För och nackdelar med AMD eller Nvidia.

Permalänk

För och nackdelar med AMD eller Nvidia.

Man ser fota diskussioner om folk ska köpa ett AMD eller Nvidia grafikkort. Jag tänkte skriva ihop en guide om när man bör välja det ena eller det andra. Så om ni kan skriva för och nackdelar med de båda i dagsläget Ska försöka hålla guiden sedan uppdaterad eftersom det varieras hela tiden.

Jag vill inte ha några extrema fan boys som säger att det ena är bättre än det andra. Jag vill veta när det är bättre än det andra och när det är sämre

Skriv gärna det som punkter och dela in det i för och nackdelar.

Guiden är till Datorconf.se som jag driver. Jag kommer såklart själv att söka information om ämnet och kolla så allt stämmer men inte fel med andras kunskaper. Tack i förhand

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Vet att Nvidia varit lite bättre på drivrutiner än AMD/ATI förr men kan har ändrats, värt att kolla upp! Även hur dem skalar i SLI/CF kan vara intressant.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det som är dåligt med AMD är att alla har problem med drivers och spammar mig på skype för dom tror att jag kan göra något..
(hela forumet var ju fyllt med driverproblem när 7000serien släpptes också..)

Det som är bra med Nvidia är allt.. förutom mining(bitcoin osv)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd

Båda har fördelar och nackdelar. AMD gör bra GPUer men har en tendens att slarva med sina drivrutiner och lider av MS i CF konfigurationer. Detta ska dock, enligt AMD själva försvinna när de släpper drivrutiner som ska vara klara i Juni. Fördelen är att AMD kort oftast brukar vara billigare än Nvidias motsvarighet. Nvidia däremot har stabilare drivrutiner och lider inte av MS. Däremot har de andra problem där tex. deras flerskärmsstöd inte direkt är någon höjdare (AMD har Eyefinity medan Nvidia har Nvidia surround och AMD är betydligt bättre i denna bemärkelse). Något som Nvidia har som inte AMD har är CUDA kärnor och tekniken PhysX medan AMD kör mer på open source som Havoc och TressFX. Vilket kort man ska välja? Beror helt på budget och vilka spel man ska spela.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Kvittar vilken tillverkare du väljer båda är bra

Men skillnaderna är

Nvidia:
Stabilare multigpu lösning (mindre problem)
Rykte att ha stabilare drivers
Får med ingame credits om du köper nvidia kort i free to play spel

Amd:
Ofta mer "bang for the buck" (mer för pengarna)
Får med flertal spel med amd kort
Bra för bitcoin mining

Finns många mer men detta är de större skillnaderna beroende på om du köper amd kort eller nvidia
Tror inte du blir missnöjd oavsett vem du köper ifrån utan välj det kort som passar din budget och dina prestanda behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det som är dåligt med AMD är att alla har problem med drivers och spammar mig på skype för dom tror att jag kan göra något..
(hela forumet var ju fyllt med driverproblem när 7000serien släpptes också..)

Det som är bra med Nvidia är allt.. förutom mining(bitcoin osv)

Det du säger är bullshit, AMDs drivrutiner funkar bra för minst 90% av sweclockers medlemmar. Dock kör man CF då kan du få rejäla problem med MS.
Visst, Jag har haft problem med mitt AMD kort VÄLDIGT mycket men det är fixat sen låångt tillbaks. Nvidia är inte 100% perfekta de heller, Likadant med AMD.

Permalänk
Avstängd

Ni snackar om AMDS drivrutiner. Jag inte haft mer problem med dom än vad jag haft med nvidias drivrutiner. Vad är problemet?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Båda har fördelar och nackdelar. AMD gör bra GPUer men har en tendens att slarva med sina drivrutiner och lider av MS i CF konfigurationer. Detta ska dock, enligt AMD själva försvinna när de släpper drivrutiner som ska vara klara i Juni. Fördelen är att AMD kort oftast brukar vara billigare än Nvidias motsvarighet. Nvidia däremot har stabilare drivrutiner och lider inte av MS. Däremot har de andra problem där tex. deras flerskärmsstöd inte direkt är någon höjdare (AMD har Eyefinity medan Nvidia har Nvidia surround och AMD är betydligt bättre i denna bemärkelse). Något som Nvidia har som inte AMD har är CUDA kärnor och tekniken PhysX medan AMD kör mer på open source som Havoc och TressFX. Vilket kort man ska välja? Beror helt på budget och vilka spel man ska spela.

Vill veta fördelar och nackdelar på båda. Okej, tack för svaret.

Skrivet av Boozfob:

Det som är dåligt med AMD är att alla har problem med drivers och spammar mig på skype för dom tror att jag kan göra något..
(hela forumet var ju fyllt med driverproblem när 7000serien släpptes också..)

Det som är bra med Nvidia är allt.. förutom mining(bitcoin osv)

Men de har rättat till drivrutinerna mycket och jag vill veta hur det är i dagsläget.

Skrivet av HerrKanin:

Vet att Nvidia varit lite bättre på drivrutiner än AMD/ATI förr men kan har ändrats, värt att kolla upp! Även hur dem skalar i SLI/CF kan vara intressant.

Ska absolut kolla upp det lite noggrannare.

Som sagt så blir det mycket lättare om ni skriver det som punkter. T.ex.
AMD
Fördelar:
*
*
Nackdelar:
*
*

Nvidia
Fördelar:
* OSV.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Vill veta fördelar och nackdelar på båda. Okej, tack för svaret.

Men de har rättat till drivrutinerna mycket och jag vill veta hur det är i dagsläget.

Ska absolut kolla upp det lite noggrannare.

Som sagt så blir det mycket lättare om ni skriver det som punkter. T.ex.
AMD
Fördelar:
*
*
Nackdelar:
*
*

Nvidia
Fördelar:
* OSV.

Du får inget bra svar om man skulle skriva så. Du får bättre svar om folk skriver i ren text.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Du får inget bra svar om man skulle skriva så. Du får bättre svar om folk skriver i ren text.

Okej, det går bra men är lättare om man skriver det i punkter

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det som är dåligt med AMD är att alla har problem med drivers och spammar mig på skype för dom tror att jag kan göra något..
(hela forumet var ju fyllt med driverproblem när 7000serien släpptes också..)

Det som är bra med Nvidia är allt.. förutom mining(bitcoin osv)

Nej Nvidia är inte bra med allt. Höga priser jämfört med AMD om man tittar efter prestanda,
i alla fall i dom mer high-end korten. Sen har dom inte felfria drivrutiner. Har problem just nu med
både AMD och Nvidia drivrutiner (eller just nu funkar båda felfritt dock så måste äldre drivrutiner användas
för att slippa buggar och kraschar, alltså för båda korten).
Men kan hålla med om att det är något enklare med Nvidia, mer simpelt program (Nvidia kontrollpanelen) än AMDs osv.

Skrivet av Jacke3:

Kvittar vilken tillverkare du väljer båda är bra

Men skillnaderna är

Nvidia:
Stabilare multigpu lösning (mindre problem)
Rykte att ha stabilare drivers
Får med ingame credits om du köper nvidia kort i free to play spel

Amd:
Ofta mer "bang for the buck" (mer för pengarna)
Får med flertal spel med amd kort
Bra för bitcoin mining

Finns många mer men detta är de större skillnaderna beroende på om du köper amd kort eller nvidia
Tror inte du blir missnöjd oavsett vem du köper ifrån utan välj det kort som passar din budget och dina prestanda behov

Inte helt rätt där faktiskt då om du köper GTX660 och uppåt får du både AC3, Metro Last Light OCH in-game credits.

Permalänk
Medlem

Har precis bytt till Nvidia efter en hel del år. Gick ifrån 6950 till 660 Ti PE och kan säga att Nvidia kort verkar rejält stabilare. Märkte ett helt annat flyt och inte lite halv-hackigt jag upplevde AMD kort.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

AMD: När det kommer till enstaka kort i datorn för en skärm så funkar deras kort som bäst för tillfället när det gäller deras egna kort då AMD fortfarande har lite microstuttering vid crossfire vilket är när man har köpt två kort t ex hd 7870 och har crossfirebrygga mellan dem men microstuttering är oftast inte märkbart i optimerade spel som varit ute ett tag och ger en väldigt bra prestanda per krona för tillfället... De har nyligen kommit ut med en egen fysikberäkning som nvidia har haft ett tag nu på grafikkortet.
Den heter TressFX och kommer nog dyka upp mer och mer nu i framtida spel...

Nvidia: De är bra på lite mer då drivrutinerna är bättre optimerade som det ser ut just nu med flera grafikkort och skärmar tillsammans på två kort och microstuttering ligger något lägre men korten ligger något dyrare men det kostar att ha spel med bra stöd för just sina kort då de använder teknik som physX på sina grafikkort... AMD kort har inte stöd för detta ännu men de låter physx räknas på processorn i datorn för närvarande (spelar ingen roll om det är amd eller intel processor det kommer fortfarande beräknas där om man inte har ett nvidia grafikkort nyare än 8800 gt)
De är även nuvarande prestandakungarna när det är ett grafikkort i datorn med deras Titan och en nyare som de snart släpper samt enklare modell med Titan i namnet...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam

Många trådar om detta saken är att ingen är bättre eller sämre det är oftast en fråga om tyck och smak.

Fördelar med AMD

Fördelar med Nvidia

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nej Nvidia är inte bra med allt. Höga priser jämfört med AMD om man tittar efter prestanda,
i alla fall i dom mer high-end korten. Sen har dom inte felfria drivrutiner. Har problem just nu med
både AMD och Nvidia drivrutiner (eller just nu funkar båda felfritt dock så måste äldre drivrutiner användas
för att slippa buggar och kraschar, alltså för båda korten).
Men kan hålla med om att det är något enklare med Nvidia, mer simpelt program (Nvidia kontrollpanelen) än AMDs osv.

Inte helt rätt där faktiskt då om du köper GTX660 och uppåt får du både AC3, Metro Last Light OCH in-game credits.

Oj missad jag visst
Men tror det är fler spel med amd
Inte för att det har så stor betydelse

Permalänk
Medlem

Finns många bra tådar om detta TS så bara börja läsa

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Oj missad jag visst
Men tror det är fler spel med amd
Inte för att det har så stor betydelse

Kollade upp detta, jag vet att dom hade en del spel man fick med innan och att Nvidia
endast hade in-game credits, men nu har Nvidia spel med och AMD tycks inte ha något spel
som följer med längre. Stod i alla fall ingenting om att man får med spel alls till 7870 eller 7950 på Inet
men det står att man får med spel till Nvidia. Skumt.
Men som du sa har det ingen stor betydelse, kanske bara om man vill ha spelen/spelet som följer med,
eller så kan man sälja det (dock tror jag inte att man skulle få mycket från t.ex AC3 då man kan köpa helt nytt
för 199kr till PC och det blir ju även annonskostnad så inte värt i min mening)

Permalänk
Medlem

Stora nackdelar med Nvidia som jag har erfarenhet av är att drivrutinerna är dom sämsta om du ska ha nvidia surround och om man blandar det med en till skärm.
Och sedan jag skaffade nvidia har det oftast varit riktigt dåliga drivrutiner när nya spel släppts.

Skrivet av Friterad:

Kollade upp detta, jag vet att dom hade en del spel man fick med innan och att Nvidia
endast hade in-game credits, men nu har Nvidia spel med och AMD tycks inte ha något spel
som följer med längre. Stod i alla fall ingenting om att man får med spel alls till 7870 eller 7950 på Inet
men det står att man får med spel till Nvidia. Skumt.
Men som du sa har det ingen stor betydelse, kanske bara om man vill ha spelen/spelet som följer med,
eller så kan man sälja det (dock tror jag inte att man skulle få mycket från t.ex AC3 då man kan köpa helt nytt
för 199kr till PC och det blir ju även annonskostnad så inte värt i min mening)

Köper man kort för några tusen och får ett skitspel till ett värde av 150kr på greenmangaming har ingen betydelse. Har inte ens spelat AC3 som jag fick med och gav bort 2st till nära och kära.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Detta är inte ett enkelt ämne. Men om man tar upp i guiden några exempel på spel som är optimerade för AMD respektive Nvidia borde det ge några tips.

Och om jag fattat rätt, AMD är bra till bitcoin, meest bang for the buck men är dåliga i crossfire p.g.a. MS. Eyefinite fungerar bra.
Nvidias SLI lösningar fungerar bra och lider inte av lika mycket MS. De är dyrare och Surround fungerar inte lika bra som Eyefinity.

Är detta en bra sammanfattning eller saknas det något?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Stora nackdelar med Nvidia som jag har erfarenhet av är att drivrutinerna är dom sämsta om du ska ha nvidia surround och om man blandar det med en till skärm.
Och sedan jag skaffade nvidia har det oftast varit riktigt dåliga drivrutiner när nya spel släppts.

Köper man kort för några tusen och får ett skitspel till ett värde av 150kr på greenmangaming har ingen betydelse. Har inte ens spelat AC3 som jag fick med och gav bort 2st till nära och kära.

Om vi frågar dig så här.. (ignorera det faktum att det är AMD/Nvidia) vilket kort hade du köpt om du fick med ett gratis spel med det ena och ingenting med det andra om de skulle ligga på exakt samma pris?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intel ska ligga på rygg, finns så många spel som HD3000-4000 etc inte stödjer öht.

Sen efter krångel med drivrutiner till både HD 5000/6000 serien blir det aldrig mer AMD.

Permalänk
Entusiast

http://forums.totalwar.com/showthread.php/35440-7xxx-Series-A...
Vill man med säkerhet kunna spela Total War spelen är det Nvidia som gäller, det är min favorit spelserie, så för mig är AMD inte ens ett alternativ. Spelet är även en del av "Gaming Evolved" projektet, verkar ju fungera så där lagom bra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vad ska detta betyda? Att Nvidia har undermåliga kylare och för höga klockfrekvenser?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Vad ska detta betyda? Att Nvidia har undermåliga kylare och för höga klockfrekvens ?

Har för mig att bilden härjade alla forum på den tiden då 580 började brinna då den inte hade någrabegränsningar på för höga spänningar och AMDs 6000-serie var i vanlig ordning släppt med undermåliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om vi frågar dig så här.. (ignorera det faktum att det är AMD/Nvidia) vilket kort hade du köpt om du fick med ett gratis spel med det ena och ingenting med det andra om de skulle ligga på exakt samma pris?

Självklart hade jag tagit den med extra lullull.
Men nu när det är skilda kort så väljer jag beroende på tillverkare och inte extra sakerna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Har för mig att bilden härjade alla forum på den tiden då 580 började brinna då den inte hade någrabegränsningar på för höga spänningar och AMDs 6000-serie var i vanlig ordning släppt med undermåliga drivrutiner.

Lite utdaterad nu då?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom alla svar, men jag skulle vilja lyfta fram något som avgjorde mitt val utav grafikkort häromdan.

PS4 och Xbox 720

Eftersom båda konsollerna baseras på AMD så tycker jag iaf att det är logiskt att nästa generations konsollportar lär funka bäst på AMD-kort. Men vem vet, skillnaden kanske obetdylig, eller så kanske konsollportar är lika värdelös som alltid.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Har för mig att bilden härjade alla forum på den tiden då 580 började brinna då den inte hade någrabegränsningar på för höga spänningar och AMDs 6000-serie var i vanlig ordning släppt med undermåliga drivrutiner.

GTX 590 och det var drivrutinen som helt plötsligt fick för sig att övervolta kortet till den gräns att strömsockeln börjande smälta och kortet kunde fatta eld.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Jag har inte läst igenom alla svar, men jag skulle vilja lyfta fram något som avgjorde mitt val utav grafikkort häromdan.

PS4 och Xbox 720

Eftersom båda konsollerna baseras på AMD så tycker jag iaf att det är logiskt att nästa generations konsollportar lär funka bäst på AMD-kort. Men vem vet, skillnaden kanske obetdylig, eller så kanske konsollportar är lika värdelös som alltid.

Det är ett vettigt argument tycker jag. Spelen utvecklas då först till AMD och borde då fungera bättre på AMD kort.

Vill reda ut om AMD eller Nvidia är bäst på flerskärmslösningar. Så som jag har tolkat det är att AMD är bättre på det, är det rätt uppfattning?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W