Släpper limmet i kanten så den läcker luft eller om materialet förlorar delar av sin elasticitet så blir den snabbt värdelös. Dagens fläktar klarar sig extremt länge och det är inte precis ett problem när de promille fläktar som finns går sönder och måste bytas.

Sen klarar denna kylare inte av större kylflänsar där luften inte hinner ut innan "lungan" drar in ny luft. Alltså är den värdelös för stationära ändamål. Den plats jag kan tänka mig dessa är uteslutande mobiltelefoner och surfplattor, men dessa kommer knappast utvecklas mot att bli mycket värmare med tanke på kravet på batteritid.

Det som är bra med denna sak är som det står i nyheten att den är hälften så tjock som en extremt liten fläkt, drar mindre ström och låter mindre. Den är alltså som du säger värdelös för en stationär dator och de påstår heller inte att den ska användas för stationära datorer. Alltså kommer den mest troligt bara användas för mobiltelefoner, surfplattor och lågpresterande tunna laptops. Där är den däremot (som det verkar iaf) bättre än en minimal fläkt på tre av fyra viktiga punkter. Den fjärde (enligt mig) viktiga punkten som de inte berör är luftflödet. Är den hälften så stor, drar mindre ström och tystare hjälper inte om den skulle ge 1/10 av luftflödet t.ex. Då kommer den bara användas till mobiltelefoner och annat som idag är flöktlöst för att möjliggöra en prestandaökning där.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det jag funderar på är att eftersom den i princip hyperventilerar, borde den inte dra in den varma luften den precis spottat ut innan den hinner blanda sig med omgivningen? Det skulle ju göra den ganska värdelös

Ren spekulation: Det kanske går att få plattorna att följa ett rörelsemönster där de kan vridas i förhållande till varandra, som pumpar luften från ena sidan till andra? Lite svårt att förklara hur jag menar utan att visa, men...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Foretagets HSE som satter stopp for att gora sant dar utan skyddsglasogon, pa vissa arbetsplatser maste man t.ex halla i racken vid trappor osv - samt alltid bara hallare till kaffekoppen, sa man inte branner sig. Forstor precis ^^

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Varför har alla i filmen skyddsglasögon?! Dom sitter ju med kostym? Löjligt haha

Kanske för att experimentell utrustning kan gå sönder - små men jäkligt vassa flisor kan sticka iväg med en farlig fart. En kostymnisse kan alltid gå till Armani och köpa en ny kostym - du kanske vet var man köper nya ögon?

Citerar gärna Charlie Christensen / Arne Anka "Att tänka innan man talar är som att torka sig i arslet innan man skitit..."

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske går att kombinera med något hjärtklaffsliknande system för att suga in kall luft från ena håller och blåsa ut varm luft åt andra hållet. Eller varför inte vätskekylning med ett konstgjort hjärta som pumpar runt kylmediet som kyls via den konstgjorda lungan. Självklart så bör maskinen köra operativsystemet ANDROID.

Precis - och tillverkas av Saitek/MadCatz i deras CYBORG-serie!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske går att kombinera med något hjärtklaffsliknande system för att suga in kall luft från ena håller och blåsa ut varm luft åt andra hållet. Eller varför inte vätskekylning med ett konstgjort hjärta som pumpar runt kylmediet som kyls via den konstgjorda lungan. Självklart så bör maskinen köra operativsystemet ANDROID.

Produktnamnet kan bara bli Marvin

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Ren spekulation: Det kanske går att få plattorna att följa ett rörelsemönster där de kan vridas i förhållande till varandra, som pumpar luften från ena sidan till andra? Lite svårt att förklara hur jag menar utan att visa, men...

Jag förstår precis vad du menar, blir lite av en vågrörelse, eller typ som mellan skon och marken när man går. Det var så jag trodde det skulle funka men det verkar ju inte så enligt videon..
Aja, det ska bli kul att se hur det utvecklas

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte se filmen utan att aktivera adblock för sweclockers.com i min browser (Firefox 18.0). Har sett problemet några gånger tidigare, men det kanske är något ni kan se över.

I övrigt en intressant sak de har där som säkert går att vidareutveckla till något bra. T.ex. flödeskontroll, kapacitet och livslängd (materialutmattning borde spela in) är saker som jag skulle vilja veta mer om.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Breathtaking technology

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Den gör så ganska sällan men det förekommer några enstaka gånger i månaden. Felrapport uppenbarligen, därav just 128C. Tyckte det var lite ironiskt att det hände när jag satt och kollade på en film om kylning bara...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Alltid kul med innovation. Jag undrar dock varför alla har säkerhetsglasögon på sig under intervjuerna. Känns lite överflödigt, men deras teknologi fungerar kanske så pass bra att luftflödet hade torkat ut deras ögon utan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Mycket prat om allt utom hur bra kylningen faktiskt är, så tyvärr säger detta ingenting.

Visst var det mycket prat, och om man kan lita på filmen, vet jag inte! Men den visade ju en kraftig sänkning av tempen. Och stämmer det, är det imponerande!

En sak jag kom att tänka på är att om plåtarna som andas, börjar att gnissla efter flera års användning, hur roligt är det då?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En sak jag kom att tänka på är att om plåtarna som andas, börjar att gnissla efter flera års användning, hur roligt är det då?

Jag funderar på hur de kommer att hantera och klara sig från damm, vilket datorer har en stor tendens till att samla på sig..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Hedersmedlem

Hade velat sen temperaturen på ultrabooken och att dom gjorde en jämförelse med vanliga kylningen. Visserligen trevligt med en tystare kylning men det är inte mycket spelrum i temperatur som så kompakta datorer har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Tycker piezoprylarna som används inom sjukvård osv borde vara lämpligare, där finns det ju prylar som "andas" in åt ett håll och "andas ut" åt ett annat håll, inte som den i artikeln, som bara andas in och ut samma luft

http://www.pi-medical.net/images/micro_diaphragm-piezo_pumps....

Jag undrar om det inte är samma sak. Dessa kanske inte har uttryckta eller "artikulerade" ventiler, men det är ju membanpumpar likafullt. Det är lite hype att jämföra med lungor. Visst, lungor är i princip membranpumpar, men membranpumpar är heller inget egentligt nytt och lungornas funktion är ju knappast primärt att pumpa luft. Luftpumpningen är en bieffekt av behovet att ventilera själva kroppen.

Å andra sidan finns det många faktorer när det gäller kylning. Det kan mycket väl fungera även om det inte "makroskopiskt" finns en klar ingång eller utgång för luften.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte de va skoj att alla som de intervjuade hade skyddsglasögon?

Smart alternativ lösning iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Varför ska allting bli tunnare?

Snart kommer väl telefonerna gå av när man stoppar dem i fickan xD

Nej, vaddå - Nokia gör ju saker tunga, klumpiga och stora igen! Så satsa på Nokia om du vill ha lite hederlig 1900-tals tjocklek igen!

Permalänk
Medlem

Låter intressant, men kommer inte samma varma luft som pumpas ut även åka in igen när den befinner sig i trånga utrymmen i mobiler, plattor och laptops? Känns som att de måste dirigera luftflödet på något bättre sätt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nej, vaddå - Nokia gör ju saker tunga, klumpiga och stora igen! Så satsa på Nokia om du vill ha lite hederlig 1900-tals tjocklek igen!

Med satan vilken bra kvalite de har om man jämför och vilket bra gränssnitt, samt hur bra windows flyter om man jämför med de flesta Android och inte minst ios.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Allt snack om lungor och andra organ (Hjärta) etc snart är datorerna sånna hära persocom från Chobits http://en.wikipedia.org/wiki/Chobits

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

Allt snack om lungor och andra organ (Hjärta) etc snart är datorerna sånna hära persocom från Chobits http://en.wikipedia.org/wiki/Chobits

Jag har sett fram emot walking, talking, super-computers i väldigt många år nu
Chobits ftw

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |