Permalänk
Medlem

Läxhjälp needed

Skulle behöva hjälp med ett par frågor då jag bokstavligen talat somnade på lektionen då vi gick igenom ämnet! :S
Går första gymnasieåret på tekniklinjen så det är inget superavancerat. Om ni svarar på frågorna skriv gärna eventuella källor, formler och uträkningar, behöver ju trots allt försöka lära mig det också.

(1kWh= 3,6 MJ)
Fråga 1:
Ett färdigladdat bilbatteri innehåller 70 Ah (Amperetimmar) och är laddat till 12 Volt. Hur många 12 Volts bilbatterier behöver du för att lagra 1 kWh?

Fråga 2:
Hur många mobiltelefonbatterier behövs för att lagra 1kWh? (valfri mobiltyp)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. W = VA
2. Två Nokia och fyra Samsung.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

1. W = VA
2. Två Nokia och fyra Samsung.

Säger mig inte så mycket :/
Utveckla gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Säger mig inte så mycket :/
Utveckla gärna

Han vill inte göra dina läxor åt dig, och det vill förmodligen ingen annan heller. Läs i boken eller fråga din lärare, det är grundläggande grejer så det kan inte ta många minuter att lista ut hur det fungerar.

Formel för elektrisk effekt:

Effekt (W) = Ström (A) * Spänning (V).

När W definieras som Joule/s (Newtonmeter per sekund):

W = J/s (och således) W = (N*m)/s

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ta ett par minuter att läsa om Effekt. Jag mistänker att det är det ni ska lära er om När det handlar om el så är det ganska lättbegripligt dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Han vill inte göra dina läxor åt dig, och det vill förmodligen ingen annan heller. Läs i boken eller fråga din lärare, det är grundläggande grejer så det kan inte ta många minuter att lista ut hur det fungerar.

Formel för elektrisk effekt:

Effekt (W) = Ström (A) * Spänning (V).

När W definieras som Joule/s (Newtonmeter per sekund):

W = J/s (och således) W = (N*m)/s

Tack
Tvingar ingen att göra mina läxor åt mig, bad enkelt och ärligt om hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Tack
Tvingar ingen att göra mina läxor åt mig, bad enkelt och ärligt om hjälp.

Det är en sak att be om hjälp, det är en annan att be om svaren + uträkningar för att slippa göra det själv

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Läs läroboken.

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM