Svensk Fondservice, avtal via telefon, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Svensk Fondservice, avtal via telefon, vad gäller?

Hej

Hämtade posten nu ikväll när jag tog hundarna på en runda. Med posten kom ett brev från Svensk Fondservice.

https://www.svenskfondservice.se/

De gav mig en deal på ett halvår gratis förvaltning, en prövoperiod. När jag tecknade detta så frågade jag specifikt om när perioden var slut vad som gällde. Jag frågade om jag behöver säga upp avtalet eller om det övergår automatiskt till ett abonnemang. Han svarar då att det avslutas automatiskt om inte jag vill förlänga.

Bra.

Efter en tid under prövoperioden så ringer en tjej och frågar om PPM-koden. Jag uppger koden och sedan frågar hon om jag är intresserad av att förlänga. Jag svarar nej, jag har andra alternativ. Hon svarar då om jag vill fundera och om hon kan skicka hem en blankett om förlängning och om jag inte är intresserad så behöver jag inte göra någonting. Jag behöver alltså bara skicka in blanketten om jag är intresserad.

Ok, det kan jag gå med på.

Brevet som kom idag är en faktura. Där står endast förfallodatum och vad specifikation för summan, "pensionspaket". Där står inget om att det är bara att ignorera om jag inte vill fortsätta tjänsten vilket det brukar göra, har gjort på Falck, SBM och andra tjänster.

Har de försökt finta bort mig? Jag har skickat ett argsint mejl ikväll om att jag bestrider fakturan och att det var absolut inte det avtal jag gick med på. Jag skrev också att de skulle ta bort mig fullständigt ur deras register och att jag inte vill ha med de att göra. Jag skrev också att jag inte kommer acceptera detta beteende och att jag kommer gå vidare till konsumentverket och ännu längre om så behövs.

Summan är på 589:- men det är principen. De ska inte köra över människor genom att lura till sig pengar.

Så vad gäller, vad har jag för rättigheter och vad har jag för chans?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan skriftligt och säg upp i samma veva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Bestrid fakturan skriftligt och säg upp i samma veva.

Gjort via mejl, kopia har jag sparat.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att de i alla fall officiellt ser fakturan som ett "erbjudande". Alltså är fakturan en frivillig tjänst. Visst är syftet att lura folk men genom denna förklaring brukar dem klara sig undan bedrägeri.

Bestrid, de kommer sannolikt inte göra något mer. Du kommer nog till och med få denna förklaring tillbaka på email. Om de trots allt skulle gå vidare är det dem som ska bevisa att ett avtal finns och vad detta innehåller, något de så klart får problem med förutsatt att det du beskriver är korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar idag om att de makulerat fakturan och tagit bort mitt konto och de vill t.o.m. reda ut situationen.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold