Fractal Design i blåsväder över icke-japanska kondensatorer

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att nätaggregatet skulle vara mycket sämre med dessa kondensatorer, men ändå väldigt bra gjort att de tog på sig skulden till 100% (see what I did there?). Nä, men ärligt, bra jobbat.

Undrar om det är många fler produkter i datorn som inte har rätt komponenter i sig?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om man vill ha nätaggregat med 100% japanska kondensatorer så rekommenderar jag Aurum-serien från FSP Group starkt. Helt fantastiskt nöjd med mitt FSP Aurum Gold nätaggregat, och nästa gång så blir det nog FSP för min del också, fast då hoppas jag dom har 80 Platinum istället för "bara" 80 Guld.

Tittar man noga så ser man att det står CapXon på kondningarna upptill i nätagget. Så nej, det är inte 100% japanska grejer där.
Huruvida FSP gör bra nätagg i övrigt kan jag inte svara på dock.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Finns det något japaner inte är bäst på att tillverka?

Bilar och bra potatismos

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om man vill ha nätaggregat med 100% japanska kondensatorer så rekommenderar jag Aurum-serien från FSP Group starkt. Helt fantastiskt nöjd med mitt FSP Aurum Gold nätaggregat, och nästa gång så blir det nog FSP för min del också, fast då hoppas jag dom har 80 Platinum istället för "bara" 80 Guld.

Samma här. Mitt nätagg har funkat felfritt i snart två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om man vill ha nätaggregat med 100% japanska kondensatorer så rekommenderar jag Aurum-serien från FSP Group starkt. Helt fantastiskt nöjd med mitt FSP Aurum Gold nätaggregat, och nästa gång så blir det nog FSP för min del också, fast då hoppas jag dom har 80 Platinum istället för "bara" 80 Guld.

Skrivet av PerZerk:

Samma här. Mitt nätagg har funkat felfritt i snart två år.

Har också FSP Aurum Gold och den fungerar utmärkt.
Det enda som jag kan störa mig på är att fläkten går på 100% i några sekunder varje gång man startar datorn.

Permalänk
Medlem

Kollade min låda och tydligen är mitt Newton R3 600W drabbat En lite tanke då. Behöver jag kontakta Fractal för att få förlängd garanti eller sker detta automatiskt? Är kalasnöjd med nätagget för övrigt. Har aldrig fått fläkten att börja snurra dvs helt tyst vilket känns kalas när jag ju var ute efter att bygga en 100% tyst dator.

Tycker de har skött detta helt ok. Visst, jävligt klantigt att påstå något sådant men de har trotts detta styrt skutan i hamn lugnt och fint

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Min första tanke när jag läst denna nyhet (helt och hållet spekulation från min sida):

Det har hänt åtskilliga gånger att OEM:er utan tillåtelse har bytt ut beställda komponenter mot billigare alternativ för att öka sin vinst. Innan man noggrant utrett vad som hänt vill man inte äventyra sina affärsrelationer genom att anklaga sin OEM, varför tryckfelsnisse får skulden initialt (då de tidigare sagt att det skall vara enbart japanska låter tryckfelsförklaringen inte riktigt trovärdig i mina öron).

Då jag jobbar med kontraktstillverkning så vill jag flika in lite här och slå ett slag för vår bransch.
I de allra flesta fall så är det bara ett fåtal komponenter som kunden kräver att få från specifika tillverkare, oftast är det ingen av komponenterna. Då är det upp till kontraktstillverkaren/OEM att välja ut rätt komponenter som uppfyller de krav som finns. Och det är långt ifrån bara priset som avgör vilka komponenter som väljs. Faktorer som ledtid, tillgång och kvalitet är också viktiga. Valet av komponent blir därmed en som uppfyller de faktorerna bäst.

Så om jag får spekulera så kan det mycket väl vara så att FD i det här fallet inte har ställt krav på vilka tillverkare av kondensatorer deras OEM har fått använda sig av.

Det fungerar så av flera orsaker, t.ex. så har ofta kontraktstillverkaren/OEM en bredare kunskap gällande komponenter då det alltid är dom som får jaga priser och komponenter med korta ledtider, samt har en närmare kontakt med komponentleverantörer, medans konstruktörerna(våra kunder) sysslar just med konstruktion och produktutveckling utifrån de komponenter som finns i CAD-programmet.

Nästan alltid så har man som kontraktstillverkare även en känsla av vilka komponenter som kan vara kritiska och då har en dialog med kund vilken som ska väljas men, som man kanske kan förstå, skulle det diskuteras fabrikat gällande exakt varenda en av alla komponenter på ett kretskort så skulle det inte göras annat om dagarna, då de handlar om hundra- och tusentals olika komponenter per produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Mitt Vita Fractal Design Newton R3 1000W kostade 1375:- på komplett i december 2012.
Straxt innan nyår 2020 går min nyss förlängda 7års garanti ut...
Ni som är skeptiska till detta nätagg, även om man har köpt det till ordinarie pris (2081:- på Inet), rada raskt upp BÄTTRE nätagg i denna prisklass. Recensionerna är väl tydliga, trots en del påstådda sekunda thai-komponenter.
Vi får se vad som händer i framtiden.
Ni som nu byter in erat agg nu på RMA. kan väl berätta vad ni köpte istället för samma peng

http://cdon.se/hemelektronik/fsp_aurum_pro_1000w-20457581 :/ Trevligt pris även om jag inte köper sådant

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

Jag har själv ett Fractal Design Newton R3 600W. När jag köpte det visste jag redan att det inte var 100% japanska kondensatorer i.

Däremot är jag mycket nöjd med förlängd garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

http://cdon.se/hemelektronik/fsp_aurum_pro_1000w-20457581 :/ Trevligt pris även om jag inte köper sådant

Lite skumt med så mycket rabatt, har den Bara 100% Japanska komponenter då?
Eller är det samma slags innehåll som Newton.
Nä jag håller mig till FD och mina Corsair
Jag har ett par Cooler Master också, inte dumma, men Antec agget är dumt, med riktigt korta kablar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hoppsan. Det där var mindre väntat.

Jag lutar nog åt att det behövs mer än en simpel ursäkt från FD. Så där gör man ju bara inte.
Nätagg är nog den delen som är mest kännslig inom datorvärlden. Visst AMD floppade med sin Bulldozer men de ligger rätt stabilt nu igen. Men titta på Ace of Sweden, det namnet är ju helt förstört efter deras lurendrejeri nätagg. Snälla, vi behöver inte ännu ett svenskt företag vars namn blir nedsmutsat.

Köpte ACE fsp 460W för 290:- till juniors burk. Bra tyst o billigt.

Fractal löste detta på ett mycket bra sätt. Vet inte vad man som kund mer kan önska om ett sådant problem uppstår.

Permalänk
Avstängd

Är det inte lite rasistiskt att säga att Japanska kondensatorer är bättre än Taiwanesiska och Kinesiska?

Hursomhelst, det är säkert mycket möjligt som han påstår att dom Taiwanesiska kondensatorerna är jättebra dom med, men det är ju ändå lögn att dem att påstå att deras nätagg endast innehåller Japanska kondensatorer när så inte är fallet!

Bra att dom gick ut med längre garanti och erbjöd pengarna tillbaka iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det skulle liksom vara en investering... 100 000 timmar klarar de visst sägs det. Men nu när de har en platinum-serie vill man ju ha nytt men det jag har går som en klocka och är oförskämt stabilt.

Förstår precis vad du menar, har man väl börjat... Varför ändra på ett vinnande koncept?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt bra agerande från FD. Felmärkningen är ju naturligtvis mindre bra men åtgärderna dem vidtagit nu när det kommit upp tycker jag absolut är ytterst generösa.

En sak som många kanske inte tänker på är att FD inte är det yttersta premiumsegment som tex de finaste psuerna från Seasonic eller Enermax. Dessa kostar ca 30% mer mot vad fd psuerna gör.

Anledningen till att jag väldigt ofta rekommendera och bygger med FD är inte att dem är bäst utan för att dem allt som oftast har absolut bäst pris/prestanda förhållande. Dem är även väldigt duktiga på att snappa upp trender och önskemål som marknaden har och snabbt ta fram konkurrenskraftiga lösningar.

Dem har heller aldrig vad jag vet släppt en direkt dålig produkt. Även om byggkvaliten på en del av deras billigaste chassin, är lite sisådär så är den fortfarande inte så illa så man kan säga att den inte duger och den är fortfarande extremt bra för priset. Men det är samma sak där det är ingen vettig jämförelse att ställa ett Core 1000 mot ett Lian-li chassi för 1500kr och sedan gnälla på att FD chassit inte har samma passform i skarvar och hörn etc.

Så falsk, finslipad eller bara klantig marknadsföring (Det kan ju faktiskt vara så att missen ligger hos ATNG Power och inte FD själva) så spelar det egentligen mindre roll i detta fallet. Det är naturligtvis inte ok men det viktigast tycker jag är hur FD agerat nu efteråt.

Man bör inte glömma att man får en platinum klassad psu med alla de viktigaste funktionerna och med flera mycket positiva oberoende tester i ryggen och nu dessutom med 7års garanti för runt 30% lägre pris än vad konkurrenternas motsvarande agg ligger på.

Att då dra paralleller med ACE som sålt produkter som förbjudits för att dem varit direkt farliga eller tex Hantol som har falsk PFC av betong (det är förbjudet att sälja psuer inom Eu utan pfc), det blir faktiskt rätt löjligt.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Lite skumt med så mycket rabatt, har den Bara 100% Japanska komponenter då?
Eller är det samma slags innehåll som Newton.
Nä jag håller mig till FD och mina Corsair
Jag har ett par Cooler Master också, inte dumma, men Antec agget är dumt, med riktigt korta kablar

Sitter vad jag vet capxon kanske kan sitta en japansk på primären

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Förstår precis vad du menar, har man väl börjat... Varför ändra på ett vinnande koncept?

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom känns det inte som om agget kommer dö "knall och fall" heller, utan det lär ta sin lilla tid. Det ända är väl om jag måste byta för att komponenter kräver kontakter som inte finns på nätagget, men sån't finns ju adaptrar för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Köpte ACE fsp 460W för 290:- till juniors burk. Bra tyst o billigt.

Fractal löste detta på ett mycket bra sätt. Vet inte vad man som kund mer kan önska om ett sådant problem uppstår.

Det agget är det enda som är vettigt av ace of sweden alla deras andra smällde och var riktigt värdelösa. Men detta agg är tillverkat av fsp som är en väldigt stor och bra oem dock snålas det ofta på kondningarna men helt okey budget agg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Att det inte är fler som reagerat på vad som faktiskt står, oavsett formulering; Nätagget innehåller kondensatorer som är 100% high-end japanska.. Den meningen säger enbart ett par saker:

-Nätagget innehållet fler än 1 kondensator
-Fler än 1 kondensator är 100% high-end japansk

Det säger inte att alla kondensatorer är japanska.

Jag hoppas verkligen att majoriteten av läsarna inser detta.

Om 50% av köttfärsen är nötkött, och 50% är hästkött, skriver man då 100% high end nötkött för att det underförstått syftas på bara den ena halvan av färsen? Nej det gör man inte.

Även om kondningarna är av "tillräcklig" hög kvalité får man inte hålla på och ljuga på det viset.

Permalänk
Medlem

Köpte ett newton r3 för ett år sedan som piper lite vid användning, känns ju som att det skulle kunna bero på tveksamma kondensatorer..

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Nej!
Luktar illa FD. Japanska kondingar är ett VARUMÄRKE i branschen, detta är ingen felskrivning, texten finns INTE undangömd på en liten lapp i lådan som en OEM råkade bipacka av misstag och som sedan en marknadskille/ingenjör GLÖMT!
FD har marknadsfört något som OM det vore av högsta kvalite utan att leverera motsvarande.

För mig är det bonnfångeri.

Tillbaka till ruta ett med er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Adresserar detta inlägg till alla som påstår att FD inte alls har ljugit om sitt nätagg. Till att börja med så betyder procent 'hundradel' dvs. En andel av något med enheten hundradelar. Det är då uppenbart att man i detta fall menar att alla kondensatorer är japanska. Någonting kan inte vara av olika mängd högpresterande. "innehåller 5 högpresterande kondensatorer" skulle knappast kunna tolkas som "fler än en kondensator är på nivå 5 när det kommer till högprestation".

Skrivet av henkiii:

Om 50% av köttfärsen är nötkött, och 50% är hästkött, skriver man då 100% high end nötkött för att det underförstått syftas på bara den ena halvan av färsen? Nej det gör man inte.

Även om kondningarna är av "tillräcklig" hög kvalité får man inte hålla på och ljuga på det viset.

Det står inte att alla kondensatorer är japanska vilket jag har förklarat tidigare. Det står att nätagget innehåller japanska kondensatorer vilket det också gör. Om ni inte inser detta så kan jag bara rekommendera er en språkkurs och avråda från vidare diskussion om saken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det står inte att alla kondensatorer är japanska vilket jag har förklarat tidigare. Det står att nätagget innehåller japanska kondensatorer vilket det också gör. Om ni inte inser detta så kan jag bara rekommendera er en språkkurs och avråda från vidare diskussion om saken.

Till och med Fractal Design´s VD har gjort ett offentligt uttalande om att det var fel eftersom alla kondensatorer inte var japanska och även förklarat varför det finns taiwanesiska kondensatorer i nätdelen trots detta. Sättet folk tolkar det på är därmed detsamma som Fractal Design avsåg när dom skrev det för något annat har aldrig VDn sagt att det skulle vara. Fractal Design har även skrivit här på forumet att Newton serien har endast japanska kondensatorer. Det språkliga behöver inte analyseras ytterligare, Fractal Design har redan erkänt att man har begått ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det står inte att alla kondensatorer är japanska vilket jag har förklarat tidigare. Det står att nätagget innehåller japanska kondensatorer vilket det också gör. Om ni inte inser detta så kan jag bara rekommendera er en språkkurs och avråda från vidare diskussion om saken.

Språkkurs? Den enda anledningen att man klämmer in ett 100% efter "equipped with" är för att man ska tolka det som att det är 100% av kondensatorerna som är japanska.
Att det språkligt öppnar upp för tolkningen att vissa av komponenterna skulle vara "100procentigt japanska" är ovidkommande då man inte mäter komponenters ursprung i procent, och man formulerar sig inte så om man vill framhäva budskapet om vissa av komponenternas urprung.

"contains 100% high quality japanese beef [and some horsemeat... actually 75% of the final product is horsemeat but its partly made of beef, and that beef is 100% japanese!]."

Nu var väl hela den här historian kanske inte världens värsta blunder vad gäller nätagg. Men man ska inte trolla med syftningsfel i marknadsföringen för att framhäva ett budskap som inte stämmer, och det är viktigt att sådant uppmärksammas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Det står inte att alla kondensatorer är japanska vilket jag har förklarat tidigare. Det står att nätagget innehåller japanska kondensatorer vilket det också gör. Om ni inte inser detta så kan jag bara rekommendera er en språkkurs och avråda från vidare diskussion om saken.

Dimman: har du sovit igenom Matte A lektionerna? 100% japanska kondensatorer betyder just 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förlängd garanti för att visa förtroende på sina produkter och om du ändå är missnöjd gör dem ett återköp.

Kan det bli en bättre lösning?

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Dimman: har du sovit igenom Matte A lektionerna? 100% japanska kondensatorer betyder just 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte varför jag ens skriver detta då jag tycker det är löjligt men det folk menar när dom leker språkpolis(iaf som jag tolkat dessa människor) är att:

"100% High-End Japanese industrial capacitors"

Tolkas:

Är att 100% är endast kopplat till ordet High-End. Alltså dom är 100% förstklassiga, men 100% är inte kopplat till ordet Japanska. Så om man vänder på det så är alla japanska capacitors 100% High-End, men enligt folk skulle detta inte betyda att alla capacitors är 100% Japanska, bara att dom som är Japanska är 100% High-End.

Hursomhelst har detta egentligen ingen betydelse(förutom en "skön" tolkningsdebatt) i det stora hela då FD gått ut på flera ställen att alla deras capacitors i nätagget skulle vara japanska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoferj:

Jag vet inte varför jag ens skriver detta då jag tycker det är löjligt men det folk menar när dom leker språkpolis(iaf som jag tolkat dessa människor) är att:

"100% High-End Japanese industrial capacitors"

Tolkas:

Är att 100% är endast kopplat till ordet High-End. Alltså dom är 100% förstklassiga, men 100% är inte kopplat till ordet Japanska. Så om man vänder på det så är alla japanska capacitors 100% High-End, men enligt folk skulle detta inte betyda att alla capacitors är 100% Japanska, bara att dom som är Japanska är 100% High-End.

Hursomhelst har detta egentligen ingen betydelse(förutom en "skön" tolkningsdebatt) i det stora hela då FD gått ut på flera ställen att alla deras capacitors i nätagget skulle vara japanska.

Snälla...

Även om det inte på 100% korrekt engelska står det och att det är ett syftningsfel är det ingen tvekan om att de syftar på, eller vill ge intrycket av, att det handla om uteslutande japanska högkvalitativa kondensatorer. Det viktiga konsumenträttsligt, och i synnerhet moraliskt, sett är hur något tolkas av gemene man, inte hur det rent språktekniskt står. Detta är en villfarelse som många fastnar i.

Något annan tolkning skulle också vara orimlig.

"100% högkvalitativa kondensatorer" - Hur kan något vara 100% högkvalitativt? Kan något vara halvt högkvalitativt? 10% högkvalitativt? Har bara en del av kondensatorn är av hög kvalité? Blir inte hela av dålig kvalité om en del av den har dålig kvalité?

"100% japanska kondensatorer" - Visserligen möjligt men det är nog sällan man bygger en komponent av detta slag av delar från olika länder. Om man inte syftar på råmaterialet som sådant, fast då är knappast någon komponent 100% japansk eftersom att Japan till stor del saknar mineraltillgångar.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Du kanske inte såg det men jag delar ju helt din uppfattning men det var just kommentaren om att användaren som la in kommentaren skulle ha IG i matte som provocera fram ett svar från mig och då ville jag förtydliga vad folk menade med sina inlägg.

FD har i all sin marknadsföring på alla ställen gett en bild av det endast är japanska kondingar i deras nätagg. Ibland har dom skrivit det rakt ut så det inte går att misstolkas och det är ju det som räknas.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat FD
Bättre garanti och/eller återköp, det kan nog inte bli bättre än så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det står inte att alla kondensatorer är japanska vilket jag har förklarat tidigare. Det står att nätagget innehåller japanska kondensatorer vilket det också gör. Om ni inte inser detta så kan jag bara rekommendera er en språkkurs och avråda från vidare diskussion om saken.

Jag antar att du råkade citera mitt inlägg utan att läsa det, annars ska jag vara snäll och förtydliga lite extra. Procent är ett Substantiv och kan således inte användas för att beskriva, i detta fallet, "högpresterande" (eller "high-end" om du så vill). Därför kan man inte anta annat än att 100 %, dvs. alla kondensatorer i produkten, är "high-end Japanese industrial capacitors"