Paneltillverkare satsar på Ultra HD för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

16:10 var redan standard förra decenniet... men nu hör det hemma i museum, för att det ersattes av 16:9: http://en.wikipedia.org/wiki/16:10#Industry_moves_towards_16:...

Även 16:9 börjar bli gammalt dock, och snart kommer skärmarna vara lika smala och breda som på bio.

Gammalt är ibland bättre. Jag ser inte någon nackdel med att 120 extra pixlar på höjden. Mindre scrollande när man läser på sidor. Mer utrymme för att ha menyer upp/nere på skärmen som ofta förekommer på Mac eller GNU/Linux & Co-världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Men fortfarande 16/9.

När skall 16/10 bli standard?

15,6" i 16/10-format är cirka 5mm lägre än 17,3" i 16/9-format. Släng dig i väggen 16/9-formatet!

Du missade den standarden när den flög förbi, men vad är det som är bättre med svarta kanter?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oborstade tänder och stinker som en pantmaskin, design à la sopstation men jag har hela universum i en kub

Permalänk
Medlem

Om man nu kan tillverka små skärmar med hög upplösning till priser som kunderna kan betala varför kan man då inte tillverka stora skärmar, 27" och liknande, till priser som kunderna kan betala? Det där kunde kanske Sweclockers fråga om någon gång när de är ute på mässa eller på annan plats träffar branschfolk.
Men om nu upplösningen äntligen börjar gå upp så kanske en tanke kan sändas till uppdateringsfrekvensen. Jag skulle gärna se att jag återigen kan få lite högre uppdatering än de idag låga 60 Hz. 100-120 Hz som man kunde ha förr i tiden till sin CRT skärm hade inte varit helt galet. Kan inte tillverkarna av grafikkort gå samma väg som CPU tillverkarna och dela upp sin GPU i flera kärnor för om vi skall ha både hög upplösning och hög uppdatering kommer det säkert att krävas mer utav grafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGD:

Om man nu kan tillverka små skärmar med hög upplösning till priser som kunderna kan betala varför kan man då inte tillverka stora skärmar, 27" och liknande, till priser som kunderna kan betala? Det där kunde kanske Sweclockers fråga om någon gång när de är ute på mässa eller på annan plats träffar branschfolk.
Men om nu upplösningen äntligen börjar gå upp så kanske en tanke kan sändas till uppdateringsfrekvensen. Jag skulle gärna se att jag återigen kan få lite högre uppdatering än de idag låga 60 Hz. 100-120 Hz som man kunde ha förr i tiden till sin CRT skärm hade inte varit helt galet. Kan inte tillverkarna av grafikkort gå samma väg som CPU tillverkarna och dela upp sin GPU i flera kärnor för om vi skall ha både hög upplösning och hög uppdatering kommer det säkert att krävas mer utav grafiken.

För att stora skärmar är dyrare att tillverka än små

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oborstade tänder och stinker som en pantmaskin, design à la sopstation men jag har hela universum i en kub

Permalänk
Medlem

Nice!

Riktigt nice, tycker själv det ser suddigt ut med text på 1080p 24".. ser ju pixlarna om man tittar nära också.
Blir nog att byta till en högupplöst skärm.. hoppas bara att dom kommer med 120Hz och IPS också

Edit: läste för dåligt... men fan då.. till stationära 24" och 27" tack !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Riktigt nice, tycker själv det ser suddigt ut med text på 1080p 24".. ser ju pixlarna om man tittar nära också.
Blir nog att byta till en högupplöst skärm.. hoppas bara att dom kommer med 120Hz och IPS också

Edit: läste för dåligt... men fan då.. till stationära 24" och 27" tack !!!

Amen bro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Inaktiv

Det dåliga med monitormarknaden är att det verkar inte ha hänt något de senaste åren. För typ 4 år sedan så fick man en bra 24" 1080p skärm för under 2000. Idag borde 4k ligga under 3000 och 27" 2560*1600 under 2000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3V1£:

Du missade den standarden när den flög förbi, men vad är det som är bättre med svarta kanter?!

Skickades från m.sweclockers.com

För mig som sitter och utför arbete på datorn, typ programmerar många timmar om dagen, så är vertikal höjd på skärmen värdefull för att kunna överblicka mer kod, och högupplösta paneler viktiga för att texten ska vara skarp och lättläst. Jag lovar, det finns ingen svart kant när du sitter och kodar i Eclipse. Som tur är har jag en äldre 16:10 skärm i 26" hemma och det är gött!

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att hoppa direkt från 1080p till dubbla.
Jag ser hällre att 1440/1600*2560 blir standard innan 4K då detta är ett mer lagom hopp.
Jag menar 1600*2560 är ju nästan precis dubbla mängden pixlar mot 1080*1920.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sears:

Jag tycker det är konstigt att hoppa direkt från 1080p till dubbla.
Jag ser hällre att 1440/1600*2560 blir standard innan 4K då detta är ett mer lagom hopp.
Jag menar 1600*2560 är ju nästan precis dubbla mängden pixlar mot 1080*1920.

Folk kommer gråta när dom hoppar till 4k skärmar då dom kommer lagga satan med den decent dator.

Jag testade 4K skärm på Cebit i tyskland och det va med 3x 7970 på 3970x på 5Ghz och alla 7970 på 1200 +Mhz.

Asså sen fanns det med Ezio skärmen och annat men känns lite för stort.

Tycker som du borde va 2560x1440/1600 standard innan då skärm tekninken går fortare en hårdvara för datorer som ska kunna hantera alla dom pixlarna.

Asså tänk dig 3x 27/30 tums i 4K i surround hur fan ska man kunna driva dom ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av bleu:

Jag förstår faktiskt inte heller meningen med det... någonstans borde det finnas en gräns när det inte finns någon mening med att höja upplösningen mer.

2560x1600 vore en dröm för mig. Traders, kontrollanter eller de som har många grafer/saker på att kolla samtidigt skulle älska detta:

-2560x1600 16:10 (16:9 är irriterande må jag säga)
-22-30' för mig skulle vara 24 perfekt.
-dåliga timings (8-20ms++)
-bildkvalitet behöver inte vara det bästa
-bra vinklar.. (mina skärmar com jag har högt upp fick jag vända upp och ner för att man såg nästan inget.. och dessa lovade 170'!!)
-inga extra usb eller annat trams. dvi allt som behövs.
-små ramar (max 1 cm)
-vesa 100
-inte så tunga

Permalänk

Förstår inte hur de ska ha en 4k skärm på en laptop då det kostar 150k?

Eller ska de sälja bärbara för 30k och vi med stationära ska betala 150k?

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem

4k på plattan och 1080p på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

4k är inte tillräckligt... eftersom mobiltelefoner har 1080p, och bärbara datorer har snart 4k, så tycker jag att stationära datorer ska ha 8k skärmar

men jag fattar dock inte riktigt... inte ens en GTX 690 kan ju ha 4k upplösning, så hur ska dom kunna ha det på en laptop?

Man spelar inte tunga spel på en laptop

Och gör man det får man dra ner upplösningen REJÄLT eller sitta å spela bildspel.

Har tyvärr en känsla av att både kostnad och batteritid kommer lida rejält om de gör detta byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

Förstår inte hur de ska ha en 4k skärm på en laptop då det kostar 150k?

Priserna på 4k skärmar för stationära datorer kommer säkert börja gå ner i pris väldigt fort när dom börjar tillverka bärbara datorer med 4k skärmar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmos92:

inte för att vara den som är den men jag tycker att de blir en jäkla pyttetext redan i 1080p på min 13tum, har höjt textstorleken på det mesta.

Nej. Nej. Nej. Nej. Har du ett nyare OS installerat kan du enkelt scala bilden så att texten är som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Nej. Nej. Nej. Nej. Har du ett nyare OS installerat kan du enkelt scala bilden så att texten är som du vill.

dood, jag textskalningen i win 8 ser för de mesta skit ut. Jag har min webläsare på 120% som standard. 1080p på 13tum är ingen idé om de inte börjar skala om oset på ett vettigt sätt.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10