Permalänk

Behöver lite hjälp ang val av fläktar

Har ett Corsair Obsidian 650D med en Corsair H100i där jag nu tänkte skaffa lite nya fläktar.

Fram i chassit har jag redan en 200mm fläkt som inblås i lådan däremot tänkte jag byta ut fläktarna till radiatorn och även fläkten bak i chassit för utblås. Har funderat på att skaffa Corsairs SP120 Performance Edition och köra 2 såna i en push-konfiguration för radiatorn och sen en Corsair AF120 som utblås eftersom den är mer lämpad för öppna utrymmen medan SP120 mer är gjorda för just radiatorer men det jag undrar är om en SP120 kanske skulle vara bättre att köra även för utblås eftersom den flyttar mer luft än en AF120? Spridningen på luften spelar ju heller ingen roll eftersom den kommer fungera som utblås, skillnad vore väl kanske ifall jag skulle ha den som inblås för att sprida ut den kalla luften utifrån i lådan.

Hmm...vore tacksam för lite input ang mina funderingar kring det här.

Tack på förhand!

Permalänk

Scythe 120mm FTW!!!

Skrivet av WebMaximus:

Har ett Corsair Obsidian 650D med en Corsair H100i där jag nu tänkte skaffa lite nya fläktar.

Fram i chassit har jag redan en 200mm fläkt som inblås i lådan däremot tänkte jag byta ut fläktarna till radiatorn och även fläkten bak i chassit för utblås. Har funderat på att skaffa Corsairs SP120 Performance Edition och köra 2 såna i en push-konfiguration för radiatorn och sen en Corsair AF120 som utblås eftersom den är mer lämpad för öppna utrymmen medan SP120 mer är gjorda för just radiatorer men det jag undrar är om en SP120 kanske skulle vara bättre att köra även för utblås eftersom den flyttar mer luft än en AF120? Spridningen på luften spelar ju heller ingen roll eftersom den kommer fungera som utblås, skillnad vore väl kanske ifall jag skulle ha den som inblås för att sprida ut den kalla luften utifrån i lådan.

Hmm...vore tacksam för lite input ang mina funderingar kring det här.

Tack på förhand!

Jag har köpt dessa:
https://www.inet.se/produkt/6308784/scythe-120mm-glide-stream...

och de blåser ruggigt bra! Samt man kan ha dem på full styrka utan att de låter nämnvärt... kolla alltid dB-siffrorna, kontra hur mycket de blåser!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra Quiet edition av SP på radiatorn som utblås, men en AF quiet edition som insug där bak.
Tror att du blir mer nöjd med lite tystnad än några grader kallare, samt att H100:n är ganska tunn, krävs nog inte så högra varv att trycka luft effektivt genom hela:) Sätt helst ett dammfilter på insuget bak oxå:)

EDIT: såg att du skrev: köra 2st sådana i "push and pull", menar du inte 4st?:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Har testat SP120 mm fläktarna och jag tycker knappt de flyttar nån luft alls, har testat att stoppa handen både framför och bakom, märker knappt att de flyttar luft. Visst de var väldigt tysta samt de känns väldigt bra gjorda. Men tycker de flyttar för lite luft.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av Moogerman:

Jag har köpt dessa:
https://www.inet.se/produkt/6308784/scythe-120mm-glide-stream...

och de blåser ruggigt bra! Samt man kan ha dem på full styrka utan att de låter nämnvärt... kolla alltid dB-siffrorna, kontra hur mycket de blåser!

Grejen är att jag med min tidigare Corsair Hydro H100 körde med Scythe GT-fläktar och funkade riktigt bra tycker jag men nu när jag istället kör med en Corsair Hydro H100i tänkte jag det skulle vara lite skoj att kunna använda Corsair Link och för att göra det krävs ju PWM-fläktar. Hittade dock de här

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/172250-scythe_glide_s...

Frågan är bara ifall de funkar tillsammans med H100i och Corsair Link, dvs att kunna reglera fläktarnas hastighet ifrån mjukvaran. Någon som vet?

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar Noctua NF-F12 PWM för radiatorn och NF-A15 PWM för utblåset (ditt chassi stöder väl 140mm på utblåset, om jag inte minns fel).

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Road:

Har testat SP120 mm fläktarna och jag tycker knappt de flyttar nån luft alls, har testat att stoppa handen både framför och bakom, märker knappt att de flyttar luft. Visst de var väldigt tysta samt de känns väldigt bra gjorda. Men tycker de flyttar för lite luft.

De är ju inte konstruerade för luftflöde heller, de är utformade för att skapa statiskt lufttryck för att exempelvis trycka luft genom kylare.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Jag skulle köra Quiet edition av SP på radiatorn som utblås, men en AF quiet edition som insug där bak.
Tror att du blir mer nöjd med lite tystnad än några grader kallare, samt att H100:n är ganska tunn, krävs nog inte så högra varv att trycka luft effektivt genom hela:) Sätt helst ett dammfilter på insuget bak oxå:)

EDIT: såg att du skrev: köra 2st sådana i "push and pull", menar du inte 4st?:)

Ja, kanske Quiet Edition räcker kylningsmässigt i kombination med att det blir lägre ljudnivå som du säger.

Ang insug bak funkar det inte i mitt fall för dels har jag ju redan insug framtill i form av en 200mm-fläkt plus att min dator står ganska tajt till med inte mycket fritt utrymme bakom sig så skulle jag ha insuget där skulle nog luften nästan vara lika varm som inne i lådan medan den framtill står helt öppet.

Sen om du läser min post igen ser du att jag skrev i push-konfiguration och inte push-pull, dvs att jag har 2 st fläktar som blåser luft genom radiatorn och vidare ut genom toppen av min låda. Även har jag jag funderat över om det är bäst att köra såhär eller istället vända fläktarna och köra dem i pull-konfiguration och istället suga in luft utifrån fast eftersom det även är tajt med utrymme ovanför mitt chassi i kombination med att värme stiger uppåt innbillar jag mig att det är bättre att köra som jag gör nu...dvs ett stort intag för kall luft framtill där det är gott om plats/kall luft och sen blåsa ut varmluft bak och upptill.

Har inget problem med temperatur så det här är egentligen ingen stor grej, testade ganska mycket för ca ett år sen när jag just hade skaffat min H100. Det jag nu var mest ute efter var just vilka PWM-fläktar som är bästa alternativet för min nya H100i samt skillnaden mellan Corsair's AF resp SP-serie om man ska ha fläkten för utblås.

Permalänk
Skrivet av Road:

Har testat SP120 mm fläktarna och jag tycker knappt de flyttar nån luft alls, har testat att stoppa handen både framför och bakom, märker knappt att de flyttar luft. Visst de var väldigt tysta samt de känns väldigt bra gjorda. Men tycker de flyttar för lite luft.

Var det Quiet eller Performance Edition du testade?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Var det Quiet eller Performance Edition du testade?

\/ This \/

Skrivet av trolliban:

De är ju inte konstruerade för luftflöde heller, de är utformade för att skapa statiskt lufttryck för att exempelvis trycka luft genom kylare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Rekommenderar Noctua NF-F12 PWM för radiatorn och NF-A15 PWM för utblåset (ditt chassi stöder väl 140mm på utblåset, om jag inte minns fel).

Ja, Noctua har ju känts lite som Rolls Royce bland fläktar under lång tid. Det som gjorde mig lite tveksam till deras fläktar (och speciellt PWM-modellerna) var att jag inte fick de att funka som de skulle med min gamla H100 när jag kopplade in dem på fläktkontrollern där. Minns att de helt plötsligt bara kunde stanna och sen fick man rycka kabeln och sätta tillbaka den för att få snurr på fläkten igen och så höll det på så tröttnade därför. Undra hur de funkar med H100i som ju har både ny pump/fläktcontroller plus Corsair Link, vill ju gärna som jag skrev tidigare kunna styra fläktarna via Corsair Link.

Ang att köra en 140mm-fläkt för utblås bak var det en tanke jag också hade, just för sånt är det ju nice ifall man kan ha en större fläkt som både låter mindre och flyttar mer luft på en och samma gång fast hittade en tråd i någon annat diskussionsforum där det konstaterades att det inte funkar med 140mm-fläkt baktill i mitt chassi fast sen läste jag också något om att det kan funka ifall du har en 140mm-fläkt fast med motsvarande skruvfästen som på en 120mm-fläkt vilket verkar vara fallet med Noctua-fläkten du länkar till. Skulle ju onekligen varit väldigt trevligt att kunna köra en 140mm baktill ifall den får plats och funkar att montera...får undersöka det vidare. Eller finns det kanske någon här som redan vet ifall det funkar?

Tack för all input såhär långt, uppskattat !!

Permalänk

Perfekt, känns precis som den tråd jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Ja, Noctua har ju känts lite som Rolls Royce bland fläktar under lång tid. Det som gjorde mig lite tveksam till deras fläktar (och speciellt PWM-modellerna) var att jag inte fick de att funka som de skulle med min gamla H100 när jag kopplade in dem på fläktkontrollern där. Minns att de helt plötsligt bara kunde stanna och sen fick man rycka kabeln och sätta tillbaka den för att få snurr på fläkten igen och så höll det på så tröttnade därför. Undra hur de funkar med H100i som ju har både ny pump/fläktcontroller plus Corsair Link, vill ju gärna som jag skrev tidigare kunna styra fläktarna via Corsair Link.

Ang att köra en 140mm-fläkt för utblås bak var det en tanke jag också hade, just för sånt är det ju nice ifall man kan ha en större fläkt som både låter mindre och flyttar mer luft på en och samma gång fast hittade en tråd i någon annat diskussionsforum där det konstaterades att det inte funkar med 140mm-fläkt baktill i mitt chassi fast sen läste jag också något om att det kan funka ifall du har en 140mm-fläkt fast med motsvarande skruvfästen som på en 120mm-fläkt vilket verkar vara fallet med Noctua-fläkten du länkar till. Skulle ju onekligen varit väldigt trevligt att kunna köra en 140mm baktill ifall den får plats och funkar att montera...får undersöka det vidare. Eller finns det kanske någon här som redan vet ifall det funkar?

Tack för all input såhär långt, uppskattat !!

A-15 är dock en 150mm fläkt, med 140mm hålbild:)
Om du vill köra PWM, så skulle rekommendera Noctuas N-F12 eller Corsairs.
Missade att bara stod push, sorry

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

A-15 är dock en 150mm fläkt, med 140mm hålbild:)
Om du vill köra PWM, så skulle rekommendera Noctuas N-F12 eller Corsairs.
Missade att bara stod push, sorry

OK, ska kika vidare i tråden jag blev tipsad om ovan så får vi väl se vad det slutar med för fläktar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WebMaximus:

Ja, Noctua har ju känts lite som Rolls Royce bland fläktar under lång tid. Det som gjorde mig lite tveksam till deras fläktar (och speciellt PWM-modellerna) var att jag inte fick de att funka som de skulle med min gamla H100 när jag kopplade in dem på fläktkontrollern där. Minns att de helt plötsligt bara kunde stanna och sen fick man rycka kabeln och sätta tillbaka den för att få snurr på fläkten igen och så höll det på så tröttnade därför. Undra hur de funkar med H100i som ju har både ny pump/fläktcontroller plus Corsair Link, vill ju gärna som jag skrev tidigare kunna styra fläktarna via Corsair Link.

Ang att köra en 140mm-fläkt för utblås bak var det en tanke jag också hade, just för sånt är det ju nice ifall man kan ha en större fläkt som både låter mindre och flyttar mer luft på en och samma gång fast hittade en tråd i någon annat diskussionsforum där det konstaterades att det inte funkar med 140mm-fläkt baktill i mitt chassi fast sen läste jag också något om att det kan funka ifall du har en 140mm-fläkt fast med motsvarande skruvfästen som på en 120mm-fläkt vilket verkar vara fallet med Noctua-fläkten du länkar till. Skulle ju onekligen varit väldigt trevligt att kunna köra en 140mm baktill ifall den får plats och funkar att montera...får undersöka det vidare. Eller finns det kanske någon här som redan vet ifall det funkar?

Tack för all input såhär långt, uppskattat !!

Jag kör själv NF-12 PWM på min H100i, så jag kan garantera att de funkar som de ska
Chassifläkten jag rekommenderade är en 150mm-fläkt med 140mm-infästning. Så kan du inte ha 140mm-fläkt passar den inte, utan du får ta nån annan modell som är 140mm med 120-infästning.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Ok, schysst!

Hur är kylning och ljudnivå jämfört med originalfläktarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WebMaximus:

Ok, schysst!

Hur är kylning och ljudnivå jämfört med originalfläktarna?

Likvärdig kylning fast på mycket lägre varvtal.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Rent generellt bör fläktar som SP120 som inte har konventionell kvadratisk ram undvikas på radiatorer. Dom sluter inte tätt och mkt luft läckter ut på sidorna. Och använd alltid gummitätning mellan flläkt och rad ,tätar, tar upp vibrationer. Bra prylar. Finns på inet å massa andra ställen.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Rent generellt bör fläktar som SP120 som inte har konventionell kvadratisk ram undvikas på radiatorer. Dom sluter inte tätt och mkt luft läckter ut på sidorna. Och använd alltid gummitätning mellan flläkt och rad ,tätar, tar upp vibrationer. Bra prylar. Finns på inet å massa andra ställen.

Hmm....nu hänger jag nog inte riktigt med...

För det första har Corsair's SP120-fläktar exakt samma form som vilken övrig 120mm standardfläkt som helst dvs fyrkantig till formen och med standardmått för skruvhål. Dessutom är Corsair's SP-fläktar speciellt framtagna just för radiatorer med sitt högre statiska tryck än "vanliga" fläktar och detta genom en annan form på fläktbladen som är ganska breda jämfört med t ex Corsair's fläktar i AF-serien som är mer "traditionella" fläktar.

Hur som helst slutade det som jag tänkte från början, jag skaffade mig 2 st SP120-fläktar till H100i'n och en AF120 för utblås bak och alla fläktar i Performance Edition-variant. Mycket nöjd med resultatet både när det gäller temp och ljudnivå!

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Hmm....nu hänger jag nog inte riktigt med...

För det första har Corsair's SP120-fläktar exakt samma form som vilken övrig 120mm standardfläkt som helst dvs fyrkantig till formen och med standardmått för skruvhål. Dessutom är Corsair's SP-fläktar speciellt framtagna just för radiatorer med sitt högre statiska tryck än "vanliga" fläktar och detta genom en annan form på fläktbladen som är ganska breda jämfört med t ex Corsair's fläktar i AF-serien som är mer "traditionella" fläktar.

Hur som helst slutade det som jag tänkte från början, jag skaffade mig 2 st SP120-fläktar till H100i'n och en AF120 för utblås bak och alla fläktar i Performance Edition-variant. Mycket nöjd med resultatet både när det gäller temp och ljudnivå!

Bla bla, blanda inte ihop corsairs reklam med fakta Har du inga vanliga fläktar att jämföra med eller ser du så dåligt så du inte ser skillnaden på en konventionell kvadratisk fläktram med raka sidor och sp120?

Martin kan förklara för dig:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=etd_YW...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bla bla, blanda inte ihop corsairs reklam med fakta Har du inga vanliga fläktar att jämföra med eller ser du så dåligt så du inte ser skillnaden på en konventionell kvadratisk fläktram med raka sidor och sp120?

Martin kan förklara för dig:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=etd_YW...

Som Martin säger så tror han att man kan förlora prestanda men har han eller någon annan gjort något test som visar på det och hur pass mycket man förlorar? Handlar det om någon enstaka grad så spelar det ju ingen roll i min mening.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Bla bla, blanda inte ihop corsairs reklam med fakta Har du inga vanliga fläktar att jämföra med eller ser du så dåligt så du inte ser skillnaden på en konventionell kvadratisk fläktram med raka sidor och sp120?

Martin kan förklara för dig:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=etd_YW...

Ah, nu är jag med på vad du menar med skillnaden mellan en "konventionell" fläkt och en SP120 och förstår varför du började ifrågasätta min syn Började just fundera själv över vad du snackar om men sen insåg jag att det var själva ramen som en SP120 saknar. Däremot är den ju fortfarande kvadratisk om man ser till skruvhålen eftersom den självklart följer standard för en 120mm-fläkt och var så jag tänkte.

Sen ang form på fläktblad var det inte någon Corsair-reklam jag lutade mig mot utan istället inlägg från en kille i Corsair's forum (ej Corsair-anställd) som verkade väldigt duktig på allt som har med luftflöden att göra, minns jag inte fel höll han även professionellt på med sånt i form av racing-bilar. Hur som helst förklarade han iaf på ett väldigt tydligt sätt bl a varför bladen på en fläkt behöver ha en annan form för att kunna bibehålla ett bra statiskt tryck. Nedan två intressanta trådar i Corsair's forum.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=117122

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=118043

Hur som helst slutade det nu med att jag lämnade tillbaka mina Corsair-fläktar eftersom jag upptäckte att de lät illa (rasslade) vid vissa varvtal. Började med att byta ut dem mot nya men när även dessa lät illa har jag nu gått tillbaka till mina gamla och väl beprövade GT 1850 och insåg hur bra de är både när det gäller ljudnivå och kylning. Lite trist bara att de inte är PWM-fläktar vilket innebär att jag inte kan styra dem via Corsair Link men men...har istället kopplat dem till fläktcontrollern i mitt Obsidian 650D-chassi vilket innebär att jag själv kan reglera dem i 3 steg och funkar helt OK. För det mesta kan jag låta dem snurra på det lägsta steget och låter då knappt någonting och kyler ändå riktigt bra.

Såg att Scythe även har ett par PWM-fläktar i sin serie Glide Stream och lite sugen på att testa dem fast för stunden nöjer jag mig nog med mina GT.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk

Såg ju schyssta ut!

Antar att du testat dem själv eftersom du tipsar om dem? Vet du ifall de funkar bra med Corsair Link och ett H100i?

Permalänk
Medlem

Jao, har testat dem (cluster), men inte med link, har dem som chassi fläktar och de funkar superbt! Det ska även vara väldigt bra på att trycka luft genom radiatorer, vid t.ex h100i montering!
De är tysta, snygga och flyttar tillräckligt med luft för mig iallafall! ^__^

Vet inte om du läste omdömena, men där kan du ju också få en uppfattning!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moogerman:

Jag har köpt dessa:
https://www.inet.se/produkt/6308784/scythe-120mm-glide-stream...

och de blåser ruggigt bra! Samt man kan ha dem på full styrka utan att de låter nämnvärt... kolla alltid dB-siffrorna, kontra hur mycket de blåser!

Jag har samma fast 2000 rpm inpluggade i mina fläktkontroller. Läste på mycket för att komma fram till dessa.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av WallEm:

Jao, har testat dem (cluster), men inte med link, har dem som chassi fläktar och de funkar superbt! Det ska även vara väldigt bra på att trycka luft genom radiatorer, vid t.ex h100i montering!
De är tysta, snygga och flyttar tillräckligt med luft för mig iallafall! ^__^

Vet inte om du läste omdömena, men där kan du ju också få en uppfattning!

Ja, de verkar riktigt bra efter att ha läst omdömena. Inte alls omöjligt att det kanske kan bli såna här framöver för även om jag för stunden är ruggigt nöjd med mina GT-fläktar saknar jag PWM-funktionaliteten.

Permalänk

Jag sitter med ett 650D å jag kör en 200 in i fronten från Bitfenix och resten är Cougar Vortex. Jag rekommenderar att du vänder fläkten baktill och sätter ett fläktfilter så att den blåser in så du får övertryck i lådan. Annars kommer du få mycket damm.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Tack för tipset ang att vända fläkten baktill men testade det och fick betydligt sämre temperaturer vilket jag tror beror på att min dator står i sitt eget fack eller vad man ska kalla det för i mitt databord med både väggar, tak och dåligt med plats/luft bakom datorn vilket gör att luften som blåser in i lådan om jag vänder den fläkten är varm och väl till stor del består av varmluften som blåser ut från radiatorn och sen träffar taket (undersidan av bordsskivan) och cirkulerar vidare ner just bakom datorn eftersom den inte kommer ut på sidorna.

Lite sugen på att testa de här fläktarna.

http://www.inet.se/produkt/6308790/scythe-120mm-glide-stream-...

De låter ju lite mer än mina nuvarande GT 1850 men flyttar mer än dubbelt så mycket luft och har PWM-funktionalitet.