Fractal lovar 100% japanska kondensatorer, använder ändå CapXon och Teapo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nätagg med 7års garanti, då vet man att det håller datorns livslängd iaf.

Seasonic gör bra grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men tydligen har fd, corsair och be quiet gått bort och de har ju ändå varit de bra nätaggen... Vem är kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ja men tydligen har fd, corsair och be quiet gått bort och de har ju ändå varit de bra nätaggen... Vem är kvar?

XFX och Seasonic!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thompaam:

XFX och Seasonic!

XFX ?..
Ouch... nu gör det ont. Spoltjut, mer spoltjut och... ja.. .gissa?... ännu mer spoltjut. Mellan varven undermånliga spänningsregulatorer.
Jag har mycket dåliga erfarenheter med flera av XFX produkter. efter en 4 olika falerande produkter från XFX, med coilwhines och brända spänningsregulatorer, så håller jag mig borta. Aldrig mer XFX. Det mesta var grafikkort som falerade rätt hårt. Även ett nätaggregat från XFX som led av spoltjut (Spolgnissel?)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Ja men tydligen har fd, corsair och be quiet gått bort och de har ju ändå varit de bra nätaggen... Vem är kvar?

Fractals dyraste agg (bl a modulära aurum) har haft 100% japanskt om jag inte minns helt fel. Jag skrev att det enbart gällde BeQuiets agg med FSP som OEM. BeQuiet har flera agg som är byggda med bästa komponenterna. Samma sak gäller i princip alla märken, så vill man handla klokt, måste man kontrollera modeller, inte bara märken.

Skrivet av Thompaam:

XFX och Seasonic!

SeaSonic tillverkar åt XFX, så det hade räckt med SeaSonic.

Silver Power är oftast SeaSonic. Jag kör själv ett 750W Silver Power som är ett M12D-SeaSonic med 100% japanska kondensatorer och SanAce-fläkt, precis som SeaSonics egna.

Det finns ett flertal OEM som tillverkar åt andra, men SeaSonic har fuskat minst gånger med kvaliteten. Det, tillsammans med att deras konstruktioner är mycket bra överlag gör att de blivit mitt favoritmärke.

Senaste gången jag såg ett riktigt budget-SeaSonic var när Antec använde SS som OEM och begärde Ost och annat taiwanesiskt. En del Earthwatts bl a, men detta är många år sedan nu. Antec har en mörk historia av budgetskräp och snålar säkert in fortfarande ibland. Deras High Current gamer (SeaSonic OEM) använder visserligen 100% japanskt, men bara 85C på primären, vilket vid samma temperatur innebär ~1/4 av livslängden mot 105C som de kvalitetsmedvetna använder. Det är därför ett märke jag aldrig litar på även om de även gjort riktigt bra modeller emellanåt.

Det går att skriva spaltkilometer om olika märken och modeller, men jag tycker att vi ska koncentrera oss på det tråden gäller:

Fractal säger och skriver en sak och gör en annan!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Silver Power är oftast SeaSonic. Jag kör själv ett 750W Silver Power som är ett M12D-SeaSonic med 100% japanska kondensatorer och SanAce-fläkt, precis som SeaSonics egna.

Samma här. Påtagligt coil whine

Skrivet av MultiMan:

Det finns ett flertal OEM som tillverkar åt andra, men SeaSonic har fuskat minst gånger med kvaliteten. Det, tillsammans med att deras konstruktioner är mycket bra överlag gör att de blivit mitt favoritmärke.

De verkar hålla sig från grova missar, men coil whine och annat surrande verkar lite för vanligt på dem för att kunna rekommendera ens Seasonic utan förbehåll. (kolla tex SPCR:s senare recensioner av Seasonic-agg)

Skrivet av MultiMan:

Det går att skriva spaltkilometer om olika märken och modeller, men jag tycker att vi ska koncentrera oss på det tråden gäller:

Fractal säger och skriver en sak och gör en annan!

Sant. Sorry

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

tl;dr fråga MultiMan innan du köper ett nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Har läst på lagarna lite nu en snabbis. Och Fractal har tyvärr gjort fel.

"Krav på näringsidkarens marknadsföring
Marknadsföringen är otillåten om den är vilseledande, inte följer god marknadsföringssed och om den dessutom bedöms ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med vilseledande marknadsföringen menas att den innehåller oklar eller oriktig information eller att näringsidkaren har utelämnat väsentlig information. "
Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...

edit.Har alltid gillat FD. Tror detta kommer ändra på det. kommer iaf inte köpa deras nätagg. Men kanske chassi..

Marknadsföringen är uppenbart vilseledande och därmed otillåten då den kan tolkas som att 100% av kondensatorerna ska vara japanska av hög kvalité vilket ju även recensenten på jonnyguru gjorde. Precis som du säger så måste Fractal Design´s marknadsföring vara otillåten. Samtidigt har Fractal Design skrivit här på forumet att Newton serien har 100% japanska kondensatorer vilket uppenbarligen inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

'... equipped with 100% high-end Japanese ...' - Skulle ju kunna betyda att den innehåller minst 1 kondesator som är 100% Japansk. Alltså inte att 100% av kondensatorerna är Japanska, utan att vissa av dem är helt och hållet Japan-tillverkade. Men visst, det är ju dåligt att skriva sådär ändå.

Inte en chans att det resonemanget skulle hålla som juridiskt försvar av formuleringen, det är inte bara frågan om missledning, utan om en direkt lögn. Vågar nästan garantera att de skulle få sig en redig näsbränna för den om man tog det till marknadsdomstolen, det är falsk marknadsföring så det sjunger om det.

Men men, ytterligare ett företag som börjat köra fulingar för att krama ur ett par kronor till per sålt exemplar då. Tråkigt, men det verkar vara tidens melodi.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så nu när vi "inte" kan köpa någonting från Fractal Design längre, vilket chassi ska 90 % av SweClockers använda nu?

Nanoxia klonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Cooler Master, har jag för mig gjorde bra nätagg eller var det bara mina drömmar?

Sitter på mitt 850 från CoolerMaster från JME Data för ett antal år sedan ca 5-6år sen. (Vid köpet av datorbutiken.com och JME)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Fractal Design listar testet på sin sida. Antagligen har dom inte läst eller så tar de det hela med ro.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Har du några exempel?

Jag har tidigare skrivit om att Corsair börjat blanda, men då enbart polymerkondensatorer (troligen bättre kvalitet än normalt på icke-japanska). Som jag minns det har dock Corsair då tagit bort 100% japanska-märkningen, men kan minnas fel. Detta är första gången jag kan minnas att det även fuskas med elektrolytkondensatorer, iaf bland de kända tillverkarna.

Edit: Eller vänta, 1200i kan möjligen haft icke-japanska elektrolyter vid de modulära utgångarna. Hursomhelst är det bara Corsair bland de stora som jag minns börjat fuska, men med tanke på deras kvalitetsnedgång överlag förvånar det inte.

De är säkert ute och demonstrerar i god svensk anda idag men borde väl skicka några rader eller skriva i deras butikstråd.

Skulle nog säga att det är en kvalificerad gissning. Att detta förekommer är absolut ingenting som förvånar mig. Fult absolut men så länge som ingen verkligen tar det vidare så kommer det fortsätta.

Skrivet av Paprikan:

De var ju precis så det var med hästköttet med?
Stod att det var något annat än häst.

Så blev det ett mediadrev över något som man ätit i över 30 år utan att ta skada och helt plötsligt kasserades mängder av perfekt mat bara för att någon wannabe politiker i styrelsen fick för sig att det inte var ätbart. Lite som jag skulle gå och byta streckkod mellan Äpple och Apelsinjuice.

Skrivet av jakob.ee.:

Fel, fel fel! Ahlgrens bilar är Sveriges mest sålda bil! Det står det på deras förpackning iaf

Det hade Volvo också varit... Om de kom i 100 pack.

Skrivet av BillyBobCraskin:

Fractal Design listar testet på sin sida. Antagligen har dom inte läst eller så tar de det hela med ro.

De har antagligen inte läst igenom det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bra att du uppmärksammar sånt här Multiman! *High Five*
För oss dödliga konsumenter som gärna behåller garantin är det ofta inte möjligt att kontrollera vad som sitter i nätaggen. Man köper grisen i säcken många gånger. Jag hoppas verkligen FD besvarar kritiken skyndsamt innan hela deras förtroendekaptal är förbrukat.
Extra grinig blir jag när jag i senaste bygget valde FD istället för Seasonic som satt i förra riggen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Mitt Bq Quiet! agg dog efter 6 månader, CapXon.
Har ett nytt nu så får se hur länger det håller, 5-års garanti iaf så går det sönder igen frågar man väl efter annat agg.

Permalänk
Medlem

Ruttet, FD. FD är ju redan ett lågkvalitetsmärke (enligt min mening), så vad blir de när de ljuger på det här viset? Bottenskrap.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att det här med kondensatorer är en livslängdsdetalj. CapXon fungerar utmärkt... de första 4 - 8 månaderna. Sedan ger de upp. Ibland i ett ljudligt *poff* med uppfläkta kondensator-höljen och innehållet över hela olycksområdet.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Expl...

I CapXon's fall handlar det inte om de ger upp, utan när. Ja, det är bara en kortare tidsfråga i CapXons fall.

Sweclockers kan ju inte livslängds-testa nätaggen av naturliga skäl.

Capxon är en plåga i elektronik-branchen. Sjäv fattar jag inte varför de fortsätter leverera usla kondesatorer. (Eller ens är verksamma fortfarande)
Jag har reparerat massor av elektronik, och i större delen av fallen där kondensatorerna varit orsaken till felet, är det CapXon som är förövaren.

EDIT:
Om CapXon's kondensatorer hittats i Fractal Designs produkter, så är det alltså bara en tidsfrågan innan dessa produkter ger upp.
Jag råder er stark som hittar Capxon-kondensatorer i era nätagg: Byt.. GENAST!

Hi, I usually don't hijack threads of other companies, but I am wondering at the moment where you have this information from? I mean you make your statement pretty clear so it must be based on real life proof, right?

Skrivet av MultiMan:

Och ändå gillar många att köpa FSP (populära 650gold oem 100% Capxon) och BeQuiet (med fsp oem) som är fulla av CapXon elektrolyter, haha. Även Corsair CX har använt CapXon elektrolyter. Det finns fler exempel på stora märken som kör eller har kört CapXon för att spara några kronor, ofta med välbekant resultat: Nätagget slutar fungera i förtid.

Jag skulle aldrig köpa sådant eftersom CapXon elektrolyter är mycket sämre. Teapo är bättre, men fortfarande inte 100% japansk, som Fractal skyltar med.

I cannot write for other companies but I want to tell you one thing. be quiet! exists 11 years now and in these 11 years we probably sold (rough guess) around 4 million power supplies. And we never had a single power supply RMA with a failed capacitor, and we use mainly Taiwanese ones, only in the Dark Power Pro line mainly Japanese. You know, in the majority of cases it's not even the problem of caps when they're failing, it's the circuit around them that makes them fail. Japanese caps don't perform better than Taiwanese ones. And saying companies are using them to cheapen their way out is just wrong. Let's make an example: for the same performance, would you rather pay 5 USD or 1 USD? And wouldn't you agree to invest these 4 USD a company would save on other things? Things that REALLY matter, for example a better fan?

This wrong conception of capacitors is really getting long in the tooth, it's outdated and flat out not correct. I agree that with most Chinese brands you might not know what you are getting but Japanese, Taiwanese... makes no difference to your PC, nor its performance or longevity.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Men vad ska vi köra med för nätagg då...

Vet inte, om det är rätt val. Men på senare tid har jag blivit intresserad av Super flower nätagg.
http://www.super-flower.com.tw/index.php?lang=en

Review på Super flower Golden King 1000w
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=252

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Så vi skall bojkotta chassina också?
Tycker själv att Fractal Designs chassin är riktigt stilrena, praktiska och har en attraktiv prislapp. Inte tänker jag låta deras, inom tid, falerande nätaggregat få mig att välja bort chassina.

Nja chassit kan man väl använda, fast jag har aldrig provat deras chassin så jag kan inte uttala mig om dom. Det jag menar är deras elektroniska prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så nu när vi "inte" kan köpa någonting från Fractal Design längre, vilket chassi ska 90 % av SweClockers använda nu?

Har svårt att se relevansen mellan chassis och nätaggregat på det planet. Om nu FD har kassa komponenter i nätagget som gör att det går sönder tidigare än andra, fine. Men chassit är det väl inget fel på? Har haft R3 och nu R4 och de fungerar alldeles utmärkt

Skrivet av AMD_PERA:

De återkallar ju Fläktkontrollern Adjust nu i dagarna, så de tar säkert sitt ansvar när de fått utreda internt vad som är läget.

Har en Adjust Vad har hänt med dem?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi, I usually don't hijack threads of other companies, but I am wondering at the moment where you have this information from? I mean you make your statement pretty clear so it must be based on real life proof, right?

I cannot write for other companies but I want to tell you one thing. be quiet! exists 11 years now and in these 11 years we probably sold (rough guess) around 4 million power supplies. And we never had a single power supply RMA with a failed capacitor, and we use mainly Taiwanese ones, only in the Dark Power Pro line mainly Japanese. You know, in the majority of cases it's not even the problem of caps when they're failing, it's the circuit around them that makes them fail. Japanese caps don't perform better than Taiwanese ones. And saying companies are using them to cheapen their way out is just wrong. Let's make an example: for the same performance, would you rather pay 5 USD or 1 USD? And wouldn't you agree to invest these 4 USD a company would save on other things? Things that REALLY matter, for example a better fan?

This wrong conception of capacitors is really getting long in the tooth, it's outdated and flat out not correct. I agree that with most Chinese brands you might not know what you are getting but Japanese, Taiwanese... makes no difference to your PC, nor its performance or longevity.

Chris

Yes, if I remember it right, you're absolutely correct about the information being outdated. Taiwanese caps' bad reputation probably comes from that industry spionage scandal, where a few companies used an electrolyte made from a recipe that wasn't finished when it was stolen. I highly doubt anyone uses that electrolyte anymore.

The point here is however that Fractal Design advertises that these PSU:s only contains Japanese caps, and then someone finds Taiwanese caps inside when disassembling one of the said PSU:s. Sure, they might be equivalent in all relevant aspects, and it's nothing wrong with using them, but don't sales pitch those PSU:s as if they contained 100% Japanese caps.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla har hyllat FD innan. De må vara prisvärda (om man bortser från detta) men det är fortfarande ett budgetmärke som långt ifrån är bäst.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi, I usually don't hijack threads of other companies, but I am wondering at the moment where you have this information from? I mean you make your statement pretty clear so it must be based on real life proof, right?

I cannot write for other companies but I want to tell you one thing. be quiet! exists 11 years now and in these 11 years we probably sold (rough guess) around 4 million power supplies. And we never had a single power supply RMA with a failed capacitor, and we use mainly Taiwanese ones, only in the Dark Power Pro line mainly Japanese. You know, in the majority of cases it's not even the problem of caps when they're failing, it's the circuit around them that makes them fail. Japanese caps don't perform better than Taiwanese ones. And saying companies are using them to cheapen their way out is just wrong. Let's make an example: for the same performance, would you rather pay 5 USD or 1 USD? And wouldn't you agree to invest these 4 USD a company would save on other things? Things that REALLY matter, for example a better fan?

This wrong conception of capacitors is really getting long in the tooth, it's outdated and flat out not correct. I agree that with most Chinese brands you might not know what you are getting but Japanese, Taiwanese... makes no difference to your PC, nor its performance or longevity.

Chris

Do you have scientific numbers to back up your words about TW caps having same perfromance and longevity?
Otherwhise I assume you go on attack to defend your poor choice of using the cheaper component.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaput:

Yes, if I remember it right, you're absolutely correct about the information being outdated. Taiwanese caps' bad reputation probably comes from that industry spionage scandal, where a few companies used an electrolyte made from a recipe that wasn't finished when it was stolen. I highly doubt anyone uses that electrolyte anymore.

The point here is however that Fractal Design advertises that these PSU:s only contains Japanese caps, and then someone finds Taiwanese caps inside when disassembling one of the said PSU:s. Sure, they might be equivalent in all relevant aspects, and it's nothing wrong with using them, but don't sales pitch those PSU:s as if they contained 100% Japanese caps.

Hi, yes you are right. I wanted only to write on the cap situation since I saw a misconception. It's not on me to comment on the topic itself.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

I cannot write for other companies but I want to tell you one thing. be quiet! exists 11 years now and in these 11 years we probably sold (rough guess) around 4 million power supplies. And we never had a single power supply RMA with a failed capacitor, and we use mainly Taiwanese ones, only in the Dark Power Pro line mainly Japanese.

I dunno, I have a very hard time believing this statement. You even say it yourself that sometimes caps fail due to issues with the surrounding circuit, and still you havent had a single RMA with a failed cap for 10 years? Colour me sceptical...

Skrivet av Chris@bequiet!:

Let's make an example: for the same performance, would you rather pay 5 USD or 1 USD?

For the same proven performance and longevity, then sure I'd rather pay 1 USD. If there's any doubt, it can be worth 4 USD to sleep easier at night - atleast for mid to high tier PSU:s ... Some Chinese and Taiwanese caps have certainly have issues in the past, and I cant say for sure that the differences are fully equalized..
(But sure, there's a risk that jap-caps becomes a skewed sales argument, for example that products with inferior designs might sell more than they deserve simply by using all-japanese caps)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Do you have scientific numbers to back up your words about TW caps having same perfromance and longevity?
Otherwhise I assume you go on attack to defend your poor choice of using the cheaper component.

Skickades från m.sweclockers.com

Hi,

Just simply compare the specs, they have the same (of course depending on manufacturer etc). It's not rocket science. If you want to pay more, be my guest and do it. Nobody is stopping you. But one thing you need to realize is that there are hundreds of thousand of other people who MIGHT not think as you do. Not everyone thinks spending 5 USD on something you don't need is a good thing to do. Remember: These 5 USD translate into triple of YOUR buying price.

We are market leader in Germany for seven years now with a huge distance to the next company, I think we have proven to our customers in Germany that this strategy works fine and they are happy not to overpay for marketing-stuff only people in the forums are hyping about for now reason whatsoever.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Skrivet av Chris@bequiet!:

Let's make an example: for the same performance, would you rather pay 5 USD or 1 USD? And wouldn't you agree to invest these 4 USD a company would save on other things? Things that REALLY matter, for example a better fan?

If there is proof that 1 USD performs and lasts as well as 5 USD (proof = independent testing, not specification), then thats fine. Any doubt, and it's 5 USD all the way, it's not worth saving 4 USD if you have to replace a +100 USD product before it's time.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Roger W:

I dunno, I have a very hard time believing this statement. You even say it yourself that sometimes caps fail due to issues with the surrounding circuit, and still you havent had a single RMA with a failed cap for 10 years? Colour me sceptical...

For the same proven performance and longevity, then sure I'd rather pay 1 USD. If there's any doubt, it can be worth 4 USD to sleep easier at night - atleast for mid to high tier PSU:s ... Some Chinese and Taiwanese caps have certainly have issues in the past, and I cant say for sure that the differences are fully equalized..
(But sure, there's a risk that jap-caps becomes a skewed sales argument, for example that products with inferior designs might sell more than they deserve simply by using all-japanese caps)

Hi,

I work 13 years in this industry, for many different PSU companies. There are many companies with different approach and personell. An example without being too specific, there has been a company many years ago with huge problems due to failing caps. Until this day I think this incident was the reason people talk about Japanese caps in the US. But I know from the engineer of that company that it wasn't actually the cap that failed due to bad quality but rather an unstable circuit design that let it fail. As said in the previous comment, the production cost triple into your buying price, usually. So it's not 4 USD let you sleep at night but 12. Trust me, every company that builds PSUs knows that there is no difference at all. They just don't want to argue with customers. But you can see the difference in the buying price. It's your money, not mine. Yours.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att det här med kondensatorer är en livslängdsdetalj. CapXon fungerar utmärkt... de första 4 - 8 månaderna. Sedan ger de upp. Ibland i ett ljudligt *poff* med uppfläkta kondensator-höljen och innehållet över hela olycksområdet.
I CapXon's fall handlar det inte om de ger upp, utan när. Ja, det är bara en kortare tidsfråga i CapXons fall.

Capxon är en plåga i elektronik-branchen. Sjäv fattar jag inte varför de fortsätter leverera usla kondensatorer. (Eller ens är verksamma fortfarande)
Jag har reparerat massor av elektronik, och i större delen av fallen där kondensatorerna varit orsaken till felet, är det CapXon som är förövaren.

Jag har också reparerat ganska mycket elektronik med dålig kondensatorer, jag skulle dock inte vilja hävda att det oftast har varit CapXon som varit boven, så vanliga är de inte. Jag kan dock säga att inte en ena gång då döda kondensatorer har varit problem har kondensatorerna varit av japanska märken.

Rätt ofta står det inget märke alla på kondensatorerna som är död, typiskt icke-bra-märke alltså.

Jag har reparerat ca 15 st lcder med döda kondensatorer, det intressanta är att det aldrig är japanska kondensatorer, inte hos LG, Samsung, Acer, HP osv. Man kanske skulle kunna tycka att de borde efterstäva bättre kvalitet, men de kanske vill att sakerna skall gå sönder efter 3-5 år så att de får sälja nya produkter?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi,

I work 13 years in this industry, for many different PSU companies. There are many companies with different approach and personell. An example without being too specific, there has been a company many years ago with huge problems due to failing caps. Until this day I think this incident was the reason people talk about Japanese caps in the US. But I know from the engineer of that company that it wasn't actually the cap that failed due to bad quality but rather an unstable circuit design that let it fail. As said in the previous comment, the production cost triple into your buying price, usually. So it's not 4 USD let you sleep at night but 12. Trust me, every company that builds PSUs knows that there is no difference at all. They just don't want to argue with customers. But you can see the difference in the buying price. It's your money, not mine. Yours.

Chris

Thats very strange indeed! Many others besides me on sweclockers likes to repair broken electronic equipment for the fun of it. Bad caps are one of the main reason that electronics fail in my experience. Not once that i´ve changed a bad cap has it been made in Japan! After switching to a god quality cap from Japan these mended products works just fine for years.

Permalänk

Såhär skriver Johnnyguru

Capacitors on the modular board amount to a pair of polymer Capxons. Wait, didn't the marketing tell us we'd be getting all Japanese caps? We can let this slide, because polymers, even Chinese ones, are more reliable than 'lytics, but even so... it's annoying to be promised one thing and delivered something else.

http://www.jonnyguru.com/modules.php...tory5&reid=339

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4, Gpu: Asus Gtx 770, Cpu: Inte i7 3820 @4.0Ghz, Hdd: Wd caviar blue 500Gb, PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 750W, Moderbord: Gigabyte GA-X79-UD3, Ram: Corsair Vengeance 4x4Gb 1866MHZ, Os: Win7 x64.
Ssd: Ocz Vertex 4 128GB.