Personalchef vs utbildning ångest

Permalänk
Medlem

Personalchef vs utbildning ångest

Har ställts inför ett dilemma. Jag är 25 år gammal, har gymnasieutbildning inom naturvetenskap och skulle sätta min begåvningsgrad (på samma skala som högskoleprovet) på ungefär 1,7 (strax över medelbegåvad).
För att göra en lång historia kort; Åren efter gymnasiet har jag pluggat till civilingenjör ett år (varefter jag slutade pga sjukdom), rest runt i världen, jobbat med all mellan hotellpersonal, trädgårdsskötare, dykare osv. De senaste tre åren har jag bott i Sverige där jag jobbat inom ett logistikföretag som chaufför, där jag sparat ihop pengar för att kunna plugga utan skulder i tre år (Har även finansierat våra studier genom en investering på två bostadsrätter som vi tänkt hyra ut.). Planen är att studierna kommer äga rum utomlands där min andra hälft också är tänkt att plugga.

Till problemet tillhör att min chef har erbjudit mig jobb som personalchef (över 50 anställda) på företaget, och att det skulle innebära att jag jobbade kvar i minst fyra år till. Med tanke på att jag har jobbat kortast på företaget (och med tanke på min bakgrund) är det ett förjävla bra erbjudande. Och det skulle se bra ut på CV:t. Vad som talar emot är att jag inte har något större intresse för verksamheten, att det känns som att tiden rinner ut för både mig och min tjej (pga ålder) och att det känns som att jag kommer bli fast i företaget efter detta.

Både jag och tjejen kommer från medelklassfamilj - allt resande och alla planer finansieras av oss själva.

Till de som har mer erfarenhet av livet frågar jag nu; vad skulle du gjort?

(Ber om ursäkt om för felstavningar och osammanhängande text. Har fått i mig lite dunderhonung ^^)

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket pengar det handlar om. Det är svårt som fan att plugga sig till hög inkomst. Dessutom kommer du ha inkomstbortfall de åren du pluggar. Tyvärr så lönar det sällan sig att plugga. Å andra sidan så ger plugget en möjligheter att jobba med ngt man gillar istället. Alla jobb blir dock tråkiga i längden. Mycket svårt att svara på din fråga. Det kan du nog bara själv avgöra.

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på vad det är för utbildning du tänkt dig. Att du har råd med tre år utomlands kan ju betyda allt och inget då priserna differ med hundratusentals kronor per termin beroende på var/vad du vill studera.

Med tanke på att du inte har något större intresse för verksamheten skulle jag inte stannat längre än nödvändigt. Du kommer falla i bekvämlighetsfällan där du står ut med ditt arbete så länge du kan och sen avsky dig själv lite för att du inte studerade och fick göra något du verkligen ville.

Visst, sen kan du ju alltid börja studera vid 30 års ålder också. Helt upp till dig själv.

Permalänk

Ta jobbet samtidigt som du pluggar på distans. Det låter som ett riktigt bra erbjudande och som du säger så kommer det väga tungt i CVet för framtiden. Kräver en ordentlig arbetsinsatts men då får du ju båda två på bekostnad av inget liv.

Permalänk
Medlem

Ingångslönen var inte mer än 30% högre än nuvarande. Det tillsammans med det jag tidigare nämnt (och ni också påpekat) och att chefen försökte stressa fram ett svar från mig gjorde att jag valde att avstå. Förmodligen det mest korkade beslut jag har tagit i mitt liv, men så ligger det alltså till.
Att både plugga och jobba med ett krävande arbete med givna förutsättningar var dessvärre inget alternativ.
Får hoppas på riktigt goda referenser istället. ^^

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut! Det man inte tycker om ska man inte hålla på med. Eller rättare sagt, det ska man inte satsa på. Det kan vara helt rätt att hålla på med något tråkigt jobb ett tag, men när det handlar om resten av livet så måste man våga satsa på att nå sina drömmar.

Sen riskerar du inte så mycket heller. Pengar kan man alltid tjäna nya. Och jag tror inte du riskerar att bli arbetslös särskilt länge efter examen, inte med din bakgrund.

Grattis till ett bra beslut och lycka till med pluggandet!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tack för de uppmuntrande orden!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Dilemma. Nu har du ju tagit ditt beslut men personalchef skulle vara en riktigt stark punkt för många kommande jobb i CV:t. Man brukar ju dock säga att man ska följa sin egen åsikt då andra tyckare inte alltid får en på rätt spår! Lycka till i pluggandet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig tagit ett jobb som personalchef om jag var ung, ny på arbetsplatsen och dessutom saknade intresse för verksamheten. Det kan inte sluta bra. Så jag tycker du gjorde rätt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag tycker du gjorde rätt. Om det du kommer utbilda dig till är inom samma område så har du ju en fot redan inne. Om inte annat har du starka referenser och en sjysst utbildning. Håller också med allt TheJerk säger.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Jag hade aldrig tagit ett jobb som personalchef om jag var ung, ny på arbetsplatsen och dessutom saknade intresse för verksamheten. Det kan inte sluta bra. Så jag tycker du gjorde rätt.

Klockrent. Jobbar man med nåt man inte bryr sig om blir det inge bra.

Man lever bara 1 gång, gör det DU vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror väl på hur mycket pengar det handlar om. Det är svårt som fan att plugga sig till hög inkomst. Dessutom kommer du ha inkomstbortfall de åren du pluggar. Tyvärr så lönar det sällan sig att plugga. Å andra sidan så ger plugget en möjligheter att jobba med ngt man gillar istället. Alla jobb blir dock tråkiga i längden. Mycket svårt att svara på din fråga. Det kan du nog bara själv avgöra.

Skulle snarare säga tvärtom, om man läser till ingenjör mm. så får du oftast en bra ingångslön och kan öka efterhand.

Det säger sig lite sjävt, har du ingen bra utbildning/ingen alls så har du liten chans på arbetsmarknaden, du får ta lågavlönade jobb.

Till TS: Gå efter magkänslan, känns det inte bra, gör det inte. Jag har önskat i några situationer att jag har följt den..

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Beror väl på hur mycket pengar det handlar om. Det är svårt som fan att plugga sig till hög inkomst. Dessutom kommer du ha inkomstbortfall de åren du pluggar. Tyvärr så lönar det sällan sig att plugga.

Det är inte alls svårt, det beror mest på vad man ska studera. Just ingenjörer som det skriks efter överallt just nu är det sannolikt att det lönar sig att plugga till. Om man är en riktigt driven person så kan man också skaffa sig ett hyfsat välavlönat jobb om man lägger de fem åren på att skaffa erfarenhet istället. Å andra sidan hade en driven person tjänat ännu mer som ingenjör så investeringen i utbildning hade nog gått ihop ändå.

/Civ. ing

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Helt rätt beslut! Det man inte tycker om ska man inte hålla på med. Eller rättare sagt, det ska man inte satsa på. Det kan vara helt rätt att hålla på med något tråkigt jobb ett tag, men när det handlar om resten av livet så måste man våga satsa på att nå sina drömmar.

Sen riskerar du inte så mycket heller. Pengar kan man alltid tjäna nya. Och jag tror inte du riskerar att bli arbetslös särskilt länge efter examen, inte med din bakgrund.

Grattis till ett bra beslut och lycka till med pluggandet!

Två år senare vill jag bara säga - du hade rätt. Jag har nu också insett att pengar och "status" inte är värt så jäkla mycket. För att förtydliga: det var en avvägande del i mitt beslut. Jag har inte nått mina drömmar på långa vägar, men arbetet mot att uppfylla dem är det som gör mig lycklig. Jag kan tom gå så långt som att säga att det är det som är (min) mening med livet.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Man kan se det som att det finns färre som har ledarerfarenhet av den grad du beskriver än det finns folk som har plugga 3-5 år på universitet. Erfarenhet väger extremt tungt. Båda i kombination är naturligtvis bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Två år senare vill jag bara säga - du hade rätt. Jag har nu också insett att pengar och "status" inte är värt så jäkla mycket. För att förtydliga: det var en avvägande del i mitt beslut. Jag har inte nått mina drömmar på långa vägar, men arbetet mot att uppfylla dem är det som gör mig lycklig. Jag kan tom gå så långt som att säga att det är det som är (min) mening med livet.

Oj, kul med uppföljning! Hur har det gått? Pluggar du utomlands? Är du tillsammans med tjejen fortfarande?

Vad glad jag blev, att något man slänger ur sig på ett forum faktiskt blir ihågkommet av någon.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Hur gick det sen för företaget du jobbade på? Fick de en bra personalchef? Har du fått liknande erbjudanden senare?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Medel på HLP är väl ändå 1.0? ^^

Vad gäller livsråd, jag hade kört på företagsspåret om det ger en erfarenhet som har ett riktigt värde, dvs att du kan få liknande positioner på andra företag.

Är din arbetsplats bra, du tjänar okej, din chef är schysst och du har en bra flickvän/sambo så är väl ditt intresse för arbetet mindre viktigt kanske.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Oj, kul med uppföljning! Hur har det gått? Pluggar du utomlands? Är du tillsammans med tjejen fortfarande?

Vad glad jag blev, att något man slänger ur sig på ett forum faktiskt blir ihågkommet av någon.

Jag pluggar inte utomlands, utan i Borås. Skillnaden nu är att allt känns rätt - planer och framtida mål är satta på riktigt och utsikterna för att vi båda ska få det som vi önskar ser bra ut. Vi håller ihop och firade 9 år i Februari.

Skrivet av Alakai:

Hur gick det sen för företaget du jobbade på? Fick de en bra personalchef? Har du fått liknande erbjudanden senare?

Jag har bara haft tillfälliga arbeten sedan dess (mellan eller samtidigt som pluggande), så inga liknande erbjudanden har kunnat uppenbara sig.
Jag jobbade kvar ett par månader efter att jag avböjde. Den personalchef som tillsattes sade upp sig 5 månader efter att jag drog, distriktschefen sade upp sig 2 månader därefter och den som tog hans plats stannade inte heller länge. De har fortfarande en tillfällig lösning till platsen som distriktschef och jag har ingen aning om vem som sitter som personalchef nu.
De arbetskamrater jag fortfarande har kontakt med beskriver ett fullständigt kaos.

Skrivet av subruz:

Medel på HLP är väl ändå 1.0? ^^

Vad gäller livsråd, jag hade kört på företagsspåret om det ger en erfarenhet som har ett riktigt värde, dvs att du kan få liknande positioner på andra företag.

Ja, jag vet inte alls hur jag tänkte där. ^^

Med facit i hand kan man tro annorlunda, men visst hade det kunnat vara så. Men jag tror inte att jag fått samma framtidsinspiration (eller hur tusan jag ska uttrycka det) och glädje där.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."