Permalänk

2 ohm högtalare

Är ny på detta med ljud, men behöver hjälp, kan jag koppla högtalare med 2,7 ohm till en förstärkare som är rekommenderad för 4 - 8 ohms?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleipner42:

Är ny på detta med ljud, men behöver hjälp, kan jag koppla högtalare med 2,7 ohm till en förstärkare som är rekommenderad för 4 - 8 ohms?

Helst inte. Förstärkaren kommer förmodligen "klippa" och gå i skyddsläge. Både högtalare och förstärkare kan ta skada av det. Endast ganska kraftiga slutsteg klarar så låg impedans.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna funka med ett 12V slutsteg för billjud. De brukar vara byggda för att hantera låga impedanser. Dock kommer du att behöva en lämplig 12V trafo om det är hemmastereo det gäller.

Det finns även hemma-stärkare som är byggda att hantera lägre impedanser, men det är inte jättevanligt. Och som tidigare nämnts är det förstärkare modell större och dyrare som klarar av hantera låga impedanser och bökiga laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Är ny på detta med ljud, men behöver hjälp, kan jag koppla högtalare med 2,7 ohm till en förstärkare som är rekommenderad för 4 - 8 ohms?

För att ge ett enkelt svar.. Nej!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För att ge ett enkelt svar.. Nej!!

Beror ju mycket på vad för förstärkare han har? Min gamla Rotel RB980 klarade fint spela 2.x ohm's högtalare, och minns jag rätt va dom också officielt från 4 ohm och uppåt(många år sedan jag sålde den)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Beror ju mycket på vad för förstärkare han har? Min gamla Rotel RB980 klarade fint spela 2.x ohm's högtalare, och minns jag rätt va dom också officielt från 4 ohm och uppåt(många år sedan jag sålde den)

Jo men det är ju ganska ineffektivt att köra med talare på 2.7ohm och vilka högtalare har så låg medelimpedans?

Permalänk

Jo det kan du. Fast om du spelar starkt, så kommer förstärkaren förmodligen att klippa.

De flesta förstärkare är konstruerade för impedans runt just 4-8 ohm. Är den bra konstruerad, så kommer den lämna mer effekt ner till 1-2 ohm.

Fast 2,7 ohm? Låter felkonstruerat eller ett set från ett paket med små element. Där brukar impendansen vara låg, men ligger väldigt nära den hela tiden pga små element.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare och förstärkare?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Tack för alla svar, tänkte bygga en enkel portabel högtalare (följer med strömmen haha), för att inte behöva lägga så mycket pengar hade jag en gammal panasonic stereo som jag tog högtalarna ifrån och på dem stod det 2,7 ohm på baksidan. Förstärkare har jag inte köpt än men tycker amp6 verkar vara rätt vettig för jobbet? Har kollat på bilförstärkare på ebay men det känns som kvalitén kan vara lite sisådär..

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX