Permalänk

Elpiano, hjälp!

Hej allihopa!

Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum för min fråga, men jag slänger ut den ändå!
Egentligen är det inte en fråga, men jag behöver i alla fall hjälp.

Jag går snart ut grundskolan och jag ska få ett efterlängtat elpiano. Min budget ligger runt 7000-9000 kronor.
Jag har letat fram två stycken redan, men jag tycker att båda två har sina fördelar och nackdelar.
Den första jag hittade är Kawai CL36 W. När jag lyssnar på dessa ljudsamples tycker jag att vissa låter rätt bra, men i överlag är de ganska medelmåttiga.
Den andra jag hittade är Casio PX830. Som ni kanske ser är den svart, vilket jag inte gillar. Dock så är fördelen med denna att ljuden låter riktigt bra.

Nu behöver jag er hjälp! Jag vill ha ett elpiano som ser klassiskt ut, helst vitt, med bra ljud (även cembalo- och kyrkorgelljud), har ett halvt eller helt bakstycke med tre pedaler och som kostar mellan 7000-9000 kronor. Ni får även tipsa om såna som inte är vita, men som sagt vill jag helst ha ett vitt!

Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag vet inte riktigt något annat ställe jag kan fråga. Men om ni vet något annat ställe jag kan fråga på, skriv gärna det!

Tack på förhand, Cevin.

Permalänk
Skrivet av cevinchurch:

... Ni får gärna tipsa om såna som inte är vita!

Skrivet av cevinchurch:

... Den andra jag hittade är Casio PX830. Som ni kanske ser är den svart, vilket jag inte gillar.

Så ett elpiano som varken är svart eller vitt?

Du är alltså ute efter ett brunt?

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Skrivet av Willekillen:

Så ett elpiano som varken är svart eller vitt?

Du är alltså ute efter ett brunt?

Jag kanske formulerade mig lite konstigt. Jag menar alltså att det även går bra att tipsa om elpianon som har andra färger, men att jag helst av allt vill att det ska vara vitt.

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du använda de inbyggda ljuden då? Kan du inte använda midi om du hittar ett instrument du gillar utseendet och spelkänslan på?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=875496&artno=249410

Det är den jag har, ljudet låter nästan precis som ett riktigt piano. Och det är en jättefin möbel också. Det finns vita också men inte just i den modellen men de är dyrare så de är nog säkert bättre också.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Måste du använda de inbyggda ljuden då? Kan du inte använda midi om du hittar ett instrument du gillar utseendet och spelkänslan på?

Hur fungerar det? Kopplar man in en sladd från datorn till pianot och "laddar ned" ljudfiler till den? Men det var ett bra tips eftersom att jag gillar både spelkänslan och utssendet på Kawai CL36 W!

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite, hoppas det inte gör något?

Undrar vad en YAMAHA CLP-230 är värd? Kom ihåg att vi la ca 14-15k på den men i dagsläget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cevinchurch:

Hur fungerar det? Kopplar man in en sladd från datorn till pianot och "laddar ned" ljudfiler till den? Men det var ett bra tips eftersom att jag gillar både spelkänslan och utssendet på Kawai CL36 W!

Ja du behöver nån form av extern enhet, en dator har du troligen redan och så nått mjukvarupiano som har det sound du vill ha, det finns en massa olika och jag är inte pianist så jag avstår helst från att råda dig från nått där i den prisklassen och så behöver du högtalare, men tänk på att högtalarna i elpianon kan låta rätt olika de också, det kan vara klurigt att jämföra, men en "miniflygel" och pianon med "låda" brukar ha plats för skapligt bra högtalare, de som är "bara klaviaturer" rymmer inte bra högtalare och det påverkar ljudet det också och de "tunna" modellerna kan låta annorlunda om du ansluter dem via line ut till ett bra högtalarsystem som tex brukar kunna återge basen på ett helt annat sätt, det är ju löjligt att ens försöka låta som en Bösendorfer Imperial om man inte har högtalare som är i närheten av att klara basen.
Hade du haft budgeten så gör Bösendorfer numera digitala "kompromisslösa" instrument, CEUS http://www.boesendorfer.com/index.php?m=70 är riktigt häftiga men i en oerhört annorlunda prisklass, $ 610 000 för en 290 CEUS http://www.pianobuyer.com/spring13/214.html
Det är roligt att drömma, men det jag egentligen menar är att Imperial 290 är ett enormt stort och baskapabelt instrument och de går helt enkelt inte att återge via små högtalare oavsett hur bra "pianodelen" är så krävs det "lådstorlek" för att spela upp dem om man skulle försöka mjukvaruemulera ett sånt instrument.
Elpianon kan vara lurigt beroende på hur de ska användas, spelkänsla, ljud via inbyggda högtalare, ljudet som kan tas ut via line ut, eller "möbeldesign" vad man prioriterar får man försöka klura ut själv.
Själv är jag mer tekniker än musiker men jag gillar verkligen hur Tori Amos behandlar sina Bösendorfrar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.