Förstärkare till Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

Förstärkare till Dali Zensor 1

Jag var precis och köpte ett par "Dali Zensor 1" som jag tänker använda till min dator (kontor, 15 kvm). Jag provlyssnade dom och de lät mycket trevligt.

Jag skulle behöva en förstärkare modell mindre till dessa som kommer stå på datorn eller i bokhyllan.

Jag tittade på http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/argon_...

Åsikter? Några andra förslag i den prisklassen?

Kom ihåg, formatet är viktigt för att inte ta för mycket plats.

MVH

Permalänk
Medlem

Argon-stärkaren verkar inte så bra om man kollar omdömet.
Varför köpte du inte aktiva högtalare istället så hade du sluppit köpa stärkare som tar plats,om du kan lämna tillbaks grejerna och köp ett par http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar... eller nåt annat liknande.

Permalänk
Avstängd

Jag lyssnade på argon högtalarna, de lät väl helt okej men storleken och utseendet var ingen höjdare. Dom är gigantiska!

Permalänk
Medlem

Argon finns i mindre storlek om du tittar på alla modeller däremot den stora som jag antar du tittade på demas nog bara den stora modellen. 7350A/7340A finns även i vit färg.

Omdömen tar jag med en nypa salt. Finns ju omdömen som säger att logitech är det bästa du kan använda.

Permalänk
Medlem

Logitech is the shit. Mitt Z-5500 som jag verkar vara ganska ensam om att ha är riktigt HiFi-kvalite. Basen får golvet att skaka!!!!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Avstängd

Jag prövade samtliga Argon modeller förutom den allra minsta. Vissa prövade jag även med sub. Jag tyckte inte om ljudet, eftersom jag inte är så kunnig inom området vet jag inte vad som inte föll mig i smaken, men för att uttrycka mig enkelt: de lät medel, ganska tråkigt. Mycket bas.

Spelade samma låt varje gång jag testade en ny högtalare.

När jag testade dali zensor 1 av en ren slump fick jag ett leende på läpparna. Ett bra tecken enligt mig Den var kopplad till Argon D2 förstärkaren, mycket kompakt. Fördelaktigt går den att koppla in via usb för digitalt ljud.

Men jag undrar om den är så prisvärd? Hade en något dyrare förstärkare (3000-3500kr) låtit så mycket bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiFTER:

Logitech is the shit. Mitt Z-5500 som jag verkar vara ganska ensam om att ha är riktigt HiFi-kvalite. Basen får golvet att skaka!!!!

Syftet för mig är inte att störra samtliga grannar utan att lyssna på musiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Jag prövade samtliga Argon modeller förutom den allra minsta. Vissa prövade jag även med sub. Jag tyckte inte om ljudet, eftersom jag inte är så kunnig inom området vet jag inte vad som inte föll mig i smaken, men för att uttrycka mig enkelt: de lät medel, ganska tråkigt. Mycket bas.

Spelade samma låt varje gång jag testade en ny högtalare.

När jag testade dali zensor 1 av en ren slump fick jag ett leende på läpparna. Ett bra tecken enligt mig Den var kopplad till Argon D2 förstärkaren, mycket kompakt. Fördelaktigt går den att koppla in via usb för digitalt ljud.

Men jag undrar om den är så prisvärd? Hade en något dyrare förstärkare (3000-3500kr) låtit så mycket bättre?

EDIT: Tidigare inlägg var ett skämt Fruktansvärt dåligt sådant men fortfarande, ett skämt

Tror ärligt talat inte du kommer märka någon större skillnad. Jag hade en Onkyo 616 till mit hembio system och jag provade även en Onkyo 717 till samma högtalare. DÅ var det en priskillnad på ungefär 1500 kr, man hörde ingen skillnad. Det du fick var lite mer kräm ur varje kanal men inget direkt mer. Jag skulle tro att du kommer klara dig fint på den du listade isf.
Det är inte förns du lägger kanske 4-5 tusen extra på en förstärkare som du kommer höra väsentlig skillnad. I mitt tyckte dvs!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiFTER:

EDIT: Tidigare inlägg var ett skämt Fruktansvärt dåligt sådant men fortfarande, ett skämt

Tror ärligt talat inte du kommer märka någon större skillnad. Jag hade en Onkyo 616 till mit hembio system och jag provade även en Onkyo 717 till samma högtalare. DÅ var det en priskillnad på ungefär 1500 kr, man hörde ingen skillnad. Det du fick var lite mer kräm ur varje kanal men inget direkt mer. Jag skulle tro att du kommer klara dig fint på den du listade isf.
Det är inte förns du lägger kanske 4-5 tusen extra på en förstärkare som du kommer höra väsentlig skillnad. I mitt tyckte dvs!

haha ja det lät bra i butiken där rummet vi spelade i var väldigt stort. Rummet jag ska använda de i är 15 kvm så jag förmodar att det lär låta bättre.

Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

haha ja det lät bra i butiken där rummet vi spelade i var väldigt stort. Rummet jag ska använda de i är 15 kvm så jag förmodar att det lär låta bättre.

Tack för det!

15kvm behöver inte betyda att det låter bättre, du behöver mer stoppkraft för att inte ljudet ska studsa runt mellan väggarna. Om du är nörd dvs
Huvudsaken är att du är nöjd, det finns ingen i hela världen, hur bra han/hon är på ljud som kan säga till dig att detta eller dethär låter bättre i dina öron. Du hör vad du hör, vad du tolkar det som är upp till dig!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Avstängd

Argon förstärkaren bör väl inte ha problem ifall jag skulle koppla in en sub senare?

En sån här kanske är mer värd isåfall?

http://www.fyndborsen.se/varrea/teac-500

Permalänk
Skrivet av RiFTER:

Logitech is the shit. Mitt Z-5500 som jag verkar vara ganska ensam om att ha är riktigt HiFi-kvalite. Basen får golvet att skaka!!!!

Är du seriös nu? HiFi-kvalité? Nej... bara nej.. Vad har du för tidigare erfarenhet av HiFi undrar jag då?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Aktiv sub + koaxialkabel så har du löst den senare problemet.

Och nej du behöver inte en fullstor hemmabioförstärkare. Om du inte vill kunna flytta in den i tvrummet nån gång i framtiden förstås.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Ska du ha en sub till dina Dali Zensor 1 så är det DALI IKON SUB MK2 som är bäst matchad. Just F.Y.I

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Jag tror isåfall jag nöjer mig med argon förstärkaren. Vad kopplar man koaxialkabeln till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Vad kopplar man koaxialkabeln till?

På sub-out utgången på baksidan av förstärkaren

edit: så länge som vi talar om just koaxial för sub förstås

Permalänk
Rekordmedlem

Teac har fysiskt små apparater som låter bra.
http://www.teac-audio.eu/en/Mini-Audio-Systems-84509.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en t-amp från ebay!
Leta efter de lite bättre märkena som t.ex. topping eller smsl. Finns några med inbyggd dac om du saknar vettigt ljudkort, men annars kan du alltid köpa till t.ex. behringers billiga uca-202/222.
Är det för kontor så antar jag att volymen inte blir jättehög och då kommer t-ampens effekt räcka till bra.

För framtida sub-användande så kan du koppla via högnivå (om subben har det) när förstärkaren saknar sub-utgång.

Permalänk
Medlem

Här har du ett lite annat alternativ du kan kolla upp

Denon CD receiver
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/denon_rcd-m...

Denna receiver har ju subbas utgång, samt om du har optisk utgång (toslink) på datorn, så kan du ju använda receiverns inbyggda dac, istället för moderkortets inbyggda kretsar och få bättre ljud. (har du ett påkostat ljudkort i datorn, så koppla analogt)
Som bonus får du fm radio och cd spelare.

Jag har för övrigt ett par Dali Zensor 1 som bakhögtalare i hemmabion. Mycket nöjd med dom.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 5.1 System med Zensor 1 som frontar och surround och en Zensor center, basen är en XTZ 12.W16 och detta driva av en Denon 2113 förstärkare, jag är sjukt nöjd med detta systemet om man ser ljudkvalite per investerad krona! Bra köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Köp en t-amp från ebay!
Leta efter de lite bättre märkena som t.ex. topping eller smsl. Finns några med inbyggd dac om du saknar vettigt ljudkort, men annars kan du alltid köpa till t.ex. behringers billiga uca-202/222.
Är det för kontor så antar jag att volymen inte blir jättehög och då kommer t-ampens effekt räcka till bra.

För framtida sub-användande så kan du koppla via högnivå (om subben har det) när förstärkaren saknar sub-utgång.

Jag har några T-Amp:ar i olika varianter och tycker de är helt fantastiska och det är antagligen omöjligt att slå dem, vad gäller ljudkvalitet, för priset, men med ett par högtalare som Dali Zensor 1 som har en relativt låg känlighet på 86.5dB så kan effekten möjligen vara lite klen. Man kanske i det fallet bör välja en förstärkare baserad på TK2050 eller helst TA2022, men då kommer man inte riktigt lika löjligt billigt undan som med TA2020 eller TA2024, tex, och utbudet av förstärkare med inbyggd DAC är inte så stort med de chippen.
Jag tror fortfarande att tex Topping TP60 och HLLY TAMP-90 är prisvärda (har inte hört dem själv), men när man kommer upp lite i pris finns det en del andra digitala förstärkare från de "vanliga" förstärkartillverkarna, som många tycker låter fint. En del sticker till och med ut hakan och tycker att T-Amp:arna använder föråldrad teknik och att de har fått konkurens, kanske inte i de allra lägsta prisklasserna, men iaf en liten bit upp.

Permalänk
Avstängd

Det är svårt eftersom jag inte är insatt i beteckningar som finns i de olika produkternas beskrivningar.

Jag har försökt leta bland begagnat efter lite bättre produkter och kanske göra ett kap, men det är svårt när jag inte vet vad jag ska leta efter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michaelscott:

Det är svårt eftersom jag inte är insatt i beteckningar som finns i de olika produkternas beskrivningar.

Jag har försökt leta bland begagnat efter lite bättre produkter och kanske göra ett kap, men det är svårt när jag inte vet vad jag ska leta efter.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=80142

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Är du seriös nu? HiFi-kvalité? Nej... bara nej.. Vad har du för tidigare erfarenhet av HiFi undrar jag då?

Om du läser tråden så ser du att det bara är ett skämt!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Avstängd

Mycket fin förstärkare. Har hört av mig till säljaren. Tack för tipset.

Hur hade du kopplat den till datorn för att få ut så mycket som möjligt av den? Mitt ljudkort är ett budgetkort i 400kr klassen, endast analoga uttag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michaelscott:

Mycket fin förstärkare. Har hört av mig till säljaren. Tack för tipset.

Hur hade du kopplat den till datorn för att få ut så mycket som möjligt av den? Mitt ljudkort är ett budgetkort i 400kr klassen, endast analoga uttag.

Det som låter bäst är att gå via en extern dac eller ett bra ljudkort men du får väl testa med det ljudkort du redan har först och blir det inte bra nog så får du fundera på om du ska skaffa nått bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det som låter bäst är att gå via en extern dac eller ett bra ljudkort men du får väl testa med det ljudkort du redan har först och blir det inte bra nog så får du fundera på om du ska skaffa nått bättre.

Vad säger ni förresten om http://www.referenceaudio.se/stereo/forstarkare/nuforce-icon-...

för 2500kr verkar den vara prisvärd!

Tittade även på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=689860

Prövar såklart att köra direkt in i ljudkortet. Sen vet jag visserligen inte hur mycket bättre det hade låtit om haft ett bättre internt ljudkort än mitt creative x-fi extreme, än om jag haft det kopplat till en DAC.

Blir det verkligen så mycket bättre ljud i dessa budget högtalare med en "dyr" förstärkare än med en "billigare"?

Kom gärna med synpunkter.

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Ska du ha en sub till dina Dali Zensor 1 så är det DALI IKON SUB MK2 som är bäst matchad. Just F.Y.I

Hahahah är du på riktig? Dali Ikon Sub är fan en av de mest överprisade baslådorna på marknaden. Om man ska kolla på Dali's subbar så är Lektor subben en av de mest prisvärda. Den är otroligt rapp, går djupt utan att bottna och kostar betydligt mindre än Ikon subben som låter sämre (samt att ikon subben är otroligt stor.....)

Sen är det inte Ikon Sub Mk2 som ska matcha Zensor serien utan det är Dali Sub E-12F.

Vet inte riktigt om du va seriös med ditt inlägg men jag hoppas du skojade.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Vad säger ni förresten om http://www.referenceaudio.se/stereo/forstarkare/nuforce-icon-...

för 2500kr verkar den vara prisvärd!

Helt meningslös produkt om du frågar mig. Ungefär lika svag som en t-amp för mycket högre kostnad. Den har också en idiotisk nätverkskabelliknande anslutning för högtalarna!! (kommer göra det krångligt att byta högtalarkabel om du någon gång behöver längre, och ger inga fördelar alls.)
Sen vet jag inget om den inbyggda DAC:en, men NuForce var ett uselt rykte gällande kvalitén på deras DAC (nästan alla UDAC
verkar ha mer eller mindre grova problem med kanalbalansen.

Citat:

Tittade även på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=689860

Prövar såklart att köra direkt in i ljudkortet. Sen vet jag visserligen inte hur mycket bättre det hade låtit om haft ett bättre internt ljudkort än mitt creative x-fi extreme, än om jag haft det kopplat till en DAC.

Blir det verkligen så mycket bättre ljud i dessa budget högtalare med en "dyr" förstärkare än med en "billigare"?

Kom gärna med synpunkter.

Har du ett x-fi så kommer det duga bra för ett billigare system. Det är mest de inbyggda kretsarna som ofta kan låta skit. Annars påverkar ljudkortet/DAC:en betydligt mindre än rumsakustiken, högtalarna, och förstärkaren där de två första är det som har absolut störst inverkan på ljudet.
En billig förstärkare som inte är felbyggd och som ger tillräckligt med kraft för de ljudnivåer du behöver duger bra och skillnaden mellan det och en mycket dyrare förstärkare med samma enklare högtalare är ganska liten.

Permalänk
Medlem