Permalänk
Medlem

audioengine a5+

ni som har dessa kan ni ge lite omdömen, prisjakt mm. säger att dom är väldigt bra. är inte så speciellt haj på ljudprylar så vill inte ha något för komplicerat...

och jag har ett asus xonar essence stx, kommer ljudkvalitén lida av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

ni som har dessa kan ni ge lite omdömen, prisjakt mm. säger att dom är väldigt bra. är inte så speciellt haj på ljudprylar så vill inte ha något för komplicerat...

och jag har ett asus xonar essence stx, kommer ljudkvalitén lida av detta?

Nej ljudkvaliten kommer inte att lida.

Permalänk

Kunde du inte fråga i din andra tråd?

Varför skulle ljudkvalitén lida av att du har ett bra ljudkort? Kommer funka fint..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Kunde du inte fråga i din andra tråd?

Varför skulle ljudkvalitén lida av att du har ett bra ljudkort? Kommer funka fint..

för att jag sökte efter tips där medans i denna tråd vill jag helt enkelt ha omdömen om audioengine 5+ specifikt

Permalänk
Medlem

Vilka högtalare är Audioengine 5+ största konkurrenter?

Permalänk

Behringer B2031A och lite extra dämpning i den nedre kammaren i högtalarlådan. Så har du en extremt prisvärd aktiv högtalare.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Samma högtalare fast passiv och modden funkar på samma sätt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Behringer gör som sagt bra grejer. Men ljud är väldigt subjektivt, det som låter bra i mina öron kanske inte låter bra i dina. Du bor i stockholm, så varför inte åka runt och provlyssna lite i diverse ljudbutiker?

Kanske ta en sväng till 4sound och lyssna på Behringer Truth B1031A? Och kanske till hifiklubben och fråga/lyssna vad de har att erbjuda? Lycka till..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Behringer gör som sagt bra grejer. Men ljud är väldigt subjektivt, det som låter bra i mina öron kanske inte låter bra i dina. Du bor i stockholm, så varför inte åka runt och provlyssna lite i diverse ljudbutiker?

Kanske ta en sväng till 4sound och lyssna på Behringer Truth B1031A? Och kanske till hifiklubben och fråga/lyssna vad de har att erbjuda? Lycka till..

Har varit på HiFi klubben och när jag var där så hade dom bara argon i den prisklassen. finns det några bra ljudbutiker utöver 4sound i stockholm? helst i city

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Har varit på HiFi klubben och när jag var där så hade dom bara argon i den prisklassen. finns det några bra ljudbutiker utöver 4sound i stockholm? helst i city

Reference audio, ljudmakarn, best sound, audio concept, pause, hages ljud & bild, lars bengtsson

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Har varit på HiFi klubben och när jag var där så hade dom bara argon i den prisklassen.

Lyssnade du på de där Argon-högtalarna då? Bara som jämförelse liksom

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Har varit på HiFi klubben och när jag var där så hade dom bara argon i den prisklassen. finns det några bra ljudbutiker utöver 4sound i stockholm? helst i city

Jag har ett par Audioengine A5+ hemma, och ja, dem låter bra. Men jag tycker att de är väldigt positionskänsliga för att låta optimalt så fundera över om du har platsen för att flytta runt dem lite så de inte står för nära väggen etc. Nu är det här det enda paret högtalare jag haft som inte är plastigt 2.1-ljud så vet inte om alla högtalare i A5-nivå är lika positionskänsliga, men det kan säkert någon annan svara på.

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

Men jag tycker att de är väldigt positionskänsliga för att låta optimalt

Samma sak upplever jag med mina Audioengine 2 faktiskt :/ Blev en del flyttande för att få dom låta så bra som de gör nu.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Telemekano

Jag har provlyssnat dem en hel del, och jämfört med ett gäng andra aktiva monitorer och för de priset tycker jag personligen att de är svårslagna. Vill man upp i en högre klass ljudmässigt är det Elac AM 150 eller 180 men då pratar vi helt andra pengar.

Om du vill ha bra ljudkvalité så är det Genelecs monitorer (http://www.telemekano.se/mfg/genelec), helst med subwoofer vid användning av de mindre rackarna för att få fylligare ljud. Vi har SVT och SR som kunder och de använder uteslutande dessa vid ljudbearbetning. De ser tyvärr inte allt för roliga ut men ljudet är fantastiskt. Rekommenderas att göra en bildsökning på Google efter Genelec och se i vilka miljöer man hittar dem.

Visa signatur

Vi kan det smarta hemmet - www.telemekano.se

Permalänk
Medlem

kan säga att jag också har blivit intresserad av dessa högtalare och var och lyssnade på dom idag hos elgiganten. första intrycket var att det inte var något enastående ljud precis. men det var nog ett för stort rum och för mycket avstånd mellan högtalarna, var ca 4-5m mellan. så det går inte att ge en rättvis ljudbild. sen så ville jag gärna lyssna lite mer, och på olika musikstilar, men hann tyvärr inte det.

något som jag dock blev besviken över var basen. jag var rädd att det skulle bli för basfattigt med ett par 5" element, och det var det också. var tvungen att dra på lite mer bas i telefonens equalizer för att bli nöjd, och det ska man inte behöva enligt mig.

men som sagt, jag skulle gärna vilja lyssna på dom i fred hemma hos mig, där det är lagom stort rum och jag har tid.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |