Intel: Bärbara datorer med pekskärm för 200 dollar kommer köra Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Sluta gnälla, 25% moms inräknat och en liten marknad. Var glad att den kommer alls.

$103 extra bara för att man bor i Sverige. Inte för att jag tänkt o köpa den, men man får väll uttrycka sina åsikter ändå?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Kan inte radera filer i winsxs mappen då man måste vara trusted installer...och jag kan inte välja att jag har all behörighet på systemet heller för det tillåter inte windows..

Så ditt problem är alltså att du inte klarar att sätta korrekta rättigheter eller att konfigurera användarkonton. Men hur du får det till att det är Windows det är fel på går mig helt förbi.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, personligen köper jag hellre en dator med Android förinstallerat än en med Windows 8, men jag tycker inte touch lämpar sig för laptops eller stationära, så jag är kluven inför dethär.

Ja, touch är absolut inte den optimala lösningen. Tror mer på ögonavkänning eller annan kamerateknik som ex. Leap motion.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Bättre ergonomi än en platta (omän fortfarande katastrofalt jämfört med en stationär), och tangentbord har ju den fina fördelen att faktiskt vara användbart (omän fortfarande katastrofalt jämfört med ett tangentbord i normalstorlek).

Android? Tja. Duger ju till underhållning och dumsurf. Bra pris.

Att skriva med pektangentbord på skärmen får en att känna sig 80 år gammal med svår ledgångreumatism. Långsamt, frustrerande och smärtsamt (åtminstone mentalt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Bay Trail är väl baserad på deras vanliga x86? Så vad hindrar att man köper en sån enhet och installerar Win8 på den om man vill?

Microsoft Secureboot krävs väl för Windows 8.1 iaf?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azodan:

Hade detta nyhet handlat om Windows 8 så skulle kommentarerna haglat om hur touchscreens förstör axlar och tar godis från små barn istället verkar en touchscreen dator med Android vara det bästa sedan färdigskivat bröd...
In other news: Dubbelmoralen når nya höjder på Sweclockers!

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vad du marknadsför dig mot om touch är bra eller dåligt, win 8 på desktop är en katastrof i interfacet eftersom touchfunktionerna begränsar desktop och bara är i vägen och surfaceplattorna är så dyra att det är löjligt, att däremot sälja en billig platta med tangentbord är nått annat som definitivt kan fylla en funktion. Går den dessutom att vika ihop så att den blir en "tjock touchplatta" så är det en utmärkt produkt för 2000kr som säkert kan bli mycket populär, skulle det dessutom gå att köra både android och en vanlig linux på den så vore den nästan perfekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hade detta nyhet handlat om Windows 8 så skulle kommentarerna haglat om hur touchscreens förstör axlar och tar godis från små barn istället verkar en touchscreen dator med Android vara det bästa sedan färdigskivat bröd...
In other news: Dubbelmoralen når nya höjder på Sweclockers!

Skickades från m.sweclockers.com

Dubbelmoral vet jag inte. Jag känner många som hatar Modern UI på desktop och därför också hatar det även om touch finns. Man får bara en chans att göra ett första intryck, och Modern UI gjorde ett dåligt första intryck på ganska många vad det verkar, så därför ser det ut som det gör. Om första kontakten med Android hade varit med Mus/tangentbord hade det säkert varit samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

$103 extra bara för att man bor i Sverige. Inte för att jag tänkt o köpa den, men man får väll uttrycka sina åsikter ändå?

Du får ha precis vilken åsikt du vill, och jag får tycka illa om den. Eftersom moms inte skrivs in i US priser så är det 1600 kr du ska jämföra med, 40 USD är inte mycket att klaga för när det gäller en marknad som inte ens är en trettiondel så stor. Det är iaf min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

$103 extra bara för att man bor i Sverige. Inte för att jag tänkt o köpa den, men man får väll uttrycka sina åsikter ändå?

Vad du än gör, köp aldrig ett "allt-i-ett system".

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Du får ha precis vilken åsikt du vill, och jag får tycka illa om den. Eftersom moms inte skrivs in i US priser så är det 1600 kr du ska jämföra med, 40 USD är inte mycket att klaga för när det gäller en marknad som inte ens är en trettiondel så stor. Det är iaf min åsikt.

De betalar väll bara mellan 0%-13% omsättningsskatt? Då blir det typ 1470kr max. Plus att jag trodde det var medräknat eftersom de listade bägge priserna i samma mening.

Anywho, jag är inte här för o argumentera om något sådant onödigt. God natt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

jag är väll den enda som faktiskt hellre vill ha windows, man kan säga vad man vill men 7 och xp har indirekt tillhandahållit underbara datasessioner i mitt liv och jag har ingen lust att börja använda android det räcker att ha android på min samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ännu ett desperat försök av Intel som kommer floppa.

Desperat? Intel?

Permalänk
Medlem

Kul med android det kan fungera bra dock hade de varit kul att se mera ubuntu laptops eller annan linux dist, men antar att detta säger lite om vad folk tycker om win 8.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

$103 extra bara för att man bor i Sverige. Inte för att jag tänkt o köpa den, men man får väll uttrycka sina åsikter ändå?

Är du seriös? Det är inte som att landet sverige straffar dig. Om du nu vill ha skiten för 200$ så åk till usa då. Är inte svårare än så. Håller med föregående inlägg om att du inte borde gnälla om det. Dessutom så läggs skatten i usa på när man köper varan i butiken..
*väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Är du seriös? Det är inte som att landet sverige straffar dig. Om du nu vill ha skiten för 200$ så åk till usa då. Är inte svårare än så. Håller med föregående inlägg om att du inte borde gnälla om det. Dessutom så läggs skatten i usa på när man köper varan i butiken..
*väl.

Lungna ner dig. Om du hade läst mina inlägg så hade du sett att jag redan vet det.

Jag gnäller inte, jag bara påpekade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd

ska intel kontrollera allt hur datorer byggs nu?

först var det regler till ultrabook och nu detta

om detta fortsätter och amd inte kan ge dem någon konkurans så kommer intel snart att ta över allt med deras regler

jag älskar intel och är inget stort fan av amd men detta kan bli dåligt

Permalänk

Netbook 2.0
Undrar om de blir lika långsamma som de Atom-drivna Netbookarna och om de får en skärm med lika oduglig upplösning?
Duger mest till att palla upp sängen med.

Permalänk

När jag bemödade mig att läsa artikeln såg jag att det handlade om 4-kärniga Atom processorer.
Man får vad man betalar för...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare en Chromebook 2 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej det är Cromebook 1.0.1

Permalänk
Medlem

Har de tänkt konkurrera med surfplattorna eller vad är tanken? Eftersom den är riktad till det låga segmentet tänker jag på. Där tror jag den kommer floppa tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Varför kör dom inte bara någon annan form av Linux istället för just Android?
Android fungerar riktigt illa med tangentbord.

Jasså? Förklara gärna, för mina erfarenheter med tgb i Android 4+ har varit helt felfria.
Mus är en annan femma dock. Det är ju som väntat lite konstigt att använda mus till ett pek-baserat OS. (se även W8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hade detta nyhet handlat om Windows 8 så skulle kommentarerna haglat om hur touchscreens förstör axlar och tar godis från små barn istället verkar en touchscreen dator med Android vara det bästa sedan färdigskivat bröd...
In other news: Dubbelmoralen når nya höjder på Sweclockers!

Du verkar inte förstå vad folk säger. Låt mig förklara:
Många i tråden är kluvna över detta. De är glada att de slipper Windows 8(av kostnadsskäl och de problem W8 har), men de är samtidigt inte helt pigga på ett surfplatte OS på en dator. De flesta här hade nog blivit gladare om det låg Ubuntu/Mint/w.e. på den, MEN eftersom Android är gratis så förlorar de inget på att köpa datorn och byta till deras egna val av OS, så det är ändå en klar fördel mot att den skeppas med W8.

Sedan är ju jag och andra här fortfarande negativa mot pekskärmar på vanliga datorer, men det tycks du inte ha märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Du verkar inte förstå vad folk säger. Låt mig förklara:
Många i tråden är kluvna över detta. De är glada att de slipper Windows 8(av kostnadsskäl och de problem W8 har), men de är samtidigt inte helt pigga på ett surfplatte OS på en dator. De flesta här hade nog blivit gladare om det låg Ubuntu/Mint/w.e. på den, MEN eftersom Android är gratis så förlorar de inget på att köpa datorn och byta till deras egna val av OS, så det är ändå en klar fördel mot att den skeppas med W8.

Sedan är ju jag och andra här fortfarande negativa mot pekskärmar på vanliga datorer, men det tycks du inte ha märkt.

Du förstår nog inte själv vad han säger, du beskriver bara ett annat påstående som inte har något med vad han säger.
Det har varit många diskussioner enbart om hur dåligt det är just att ha pekskärm på laptop/dator, delvis hur dåligt det är för hälsan och alla dessa vilda diskussioner har skapats i Windows relaterade trådar när någon ny laptop kommit med pekskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du förstår nog inte själv vad han säger, du beskriver bara ett annat påstående som inte har något med vad han säger.
Det har varit många diskussioner enbart om hur dåligt det är just att ha pekskärm på laptop/dator, delvis hur dåligt det är för hälsan och alla dessa vilda diskussioner har skapats i Windows relaterade trådar när någon ny laptop kommit med pekskärm.

Jag är väl medveten om omständigheterna. Jag tror det är du som missuppfattar kommentarerna.
Min poäng är att folk inte är glada över pekskärmen (den gillar de fortfarande inte), de är glada över att slippa W8. -> Alltså ingen dubbelmoral.

Permalänk
Medlem

Super Smartphone Computer

Skrivet av Sebastian R:

Då blir ju datorn en stor Super smartphone computer.

Började assgarva när jag fick bilden av människor gående med datorn vikt runt huvudet för jag antar att micken sitter i ena delen och högtalaren i den andra som på alla vikbara telefoner (gamla). Frågan är bara om man ska ha bakkanten frammåt eller bakåt för ljudets skull??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jasså? Förklara gärna, för mina erfarenheter med tgb i Android 4+ har varit helt felfria.
Mus är en annan femma dock. Det är ju som väntat lite konstigt att använda mus till ett pek-baserat OS. (se även W8)

"Flytet och känslan" med Ubuntu är mycket mer likt en riktig dator.
Det känns bättre dock har jag inte testat med just 4x det är säkert bättre men har svårt att tro att man kan överträffa vad just Ubuntu kan tillföra mot Android.
Med Android så finns ju risken att istället för just en "dator" som kör Android så får du istället en glorifierad surfplatta.

Men det finns säkert dom som hellre vill ha Android, själv tycker jag att just Ubuntu tillför mer som kan användas av Mus+tangentbords och touch än Android som får det att kännas att man har en riktig dator och inte en surfplatta. =/
(program, text, webbläsare mfl)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag är väl medveten om omständigheterna. Jag tror det är du som missuppfattar kommentarerna.
Min poäng är att folk inte är glada över pekskärmen (den gillar de fortfarande inte), de är glada över att slippa W8. -> Alltså ingen dubbelmoral.

Fast poängen är att de spydiga kommentarer om pekskärmar på datorer har tagit över i Windows relaterade artiklar.
De vill inte ha touch på en dator av olika anledningar. De tycker Metro fungerar bra på platta men vill inte ha det på en vanlig laptop med pekskärm.
Helt annant mottangande när det gäller Android på en vanlig dator med pekskärm.

Om inte du giller Metro är en helt annan sak.

Jag har ingen anledning att dissa pekskärmar på datorer för jag tror det är framtidens standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast poängen är att de spydiga kommentarer om pekskärmar på datorer har tagit över i Windows relaterade artiklar.

Detta för att folk inte gillar W8 och pekskärmar. W8 kostar pengar och har en hel radda med problem. Pekskärmar lägger på ännu mer på kostnaden och gör att W8 enheter helt enkelt inte blir särskilt prisvärda.
Kombinera dessa två element så kan du vara säker på att folk kommer klaga rejält.
Med bara ett av elementen så är det inte lika farligt.
Två dåliga saker är värre än en.
-1 > -1 + -1
Logik.

Citat:

De vill inte ha touch på en dator av olika anledningar. De tycker Metro fungerar bra på platta men vill inte ha det på en vanlig laptop med pekskärm.
Helt annant mottangande när det gäller Android på en vanlig dator med pekskärm.

Som jag sagt: W8 har problem och kostar pengar. Låt oss säga att Android har problem också(om Android har problem eller inte är irrelevant för poängen jag gör). Trots detta så kommer det att bli bättre mottaget.
Varför? Exakt samma poäng som tidigare.
Två dåliga saker är värre än en.

Problematik är bättre än problematik som kostar pengar.
Problem > Problem + Kostnad
-1 > -1 + -1
Logik.

Citat:

Jag har ingen anledning att dissa pekskärmar på datorer för jag tror det är framtidens standard.

Pekskärmar som de ser ut just nu? Inte en chans. Låt mig utbilda dig lite.
Taktila knappar(knappar man kan känna) är otroligt mycket bättre att använda till det mesta. Fördelen med pekskärmar är ju att de inte tar någon plats eller väger någonting. Det är just därför som det används till ALLTING mobilt nu för tiden.
Om plats eller vikt inte är ett problem så är det helt enkelt opraktiskt och dumt att använda pekskärm.
Och på bärbara har man redan tangentbord och musplatta och dessa fyller samma funktion som en pekskärm så behovet av en är noll.

Pekskärmar som de vi ser idag kommer antagligen dö ut på PC marknaden inom några år. (men kommer självklart att fortsätta dominera mobil marknaden)
Tekniker som har möjlighet att bli stora på PC är Leap Motion, ögonspårning och gester.

Skrivet av Mimematis:

"Flytet och känslan" med Ubuntu är mycket mer likt en riktig dator.
Det känns bättre dock har jag inte testat med just 4x det är säkert bättre men har svårt att tro att man kan överträffa vad just Ubuntu kan tillföra mot Android.
Med Android så finns ju risken att istället för just en "dator" som kör Android så får du istället en glorifierad surfplatta.

Men det finns säkert dom som hellre vill ha Android, själv tycker jag att just Ubuntu tillför mer som kan användas av Mus+tangentbords och touch än Android som får det att kännas att man har en riktig dator och inte en surfplatta. =/
(program, text, webbläsare mfl)

Du skrev ingenting som är relevant till det du svarade på..
Tgb = tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag ser potential i en sån här enhet moddad till hemmaserver i olika roller, hur ofta har man inte velat ha en billig dator man faktiskt kan kommunicera direkt med via inbyggd skärm och inmatningsdon av någon sort, en kraftig "enkortsdator" med skärm på. Eller som ett tangentbord med beräkningskraft.
Det är det låga priset och kombinationen med x86 är mycket intressant, det är också bra att slippa betala för win, touch eller inte har inte så mycket med det att göra, men skulle den gå att vika ihop så den blir en klumpig platta så vore det ändå bra, det är ju en närmast perfekt kombination hemma, en enhet som är "pc kompatibel" billig, drar lite ström och troligen kan agera båda laptop och en lite klumpig platta.
Det här är en mycket intressant produkt till skillnad från win 8 plattor och arm baserade enheter som inte riktigt passar in, visst finns det win 8 med i5 cpuer, men de är alldeles för dyra och alla billiga "arm" enheter idag är inte pckompatibla och enkortsdatorer har sällan skärm och tangentbord.
Serverroller, mediaspelare, terminal/kontroll till andra enheter och "slösurfande" för småpengar verkar vara det de siktar på och det är rätt, touch eller inte så tror jag på en sån här enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.