DOA 14 dagar, omleverans?

Permalänk

DOA 14 dagar, omleverans?

Köpte en inkling från Dusitn som det är DOA på. Om jag skickar tillbaka den inom två veckor så ska de skicka mig en ny direkt? På onsdag har det gått två veckor. Räcker det att jag postar den inom två veckor? Eller måste de ha den inom två veckor?

Går det längre tid kmr de väll vilja reparera varan? Eller kan jag hävda omleverans då varan inte är så dyr?

Vill inte vänta på reparation i typ två månader eller liknande. Vad tycker ni jag ska göra?

Permalänk
Entusiast

Ring dem och be om en returfraktsedel eftersom din vara är DOA, det bör gälla från dagen du tar kontakt med dem..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Vet inte om jag missförstår DOA men det var fel på min Inkling vid leverans, men den går att använda. Eller måste varan vara fullständigt obrukbar för att det ska räknas som DOA(Dead On Arrival). I mitt fall är det defective on arrival men man säger väll ändå att det är DOA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red-Eagle:

Vet inte om jag missförstår DOA men det var fel på min Inkling vid leverans, men den går att använda. Eller måste varan vara fullständigt obrukbar för att det ska räknas som DOA(Dead On Arrival). I mitt fall är det defective on arrival men man säger väll ändå att det är DOA?

Är det inte "Damaged On Arrival"? Det skulle ju täcka både dead och defective

Permalänk
Medlem

DOA är Dead On Arrival. D.v.s död vid ankomst. Inget annat. Sen kan man alltid "leka" vidare givetvis

Permalänk

Ok drog för hastade slutsatser om vad DOA innebar då...
Jag kan alltså tolka min som DOA då?
Är rådet fortfarande detsamma? Eller kmr de vilja reparera den? Vill ju hävda omleverans isåfall. Vad ska jag göra?

Permalänk

Beror på hur skadad den är. Går inte att säga generellt. Men i vilket fall som helst så ska du ju ha en hel produkt.
Sen om det kostar 1:- eller 10.000:- är ointressant.

Men de måste få in den och testa den. Beror på vad för skada den har men kan ta 1 dag till 2 veckor. Går sällan så lång tid som 2 månader, speciellt inte hos ett så stort företag.

Permalänk

Man måste ta in och ur batteriet i pennan vid varje användning för att pennan ska connecta till mottagaren.

Permalänk

Kollat hemsidan så det inte är något fel i en firmware?
Något störigt problem. Jag hade begärt att de fixade det.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad det är för produkt och hur felet uppför sig. Jag har, tex när det bara saknats en kabel eller liknande fått en direkt från butiken när jag påtalat det, men konstaterat att produkten är felfri för övrigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av 26§ 1st Konsumentköplag:

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Så ja, du har rätt till omleverans såvida detta inte skulle innebära en alldeles för stor kostnad jämfört med reparation, t.ex. om de inte har fler i lager och det skulle kosta för mycket att beställa in en ny.

Begär en ny.

Var har du fått 14 dagar ifrån? Det är 3 år som gäller med 6 månaders omvänd bevisbörda till din fördel.

Permalänk
Skrivet av Red-Eagle:

Köpte en inkling från Dusitn som det är DOA på. Om jag skickar tillbaka den inom två veckor så ska de skicka mig en ny direkt? På onsdag har det gått två veckor. Räcker det att jag postar den inom två veckor? Eller måste de ha den inom två veckor?

Går det längre tid kmr de väll vilja reparera varan? Eller kan jag hävda omleverans då varan inte är så dyr?

Vill inte vänta på reparation i typ två månader eller liknande. Vad tycker ni jag ska göra?

Fråga Dustin istället! Dom har mycket bättre koll än sweClockers.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Var har du fått 14 dagar ifrån? Det är 3 år som gäller med 6 månaders omvänd bevisbörda till din fördel.

Jag antar han tänker på 14 dagars öppet köp där man får häva köpet utan förklaring

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Jag antar han tänker på 14 dagars öppet köp där man får häva köpet utan förklaring

Precis.

Har pratat med Dustin och de skickar en ny