Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade grafikdrivrutinerna igår till de senaste och har efter det fått artefakter i xbmc. Inte under filmvisning men i menyerna är det väldigt fult. Någon annan som fått erfara detta?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag uppdaterade grafikdrivrutinerna igår till de senaste och har efter det fått artefakter i xbmc. Inte under filmvisning men i menyerna är det väldigt fult. Någon annan som fått erfara detta?

Jag läste något om detta på annat forum, lösningen var att gå tillbaka till den gamla drivrutinen. Någon sa att INTEL skulle ha draget tillbaka den nya drivern men det verkar ju inte så då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe självklara inställningar? Jag provade runt en hel del och allt jag lyckades få fram var väldigt mycket lagg tills jag ställde in det exakt som du förelosg.

I vilket fall som helst så stötte jag på en serie igår som började bli smått ursynk på mitten och sen gick det bara utför. Genom att gå in i inställningar och sätta tillbaka alla inställningar till standard och sen starta videon igenom så blev det rätt. Visst nu laggar det något vid panorering igen. Det är mycket möjligt att det hade räckt med att stoppa/starta avstnittet för att få det i sync igen? Detta är första gången sen jag ställde om till dina inställningar som jag åkter på sync problem.

Du hade nog bara behövt starta om videon så hade det fungerat.
Enda gången jag kan få ur sync video/ljud är när det är fel på filen.
Men sen som sagt så tappar den inställningarna om du tabbar ur XBMC. Då måste du starta om videon för att det ska bli syncat till 24hz igen.
Annars kör den samma som du har i windows.
Men det kanske kan hända om man har otur om man bara pillar runt i menyerna. Så skulle det bli något problem prova bara starta om videon så löser det sig nog.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du hade nog bara behövt starta om videon så hade det fungerat.
Enda gången jag kan få ur sync video/ljud är när det är fel på filen.
Men sen som sagt så tappar den inställningarna om du tabbar ur XBMC. Då måste du starta om videon för att det ska bli syncat till 24hz igen.
Annars kör den samma som du har i windows.
Men det kanske kan hända om man har otur om man bara pillar runt i menyerna. Så skulle det bli något problem prova bara starta om videon så löser det sig nog.

Ja du har rätt, det löser sig efter att man startat om videon men på vissa filer kommer det ganska snart igen. Kör man dock med "default" inställningar så verkar det inte bli några problem med synken.

Den är nu inställd på att synka vid start och stop, har du provat att synka oftare? Vad händer då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En polare köpte en lika dan NUC som jag har här om dagen.
Men i hans NUC har han en vit kontakt med 2 "kontakter" i.
Det har jag inte i min NUC.
Det är exakt samma modell så vet inte vad det är för något eller varför jag inte har den kontakten men han har den?!
Någon som har koll på vad det är och varför det är olika för oss?

Det är kontakten jag ringat in i rött:

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

En polare köpte en lika dan NUC som jag har här om dagen.
Men i hans NUC har han en vit kontakt med 2 "kontakter" i.
Det har jag inte i min NUC.
Det är exakt samma modell så vet inte vad det är för något eller varför jag inte har den kontakten men han har den?!
Någon som har koll på vad det är och varför det är olika för oss?

Det är kontakten jag ringat in i rött:
http://forumbilder.se/CE01J/nuc-nuc-11.jpg

Garanterat en alternativ strömanslutning för att göra det enklare för andra tillverkare.
NUC'en är ju egentligen ett format-koncept som Intel gjort ett system av.
Så du har frontpanel kontakter m.m.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden men inte sett något klart om den kan spela iso blu-ray 3d genom typ PowerDVD för XBMC klarar inte 3d än väl (framepacking)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skijeppe:

Har skummat igenom tråden men inte sett något klart om den kan spela iso blu-ray 3d genom typ PowerDVD för XBMC klarar inte 3d än väl (framepacking)?

Har inte testat själv iofs (kör SBS istället) men det skall fungera med rätt mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ingen som läst någon mer om release datum för i5 varinaten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Ingen som läst någon mer om release datum för i5 varinaten?

Slutet på andra kvartalet har intel sagt.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ja du har rätt, det löser sig efter att man startat om videon men på vissa filer kommer det ganska snart igen. Kör man dock med "default" inställningar så verkar det inte bli några problem med synken.

Den är nu inställd på att synka vid start och stop, har du provat att synka oftare? Vad händer då?

Hej,

jag har också försökt få till inställningarna på min NUC och testade zOlid's förslag, dvs på med "allt".
Men då drabbas jag av läppsynk-problem.

Kör jag med default, dvs ingen synkning alls, blir det micro-stutter, ryckningar vid panoreringar
och vid snabba förflyttningar.

Men nu kanske jag har hittat en inställning som funkar.
Jag har "Justera uppdateringsfrekvens till att matcha video" avslagen,
men "Synkronisera uppspelning till display" på, med Videoklocka som synkmetod.
Jag får inga dropped frames.

Kanske mina inställningar funkar för dig också?

Per

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla er som bidragit till en mycket informativ och matnyttig tråd! Skaffade en Intel NUC primärt för att kunna kika på de olika kanalernas Play-tjänster. Samt att jag tyckte alla medieboxar hade nån svaghet, från alltför klen processor till avsaknad av Gigabit Ethernet.

Är lite nyfiken på era grafikinställningar. Jag tycker TV-bilden (kikar via webbläsare) är ok, men att datormaterial som till exempel digitalbilder får överdrivet bjärta färger. Har gått igenom grafikkortsinställningarna flera gånger och visst har det blivit bättre, men jag undrar fortfarande om det finns någon "mirakelinställning" som jag missat.

Tacksam för alla tips!

//Per

Permalänk
Medlem

Har nu också införskaffat mig en NUC, som jag tänkt använda som HTPC. Som OS tänkte jag köra Windows 8 men funderar på om man behöver installera (har nån nytta av) vissa drivrutiner som "AHCI: Intel® Rapid Storage Technology Driver", "Intel® Rapid Start Technology", samt Intel® Smart Connect Technology? Ni som kör Windows 8, har ni installerat alla drivers som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Har nu också införskaffat mig en NUC, som jag tänkt använda som HTPC. Som OS tänkte jag köra Windows 8 men funderar på om man behöver installera (har nån nytta av) vissa drivrutiner som "AHCI: Intel® Rapid Storage Technology Driver", "Intel® Rapid Start Technology", samt Intel® Smart Connect Technology? Ni som kör Windows 8, har ni installerat alla drivers som finns?

För min del nöjer jag mig med Microsofts AHCI som installerades med Windows. Rapid Start är faktiskt ingen dum grej som snabbstartar datorn, testa! Smart Connect vet jag inget om.

//Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjakesson:

Hej,

jag har också försökt få till inställningarna på min NUC och testade zOlid's förslag, dvs på med "allt".
Men då drabbas jag av läppsynk-problem.

Kör jag med default, dvs ingen synkning alls, blir det micro-stutter, ryckningar vid panoreringar
och vid snabba förflyttningar.

Men nu kanske jag har hittat en inställning som funkar.
Jag har "Justera uppdateringsfrekvens till att matcha video" avslagen,
men "Synkronisera uppspelning till display" på, med Videoklocka som synkmetod.
Jag får inga dropped frames.

Kanske mina inställningar funkar för dig också?

Per

Kör du XBMC oset? Eller något windows i botten?
Jag kör windows 8, och du borde verkligen inte ha hack och dålig sync med inställningarna jag postat.
Säker på att inte något annat är fel utanför xbmc? Någon inställning i bios eller i windows tex. Eller kanske någon driver du missat, eller driver som version som fungerar dåligt.
Annars kan det vara så att xbmc oset inte fungerar lika bra som det gör när man kör via windows.
Kan ju ha något med att drivrutiner osv inte fungerar optimalt då.
Har inte provat själv så kan inte vara säker dock.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Någon mer här som har problem med att NUCen tappar kontakt med ssdn efter varit igång ett tag?

Har två st som efter har varit igång ett tag hänger sig helt och sen kan man inte boota förrens man har klippt strömmen helt och startat om den. Pratade precis med Intels support och jag var tydligen inte den enda med detta problem. Ska tydligen vara pga att den blir för varm.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Kör du XBMC oset? Eller något windows i botten?
Jag kör windows 8, och du borde verkligen inte ha hack och dålig sync med inställningarna jag postat

Jag kör Windows 7 Pro.

Jag fick definitivt läppsynk-problem med "Justera uppdateringsfrekvens till att matcha video" påslagen.

Hack får jag med inget påslaget och då XBMC har varit igång några dagar.
Jag försätter NUC:en i standby (S3), jag stänger aldrig av den.

Jag kör med HDMI bild och ljud till en äldre Panasonic plasma.

Jag hade samma problem med min tidigare Asus EeeBox Atom/ION HTPC med Win7 Pro.

Men nu, peppar peppar verkar det flyta på bra.

Men tack för visat intresse.

Per Å.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjakesson:

Jag kör Windows 7 Pro.

Jag fick definitivt läppsynk-problem med "Justera uppdateringsfrekvens till att matcha video" påslagen.

Hack får jag med inget påslaget och då XBMC har varit igång några dagar.
Jag försätter NUC:en i standby (S3), jag stänger aldrig av den.

Jag kör med HDMI bild och ljud till en äldre Panasonic plasma.

Jag hade samma problem med min tidigare Asus EeeBox Atom/ION HTPC med Win7 Pro.

Men nu, peppar peppar verkar det flyta på bra.

Men tack för visat intresse.

Per Å.

Är du säker på att du körde att synca videon mot ljudet (audio clock) på och inte synca mot video (video clock)?
Antar att du har den svarta eller den röda nucen och inte celeron modellen?
För om du får lagg då så låter ju det skit konstigt måste jag säga. Finns ju ingen anledning till att det ska lagga för dig men inte för andra med exakt samma hårdvara ändå. Ram osv spelar mindre roll i sammanhanget.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Är du säker på att du körde att synca videon mot ljudet (audio clock) på och inte synca mot video (video clock)?
Antar att du har den svarta eller den röda nucen och inte celeron modellen?
För om du får lagg då så låter ju det skit konstigt måste jag säga. Finns ju ingen anledning till att det ska lagga för dig men inte för andra med exakt samma hårdvara ändå. Ram osv spelar mindre roll i sammanhanget.

Tyvärr verkar detta inte helt lätt. Grund inställningarna som vi blivit tippsade med här i tråden fungerar på de flesta video klipp men långt ifrån alla. Jag råkat säkert ut för problem på 1/3 av video klippen jag kör. Oftast är det inte merän 1/2 sek synk problem men ibland(sällan) är det så mycket att det inte är sebart.

Jag har provat slå på så att den synkar ljudet oftare och det ser ut att hjälpa lite till men inget blir 100% bra.

Man kan ju få för sig att det är TVn som har input lagg men då hade inte vissa(de flesta) video klippe fungerat perfekt.

Efter att ha pratat med en del kunniga i XBMC forumet så får man helt enkelt välja, mikros lagg eller tidvis audio synk problem. Det ska tydligen vara hårdvaran som ligger till grund för problemen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er om en NUC fråga och INTE xbmc!

Funderar lite på denna enhet, men är lite osäker på hur kraftfull den är. Jag har tänkt ha den i tv-bänken med win8 och fleranvändarstöd så två användare kan köra på den samtidigt. Detta blir min huvuddator hemma där jag kommer göra allt, som mail, surf, facebook, torrent osv Jag kommer alltså koppla upp mig med RDP till den och sedan skall man samtidigt kunna spela upp en mkv-film

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Är du säker på att du körde att synca videon mot ljudet (audio clock) på och inte synca mot video (video clock)?
Antar att du har den svarta eller den röda nucen och inte celeron modellen?
.

Skrivet av SnowJim:

Efter att ha pratat med en del kunniga i XBMC forumet så får man helt enkelt välja, mikros lagg eller tidvis audio synk problem. Det ska tydligen vara hårdvaran som ligger till grund för problemen.

Skrivet av kotten33:

Tänkte höra med er om en NUC fråga och INTE xbmc!

Jo kotten33, det är lite off-topic, så mitt sista inlägg ang. XBMC inställningar.

zOlid: Jag har den svarta (Core i3) med ethernet och jag synkade mot Ljudklocka.

SnowJim: Jag väljer att tro på dig, dock med mina nuvarande inställningar märker jag inget "micro-stutter" och är därför helt nöjd.

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Tänkte höra med er om en NUC fråga och INTE xbmc!

Funderar lite på denna enhet, men är lite osäker på hur kraftfull den är. Jag har tänkt ha den i tv-bänken med win8 och fleranvändarstöd så två användare kan köra på den samtidigt. Detta blir min huvuddator hemma där jag kommer göra allt, som mail, surf, facebook, torrent osv Jag kommer alltså koppla upp mig med RDP till den och sedan skall man samtidigt kunna spela upp en mkv-film

Kolla upp cpu:n i benchmark på nätet. Den är snabb!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tyvärr verkar detta inte helt lätt. Grund inställningarna som vi blivit tippsade med här i tråden fungerar på de flesta video klipp men långt ifrån alla. Jag råkat säkert ut för problem på 1/3 av video klippen jag kör. Oftast är det inte merän 1/2 sek synk problem men ibland(sällan) är det så mycket att det inte är sebart.

Jag har provat slå på så att den synkar ljudet oftare och det ser ut att hjälpa lite till men inget blir 100% bra.

Man kan ju få för sig att det är TVn som har input lagg men då hade inte vissa(de flesta) video klippe fungerat perfekt.

Efter att ha pratat med en del kunniga i XBMC forumet så får man helt enkelt välja, mikros lagg eller tidvis audio synk problem. Det ska tydligen vara hårdvaran som ligger till grund för problemen.

Skrivet av pjakesson:

Jo kotten33, det är lite off-topic, så mitt sista inlägg ang. XBMC inställningar.

zOlid: Jag har den svarta (Core i3) med ethernet och jag synkade mot Ljudklocka.

SnowJim: Jag väljer att tro på dig, dock med mina nuvarande inställningar märker jag inget "micro-stutter" och är därför helt nöjd.

Per

Är ju jätte konstigt måste jag säga att det laggar för er men inte för andra. Med en enhet som en nuc där all hårdvara är den samma (iaf det som faktiskt spelar roll i sammanhanget) så ska det inte med samma inställningar lagga för en men funka för en annan.
För jag har verkligen inte något lagg alls. Inte ens på 1080p filmer.
Kör jag utan sync inställningarna dock och inte med vsync så små hackar det som det gör för alla.
Men med dom jag postat så flyter det klockrent.
Och då har jag inte några inställningar med någon smooth motion eller liknande på tvn inställt.
Utan bara helt standard.

Däremot så kör jag med en fast lipsync inställning på min reciver för jag kopplar genom den. Men den inställningen är den samma oavsett vad jag tittar på. Och den samma oavsett vilken enhet jag har inkopplad (som tex nuc eller min betydligt kraftigare laptop).
Men det har ju med att det blir en viss delay på ljud när man kopplar via reciver att göra. Det är ingen stor delay utan det är ungefär 50ms.

Så att det skulle fungera för mig men inte för dig är ju riktigt konstigt måste jag säga.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miracle:

Någon mer här som har problem med att NUCen tappar kontakt med ssdn efter varit igång ett tag?

Har två st som efter har varit igång ett tag hänger sig helt och sen kan man inte boota förrens man har klippt strömmen helt och startat om den. Pratade precis med Intels support och jag var tydligen inte den enda med detta problem. Ska tydligen vara pga att den blir för varm.

Läs några sidor bak i tråden där jag hade samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Är ju jätte konstigt måste jag säga att det laggar för er men inte för andra. Med en enhet som en nuc där all hårdvara är den samma (iaf det som faktiskt spelar roll i sammanhanget) så ska det inte med samma inställningar lagga för en men funka för en annan.
För jag har verkligen inte något lagg alls. Inte ens på 1080p filmer.
Kör jag utan sync inställningarna dock och inte med vsync så små hackar det som det gör för alla.
Men med dom jag postat så flyter det klockrent.
Och då har jag inte några inställningar med någon smooth motion eller liknande på tvn inställt.
Utan bara helt standard.

Däremot så kör jag med en fast lipsync inställning på min reciver för jag kopplar genom den. Men den inställningen är den samma oavsett vad jag tittar på. Och den samma oavsett vilken enhet jag har inkopplad (som tex nuc eller min betydligt kraftigare laptop).
Men det har ju med att det blir en viss delay på ljud när man kopplar via reciver att göra. Det är ingen stor delay utan det är ungefär 50ms.

Så att det skulle fungera för mig men inte för dig är ju riktigt konstigt måste jag säga.

Nu äger ju jag inte någon Nuc men min teori är att det ligger till deras inställningar på tv:n.
Har varit igenom detta samma problem fast med boxee box då folk skrivit exakt samma saker & då har det varit tevens inställningar som spökat.
Var samma sak för min kusin och jag fick komma över och hjälpa han med allt.
Så jag tror med rätt inställning som du har hittat till nucen och sedan att dom pillar med teven tills det funkar borde gå galant, hoppas jag för deras skull.
Mvh Martin

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Nu äger ju jag inte någon Nuc men min teori är att det ligger till deras inställningar på tv:n.
Har varit igenom detta samma problem fast med boxee box då folk skrivit exakt samma saker & då har det varit tevens inställningar som spökat.
Var samma sak för min kusin och jag fick komma över och hjälpa han med allt.
Så jag tror med rätt inställning som du har hittat till nucen och sedan att dom pillar med teven tills det funkar borde gå galant, hoppas jag för deras skull.
Mvh Martin

Laggar gör det aldrig med dessa inställningar, problemet är lip sync som hamnar ganska off ibland. Efter som en hel del fungerar bra så är chansen mycket liten att problemet ligger i övrig utrustning.

Förövrigt har jag stängt av mer eller mindre alla extra funktioner på TVn, men visst man kan ju prova NUC:en på en annan TV.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miracle:

Någon mer här som har problem med att NUCen tappar kontakt med ssdn efter varit igång ett tag?

Har två st som efter har varit igång ett tag hänger sig helt och sen kan man inte boota förrens man har klippt strömmen helt och startat om den. Pratade precis med Intels support och jag var tydligen inte den enda med detta problem. Ska tydligen vara pga att den blir för varm.

Har haft problem med min NUC tidigare då den efter ett tag tappade hårddisken.
Hängde sig och efter omstart klagade den på att det inte fanns någon systemdisk.
Efter att den fått kyla ner sig funkade det sedan bra igen.
Öppnade man och kände så var hårddisken väldigt väldigt varm.

Löste det med att beställa hem Zalman VGA RAM Heatsink-kylare och satte fast på hårddiskens minneskretsar vilket har funkat klockrent då jag nu inte har drabbats en endaste gång efter det av någon mer hängning. Då jag kör utan trådlöst kort i min NUC så fick jag plats med 2 kylare på ovansidan och 2 st. på undersidan av min hårddisk.
http://www.quietpc.com/zm-rhs1

Permalänk
Skrivet av Ghostrid:

Har haft problem med min NUC tidigare då den efter ett tag tappade hårddisken.
Hängde sig och efter omstart klagade den på att det inte fanns någon systemdisk.
Efter att den fått kyla ner sig funkade det sedan bra igen.
Öppnade man och kände så var hårddisken väldigt väldigt varm.

Löste det med att beställa hem Zalman VGA RAM Heatsink-kylare och satte fast på hårddiskens minneskretsar vilket har funkat klockrent då jag nu inte har drabbats en endaste gång efter det av någon mer hängning. Då jag kör utan trådlöst kort i min NUC så fick jag plats med 2 kylare på ovansidan och 2 st. på undersidan av min hårddisk.
http://www.quietpc.com/zm-rhs1

har aldrig sett det förr. vart köper man det? har ju också det problemet att den stänger av sig och det är väll det enda jag klagar på hos NUCen. Är de lätta att ta av om man t.ex ska köpa nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RöjarRalf:

har aldrig sett det förr. vart köper man det? har ju också det problemet att den stänger av sig och det är väll det enda jag klagar på hos NUCen. Är de lätta att ta av om man t.ex ska köpa nätverkskort?

Köpte mina på CDON.com (79:- för 8st), verkar som de är tillfälligt slut just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/zalman_rhs1_vga_ram_heatsink-113...

Självhäftande så de lossnar om man tar i lagom mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RöjarRalf:

har aldrig sett det förr. vart köper man det? har ju också det problemet att den stänger av sig och det är väll det enda jag klagar på hos NUCen. Är de lätta att ta av om man t.ex ska köpa nätverkskort?

Skrivet av Ghostrid:

Köpte mina på CDON.com (79:- för 8st), verkar som de är tillfälligt slut just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/zalman_rhs1_vga_ram_heatsink-113...

Självhäftande så de lossnar om man tar i lagom mycket.

Vilken SSD kör ni. Själv har jag Intel 525 120gb.

Kanske kan vara värt att köpa några flänsar. Ändrade fläkten från automatic till 70% i torsdags ska kolla nu om det är så att den har dött nu. Den som vi har haft mest problem med sitter under ett konferensbord och kanske inte de bästa kylningsmöjligheterna.