Gigabyte visar moderkort med uppgraderingsbar ljuddel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Ingen som faktiskt ställer krav på ljud bryr sig, gör man det har man redan ett bättre externt ljudkort.

Just externa ljudkort är ju sjukt mycket bättre, det är där nyckeln till bra ljud ligger? Det är inte kretsar och komponenter det hänger på?
Det jag tycker att man snarare borde gnälla på är att det gigabyte nu börjar med inte redan är standard sedan länge och att denna nyheten istället handlade om att gigabytes byggde in kretsar som kunde mäta sig med "audiofil-godkända" kretsar.

Jag tycker detta är ett jättebra initiativ av gigabyte och hoppas att de kör detta som standard på alla sina ljudkort.

En hög lägstastandard är ju bra även för de som siktar på toppen:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

>designed for gamers
>ideal for professional audio useage

Hur ska dom ha det?

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Yellowtown:

Ursäkt men som ett par har sagt. Fläkt????? Nain...... Vi vet hur det gick på x79
Sedan vem överklockar så man måste kyla strömtillförseln? Skulle inte haswell vara ännu mer strömsnål?
Och sedan så såg vi ju på ivy vad som händer om man går över en viss clock.eller? Och kör man kväve läcker väll lite över och kyler det med eller är jag helt ute och cyklar?

Hejsan

Som jag nämnt tidigare - fläkten är inte ett måste och du kan stänga av den. Den sitter där för att ge er möjligheter att använda den (vid tex passiv kylt chassi så kan man aktivera den på väldigt låga RPM). Både vattenkylningen och fläkten är absolut inget måste, utan det är möjligheter.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

Det är äkta Creative krets, inget "vi-använder-Realtek-krets-med-Creative-mjukvara-promotar-det-som-Creative-produkt"

40mm fläkten sitter där som "extra". Det är absolut inget måste, precis som att vattenkyningen inte är ett måste. Det är för att täcka alla områden. Vissa Kör allt passivt och då kan det vara bra att ha en liten 40mm fläkt, på extremt lågt varv, för att kyla lite extra. Det är en möjlighet vi ger er, inte ett måste. Går att stänga av den helt

Vi har haft förslag uppe på vit PCB - men dessa blir oftast gulaktiga efter ett tag och då ser de ut som ... tja, inte så bra

Har för mig att du nämnt det där med vit PCB förut. Men halvdassigt gult är fortfarande bättre än dödskallar och vapen. Förstår tyvärr inte hur ni tänkt när ni valt den designen. Och antar att det inte bara är jag som tycker så.

Så ja, till det positiva: Kul med en ny grej som jag tyvärr inte förstår vad för funktion den kommer ha. Kommer den färga ljudet på ett speciellt sätt precis som högtalare?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

guuud va snygga sniper korten är, sitter med ett sniper m3 atm. däremot tycker jag ljudet är kanon redan men jag är inte så kräsen, men kul med något nytt alltid lockar det nån

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Snart har det gått hela vägen runt.
Dedikerade ljudkort>ljudchip på moderkort>ungraderbart ljudchip>uppgraderingen kommer på instickskort> hela rasket flytts ut på egen pcb igen

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Dang, ser riktigt läckert ut. Synd att man precis skaffat Ivy Bridge och är toknöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

För en som inte är helt insatt i moderkort, vad är den lilla fläkten där för? Har inte sett ett moderkort med en fläkt där förut.

Undrar även vad fläkten behövs till om det är så att man kan köra utan att ha igång den.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Shockwave:

För en som inte är helt insatt i moderkort, vad är den lilla fläkten där för? Har inte sett ett moderkort med en fläkt där förut.

Undrar även vad fläkten behövs till om det är så att man kan köra utan att ha igång den.

Du kan stänga av den och det är inga problem att köra utan fläkten.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Du kan stänga av den och det är inga problem att köra utan fläkten.

Jo, men just vilket syfte finns det till att ha en fläkt om det fungerar bra att köra med den avstängd? Vad är det den kyler ner och varför?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Du kan stänga av den och det är inga problem att köra utan fläkten.

Gud vilket problem den där fläkten blev? Gäller att välja sina bilder så att folk inte hetsar upp sig i onödan

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Va trevligt. Jag hoppas detta blir vanligt. Jag kommer nog införskaffa ett sådant moderkort, bara priset inte blir allt för högt.
2000kr är var jag drar gränsen personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

det finns redan "uppgraderingar" för ljudkort, dessa kallas ljudkort och dem monterar man i PCI/PCI-E slots!
Vill ni ha det bästa för uppspelning av musik/film etc så...
https://www.inet.se/sok/asus-xonar

Asus Xonar är väl ändå rätt långt ifrån det bästa man kan ha för film och musik...

Men det är ett bra budgetval!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Om det inte vore för att jag tänkte hålla ut till Haswell släpps hade jag skaffat mig ett Sniper M3 direkt. Perfekt att det inte var någon dödskalle på det. Nu när jag ser det nya och ser att dödskallen kommit tillbaka blev jag inte så sugen längre.

Det kan låta drastiskt men jag kommer köpa något annat, tyvärr. Färgtemat är riktigt snyggt men tål inte dödskallar och/eller vapen på moderkort.

Tillägg: Några av anledningarna att jag kollar på Sniper-korten är PS/2-kontakt och Intel-NIC. Med de specifikationerna sållar man bort en hel del kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Asus Xonar är väl ändå rätt långt ifrån det bästa man kan ha för film och musik...

Men det är ett bra budgetval!

konsumentklass :), dem flesta av oss vill inte ha en extern enhet.

Permalänk
Entusiast

Det största och mest påtagliga problemet med integrerat ljud på moderkortet är ju att de flesta verkar dra ledningar som för analoga signaler lite godtyckligt överallt på moderkortet, som då resulterar i att ljudet plockar upp "crosstalk" från kraftkomponenterna och databussarna. Det är därför jag i regel undviker integrerat ljud.

Hoppas att man har åtgärdat detta på ett propert sätt.

Gällande konceptet med utbytbar opamp (OP-Amp). Jättebra initiativ, men det verkar som om marknadsföringen med "olika ljudbilder" på olika opamper är lite gripet ur luften (Eller taget från elektronrören)

Ett propert återgivet ljud är 100% representativ av källan, och skall inte under några omständigheter modifieras med filter, och underliga "magiska" opamper.
En proper högkvalitativ opamp återger signalen 100% exakt så som den är utan att "föra på en ljudbild".
Vill man ha varmare/kallare/poppigare/fylligare/pumpigare ljud, så använder man en equalizer. Inte magiska opamper.
Gillar dock att man kan byta ut opampen, och många ljudentusiaster lär säkert installera en proper högkvalitativ opamp utan "färgat ljud".

För mig är en opamp som "för på en färgad ljudbild" en trasig opamp. Den fyller inte sitt syfte: Förstärka ljudet med en 100% bibehållen signal.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, men just vilket syfte finns det till att ha en fläkt om det fungerar bra att köra med den avstängd? Vad är det den kyler ner och varför?

Den skall kyla nordbryggan i de fall man överklockar och inte kör vattenkylning som det finns möjlighet till också!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Är det en tävling i "fulast färger vinner"? Jag fattar inte... Snorgrönt, nej tack.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Skulle inte äns röra med en tång.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

En beställning på Gigabyte G1.Sniper M5 är lagd och har redan gått igenom högsta instans här hemma, nu gäller det bara att nån butik ska få den i lager

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Krokarn:

Den skall kyla nordbryggan i de fall man överklockar och inte kör vattenkylning som det finns möjlighet till också!

Finns väl inga nordbryggor på Intel-moderkort sen typ sockel 1366?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

"LED trace path lighting illuminates to show the separation of PCB layers".

Shit vilken gimmick!
Det här kommer jag hålla mig borta från!
Det är ju bara en gimmick, och om något så kommer det bara orsaka ännu mer störningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

det finns redan "uppgraderingar" för ljudkort, dessa kallas ljudkort och dem monterar man i PCI/PCI-E slots!
Vill ni ha det bästa för uppspelning av musik/film etc så...
https://www.inet.se/sok/asus-xonar

Har man 3 eller 4 grafikkort så kan det vara svårt att få plats med dom.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Maysay:

Gud vilket problem den där fläkten blev? Gäller att välja sina bilder så att folk inte hetsar upp sig i onödan

Haha, ja

Skrivet av Sears:

Va trevligt. Jag hoppas detta blir vanligt. Jag kommer nog införskaffa ett sådant moderkort, bara priset inte blir allt för högt.
2000kr är var jag drar gränsen personligen.

Snyggt!

Skrivet av Jens-Ragnar:

Om det inte vore för att jag tänkte hålla ut till Haswell släpps hade jag skaffat mig ett Sniper M3 direkt. Perfekt att det inte var någon dödskalle på det. Nu när jag ser det nya och ser att dödskallen kommit tillbaka blev jag inte så sugen längre.

Det kan låta drastiskt men jag kommer köpa något annat, tyvärr. Färgtemat är riktigt snyggt men tål inte dödskallar och/eller vapen på moderkort.

Tillägg: Några av anledningarna att jag kollar på Sniper-korten är PS/2-kontakt och Intel-NIC. Med de specifikationerna sållar man bort en hel del kort.

Det är bara en liten, lite, liten "logotyp" numera - så vi har absolut lyssnat på kritiken vi fick på förra serien. PS/2 och Intel-NIC (check)

Skrivet av GaMeR2K5:

Snyggt moderkort... absolut. Synd bara att man aldrig skulle få se det mer än när man installerar det i datorn.

Hehe du får montera fönster på sidan

Skrivet av Zeiph:

Är det en tävling i "fulast färger vinner"? Jag fattar inte... Snorgrönt, nej tack.

Nej vi har inte arrangerat en sådan tävling. Alla tycker inte om samma kulörer, därför man kan köpa bilar i olika kulörer, färg på burk i olika kulörer osv

Skrivet av Azodan:

En beställning på Gigabyte G1.Sniper M5 är lagd och har redan gått igenom högsta instans här hemma, nu gäller det bara att nån butik ska få den i lager

Grymt!

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

400krs grafikkort med hdmi ut > moderkort med uppgraderbar ljuddel ??

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Alla fick svar på sina frågor utom jag :<

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Mocka:

Snyggt! Dum fråga kanske men antar att det fortfarande är LP minnen som gäller om man har stora CPU kylare? (t ex Thermalright Silver Arrow)

Det är helt styrt via Intel. Vi har en standard för hur man ska designa, hur långt det är mellan CPU sockeln och minnena. Dessvärre sitter de på "samma ställe" som förra generationen. Det finns vissa kylare som har problem då. Imo förstår jag inte hur man kan designa en kylare på det sättet då man bör ta veta denna standard, men det är en annan femma

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Trevlig utveckling, Realtek är ganska så kass när det gäller ASIO och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Det är helt styrt via Intel. Vi har en standard för hur man ska designa, hur långt det är mellan CPU sockeln och minnena. Dessvärre sitter de på "samma ställe" som förra generationen. Det finns vissa kylare som har problem då. Imo förstår jag inte hur man kan designa en kylare på det sättet då man bör ta veta denna standard, men det är en annan femma

Tack för svaret

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Finns väl inga nordbryggor på Intel-moderkort sen typ sockel 1366?

Då har jag lärt mig ännu mer...kollade bara på mitt gamla moderkort...som är 1366...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100