Intel Iris möter Geforce och Radeon

Permalänk
Melding Plague

Intel Iris möter Geforce och Radeon

Medan Apple har Retina tar Intel över en annan del av ögat i marknadsföringen av processorfamiljen Haswell. Grafikprocessorn GT3 döps till Iris och Iris Pro.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Metro:Last light på Integrerad grafik någon?

Permalänk

Detta ser jag fram emot väldigt mycket för nästa bärbara, frågan är om det blir dyrare eller billigare än ett dedikerat kort?

Permalänk
Medlem

Same shit, different name.

"Nä jag behöver inget diskret grafikkort. Iris från Intel maxar Crysis!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så verkar Intels R&D pengar gå till rätt personer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är väl trevligt med sådana här nyheter men det lär nog dröja länge innan man överger ett dedikerat grafikkort för en integrerad grafikdel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Nu börjar det likna nåt!

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Detta i en NUC kommer att bli väldigt trevligt!

Permalänk
Medlem

75 gånger så hög prestanda från 2006 är inte så dåligt. Jämförelsevis har nVidia gått upp runt 20 gånger teoretiskt sedan dess, rent praktiskt är väl något mindre.

Permalänk
Medlem

Tredje kvartalet? ok, det blir i ungefär samma veva som Kaveri då.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Nu ska man ju ev. ta detta med ett lastskepp salt. Med lite tur kan integrerade GPUer lyckas driva ett modern spel.. och hoppas Intel fixar sina drivrutiner för de är ju 16 ggr värre än AMDs.

Skrivet av Ozzed:

Same shit, different name.

"Nä jag behöver inget diskret grafikkort. Iris från Intel maxar Crysis!"

Intels integrerade kommer lätt kunna maxa Crysis 11 för det är ungefär vid den tiden som de ens kan konkurrera.

Skrivet av Aleshi:

75 gånger så hög prestanda från 2006 är inte så dåligt. Jämförelsevis har nVidia gått upp runt 20 gånger teoretiskt sedan dess, rent praktiskt är väl något mindre.

Däremot så börjar Intel vääääldigt långt under Nvidia.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hoppas du börjar arbeta på en bättre mjukvara också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Thomaseron:

Tredje kvartalet? ok, det blir i ungefär samma veva som Kaveri då.

Kaveri kommer av allt att döma väldigt sent i årets fjärde kvartal.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Testpilot

Jag hoppas ärligt på att någon mer aktör än AMD och Nvidia börjar ge sig in på GPU marknaden, så det kommer lite press på mer prestanda.
För just nu så ligger Nvidia och AMD och nöter varandra i hälen med kort som presterar nästan identiskt med varandra (tex. 7970 vs 680, 2 flaggskepp som skiljer sig på någon % hit och dit(räknar inte titan då det är ett så pass exklusivt kort))
Nästan så man börjar tro att företagen riggar marknaden i förväg med varandra, så vore kul om intel, ibm eller rent av Google gav sig in i "fighten" och skakade om allt en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Börjar hända mer och mer på mainstream APU marknaden. Snart kommer det inte finnas någon vits med att köpa dedikerade LOW-end kort. De flesta kommer va nöjda med den integrerade delen. Medan vi som spelar mycket på PC kommer stå för en liten del (eller kanske inte så liten?) av marknaden som fortfarande kör Dedikerade kort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

För er som kan/kommer ihåg: Har integrerade grafikkretsar någonsin varit såhär bra jämfört med vanliga externa grafikkort eller är det nu som det verkligen råder framgång?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Vi får se hur den kan stå sig mot AMD APU med integrerad grafik. Kul att Intel kommer med bättre grafik bara de kör med rent spel så är det inga problem.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Intel Xeon E3-1230v2 3,3GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247179

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Ska bli intressant att se hur priset kommer ligga på 4770R med tanke på att den är fastlödd. Förhoppningsvis är den billigare än 3770K+mobo. Blir förmodligen en sådan i bygget till kusinens småbarnsfamilj.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Intel Xeon E3-1230v2 3,3GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247179

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Lite OT. men är det upplåst multipel på dessa också? Som K varianterna?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Intel Xeon E3-1230v2 3,3GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247179

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Antagligen för att den inte går att överklocka. Dessutom ger hyperthreading inte mer prestanda i spel. Så du förlorar alla gamers och överklockare direkt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Intel Xeon E3-1230v2 3,3GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247179

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Xeon har låst multiplier och lämpar sig ej för SweCLOCKARE.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Xverminator:

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Intel Xeon E3-1230v2 3,3GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247179

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Xeon är framförallt inte avsedd för konsumentmarknaden, som vi bevakar, även om vissa modeller rör sig i gränslandet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Däremot så börjar Intel vääääldigt långt under Nvidia.

Ja det har jag inte sagt något om.

Skrivet av Uzanar:

För er som kan/kommer ihåg: Har integrerade grafikkretsar någonsin varit såhär bra jämfört med vanliga externa grafikkort eller är det nu som det verkligen råder framgång?

Nej det har aldrig varit så "jämnt" sedan 3D-acceleratorn kom.

Skrivet av Andreas D:

Xeon är framförallt inte avsedd för konsumentmarknaden, som vi bevakar, även om vissa modeller rör sig i gränslandet.

Fast entusiaster brukar ju inte vara så nogräknade med vilken marknad det är menat för. Entusiaster har ju alltid tagit det som fungerat bäst för dem till överkomligt pris, kanske kompressor menat för frysar, akvariepumpar, värmepaket från bilar eller en processor menad för bärbart eller server, eller kanske en fläkt som aldrig menats sitta i en dator har ju historiskt varit ganska populärt hos entusiaster.

Hoppas ni fortfarande riktar er till entusiaster och inte menar att bli PC för alla.

Permalänk
Medlem

Hade varit jäkla schysst om man kunde köpa till ett litet mini grafikkort (typ msata storlek) som kunde hjälpa upp haswell prollarna till ett normalkraftigt grafikkort.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hihi, jag kommer ihåg för några år sedan när intel lanserade något nytt video chip, "100% faster!!11", så jag kollade runt lite efter benchmarks gjord både med nya chippet och föregångaren.
Hittade ett spel som var "certifierad for intel video", och jodå, mycket riktigt, det nya var dubbelt så snabbt i det spelet, från 3FPS till 6FPS!
Vilket lyft!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Hihi, jag kommer ihåg för några år sedan när intel lanserade något nytt video chip, "100% faster!!11", så jag kollade runt lite efter benchmarks gjord både med nya chippet och föregångaren.
Hittade ett spel som var "certifierad for intel video", och jodå, mycket riktigt, det nya var dubbelt så snabbt i det spelet, från 3FPS till 6FPS!
Vilket lyft!

Klassikt Intel. De lovade även att Ivy Bridge skulle vara extremt klockningsvänliga i klass med Sandy Bridge. Och resultatet blev..visst de klockar hyfsat bra men knappast i SB klass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Aleshi:

Fast entusiaster brukar ju inte vara så nogräknade med vilken marknad det är menat för. Entusiaster har ju alltid tagit det som fungerat bäst för dem till överkomligt pris, kanske kompressor menat för frysar, akvariepumpar, värmepaket från bilar eller en processor menad för bärbart eller server, eller kanske en fläkt som aldrig menats sitta i en dator har ju historiskt varit ganska populärt hos entusiaster.

Hoppas ni fortfarande riktar er till entusiaster och inte menar att bli PC för alla.

Det beror på vad du menar med entusiast. Ur min synvinkel handlar det om privatpersoner med stort intresse för ett tekniskt område, och av dessa tror jag det är försvinnande få som skulle välja Xeon. 1CPU Xeon är i princip Core ix med stöd för ECC, vilket är ganska meningslöst utanför enterprise- och servervärlden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det beror på vad du menar med entusiast. Ur min synvinkel handlar det om privatpersoner med stort intresse för ett tekniskt område, och av dessa tror jag det är försvinnande få som skulle välja Xeon. 1CPU Xeon är i princip Core ix med stöd för ECC, vilket är ganska meningslöst utanför enterprise- och servervärlden.

Inte för priset av en i5. Jag som ändå inte klockar utan bara undervoltar hade haft mer nytta av en sådan än min nuvarande 3570K till det jag använder datorn. Tyvärr så hade jag trots ganska stort hårdvaruintresse missat den när jag uppgraderade. Upptäckte att den fanns ett par veckor senare, kände mig lite snopen.

Permalänk
Medlem

Får man la hoppas på bra linux drivers också då...