Permalänk
Entusiast

Jag vet inte hur jag ska svara i omröstningen

Hade gärna kommit både som besökare och utställare, men har inget än som jag anser vara värt att ställa ut.
Jag tror dock mig ha det om ett tag, förhopningsvis.

Och Göteborgstrakten låter skitbara, det är ändå "doable" från Skåne, Stockholm eller uppåt hade nog varit för långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Vem bor i centrala Sverige? Antigen bor man i öst (Stockholm), väst (Göteborg) eller syd (Malmö), haha!
Näe men det har med att göra att vi båda bor i Väst-Sverige så lite lättare att styra upp något då

skitskul ide ! Fast 130 mil enkel resa till götet känns lätt overkill :/
lycka till och hoppas det blir av !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Helt underbar idé. Bor i Stockholm och jag åker gärna ner till Göteborg eller längre bort som besökare på en sådan mässa. Åker man 4-5 personer i en bil och delar på kostnaden blir det inte så dyrt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Det har du rätt i. Är ni full bil från Stockholm så är det ju fett värt isåfall!

Skrivet av Xiqt:

Att komma upp med något som dom kanske inte haft tidigare år kan vara intressant för dom. Det skadar inte att dra iväg ett mejl och beskriva idén, hur många som kommer delta, kommer sweclockers vara där och göra något reportage, osv osv värt ett försök

Sant. Kan ju alltid höra av mig till dem och se, skadar ju aldrig. Tack för tipset

Skrivet av Blargmode:

Jag vet inte hur jag ska svara i omröstningen

Hade gärna kommit både som besökare och utställare, men har inget än som jag anser vara värt att ställa ut.
Jag tror dock mig ha det om ett tag, förhopningsvis.

Och Göteborgstrakten låter skitbara, det är ändå "doable" från Skåne, Stockholm eller uppåt hade nog varit för långt

Ta med dig din taklampa! Är ju dö-häftig haha.
Definitivt doable från Skåne. Bodde förr i Helsingborg men nu befinner jag mig i Trollhättan. En dagstripp upp till GBG är det väl värt?

Skrivet av Tangentbord:

skitskul ide ! Fast 130 mil enkel resa till götet känns lätt overkill :/
lycka till och hoppas det blir av !

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt förståeligt, det hade tagit några timmar! haha
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Som jag skrev tidigare så kostar den multum att ha en monter på DreamHack. De är nog inte speciellt intresserade av att ge oss en hörna gratis

Detta är ju dock inget du kan vara helt säker på, detta är ju något som inte är till för att tjäna pengar på, detta är något roligt som gynnar och är kul för alla! Kanske de kan avvara ett ställe för några timmar?
Fråga är ju gratis Alternativt att vi sitter nära varandra och bestämmer någon timmar där man kan visa och svara på frågor samt ha tävlingar där

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ta med mig hela faderullan ifrån Umeå så ser jag gärna att det är längre än 1 dag.
DH vore ett ypperligt tillfälle, mycket folk och längre än 1 dag

Permalänk
99:e percentilen

Lätt att jag deltar som utställare om det är i Göteborgstrakten!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade ju varit superkul! Tycker absolut att ni borde höra av er till de som har dreamhack! Är nog ganska stor chans att de gillar idén!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Mässhall vore något som är ett måste, då det kan innehålla följande tre alternativ:
1. Utställare
2. Tillverkare
3. Butiker

Ett stort plus skulle vara om det fanns ett hotell precis intill mässhallen som inte kostar skjortan direkt, ifall man bestämmer sig för att hålla mässan längre än en (1) dag.

För att få något sådant här att gå igenom krävs sponsorskap för att folk ska ens vilja ta sig fram till en sådan mässa, både vad som gäller utställare så som åskådare, samt om man har butiker och tillverkare på plats så kan de ge sin åsikt/support på plats och man ska även kunna köpa utvalda produkter för ett rimligt pris under mässans gång.
Det räcker inte att du/ni enbart ska få Komplett/Inet som enda butik/-er för att sponsra allt detta utan det vore bra om man hade fler som stöder hela projektet.

Bra tanke annars!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Detta låter redigt intressant! Fårse om jag har xl-r2 eller c70 när mässan äger rum, men intressant hursomhelst, kan nog kanske komma dit o ställa ut!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Proffsmoddare

Låter intressant. Jag hade lätt kunnat rullat ner som utställare iallafall.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Jag som knappt orkar ta mig till nordstan...

Kul ide dock! Tror som många säger att försöka att få det väldigt seriöst och försöka få dit många personer. Då kommer sommaren att bli för tight. Kanske snacka med SweC redaktionen om de är intresserade att annonsera en träff osv. Det är väldigt arbetsamt att ta sig till något ställe med en dator även om det bara skulle vara några hundra meter. Tänk dig då de som kommer behöva åka långt. Då måste det vara stort för att locka folk, annars kommer det att vara ovärt.

Lycka till!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det hade varit riktigt roligt med en moddningsmässa i göteborgstrakten! Självklart skulle jag vilja åka på en sådan tillställning
Detta vore också ett ypperligt tillfälle för mig att ta itu med ett riktigt projekt, så att man har något att ställa ut. (Även om jag inte är den som brukar syssla med dessa snygga, stilrena, helsleevade projekt med monstervattenkylning som är så populärt - men något innovativt med en Raspberry Pi skulle det nog kunna bli).

Jag hjälper också gärna till att arrangera, har dock inget särskilt att bistå med (typ sponsorkontakt eller sådant), men en jävla entusiasm och förhoppningsvis vissa önskvärda kunskaper.

EDIT: Efter att läst igenom tråden noggrannare: Alltså, man behöver ju inte börja med att slå på stort. Att anordna en träff i en större lokal, fixa bord och grejer för utställare, ta betalt, sälja kaffe, m.m. behöver inte kräva enorma ansträngningar eller gigantisk budget.
Fick lite idéer på hur man skulle kunna ordna någon lite enklare mindre mässa i form av en ideell förening. Har ni inga planer/idéer på hur ni ska börja rent administrativt delar jag gärna med mig av mina. Citera här bara, eller sänd ett PM.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Spiken i kistan är att inte ha det i Mellansverige. Finns en anledning till varför de flesta stora Svenska mässor hålls i Stockholm

Tror enda möjligheten till att detta blir av är att hålla det på Dreamhack, men där är ju redan alla så..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Spiken i kistan är att inte ha det i Mellansverige. Finns en anledning till varför de flesta stora Svenska mässor hålls i Stockholm

Tror enda möjligheten till att detta blir av är att hålla det på Dreamhack, men där är ju redan alla så..

Det går ju tåg mellan Göteborg och Stockholm. Skåningar kan ju åka till Göteborg, men till Stockholm blir det för långt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belieberslayer:

Det går ju tåg mellan Göteborg och Stockholm. Skåningar kan ju åka till Göteborg, men till Stockholm blir det för långt för dem.

Hur man än vänder det, så blir det långt för Norrland, Skåne, Sthlm och övriga delar av landet beroende på vart "mässan" ska hållas, på grund av landet är avlångt.

Stockholm ligger i "mitten av Sverige", så ifall en mässa ska hållas. Så är Stockholm platsen som passar alla "bäst"

Permalänk
Inaktiv

som sagt synd man bor i Östersund

Permalänk
Skrivet av J7:

Hur man än vänder det, så blir det långt för Norrland, Skåne, Sthlm och övriga delar av landet beroende på vart "mässan" ska hållas, på grund av landet är avlångt.

Stockholm ligger i "mitten av Sverige", så ifall en mässa ska hållas. Så är Stockholm platsen som passar alla "bäst"

Det borde bli en omröstning hör på sweclockers om vart det ska vara. Det är väl vi på sweclockers som ska besöka mässan som borde bestämma? Då blir det ju där det blir flest besökare från sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Låter ju bra! Ja ett scenario hade ju varit, om det lyckas bli någorlunda stort intresse, snacka med eventuella sponsorer/företag som kanske vill vara delaktiga. Men först och främst är detta en intressekoll för att se om det ens är värt att styra upp något!

Vem bor i centrala Sverige? Antigen bor man i öst (Stockholm), väst (Göteborg) eller syd (Malmö), haha!
Näe men det har med att göra att vi båda bor i Väst-Sverige så lite lättare att styra upp något då

Norrköping hade vart perfekt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Fin idé! Hade dock hoppats på någonstans mer i mellersta sverige.

Birdie lanet (som är om ~2 veckor) har ju något liknande i Uppsala. www.birdie.org

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Borde köra i Stockholm..

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Låter intressant.

Göteborg är perfekt ca 2 timmar bort med bil Hade varit mycket roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

EDIT: Efter att läst igenom tråden noggrannare: Alltså, man behöver ju inte börja med att slå på stort. Att anordna en träff i en större lokal, fixa bord och grejer för utställare, ta betalt, sälja kaffe, m.m. behöver inte kräva enorma ansträngningar eller gigantisk budget.
Fick lite idéer på hur man skulle kunna ordna någon lite enklare mindre mässa i form av en ideell förening. Har ni inga planer/idéer på hur ni ska börja rent administrativt delar jag gärna med mig av mina. Citera här bara, eller sänd ett PM.

Jag håller med dig, ska man köra av en träff redan nu i sommar blir det väldigt svårt om man ska fokusera på att dra dit så många besökare som möjligt etc. Även att fråga dreamhack om hjälp blir nog svårt, dels för att deras sommarevent ligger så nära och det är nog inte första förfrågningen dom får utav andra instressen om ni förstår mig.
Jag tycker ni ska hitta någon passande liten föreningslokal och se till att täcka budgeten först av allt. För då ha ni stor chans att lyckas få iväg allt under sommaren och att ni kanske ska se det här som ett test, fungerar det bra så kan ni till nästa år kolla på andra lokaler, pluss att företag/sponsorer kommer vara mycket villiga att ställa upp

Men det är eran mässa och jag skulle komma oavsett. Dock är jag lite orolig för jag vet hur det är när man får en liknande ide, man förbiser allt det svåra^^ så därför tycker jag ni borde köra en pilotmässa först!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Superbt. Anordna det i samband med DH för att öka intäkterna kanske.
Jag hade garanterat tagit mig ifrån lilla Ystad till götet, enbart för att få inspiration!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det skulle hända att jag var i Göteborg när det händer så skulle jag absolut komma förbi en sväng, men annars inte.

Jag skulle vilja ha ett "keyboard-party" för tangentbords-enthusiaster (som jag) någon gång i år, men om jag anordnade ett skulle det bli i Stockholm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Norrköping hade vart perfekt

Njaeee... Bua hade varit bättre

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

För att det ska bli intressant krävs det väl att ni får dit:
representanter från olika komponent tillverkare som kan visa upp lite produkter
duktiga/kända moddare som kan hålla seminarium, visa tekniker, tipsa osv osv.
någon som moddar under eventet
någon form av försäljning av produkter under eventet, det vore grymt om tex. Nils från mdpc-x.com vore där!

helt enkelt att det är något på schemat hela tiden, och att det händer något större delen av dagen.
att bara ha en hall där folk har ställt ut datorer tror jag kan bli lite torrt tyvärr

därför säger jag som andra flytta det till 2014 istället och planera nogrannt för att det ska bli lyckat!

annars tycker jag iden är god, kämpa på!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tycker ni kan börja med något mindre, inte en mässa direkt. Bara en meetup. Fixa en lokal någonstans och sen dra ihop moddare från alla möjliga ställen. Sen bygga vidare på de bara.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jag tycker ni kan börja med något mindre, inte en mässa direkt. Bara en meetup. Fixa en lokal någonstans och sen dra ihop moddare från alla möjliga ställen. Sen bygga vidare på de bara.

Jag håller med, om man ska börja med något sånt här så är det småsteg som gäller

Annars verkar det fett ballt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av J7:

Hur man än vänder det, så blir det långt för Norrland, Skåne, Sthlm och övriga delar av landet beroende på vart "mässan" ska hållas, på grund av landet är avlångt.

Stockholm ligger i "mitten av Sverige", så ifall en mässa ska hållas. Så är Stockholm platsen som passar alla "bäst"

Beror ju också till stor del hur de som arrangerar har det. Om man kan få tag på en bra lokal osv... Sedan så är skillnaden mellan Göteborg och Stockholm endast marginell. Om man skall beakta vart olika områeden ligger samt innevånare så skulle man ju förlägga det typ i Jönsköping, då majoriteten av Sveriges befolkning är lokaliserad i söder. Aka: "Norr om Stockholm bor ju ingen!". Nej, om de tycker Göteborg blir bra så tycker jag nog också det. Skulle helt klart gå och titta ifall det var i Göteborg/Jönsköping. Dock inte i Stockholm.

Skrivet av belieberslayer:

Det borde bli en omröstning hör på sweclockers om vart det ska vara. Det är väl vi på sweclockers som ska besöka mässan som borde bestämma? Då blir det ju där det blir flest besökare från sweclockers.

Är la upp till de som arrangerar mässan att bestämma? Sedan kan vi välja att komma eller inte, men vi har ju ingen direkt 'rätt' att bestämma vart eventet skall ligga...

Skrivet av Tozzi:

Fin idé! Hade dock hoppats på någonstans mer i mellersta sverige.

Birdie lanet (som är om ~2 veckor) har ju något liknande i Uppsala. www.birdie.org

Tror att de skulle förlora mycket publik på att förlägga mässan så långt upp i vårt land. Jag må vara lite otrevlig när jag säger det men: när de arrangerar en mässa så är inte det 'rättvisaste' bäst, utan det som kommer generera mest deltagare.

Skrivet av olesson:

Låter intressant.

Göteborg är perfekt ca 2 timmar bort med bil Hade varit mycket roligt

2h bilfärd med retro 8bit musik? Låter kung som uppvärmning!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010