Hur ofta och hur mycket tid använder DU på att underhålla vattenkylningen

Permalänk
Medlem

Hur ofta och hur mycket tid använder DU på att underhålla vattenkylningen

Har plockat ihop komponenter till en ny dator, och har planerat att vattenkyla, främst pga buller. Nu återstår bara vattenblocken, kylare etc. Så undrar jag, hur mycket tid lägger andra som kör på vatten på att underhålla, checka för läckage, göra rent etc? Hur ofta plockar ni isär allt? Hur ofta gör ni rent blocken?

Permalänk
Medlem

Det som jag utför i underhållsväg är att fylla på reservoaren och rengöra radiatorerna från damm. Läckage kollar jag aldrig efter då jag skulle märka om det var en svart pöl på golvet. Jag plockar isär och rengör allt ca 1 gång/år och det är när jag sätter in nya komponenter. I tid lägger jag nog inte mer än 15 timmar om året på underhåll.

Permalänk
Medlem

Ja, men underbart! Tack för svaret. 75 minuter i månaden i snitt låter ju överkomligt.

Permalänk
Medlem

Rengöra dammfilter en gång i månaden sedan är det 1 års rengöring med nytt vatten som gäller. Brukar ta 3-4 timmar om man drar ut på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Ett timmar om året är en rätt bra uppskattning. Det dubbla kanske om byter ut någon komponent. Jag bytte res, cpublock och alla slangar häromdan och det tog väl tre fyra timmar nånting eftersom det blev en del omändring i loopen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast

Väldigt bra initiativ till tråd, hade glömt att jag undrade detta

Permalänk
Medlem

15-20 minuter i månaden, då står skruva på och av chassi sidan för större delen av tiden.

Kollar bara så att PH värdet i systemet är okej och tillför eventuellt mer anti alg medel.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det hjälpte till med beslutet så jag slog till idag och införskaffade kylblock för CPU, GPU och moderkortet. Det senare verkade i stort sett utsålt över allt men jag fick otroligt nog tag i det i Sverige. Nu återstår val av kopplingar, slang, radiator, och fläktar. Pump - tänkte mig en PMP-500, men den verkar svår att få tag på. Sen återstår en massa grejer som jag inte funderat så mycket över som flödesmätare, fläktkontroller etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Tack för svaren. Det hjälpte till med beslutet så jag slog till idag och införskaffade kylblock för CPU, GPU och moderkortet. Det senare verkade i stort sett utsålt över allt men jag fick otroligt nog tag i det i Sverige. Nu återstår val av kopplingar, slang, radiator, och fläktar. Pump - tänkte mig en PMP-500, men den verkar svår att få tag på. Sen återstår en massa grejer som jag inte funderat så mycket över som flödesmätare, fläktkontroller etc.

Vill du ha en riktigt bra pump rekommenderar jag en Laing D5 eller liknande, finns många modeller av den.
Alphacool VPP655 är den som finns på Inet.
Riktigt trevlig tillsammans med EK-D5 X-TOP.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd

Fylelr bara på vatten när de behövs, sedan låter jag det vara tills jag byter ut något/tvungen att montera bort något i systemet.