Permalänk

Ett litet S/PDIF-problem.

Tjäna.

Har ett litet problem med de digitala signalerna ut från min dator.
Problemet ter sig som följer:

Jag har Logitech-högtalare kopplade via optisk, och en Pioneer-reciever kopplat via en hemmasnickrad 2-pin till koax-adapter från moderkortet, den kontakten som man i vanliga fall kopplar till äldre grafikkort utan inbyggt HD-audio.

När jag stänger av Pioneeren slutar toslink ge signal av någon anledning, så när jag finlyssnat klart och bara vill köra med datorhögtalare måste jag dra ur koaxialen ur recievern (Eller lämna den på i mute)
Det verkar ju som om något i Pioneeren sänker signalen mot noll när den stängs av, och det påverkar även toslink då.

Jag har sökt på nätet efter svar men kan inte hitta något. Vet ni vad man t.ex. skulle kunna komplettera min adapter med för komponenter för att det här problemet ska upphöra?

Förutom detta funkar ljudet perfekt, PCM, Dolby och DTS rullar helt felfritt på båda utgångarna.

MVH

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger inget om modell av dina prylar så vi har ingen aning om vad för anslutningsmöjligheter du har men det allra enklaste borde vara att splitta den optiska signalen och leda den till både Logitech och Pioneer.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jo, men då måste jag köpa en jättelång optisk kabel :I
Men ja, modellen är inte direkt relevant då båda enheterna har toslink och koax, som i princip all dagens utrustning.
Dock har Logitech-högtalarna sönderbränd koax-input, men det är en annan historia.

För tillfället har jag bara lött på ett par rca på en lång lyxig antennkabel. Det vore optimalt om jag kunde behålla det så då jag inte har några pengar att spendera för tillfället, däremot har jag lödkolv och en helt del elektronikskrot som går slakta.

Kan ju tillägga att jag nyss testade att sätta en isolationstransformator från ett gammalt nätverkskort mellan recievern och datorn.
Då slutade det optiska fungera oavsett om Pioneeren var på eller av, men signalen gick in felfritt på Pioneeren. När jag kopplade ur transformatorn gick det optiska igång igen.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

OK, då blev det klarare men också krångligare om du inte har råd att köpa grejer till projektet. Vet faktiskt inte hur det ska kunna lösas utan att köpa nån slags konverter. Möjligen att du sätter en brytare på koaxkabeln för att enklare bryta kretsen mot Pioneeren istället för att dra ut kabeln.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Mmm, mycket knepigt när inte ens galvanisk isolation löste problemet. Får väl vänta tills framtiden och skaffa optiskt då

Uppdatering: Hittade en resistor som var lagom nära 75ohm och satte i serie med lindningen på datorns sida av skiljetransformatorn.
Nu funkar det Transformatorn hade närmare noll resistans och det tyckte inte datorn om, men med rätt resistans (impedans) gick det bättre.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″