Nytt batteri laddas tusen gånger snabbare än litiumbatterier

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Blir mycket jobb till oss elektriker som kommer få åka ut till alla som har ett sådant batteri och dra en egen matning för laddning av telefonen! Tex i de flesta sovrum har man 10A både till vägguttag (sänglampa,klocka,laddare till mobil etc många har routern i sovrummet kanske en dator) sen får vi inte glömma belysningen och allt på 3G1,5 kabel/tråd hehe

Även om dessa nya laddare har kapaciteten att vara 1000 gånger snabbare, behöver det inte betyda att dom kommer dra 1000 gånger mer ström. Om det skulle vara fallet, så lär dom inte designa dom så man måste dra fram egna matningar enbart för en mobil-laddare.

Permalänk
Medlem

Denna nya batteri teknik borde vara något för tesla!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Din sista parentes som verkade antyda att det bara släpps nyheter som den gör för att fiska anslag och inte för att få fram något vettigt. En formulering som väldigt ofta används av foliehattar i klimatdebatten.

Ett bättre ord skulle nog varit pessimist. Hans tro på att nya forskningsrön kommer pga ett pengabehov tycker jag är ett bra exempel på pessimismen gentemot stora och revolutionerande framsteg i forskning som förövrigt är relativt sällsynta (det går ganska sakta).

Foliehattar i klimatdebatten? Du måste mena klimatskeptiker.

Foliehattar är mer tänkt som beskrivning av folk som tror t.ex. att Illuminati styr världens regeringar bakom ridån eller är paranoida.

Att man skulle använda någon form av nanoteknik för att utveckla bättre batterier är knappast någon överraskning. Åtminstone sedan ett Nobelpriset gick till forskarduon som arbetade med grafen har man spekulerat i hur t.ex. rörformade nanotuber kan användas för att lagra energi. Det intressanta är väl hur den nya batteritekniken kom påverka utvecklingen av sanna elbilar.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woods:

Ett bättre ord skulle nog varit pessimist. Hans tro på att nya forskningsrön kommer pga ett pengabehov tycker jag är ett bra exempel på pessimismen gentemot stora och revolutionerande framsteg i forskning som förövrigt är relativt sällsynta (det går ganska sakta).

Foliehattar i klimatdebatten? Du måste mena klimatskeptiker.

Foliehattar är mer tänkt som beskrivning av folk som tror t.ex. att Illuminati styr världens regeringar bakom ridån eller är paranoida.

Att man skulle använda någon form av nanoteknik för att utveckla bättre batterier är knappast någon överraskning. Åtminstone sedan ett Nobelpriset gick till forskarduon som arbetade med grafen har man spekulerat i hur t.ex. rörformade nanotuber kan användas för att lagra energi. Det intressanta är väl hur den nya batteritekniken kom påverka utvecklingen av sanna elbilar.

Många klimatskeptiker tror att det ligger konspirationer bakom så det finns väldigt gott om foliehattar där också även om inte alla är det.

Rörformade nanotuber är mer kända som fulleren vilket upptäcktes redan på 80-talet och ett nobelpris delades ut 1996 för det. Så nanorör av kol är långt ifrån nytt och det har jobbats på att göra något med det i många herrans år. Än har det inte dykt upp så mycket mer än stora mängder forskningsrapporter men det säger ju inte att det inte kommer något i framtiden. Just grafen har ju blivit en modegrej nu vilket tyvärr leder till väldigt uppblåsta förväntningar. Det ligger ju fortfarande på grundforskningsstadiet vilket betyder att det är många många år kvar till kommersiella produkter. Det är ju en av alla problem med att vetenskapliga rön publiceras i dagspress.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Även om dessa nya laddare har kapaciteten att vara 1000 gånger snabbare, behöver det inte betyda att dom kommer dra 1000 gånger mer ström. Om det skulle vara fallet, så lär dom inte designa dom så man måste dra fram egna matningar enbart för en mobil-laddare.

De kommer dra exakt 1000 ggr mer ström om de ska vara 1000 ggr snabbare.

P = U*I.

Dvs om man inte bestämmer sig för att höja spänningen i hushållet från 240 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frepe:

De kommer dra exakt 1000 ggr mer ström om de ska vara 1000 ggr snabbare.

P = U*I.

Dvs om man inte bestämmer sig för att höja spänningen i hushållet från 240 V.

Huvudspänningen i nätet är 400 V och fasspänningen 230 V.
Vill man få upp effektuttaget något kan man alltid köra 2 eller 3-fas.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Frepe:

De kommer dra exakt 1000 ggr mer ström om de ska vara 1000 ggr snabbare.

P = U*I.

Dvs om man inte bestämmer sig för att höja spänningen i hushållet från 240 V.

Ja, men menade inte så. Menade att dom kanske klarar av det, men behöver inte nödvändigtvis vara exakt 1000 gånger, för då får man problem med elen som sagt xD

Permalänk
Medlem

10 gånger snabbare hade räckt. Då kan man ladda en telefon fullt på under en halvtimme.

Permalänk
Medlem

hehe

Skrivet av €lysian:

Jag tror att anledningen till detta är för att Duracell & co skulle bli ruinerade om ett sånt batteri börjar hota deras marknad. Då är det lättare att muta bort tillverkaren av dom "magiska" batterierna

magiska siffror(pengar) kan nog fixa sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Många klimatskeptiker tror att det ligger konspirationer bakom så det finns väldigt gott om foliehattar där också även om inte alla är det.

Många globaluppvärmningsfanatiker tror likadant, att de sk "klimatskeptikerna" är betalda av oljeindustrin etc. Du har alltid ett skikt med folk som gillar konspirationsteorier eller som använder sådana teorier retoriskt.

Sedan att ordet "klimatskeptiker" är så fånigt, det antyder att någon är skeptisk till att vi har ett klimat.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Ja det vore ju inte första gången som en tillverkare köper upp ett patent för att sedan lägga det längst inne i någon källare. Det är inte ens olagligt så man behöver inte muta sig fram. Om jag inte minns fel så nämnde min fysiklärare någon om en motor som va mycket energieffektiv men som köptes upp av oljebolag. Kan va påhittat men låter inte helt osannolikt.

På 90-talet va batteritid ett hett säljargument, idag så talas det tyst om standbytid/taltid.

Min fysik lärare nämnde det samma !

Permalänk
Medlem

Om jag tittar på min laddare så levererar den 1A, 5V, att ett batteri laddas 1000 ggr snabbare behöver väl inte betyda att det krävs 1000A för att ladda den? El är inte mitt område så jag lämnar spekulationerna till de som har bättre koll

Tänk vilka möjligheter detta skulle vara för elbilarna, lättare mer energitäta batterier skulle fullständigt förändra möjligheterna för elbilar. Tänk en elbil som går 30 ggr längre än dagens bilar, istället för 15 mil så kan du köra 450 mil. Sedan kan du ladda bilen på samma tid som du tankar om inte kortare. Om batteriet blir verklighet kan det förändra hela världen. Spännande!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ingenjören:

Om jag tittar på min laddare så levererar den 1A, 5V, att ett batteri laddas 1000 ggr snabbare behöver väl inte betyda att det krävs 1000A för att ladda den? El är inte mitt område så jag lämnar spekulationerna till de som har bättre koll

Tänk vilka möjligheter detta skulle vara för elbilarna, lättare mer energitäta batterier skulle fullständigt förändra möjligheterna för elbilar. Tänk en elbil som går 30 ggr längre än dagens bilar, istället för 15 mil så kan du köra 450 mil. Sedan kan du ladda bilen på samma tid som du tankar om inte kortare. Om batteriet blir verklighet kan det förändra hela världen. Spännande!

I princip ja. Det är bara att ställa upp en energibalans över systemet så faller det ut direkt. Energin i batteriet måste komma från laddaren och ska man halvera laddtiden för samma mängd energi så måste laddeffekten dubblas. Så glöm USB-laddaren, nu blir det 3-fasbakabel för att ladda telefonen!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I princip ja. Det är bara att ställa upp en energibalans över systemet så faller det ut direkt. Energin i batteriet måste komma från laddaren och ska man halvera laddtiden för samma mängd energi så måste laddeffekten dubblas. Så glöm USB-laddaren, nu blir det 3-fasbakabel för att ladda telefonen!

Alternativt så nöjjer man sig med 10 ggr snabbare laddning och matar den med 10A och 50V :-). Då skulle min telefon laddas på 12 minuter istället för 120 minuter vilket är fantastiskt bra!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Alternativt så nöjjer man sig med 10 ggr snabbare laddning och matar den med 10A och 50V :-). Då skulle min telefon laddas på 12 minuter istället för 120 minuter vilket är fantastiskt bra!

Hörrö ingenjören. Höjer du spänningen med tio gång och dessutom strömmen med tio gånger så kommer du kunna ladda batteriet 100 gånger snabbare ;). Det förutsätter ju att batteriet klarar spänningen på 50V, men om det inte gör det så är det inte så lönt att mata batteriet med 50V.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast

Jag undrar...
Ju "modernare" batteri, desto större är brand/explosions -risken.
De gamla laddningsbara batterierna slutade fungera om de överhettades.
De lite äldre, men lite modernare nickel-baserade batterier hade en viss explosions-risk om de överhettades extremt.
Och idag, polymer-baserade batterier är lättare att överhetta, och har en rätt stor explosionsrisk vid "viss överhettning".

Vad har vi i framtiden? Potentiella bomber i fickformat? Titta på batteriet "på fel sätt" och den exploderar?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Jag undrar...
Ju "modernare" batteri, desto större är brand/explosions -risken.
De gamla laddningsbara batterierna slutade fungera om de överhettades.
De lite äldre, men lite modernare nickel-baserade batterier hade en viss explosions-risk om de överhettades extremt.
Och idag, polymer-baserade batterier är lättare att överhetta, och har en rätt stor explosionsrisk vid "viss överhettning".

Vad har vi i framtiden? Potentiella bomber i fickformat? Titta på batteriet "på fel sätt" och den exploderar?

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Blyceller är en gammal beprövad teknik och de innehåller en giftig tungmetall och en syra så de är inte ett dugg roliga att handskas med. Tacka vet jag de gamla brunstensbatterierna som typ består av kol, sten och salmiak. De var ju nästan ätbara.

Angående explosionsrisken så är det ett stort problem med alla litiumkemier. Det är ju en alkalimetall och alla har vi väl sätt vad som händer om man blandar litium och vatten? Så du behöver inte överhetta ett litiumbatteri för att det ska bli farligt. Det räcker med att slå hål på det. Finns massa roliga klipp på Youtube där folk gör hål på litiumceller för hobbybruk. Som det ser ut nu så kommer det bli mer litium i framtiden. Eller ja, fler nya typer av litiumceller. Det råkar vara så att litium har väldigt trevliga elektrokemiska egenskaper.

Nikelkadmiumbatterier är för övrigt högst otrevliga ur förgiftningssynpunk. Kadmiumförgiftning är otroligt otrevligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Blyceller är en gammal beprövad teknik och de innehåller en giftig tungmetall och en syra så de är inte ett dugg roliga att handskas med. Tacka vet jag de gamla brunstensbatterierna som typ består av kol, sten och salmiak. De var ju nästan ätbara.

Angående explosionsrisken så är det ett stort problem med alla litiumkemier. Det är ju en alkalimetall och alla har vi väl sätt vad som händer om man blandar litium och vatten? Så du behöver inte överhetta ett litiumbatteri för att det ska bli farligt. Det räcker med att slå hål på det. Finns massa roliga klipp på Youtube där folk gör hål på litiumceller för hobbybruk. Som det ser ut nu så kommer det bli mer litium i framtiden. Eller ja, fler nya typer av litiumceller. Det råkar vara så att litium har väldigt trevliga elektrokemiska egenskaper.

Nikelkadmiumbatterier är för övrigt högst otrevliga ur förgiftningssynpunk. Kadmiumförgiftning är otroligt otrevligt.

All true. Batterier är ena otrevliga rackare!

Jag har också varit inne i tankebanorna med riskerna tidigare i tråden. Med så mycket som 30 gånger högre nivåer på lagrad kemisk energi per volym måste det kunna leda till mer våldsamma reaktioner när någt går fel... Alltså, de kan säkert bli säkrare än alla dagens batterier, men när något ändå går fel med dem så borde energitätheten påverka omfattningen på reaktionen när de går sönder.

Säg hypotetiskt att reaktionen vid fatalt batterifel ökas linjärt med energitätheten. Det skulle ge en 30 gånger mer intensiv reaktion än dagens litium-jonbatterier och de batterierna kan reagera rätt häftigt redan idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

All true. Batterier är ena otrevliga rackare!

Jag har också varit inne i tankebanorna med riskerna tidigare i tråden. Med så mycket som 30 gånger högre nivåer på lagrad kemisk energi per volym måste det kunna leda till mer våldsamma reaktioner när någt går fel... Alltså, de kan säkert bli säkrare än alla dagens batterier, men när något ändå går fel med dem så borde energitätheten påverka omfattningen på reaktionen när de går sönder.

Säg hypotetiskt att reaktionen vid fatalt batterifel ökas linjärt med energitätheten. Det skulle ge en 30 gånger mer intensiv reaktion än dagens litium-jonbatterier och de batterierna kan reagera rätt häftigt redan idag.

Fast det beror ju helt på vad det är som faktiskt händer. I fallet punktering så är det ju en kemisk reaktion mellan fukt i luften och litium som sker så då är det mängden litium som är problemet. I det fallet ökar "farligheten" med ålder då det med tiden faller ut mer metalliskt litium. Hur mekanismen bakom den skenande temperaturen som ger upphov till explosioner och brand ser ut vet jag inte så kan inte uttala mig om huruvida det är en linjär skala eller inte.

Hur som helst vet jag att världens brandmän inte är jätteroade över litiumbatterier i bilar då de potentiellt är bra mycket farligare än brinnande bensin. En brinnande bil exploderar ju generellt bara i Hollywood. I verkligheten står den bara och brinner. Nu har vi något som medför både en explosionsrisk och risk för stötar vilket inte är helt uppskattat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selulance:

Även om dessa nya laddare har kapaciteten att vara 1000 gånger snabbare, behöver det inte betyda att dom kommer dra 1000 gånger mer ström. Om det skulle vara fallet, så lär dom inte designa dom så man måste dra fram egna matningar enbart för en mobil-laddare.

Jo. Energi är effekt gånger tid. Antingen är effekten hög och tiden låg, eller tvärt om (på en kontinuerlig skala). Ska du ladda upp något med samma energi som förut men 1000 ggr snabbare så måste effektuttaget öka tusen gånger. Rent praktiskt sker detta med en ökning av strömmen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jo. Energi är effekt gånger tid. Antingen är effekten hög och tiden låg, eller tvärt om (på en kontinuerlig skala). Ska du ladda upp något med samma energi som förut men 1000 ggr snabbare så måste effektuttaget öka tusen gånger. Rent praktiskt sker detta med en ökning av strömmen.

Skrivet av Söderbäck:

Hörrö ingenjören. Höjer du spänningen med tio gång och dessutom strömmen med tio gånger så kommer du kunna ladda batteriet 100 gånger snabbare ;). Det förutsätter ju att batteriet klarar spänningen på 50V, men om det inte gör det så är det inte så lönt att mata batteriet med 50V.

Är inte dessa två påståenden direkt motstridiga? Som sagt, el är inte mitt gebit, men fråga mig gärna om ånga, då jävlar!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Är inte dessa två påståenden direkt motstridiga? Som sagt, el är inte mitt gebit, men fråga mig gärna om ånga, då jävlar!

Jag ser inte riktigt konflikten här ;). Det du och jag pratade om var att öka spänning (Volt) och strömmängd (Ampere). Dessa två tillsammans utgör effektmängden och energimängden är effekt över tid. Ähh, det här kanske inte hjälpte alls. Har lite svårt att reda ut begreppen när jag inte riktigt förstår motstridigheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ingenjören:

Är inte dessa två påståenden direkt motstridiga? Som sagt, el är inte mitt gebit, men fråga mig gärna om ånga, då jävlar!

nej inte direkt, de tittar bara på saken från olika håll. Effekt är ju energi per tidsenhet. Enheten watt (W) är samma sak som joule per sekund (J/s). Tittar vi på elektrisk effekt så får man fram den från strömmen gånger spänningen. Så man kan antingen höja spänningen eller höja strömmen. Båda ger lite olika problem. Lite kortfattat så betyder högre spänning att man måste ha kraftigare isolering och högre ström betyder grövre ledare. Begreppen ström och spänning kan kännas rätt abstrakt om man inte håller på med el.

Ström är ett mått på hur många elektroner (eller ja, laddning) som rör sig genom en ledare. Spänningen, eller potentialskillnaden är den drivande kraften i systemet.

Jag kan bjuda på en något haltande analogi där man kan se ett batteri som ett vattenkraftverk med en stor damm. Mängden vatten i dammen motsvarar hur mycket laddning batteriet har. För att få ut en viss effekt el, eller ett visst flöde av vatten, kan man antingen ha en låg damm och öppna jättemånga luckor så det rinner ut mycket vatten på en gång. Det motsvarar en hög ström. Eller så kan man bygga en jättehög damm så man får jättehögt tryck. Då behöver man inte öppna lika mycket luckor för att få ut samma mängd vatten. Laddning av ett batteri fungerar exakt likadant fast åt andra hållet.

Disclaimer: jag är kemitekniker och har inte läst så mycket el egentligen. Mitt område är termodynamik och miljöflum och definitivt inte pedagogik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Är inte dessa två påståenden direkt motstridiga? Som sagt, el är inte mitt gebit, men fråga mig gärna om ånga, då jävlar!

Nej. De är komplett samstämmiga. Båda utgår från P = UI (edit: och W = Pt, 1 J = 1 Ws). Hur kan du kalla dig för "ingenjören" om du inte känner till det? Även om du är ingenjör i något helt annat än ellära så är effektlagen och Ohms lagar tamigfanken högstadiekunskap.
En tusendel av laddtiden kan fås genom att variera U och/eller I godtyckligt för att P ska bli 1000 ggr större. Eftersom U förhoppningsvis inte varierar så mycket i bruksspänningsnätet (230 V nominellt) så är det I som måste bli 1000 ggr högre för att laddtiden ska sjunka till en tusendel. Och, om vi tiodubblar U och tiodubblar I så får vi hundra gånger högre effekt, dvs en hundradel av laddtiden givet samma energikapacitet i batteriet.

[rant]Jag är själv inte ingenjör till utbildningen, bara till profession och hjärta. Det sista är viktigt. Vad tusan är det för fel med dagens ingenjörer? De verkar gått genom KTH eller motsvarande som zombies, helt hjärtlöst och utan patos. En person som ertappas med att inte känna till basala saker som kardanknutar, ohms lag, Herons ångkula, trippelexpansionsmaskinen, elektronröret (jag har träffat studenter på elektro på KTH vars nunor är stora frågetecken när man säger "elektronrör"!), valvbågen, von Neumann-arkitekturen, Snells lag, Kirchoffs lagar, termodynamik, Carnots teorem, svartkroppar, nitroglycerin, ottocykeln, allmänna gaslagen, etc, etc, etc, etc, borde genast förses med en förmyndare som förbjuder vederbörande att kalla sig "ingenjör". Ingenjör är ett kall, något man är i hjärtat! Man behöver inte kunna allt utantill, men man ska banne mig känna till det och veta precis vad och hur man ska slå upp saker och hur dessa hänger ihop grovt.
[/rant]
Zotamedu föregår här ju med gott exempel genom att inte heller vara ingenjör inom ellära ändå känna till det mest basala om en annan domän inom ingenjörsvetenskaperna.

Detta rant var inte riktat till dig "ingenjören" utan bara stundens inlevelse!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det börjar väl närma sig "slutet av året" nu.
Någon som hört något mer om detta?
Är det så att om man köper en mobil/surfplatta nu så kanske den är hopplöst ute nästa sommar, för alla har batteritider som är 10ggr bättre och laddar 1000ggr snabbare?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Vi får nöja oss med litium helt enkelt. Antar att det är stopp i dörren vad det gäller all utveckling som har med energi att göra.