För mycket tid över på jobbet..

Permalänk
Medlem

För mycket tid över på jobbet..

Hej,

Jag jobbar som IT-Tekniker på ett mellanstort företag med cirka 100 anställda. Jag sköter mina arbetsuppgifter och lite därtill. För 3 veckor sen började jag spela LoL och är såklart sugen på att spela mer. Jag pendlar 1 ½ timme till jobbet och när jag kommer hem har jag sällan tid för att spela spel.

Frågan är alltså,

Kan jag spela LoL på jobbet?
Om jag jobbar effektivt på morgonen har jag ungefär 3 timmar "dötid" på eftermiddagen. Tekniskt så går det, jag har en bra laptop och eget kontor.
Vi är 3 stycken som jobbar med det tekniska på företaget, jag jobbar med support och sen en med drift och sen en IT-Ansvarig.

Är det omoraliskt/riskabelt?
Eftersom jag inte varit på företaget speciellt länge så är det såklart riskabelt, jag vet inte än hur deras infrastruktur ser ut och hur mycket av trafiken dom övervakar.

Jag hör gärna vad ni har att säga och gärna input om nån gjort nått liknande.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera det. Leta hellre rätt på nått projekt du kan lägga tiden på. Vidareutbilda dig på egen hand och håll dig uppdaterad med utvecklingen. Om du sitter och spelar spel på arbetstid kan det klassas som maskning och t.om. arbetsvägran vilket är skäl till avskedning. Om du har för lite och för lätta arbetsuppgifter ta ett snack med din chef och så går det nog att hitta ytterligare saker att göra - se bara till att du får motsvarande påökning på lönen också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Det låter ju verkligen inte som en bra ide'.
Det händer att vi kör Starcraft på vårat jobb, men det är isåfall efter ordinarie arbetstid.
Att sitta och spela under vanlig arbetstid kan ju ytterst lätt leda till att du får sparken om du blir påkommen.

Försök hitta någon mer konstruktiv sysselsättning som har mer med jobbet att göra, typ något sidoprojekt som du finner intressant att pyssla med.

Jag skulle iallafall aldrig få för mig att spela på arbetstid, men du gör givetvis som du vill.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Skulle inte rekommendera det. Leta hellre rätt på nått projekt du kan lägga tiden på. Vidareutbilda dig på egen hand och håll dig uppdaterad med utvecklingen. Om du sitter och spelar spel på arbetstid kan det klassas som maskning och t.om. arbetsvägran vilket är skäl till avskedning. Om du har för lite och för lätta arbetsuppgifter ta ett snack med din chef och så går det nog att hitta ytterligare saker att göra - se bara till att du får motsvarande påökning på lönen också!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JesperT:

Det låter ju verkligen inte som en bra ide'.
Det händer att vi kör Starcraft på vårat jobb, men det är isåfall efter ordinarie arbetstid.
Att sitta och spela under vanlig arbetstid kan ju ytterst lätt leda till att du får sparken om du blir påkommen.

Försök hitta någon mer konstruktiv sysselsättning som har mer med jobbet att göra, typ något sidoprojekt som du finner intressant att pyssla med.

Jag skulle iallafall aldrig få för mig att spela på arbetstid, men du gör givetvis som du vill.

Ni har rätt. Blev alldeles för lockande och behövde nog bara höra att det var en dum idé.
Satsar nog på att certifiera mig istället.
Tack för svar!

Permalänk
Entusiast

Det är bättre att sitta med en kopp kaffe i handen och stirra på en blank datorskärm än att sitta och spela om någon kommer in när du har dödtid. Argumentet att det inte fanns något annat att göra fungerar aldrig någonsin i praktiken. Har du tråkigt kan du ju alltid surfa runt på internet för det är lättare att förklara som fortbildning. Det är även betydligt med social accepterat att sitta och läsa aftonbladet på arbetstid än att spela spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det är allt vanligare att man på jobb idag inte har någon bestämt arbetsvecka och man kan komma och gå lite som man vill. Ej att förväxla med flextid där man ändå ofta brukar ha 40h vecka. På mitt jobb finns det absolut ingen som stannar kvar på jobbet om den ej har något att göra för dagen.

Däremot är det samtidigt vanligt att 40h inte räcker för de uppgifter som företaget kräver av en och TS verkar ha ett tafatt arbete. Så mitt råd till TS är att kämpa och lär sig så mycket som hen kan och sedant eventuellt byta jobb.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NerdHerd:

Ni har rätt. Blev alldeles för lockande och behövde nog bara höra att det var en dum idé.
Satsar nog på att certifiera mig istället.
Tack för svar!

Måste bara säga:
Skönt att läsa om någon som tar sitt förnuft tillfånga och satsar på jobbet på jobbet. Var nästan rädd att höra något i stil med "Nä jag sa upp mig, chefen skällde på mig för att jag sov igenom en hel dag", "Hur många sjukdagar kan man ta ut innan man tjänar för lite?" eller "Behöver jag vara medlem i facket för att få rätt mot arbetsgivaren när jag suttit och spelat på jobbet?". Men, idag blev jag positivt överaskad av ett "Satsar nog på att certifiera mig istället."

Tack TS.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Men snälla nån

Jag har aldrig varit med om att det inte finns att göra på jobbet, man ser helt enkelt till att skapa nytt arbete.

Jobbar som maskinställare på en plastindustri, och när alla maskiner går och man tjänar pengar och inget brådskande arbete väntar så brukar jag göra service på maskiner, städa, kolla om lampor behöver bytas, göra något förbättringsprojekt, hitta förbättringsmöjligheter eller hjälpa någon av mina kollegor Det finns inget värre än ett jobb utan jobb !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Frågeställningen är inte så enkel om man börjar fundera på saken. För mig finns det två sätt man kan se på anställningen. Den första är att du anställd och får betalt för att arbeta åtta timmar varje dag och den andra är att du är anställd för att utföra en uppgift. I det första fallet är det självklart att tiden du är på arbetet inte får spenderas genom att spela spel. I det andra är dock inte lika självklart...

Det låter som att NerdHerd har specifika arbetsuppgifter, då kanske det går att motivera att få spela/surfa facebook etc. Då om TS ändå klarar sina överenskomna uppgifter. Är det verkligen arbetstagarens ansvar att förse sig själv med arbete i detta scenario? TS kommer då att arbeta "gratis" för företagets vinst.