Wiikey lyfter spärrarna i Nintendo Wii U

Permalänk
Melding Plague

Wiikey lyfter spärrarna i Nintendo Wii U

Hackarna bakom Wiikey hävdar att säkerhetsmekanismerna i Nintendos spelkonsol Wii U slutligen är knäckta, vilket öppnar upp för piratkopiering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och där är ännu ett bevis på att DRM inte fungerar något vidare. Inte ens i på en sådan här plattform.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och där är ännu ett bevis på att DRM inte fungerar något vidare. Inte ens i på en sådan här plattform.

Och ännu ett bevis på hur överjävlig piratkopierandet förstås vara av de som faktiskt producerar ett ting. Men vad vet de egentligen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och där är ännu ett bevis på att DRM inte fungerar något vidare. Inte ens i på en sådan här plattform.

Det är bara ett bevis på att någon eller några inte gjort sitt jobb ordentligt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kanske kommer några roliga lösningar nu?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tror det är dags att inhandla ett Wii U nu. Var i princip detta jag väntat på

Permalänk
Medlem

Just på Wii U kan jag tänka mig att möjligheten att skriva egna program kan vara lockande pga kontrollen.
Ska bli intressant att se vad folk gör med det. Och samtidigt är det synd att denna möjligheten inte finns från början på lagligt sätt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Tror det är dags att inhandla ett Wii U nu. Var i princip detta jag väntat på

Samma här. Tycker det är roligare att mixtra med olika homebrews än att faktiskt spela spelen.

Tidigare haft chip till Nintendo DS och Wii.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Yep, försäljningen av enheter brukar gå upp när "mods" hittar sin väg ut på marknaden.
Jag blev faktiskt lite sugen nu.
Och sen när man faktiskt äger enheten så är det lättare att öppna plånboken för orginal-spel också, speciellt om man hittar nåt man gillar/vill spela online.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk

Blir intressant att se vad det här leder till i slutet. Vet inte hur Wii U står sig försäljningsmässigt nu men sånt här brukar flytta fler enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Precis. Jag tror det ökar försäljningen av konsolen :). Vill ju köra mina homebrew program på den. Körde tex WiiMC rätt länge, riktigt kompetent mediacenter Där emot lär det ju minska försäljningen av spelen något, men jag tror att folk ändå köper de "bra" titlarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Crentus:

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Kunde inte säga det bättre själv.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Nice kanske dags att köpa en Wii U då.
Hade var okej att köpa spel för 150kr men inte 450kr+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Grejen är väl att de flesta tillverkare inte tjänar några egentliga pengar på hårdvaran utan just på spelen.
Sony och MS brukar ju sälja hårvaran med förlust och sen ta igen det på dyra spel.

Vet inte hur det är för just Nintendo och Wii U däremot, den kanske säljs med vinst och då kan ju sånt här vara bra för dem!

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Med tanke på att Nintendo sagt att dom bara går med vinst om folk köper minst ett spel så kan det verkligen sätta käppen i hjulet för Nintendo att Wii U blev hackat så pass tidigt. Jag är inte så intresserad av att piratkopiera spel, men om detta möjliggör Homebrew så vore det toppen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visquaz:

Grejen är väl att de flesta tillverkare inte tjänar några egentliga pengar på hårdvaran utan just på spelen.
Sony och MS brukar ju sälja hårvaran med förlust och sen ta igen det på dyra spel.

Vet inte hur det är för just Nintendo och Wii U däremot, den kanske säljs med vinst och då kan ju sånt här vara bra för dem!

Därför undrar man varför inte sälja spelen till PC istället?
Personligen hade jag köpt en rätt fet lunta Nintendo spel ända från NES och framåt om de funnits på Steam eller en liknade tjänst.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Wiikey.. Visst, det funkar. Men bara att vänta tills det finns USB hack som till Wii.

Permalänk
Medlem

Även om Virtual Console finns så verkar detta äntligen ge oss tillfälle att köra N64/SNES/NES emulator och alla spel man kan tänka sig

Sen är det inte säkert att det hämmar spelförsäljningen då folk får tillfälle att testa spelen först och kanske bestämmer sig för att köpa originalet om spelet var bra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crentus:

Detta kan dock öka försäljningen av Wii U.

Skrivet av tvelander:

Kunde inte säga det bättre själv.

Konsol tillverkare säljer ofta sina konsoler med förlust för att sedan ta igen förlusten med mjukvaru försäljningar och tillbehör. Så även om fler konsoller kommer säljas pga k3y så betyder inte det nödvändigtvis att dem kommer tjäna på det ifall nu de som köper k3y kommer piratkopiera sina spel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Stämmer uppgifterna innebär det att hackarna möjligtvis bereder väg för hemmasnickrade program, men även öppnar upp för piratkopiering

För stunden tillåter det enbart att köra backuper och brända skivor eller från andra USB enheter baserat på vad de har annonserat, inte några hemmasnickrade program tyvärr, ni bör nog uppdatera artikeln där, Även artikeln ni citerar nämner detta.

Men vi får se hur det blir. Det enda jag är intresserad av är att de ska knäcka regions skyddet, enda biten jag rejält seriöst hatar i dessa konsoler men detta gör inte denna mod heller ><.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att Nintendo sagt att dom bara går med vinst om folk köper minst ett spel så kan det verkligen sätta käppen i hjulet för Nintendo att Wii U blev hackat så pass tidigt. Jag är inte så intresserad av att piratkopiera spel, men om detta möjliggör Homebrew så vore det toppen

Nja. Det påverkar inte spelförsäljningen nämnvärt. Kolla på Wii som också hackades väldigt tidigt. De har ändå sålt nästan 900 miljoner spel till den konsollen dvs nästan 9 spel per enhet.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Nintendo borde välkomna detta med öppna armar.
Är det någon som köpt WiiU eller känner någon som har?
Inte jag iaf.

Permalänk

Inte bra för Nintendo alls. Jag ser inte varför detta skulle vara bra för Nintendo och deras konsol Wii U.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Nintendo borde välkomna detta med öppna armar.
Är det någon som köpt WiiU eller känner någon som har?
Inte jag iaf.

Självklart har man Wii U. PS3 och Wii U är det som gäller just nu. Min 360 har förpassats till garderoben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Konsol tillverkare säljer ofta sina konsoler med förlust för att sedan ta igen förlusten med mjukvaru försäljningar och tillbehör. Så även om fler konsoller kommer säljas pga k3y så betyder inte det nödvändigtvis att dem kommer tjäna på det ifall nu de som köper k3y kommer piratkopiera sina spel.

Skeptisk till huruvida Nintendo går back med hårdvara som är 8+ år gammal.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Skeptisk till huruvida Nintendo går back med hårdvara som är 8+ år gammal.....

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte 8 år gammal hårdvara. Chippen är helt nya och specialdesignade just för den här konsollen.
Om du är intresserad så kan du läsa om det här. http://iwataasks.nintendo.com/interviews/#/wiiu/console/0/0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Landelusen:

Skeptisk till huruvida Nintendo går back med hårdvara som är 8+ år gammal.....

Skickades från m.sweclockers.com

Wii U säljs billigare än ett GTX 670, den kostar hälften av vad en Samsung Galaxy S4 kostar för att sätta saker lite i perspektiv och detta är för en komplett spel-konsol, även om prestandan inte är den vassaste så är det billigt. Det är inte orimligt att den säljs till förlust.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Den säljs med förlust idag. Hårdvaran är ny och blir såklart billigare med tiden så de kommer säkert gå med vinst på själva konsollen senare. Idag gör man inte det. Man måste sälja tillbehör och spel för att gå runt.