Värde på att jobba hemifrån

Permalänk
Medlem

Värde på att jobba hemifrån

Har råkat ut för en utdragen löneförhandling med min chef då jag inte är nöjd med årets löneförhöjning på drygt 2%. Ett alternativ för att få upp lönen enl. chefen är att avsäga sig rätten att jobba hemifrån. Det är en av punkterna som vi ska diskutera i samband med nästa möte.

Jag undrar om någon har varit i liknande situation och vad möjligheten att jobba hemifrån värderades till?
Hur många procents löneförhöjning resulterade det i?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara högst personligt hur mycket möjligheten till jobb hemifrån är värd. Om du nu tycker att du är värd mer än 2% löneförhöjning, varför inte trycka mer på de områden och kvalitéer som du utvecklat sedan senaste löneförhandlingen?

Permalänk
Medlem

Möjligheten att jobba hemifrån är värd olika mycket för olika personer. När jag jobbade 5 mil härifrån så hade jag utan tvekan kunnat gå ner 5000 i lön i utbyte mot att jobba hemifrån, men hade jag bott på promenadavstånd från jobbet så skulle jag inte värdera det till mer än ett par hundra. Känns som en omöjlighet att värdera en sån grej, det är du som avgör vad det är värt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det måste ju vara högst personligt hur mycket möjligheten till jobb hemifrån är värd. Om du nu tycker att du är värd mer än 2% löneförhöjning, varför inte trycka mer på de områden och kvalitéer som du utvecklat sedan senaste löneförhandlingen?

Självklart rätt att det är personligt, men som alltid hoppas jag att någon annan har gjort ett vettigt förarbete. Jättebra förslag, jag har dock varit föräldraledig i nästan ett helt år, får köra med att jag har utvecklats på det personliga planet.

Skrivet av SueCia:

Möjligheten att jobba hemifrån är värd olika mycket för olika personer. När jag jobbade 5 mil härifrån så hade jag utan tvekan kunnat gå ner 5000 i lön i utbyte mot att jobba hemifrån, men hade jag bott på promenadavstånd från jobbet så skulle jag inte värdera det till mer än ett par hundra. Känns som en omöjlighet att värdera en sån grej, det är du som avgör vad det är värt för dig.

Tolkar det som ett handfast tips då jag har nästan 5 mil till jobbet enkel väg, värde på att jobba hemifrån en dag i veckan: 5000/5=1000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock varför din chef inte vill att du jobbar hemifrån? Vill han att mindre skall bli gjort på dagarna eller? Där jag arbetar anses det bara bra om man arbetar hemifrån t.ex. en dag i veckan då det resulterar i att mer hinns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Har råkat ut för en utdragen löneförhandling med min chef då jag inte är nöjd med årets löneförhöjning på drygt 2%. Ett alternativ för att få upp lönen enl. chefen är att avsäga sig rätten att jobba hemifrån. Det är en av punkterna som vi ska diskutera i samband med nästa möte.

Jag undrar om någon har varit i liknande situation och vad möjligheten att jobba hemifrån värderades till?
Hur många procents löneförhöjning resulterade det i?

Konstig inställning din chef har. Det är ju som att hen indirekt inte litar på sina anställda när hen säger så där... Personligen jobbar jag hemma någon gång i veckan och får mycket mer gjort när det är rätt typ av uppgifter, adminstuff. För mig är det väldigt mycket värt att kunna få jobba hemma.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Dessutom, skulle alla jobba hemifrån eller från valfri ort hade arbetsgivarna sparat in en del kr i lokalkostnader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är ju dock varför din chef inte vill att du jobbar hemifrån? Vill han att mindre skall bli gjort på dagarna eller? Där jag arbetar anses det bara bra om man arbetar hemifrån t.ex. en dag i veckan då det resulterar i att mer hinns med.

Skrivet av Jilted:

Konstig inställning din chef har. Det är ju som att hen indirekt inte litar på sina anställda när hen säger så där... Personligen jobbar jag hemma någon gång i veckan och får mycket mer gjort när det är rätt typ av uppgifter, adminstuff. För mig är det väldigt mycket värt att kunna få jobba hemma.

Hens, och hela företagets, uttalade hållning är att jobbet ska göras från kontoret, men visst känner jag av en viss brist på förtroende. Håller med om att en dag hemma är perfekt för att grotta ner sig i projekt/utredningar och att komma ikapp med gammalt crap då man får tillfälle att jobba ostört.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Jobba hemma är helt fantastiskt. Inte för ofta men 1-3 dagar i månaden måste man nästan jobba hemma för att hinna med allt jobb.
Sitter man på jobbet får man ju hjälpa varenda jävel 24/7. Är det inte något med IT-systemet så är det en skrivare med papperstopp som kollegorna får panik över.

När man är hemma kan man börja jobba direkt när man vaknar (och tagit en kopp kaffe), man kan ha vettig musik på i bakgrunden utan hörlurar. Du slipper alla störningsmoment förutom telefonen och det är allmänt bekvämare.

Jag säger att möjlighet att jobba hemma är väldigt nödvändigt.

Men hur kan arbetsgivaren neka det? Har de haft lökar som bara "jobbat" hemma och inte visat något resultat?
Isåfall är det väll bara att visa att du gör det du ska när du är hemma så borde inte detta vara något som kan stoppa en löneökning?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |